Homelink från början

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Homelink från början

Inlägg av krillokrokodil »

Har läst lite trådar kring detta men blir inte 100% klok på upplägget. Har jag fattat detta rätt:

1. Model 3 har ingen homelink längre men kan beställas/installeras av SC för drygt 3500kr.
2. Har en Hörmannport med Promatic 3-motor som kommunicerar med Bisecur. Detta är ngn form av kryptering som inte Homelink kan kommunicera på.
3. På grund av (2) så behöver jag koppla in en extern mottagare utan bisecur som kan trigga portöppningen. Det är fjärren till denna externa mottagare som man "lär" in i bilens Homelinkmodul?
4. Dessa moduler verkar det finnas gott om, Hörman rekommenderar (såklart) sin egen, Hörmann RE1 som kostar drygt 1500 kr. Men så länge man väljer en modell som går på max 433 MHz så borde det funka? Såg ett tips om en urbillig kinavariant https://www.ebay.com/itm/1x-RF-Remote-C ... X4jBO#rwid som är frestande.

Om jag löser ovan så skall bilen kunna öppna garaget bara jag kommer i närheten. Hur nära, hur sätter man det?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Homelink från början

Inlägg av Gustafsson »

Jag har en Hörmanport där man kan koppla in en extern mottagare/relä. Detta relä aktiveras av en fjärrkontroll på 868 MHz. Signalen från fjärrkontrollen och reläet programmeras in i bilens homelink.
Voilà, allt funkar. Ca 1700 på garageportsexperten för relä och fjärrkontroll.
Märket på reläet är Sommer. Kopplas parallellt med ordinarie mottagare så att även de gamla fjärrissarna funkar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Homelink från början

Inlägg av krillokrokodil »

Gustafsson skrev:
Jag har en Hörmanport där man kan koppla in en extern mottagare/relä. Detta relä aktiveras av en fjärrkontroll på 868 MHz. Signalen från fjärrkontrollen och reläet programmeras in i bilens homelink.
Voilà, allt funkar. Ca 1700 på garageportsexperten för relä och fjärrkontroll.
Märket på reläet är Sommer. Kopplas parallellt med ordinarie mottagare så att även de gamla fjärrissarna funkar.
Så långt är jag med, priset verkar motsvarande på Hörman RE1. Men då klarar alltså Homelink upp till 868 MHz, bra att veta.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Homelink från början

Inlägg av ducce916 »

Jag har en lös liten fjärrkontroll till mina garageportar, vad är bättre med homelink?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Homelink från början

Inlägg av mans71 »

ducce916 skrev:
Jag har en lös liten fjärrkontroll till mina garageportar, vad är bättre med homelink?
Med homelink så är det ju inbyggt och lätt åtkomligt från skärmen i bilen. Funkar dessutom via appen - har jag använt flera gånger. Dessutom kan du ställa in automatisk öppning.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Homelink från början

Inlägg av krillokrokodil »

ducce916 skrev:
Jag har en lös liten fjärrkontroll till mina garageportar, vad är bättre med homelink?
Alltså jag ser detta ganska mycket som tekniknörderi och en lite elegant lösning. Dvs när du närmar dig huset så kan bilen öppna garaget utan att du gör något själv. Men sedan tesla tog bort den inbyggda homelinken så det är en ganska dyr lösning nu.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Homelink från början

Inlägg av Alfred »

Kan någon verifiera att man alltså måste eftermontera Homelink nu på Model 3? Säljarna på Tesla har ingen koll. De menade att detta inte finns och undrade om jag inte kunde köpa det av Homelink? :roll:

Älskar detta på vår X och försöker säkerställa att vår kommande Model 3 har det installerat vid leverans. LR AWD så premium interior om det spelar roll.

På nätet hittar jag bara folk som skriver/säger att det inte är inkluderat i USA, men hittar inget verifierbart angående europeiska leveranser.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Homelink från början

Inlägg av krillokrokodil »

Alfred skrev:
Kan någon verifiera att man alltså måste eftermontera Homelink nu på Model 3? Säljarna på Tesla har ingen koll. De menade att detta inte finns och undrade om jag inte kunde köpa det av Homelink? :roll:

Älskar detta på vår X och försöker säkerställa att vår kommande Model 3 har det installerat vid leverans. LR AWD så premium interior om det spelar roll.

På nätet hittar jag bara folk som skriver/säger att det inte är inkluderat i USA, men hittar inget verifierbart angående europeiska leveranser.
I denna tråd verkar dom ha lite mer koll, men inte mycket. viewtopic.php?f=51&t=20326&p=412275&hil ... nk#p412275
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Homelink från början

Inlägg av Alfred »

Tack. Leveransfolket är omöjliga att ha att göra med. De framhärdar i att det inte på något sätt går att få detta installerat i Sverige ännu, varken före eller efter leverans. Skulle verkligen vara en stor besvikelse om det inte går att få nya Teslan att prata Homelink, så får lita på hörsägen här om att man kan eftermontera det på SC.

Sjukt att det ska vara så svårt att få prata med folk som har koll på sälj/leverans och att man ska behöva lämna in en splitterny bil på servicecenter direkt bara för att organisationen är så inkompetent.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Homelink från början

Inlägg av fth »

Märklig sak att ta bort, det kan väl inte kosta mer än ett par tior i hårdvara?

Men dom kanske ser eftermonteringen som en potentiell intäktskälla, eller så vill dom ytterligare differentiera S/X från 3?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Homelink från början

Inlägg av krillokrokodil »

fth skrev:
Märklig sak att ta bort, det kan väl inte kosta mer än ett par tior i hårdvara?

Men dom kanske ser eftermonteringen som en potentiell intäktskälla, eller så vill dom ytterligare differentiera S/X från 3?

/fth
Säkert det senare, man sparar 100 kr i komponentkostnad men får in 3500 kr (minus arb tid) i eftermonteringskostnad.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Homelink från början

Inlägg av Alfred »

3500:- för material och installation låter som självkostnadspris i mina öron. Så tror inte att de försöker göra sig en hacka på oss som vill ha det.

Däremot tror jag att väldigt få faktiskt använde det, så rätt stor besparing på totalen om man slipper kostnad på 100:-/bil för >99% av bilarna.

Jag är med andra ord fine med att de tar bort de som standard. Men då får de ju se till att paketet finns tillgängligt i hela världen och att man kan få det installerat till leverans precis som med vinterhjul.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Homelink från början

Inlägg av Alfred »

Nu har sälj i alla fall gett med sig och bekräftat att man kan få det installerat på SC efter leverans. Men de kan inte koordinera för att göra det innan leverans, antagligen för att man först måste ha accepterat bilen innan de kan tänka sig att göra något ingrepp på den.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
pOst
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 apr 2020 21:56
Ort: Trelleborg

Re: Homelink från början

Inlägg av pOst »

Nja det kostar 3500kr plus jobb. Hade mobil service ute hos mig och satte in den. Han rev ner hela frunken och fronten för att sätta in den. Tror det landade på 4750kr ink moms
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Homelink från början

Inlägg av 12man »



Tror det beror på att gentex som köpte homelink 2013 började vilja ha licenspengar
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar