BMW:s laddhybrider brinner
Moderator: Redaktion
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Jag tycker det är lite sorgligt hur vilse de är. Jag har haft ett flertal BMW som tjänstepulkor, men nu liksom.
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Jag och en kompis har en teori om BMW:s grillar, det är pga Kina.Front242 skrev:Jag tycker det är lite sorgligt hur vilse de är. Jag har haft ett flertal BMW som tjänstepulkor, men nu liksom.
Dom älskar sådan skit där borta och Kina blir en allt viktigare marknad som förmodligen är större än Europa om 15år.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Front242 skrev:Jag tycker det är lite sorgligt hur vilse de är. Jag har haft ett flertal BMW som tjänstepulkor, men nu liksom.
Tyckte det var lite kul...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Folk börjar tröttna på att vänta på sin BMW.mikebike skrev:iX3 tror jag att man kan beställaBrooklynS skrev:Ja jo men de säljs inte nu...
En bakhjulsdriven SUV med max 750 kg i dragvikt, och den kostar från 769 000:-
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Vad skulle man annars placera där undrar jag. I mina ögon passar det just där ganska fint men då är höjden på framvagnen därefter. Jag får lite backlash av när mr Bangle härjade som mest. När kommer första de-grilldd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Jo då, var på deras museum i München för så sent som två år sedan. Kan varmt rekommendera de för alla som besöker staden. Lätt värt att lägga en heldag där.dd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Tills skillnad från deras senaste genomvulgära och brutalt fula missfoster (iaf. formgivningsmässigt) så är det där grymt snygga och riktigt vackra bilar! Vilken skillnad!dd88 skrev:
Synd att dagens designers inte har i närheten av den känslan för estetik som BMW hade på den tiden (för jag gillar verkligen BMW som varumärke).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Bmw i3 underbar bil, de gör en del reklam för den än. Jag har stora problem med BMWs varumärke, en del förare och de som jobbar där, halvkunniga prestigefyllda uppblåsta, dessutom slarvar de och ska ha 2500 kr/tim. Det är bara en bilj@vel, men visst är det hög kvalitet och noga testat, men dyrt också. De försöker få det till nåt märkvärdigt med ett transportfordon. Att BMW förarna kör konstigt utan blinkers skyller jag på bilarna, som går som f@n, om man är på det humöret. Sätt samma förare i en Duster så använder han blinkers. Väntar nog till 2050 med att byta till en ny bmw nu när det kommer mer prisvärda praktiska alternativ från bl a VW.martinot skrev:Jo då, var på deras museum i München för så sent som två år sedan. Kan varmt rekommendera de för alla som besöker staden. Lätt värt att lägga en heldag där.dd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Tills skillnad från deras senaste genomvulgära och brutalt fula missfoster (iaf. formgivningsmässigt) så är det där grymt snygga och riktigt vackra bilar! Vilken skillnad!dd88 skrev:
Synd att dagens designers inte har i närheten av den känslan för estetik som BMW hade på den tiden (för jag gillar verkligen BMW som varumärke).
Bmw i3 har ca 70 % köpare som kommer från annat bilmärke än BMW.
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?dd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Tesla Y LR -22 EAP
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Haha nej? Tramsigt påstående, sen har jag inte så mycket att säga till om när det kommer till BMWs designspråk. Tycker själv att njurarna är för stora, såg bäst ut under F-generationen.BrooklynS skrev:Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?dd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?BrooklynS skrev:Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?dd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.mikebike skrev:Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?BrooklynS skrev:Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?dd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Re: BMW:s laddhybrider brinner
mikebike skrev:Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?BrooklynS skrev:Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?dd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Rolls Royce och Bentley har också gigantiska grillar. Även Mercedes Maybach har en grotesk grill. Så kanske appellerar BMWs nya större grillar till folk som aspirerar på nästa nivå?
Re: BMW:s laddhybrider brinner
vigge50 skrev:Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.mikebike skrev:Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?BrooklynS skrev:Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?dd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
All design är givetvis inte av funktionella skäl. Varför behövs det stora fälgar på elbilar när de bara minskar räckvidden och försämrar komforten? Varför envisas folk med fejkat kolfiber på tunga Teslor trots att det knappast fyller någon funktion? Finns hur många exempel som helst där man vill förstärka och signalera utan att det finns en funktion bakom.
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.vigge50 skrev:Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.mikebike skrev:Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?BrooklynS skrev:Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?dd88 skrev:Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.
Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.Fredrik j skrev:Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.vigge50 skrev:Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).
Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Att man använder trä i inredningar är ju ett arv från tiden när man var tvungen att använda trä eftersom man inte hade något annat passande material. Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.martinot skrev:Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.Fredrik j skrev:Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.vigge50 skrev:Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).
Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
Man fejkar ett behov kan man säga. Att du tycker det är snyggt är ju en subjektiv åsikt lika mycket "värde" som att någon tycker stor kylare är snyggt.
Grillarna är ju ett arv från tiden när man var tvungen att ha stora luftinsläpp fram på bilen.
Kolfiber är ju ännu ett exempel på när det ofta används i rent utsmyckningssyfte för att få en känsla av high-tech. En kolfiberdetalj som inte bär last har ju ingen praktisk funktion. En inredningslist t.ex. Kan lika gärna vara i plast.
Samma sak med läder. Ett arv från en tid när det inte gick att tillverka produkter i ett alternativt material. Nu går det men man använder fortfarande läder för känslans skull.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Gillar inte fejk heller. Som t ex låtsas tegelvägg eller låtsaskakel. Eller fejk tryffelolja och vanillin. Eller när vi ändå är inne på grillar. Elgrill, grillhäll, tändvätska och gasol. FEJK!martinot skrev:Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.Fredrik j skrev:Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.vigge50 skrev:Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).
Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
Men är man bilälskare och uttryckligen gillar design.
Fejk eller ej på fronten av bilen, kan man verkligen uttrycka sig om det om man valt att äga en Tesla M3.
Tar en fejkgrill alla dagar i veckan före den fronten.
(Till och med en elgrill)
Även om jag hade önskat att Audi hade använt sitt fina formspråk på ett mer nyskapande sätt.
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Absolut. Oftast inte metall heller (alltså som i många inredningsdetaljer).Fredrik j skrev:Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.
Men jag sa just att jag gillar de materialen av estetiska skäl också, så förstår inte varför du ens tror att du säger emot mig?
En bil som enbart är funktionellt gjord att köra dig från A till B, i billigaste möjliga plast, är inget som tilltalar mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?PapaD skrev:Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.Bruno skrev:Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?PapaD skrev:Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Bilen finns inte än och den spöar inte skiten ur någon direkt baserat på (preliminära) fakta, så återstår designNu återstår det bara att se vilken tillverkare som går segrande ur elbilsduellen, mycket talar för att iX tar över tronen
och kvalitet mm, ja vi får väl se........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW:s laddhybrider brinner
Bangle buttFredrik j skrev:Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.Bruno skrev:Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?PapaD skrev:Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
https://www.bmwblog.com/2015/01/21/bangle-butt/