Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Dollarn går ju väldigt långsamt uppåt så det kan man ju ha som motvikt för oss här i sverige om aktien faller lite.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
Dollarn går ju väldigt långsamt uppåt så det kan man ju ha som motvikt för oss här i sverige om aktien faller lite.
Men aktien går ändå lite upp i förhandeln.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Men aktien går ändå lite upp i förhandeln.
Dom hoppas väl på att Elon håller lite paus från twittrande om han har COVID och tar det lugnt! :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Ingen kraftig reaktion, -0,85% i skrivande stund.

Tesla är mer än bara Elon. Dom har många duktiga anställda och är stabila ekonomiskt, trots pandemi i världen

Med eller utan Elon överlever Tesla, liksom Apple överlevt och frodats efter Steve.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Teslaspolen skrev:

Tesla är mer än bara Elon. Dom har många duktiga anställda och är stabila ekonomiskt, trots pandemi i världen

Med eller utan Elon överlever Tesla, liksom Apple överlevt och frodats efter Steve.
-2% i skrivande stund (passade på att köpa en aktie till) 8-)
Mickep

Inlägg av Mickep »

det hade varitvärre om elon haft 40 graders feber. nu är det som en snuva. finns ingen anledning till oro på marknaden. men eftersom marknaden är djälvulens avskräde så kommer aktien gå igenom taket om tråkiga nyheter sker.(detvär så det är bra nyheter -> folk säljer, dåliga -> folk köper)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Mickep skrev:
det hade varitvärre om elon haft 40 graders feber. nu är det som en snuva. finns ingen anledning till oro på marknaden. men eftersom marknaden är djälvulens avskräde så kommer aktien gå igenom taket om tråkiga nyheter sker.(detvär så det är bra nyheter -> folk säljer, dåliga -> folk köper)
Då har du inte varit på samma globala aktiemarknad som jag varit i 50 år.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:

Tesla överlever säkert, men det finns nog få, om något, företag av dignitet som står och faller i så hög grad med sin chef som Tesla.

Skulle Elon plötsligt bli oförmögen att leda företaget är jag helt säker på att kursen skulle kollapsa, säkert 60-80% kursfall.

Sen skulle det säkert återhämta sig på något/några års sikt, men på kort sikt skulle det vara katastrofalt för alla investerare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tror att beroendet av Elon Musk har minskat kraftigt under detta år. Nu finns inte längre samma kapitalbehov som alltid följt Tesla fram till i år. Flera nya fabriker håller på att byggas upp, planerna för dessa lär vara klara för flera år. Teslas tempo skulle kanske mattas lite om inte Elon är i närhet.

Nu har han dock vanliga förkylningssymptom, tillhör inga av riskgrupperna och är väl hyfsat tränad ändå. Ser ingen fara ännu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Tror att beroendet av Elon Musk har minskat kraftigt under detta år. Nu finns inte längre samma kapitalbehov som alltid följt Tesla fram till i år. Flera nya fabriker håller på att byggas upp, planerna för dessa lär vara klara för flera år. Teslas tempo skulle kanske mattas lite om inte Elon är i närhet.

Nu har han dock vanliga förkylningssymptom, tillhör inga av riskgrupperna och är väl hyfsat tränad ändå. Ser ingen fara ännu.
Inte jag heller, jag har kvar mina aktier (har dock sålt av en del långa cert), men jag är medveten om risken.

Skulle han t.ex gå i backen med sitt plan på väg till nästa fest är jag övertygad om att kursen skulle tappa 60-80% direkt.

/fth
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Hoppas Elon klarar sig bra.

Amerikanerna har självklart fört statistik över vad som händer om en VD dör. Länk: https://www.cnbc.com/2016/04/28/the-eff ... mance.html
Around 40 percent of companies rose in the days following a sudden death from 1990 to 2009, similar to previous periods.

While the number of abnormal returns hasn't really changed to positive or negative, the positive reaction itself has become even more pronounced. That means that when investors buy after a CEO passes away, they buy more than they would sell. Positive abnormal returns increased more dramatically than negative abnormal returns.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det är ett amerikanskt bilmärke som tagit täten i nästa steg för bilismen och som får VW:s vd att känna sig som Nokia inför Iphone. Inget europeiskt bilmärke har kommit i närheten av Teslas position.
https://www.di.se/ledare/usa-s-nasta-steg-ar-ai/

Hur långt efter är Europeisk bilindustri egentligen?
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

S&P 500 i december!

Bra drag i aktien i efterhanden nu.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

termosen skrev:
S&P 500 i december!

Upp 10% i skrivande stund
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

termosen skrev:
S&P 500 i december!

Äntligen! :D

/fth
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Yeah!!!!!!! Upp 12% i skrivande stund! :D :D :D

SP 500!!!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jollybob
Teslaägare

Inlägg av Jollybob »

Teslas börsvärde ökar med 40 miljarder USD på nyheten att de inkluderas i SP500. Latour på svenska börsen steg kraftigt tidigare i år på samma sätt. Rätt sjukt att ett bolags värde kan påverkas mycket på tekniska detaljer. I slutändan borde det trots allt vara resultatet som räknas.
Tesla Model 3 P 2020
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Jollybob skrev:
Teslas börsvärde ökar med 40 miljarder USD på nyheten att de inkluderas i SP500. Latour på svenska börsen steg kraftigt tidigare i år på samma sätt. Rätt sjukt att ett bolags värde kan påverkas mycket på tekniska detaljer. I slutändan borde det trots allt vara resultatet som räknas.
Sådan är aktiemarknaden.
Banane

Inlägg av Banane »

Jag sålde på nyheten nu faktiskt. Får se om det var rätt eller fel framöver.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Eftersom Tesla är så högt värderat blir det över 1% av S&P500-indexet. Det finns stora summor pengar investerade i indexfonder som enligt sina regler enbart ska tracka S&P500. Dessa förvaltare kommer alltså framöver behöva köpa på sig Tesla-aktier.

Vissa ska följa indexet blint och måste då ha genomfört köp innan 21/12. Andra får sin ersättning utifrån hur de presterar jämfört med S&P500 – dessa förvaltare har att välja om de till skillnad från index ska ta större eller mindre position än själva indexet. Om de är neutrala gör de som nyssnämnda och låter ca 1% av fonden vara Tesla-aktier.

Sammantaget innebär detta att en väsentlig del av Teslas tillgängliga aktier kommer köpas av fonderna framöver. Enligt Tesla Daily ( som räknat på det handlar det om cirka 15-37% av alla tillgängliga aktier som behöver byta ägare. För min egen del inbillar jag mig att det därför finns en hel del uppsida kvar innan den här ruschen är över, så jag sitter still.

Om det dessutom leder till ny short squeeze borde det kunna bli helt galet. Men antalet shortade aktier är betydligt lägre nu, så sannolikheten för det torde ha minskat.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Banane skrev:
Jag sålde på nyheten nu faktiskt. Får se om det var rätt eller fel framöver.
Samma på 450. Tänker mig kanske köpa tillbaka senare idag, känns lite illa att göra så när man tror på bolaget långsiktigt men man ska ju äta idag också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Alfred skrev:
Eftersom Tesla är så högt värderat blir det över 1% av S&P500-indexet. Det finns stora summor pengar investerade i indexfonder som enligt sina regler enbart ska tracka S&P500. Dessa förvaltare kommer alltså framöver behöva köpa på sig Tesla-aktier.

Vissa ska följa indexet blint och måste då ha genomfört köp innan 21/12. Andra får sin ersättning utifrån hur de presterar jämfört med S&P500 – dessa förvaltare har att välja om de till skillnad från index ska ta större eller mindre position än själva indexet. Om de är neutrala gör de som nyssnämnda och låter ca 1% av fonden vara Tesla-aktier.

Sammantaget innebär detta att en väsentlig del av Teslas tillgängliga aktier kommer köpas av fonderna framöver. Enligt Tesla Daily ( som räknat på det handlar det om cirka 15-37% av alla tillgängliga aktier som behöver byta ägare. För min egen del inbillar jag mig att det därför finns en hel del uppsida kvar innan den här ruschen är över, så jag sitter still.

Om det dessutom leder till ny short squeeze borde det kunna bli helt galet. Men antalet shortade aktier är betydligt lägre nu, så sannolikheten för det torde ha minskat.
15% av tillgängliga aktier är 110 miljoner. Dagliga handelsvolymen är 60 miljoner i snitt. 57 miljoner blankade aktier. Days to cover är mindre än 1 och nej det blir ju ingen squeeze av det. Indexfonderna behöver två dagars volym för att skapa sina positioner så det kanske inte heller påverkar så oerhört mycket.

Jag köpte ändå en aktie för att fira :)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Som sagt, råder att titta på klippet. Den dagliga volymen är väldigt uppblåst av robothandel. Att så stor andel av float ska köpas (och behållas) av indexfonder kommer påverka.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Alfred skrev:
Som sagt, råder att titta på klippet. Den dagliga volymen är väldigt uppblåst av robothandel. Att så stor andel av float ska köpas (och behållas) av indexfonder kommer påverka.
Ja självklart kommer det påverka, det är därför kommittén delar upp det i två perioder. Men det är inte säkert att det påverkar så oerhört mycket som en del förväntar sig.

De som hanterar robothandeln är nog dessutom ofta kollegor med de som hanterar indexfonderna.

Men jag skulle vara sjukt glad om det sticker iväg :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

The competition is coming. :lol:

20,49 in i filmen.

Skriv svar