Helljusautomatik
Moderator: Redaktion
Re: Helljusautomatik
Någon form av kursljus hade varit fint. Dels rörliga strålkastare när vägen svänger dels kurvljus när man ska göra tvär 90 graders sväng på landsväg, från låg fart, hel eller halvljuset ger väldigt lite ljus åt sidan om man vill svänga höger eller vänster
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Helljusautomatik
Jag är en sån där som tycker att för att man skall påstå att en funktion verkligen fungerar så skall den faktiskt göra just det, i alla praktiska scenarion.
Helljusautomatiken fungerar ändå nöjaktigt vid möte på landsväg tycker jag, MEN hinner du upp en annan bil bakifrån så bländar den ju aldrig av = fungerar ej.
Regnsensorn funderar inte ens på att reagera vid "spray" och fungerar heller inte i mörker.
Och då menar jag MÖRKER, alltså inte där man får ljus reflekterat av en stor skylt eller under gatubelysning utan mörka landsvägar med sin höjd "stolpar" vid vägkanten.
Det senare är ju inte heller nåt man fixar med nåt "deep rain-projekt" eller tweakning utan har man valt en kamera för att hantera detta kommer den såklart aldrig fungera utan ljus.
Helljusautomatiken fungerar ändå nöjaktigt vid möte på landsväg tycker jag, MEN hinner du upp en annan bil bakifrån så bländar den ju aldrig av = fungerar ej.
Regnsensorn funderar inte ens på att reagera vid "spray" och fungerar heller inte i mörker.
Och då menar jag MÖRKER, alltså inte där man får ljus reflekterat av en stor skylt eller under gatubelysning utan mörka landsvägar med sin höjd "stolpar" vid vägkanten.
Det senare är ju inte heller nåt man fixar med nåt "deep rain-projekt" eller tweakning utan har man valt en kamera för att hantera detta kommer den såklart aldrig fungera utan ljus.
Re: Helljusautomatik
Helljusautomatiken fungerar inte alls. Bländar av alldeles för sent, ofta hinner mötande helljusblinka och då släcks helljuset direkt. M3 har mycket starkt helljus så behöver avbländas tidigt för att inte folk ska känna sig bländade. Vill inte irritera mina medtrafikanter så släcker det manuellt.
Har helt gett upp hoppet om att de någonsin ska lösa det utan hoppas på att det blir EU anpassningar på nya bilar från Berlin så som matrix ljus.
Regnautomatiken fungerar helt klart godkänt. Varken bättre eller sämre än andra bilar jag haft. Duggregn fungerar inte förrän det knappt går att se ut längre men det har jag aldrig haft någon bil det fungerat på.
Har helt gett upp hoppet om att de någonsin ska lösa det utan hoppas på att det blir EU anpassningar på nya bilar från Berlin så som matrix ljus.
Regnautomatiken fungerar helt klart godkänt. Varken bättre eller sämre än andra bilar jag haft. Duggregn fungerar inte förrän det knappt går att se ut längre men det har jag aldrig haft någon bil det fungerat på.
Re: Helljusautomatik
Regnsensorns funktion har under de 1,5 år jag ägt bilen varierat kraftigt beroende på mjukvaruversion. Just nu är min riktigt dålig men det lär väl återigen bättras i framtida uppdateringar.
Två steg fram, ett tillbaka.
Fast just med regnsensorn har det kanske varit tvärtom...
Helljusautomatiken har jag stängt av då jag inte tycker den håller måttet.
Två steg fram, ett tillbaka.
Fast just med regnsensorn har det kanske varit tvärtom...
Helljusautomatiken har jag stängt av då jag inte tycker den håller måttet.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Helljusautomatik
Helljusautomatiken är som de flesta säger, totalt värdelös. Bland det första jag gjorde var att ställa in det på manuell.
Enligt de personer jag varit i kontakt med hos Tesla gällande regnsensorn så påstår de att Tesla kör med någon annan teknik än andra. Man skulle kunna tro att det är någon form av induktion i vindrutan den reagerar på eller någon av kamerorna fram, men icke. Enligt dem så ska det tydligen vara IR/laser som måste brytas av vattendroppar för att torkarna ska reagera. Jag kan inte bekräfta det men man har ju haft några nära-döden-upplevelser när man kör 2+1 och kör om en lastbil som precis kör in i en vattenpöl och man ser i princip ingenting i en halv sekund.
Tesla Model 3 är skapad för klimatet i Kalifornien, inte för fyra årstider i Sverige.
Enligt de personer jag varit i kontakt med hos Tesla gällande regnsensorn så påstår de att Tesla kör med någon annan teknik än andra. Man skulle kunna tro att det är någon form av induktion i vindrutan den reagerar på eller någon av kamerorna fram, men icke. Enligt dem så ska det tydligen vara IR/laser som måste brytas av vattendroppar för att torkarna ska reagera. Jag kan inte bekräfta det men man har ju haft några nära-döden-upplevelser när man kör 2+1 och kör om en lastbil som precis kör in i en vattenpöl och man ser i princip ingenting i en halv sekund.
Tesla Model 3 är skapad för klimatet i Kalifornien, inte för fyra årstider i Sverige.
Re: Helljusautomatik
Automatiska helljuset fungerar bra på slingrig landsväg men på längre raksträckor bländar den av alldeles för sent.
Här bör en mjukvaruuppdatering kunna göras
Någon som testat justera halvljusets position eller kör ni på fabriksåterställning?
Här bör en mjukvaruuppdatering kunna göras
Någon som testat justera halvljusets position eller kör ni på fabriksåterställning?
Re: Helljusautomatik
Har ställt upp mitt lite då jag tyckte det var lågt. Easy peasy.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Helljusautomatik
Får ställa ner dom med jämna mellanrum då de ger irriterande mötande bilister.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Helljusautomatik
Går man in i ljusinställningen sker en kalibrering. Men det är inte tillräcklig för min del. Ställer ner vänster ljus några grader lägre och då verkar mötande bilister inte bli arga längreChristerSjo skrev:Får ställa ner dom med jämna mellanrum då de ger irriterande mötande bilister.
EDIT. Kör upp mot en garageport eller husvägg eller dyligt så ser ni vad som händer när ni går in i ljusinställningar och även om ni justerar manuellt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Helljusautomatik
Tidigare har jag justerat strålkastarna manuellt men senast gjorde jag en fabriksåterställning och det funkade perfekt.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Helljusautomatik
Har justerat högra strålkastaren uppåt lite då den inte borde blända mötande i så hög grad. Verkar som fabriksåterställningen har lägre nivå på höger än vänster. Inbillar mig att halvljuset når lite längre nu. Bra att Tela möjliggör detta, dock är helljuset något helt annat i styrka
Re: Helljusautomatik
Det är ungefär så en vanlig regnsensor fungerar. Man skickar ut en ljusstråle genom vindrutan och beroende på hur mycket ljus som reflekteras tillbaka avgörs det om det är vatten på rutan eller inte.reven skrev:Enligt de personer jag varit i kontakt med hos Tesla gällande regnsensorn så påstår de att Tesla kör med någon annan teknik än andra. Man skulle kunna tro att det är någon form av induktion i vindrutan den reagerar på eller någon av kamerorna fram, men icke. Enligt dem så ska det tydligen vara IR/laser som måste brytas av vattendroppar för att torkarna ska reagera.
Så fungerar alla bilars regnsensor inklusive Tesla fram till AP1. Sedan oktober 2016 har Tesla försökt att lösa detta med hjälp av kamerorna. Om du har hört nåt annat så från personer hos Tesla så har du blivit felinformerad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Helljusautomatik
Det där har jag också varit med om flera gånger. Sitter nu beredd med fingret på torkarknappen varje gång jag kör om långtradare en regnig dag.reven skrev:... man har ju haft några nära-döden-upplevelser när man kör 2+1 och kör om en lastbil som precis kör in i en vattenpöl och man ser i princip ingenting i en halv sekund.
Tesla Model 3 är skapad för klimatet i Kalifornien, inte för fyra årstider i Sverige.
Model 3 LR AWD
Re: Helljusautomatik
Har precis fått min MS Performance, härlig bil. Hade BMW X5 (2020) hybrid förut. Hellljusautomatiken i min Tesla är ett skämt tyvärr. Vilken modern skräpbil som helst har troligen en bättre lösning. Har nu kört 130 mil motorväg och märker att avbländning sker sporadiskt och slumpmässigt. Även när mötande slänger upp helljuset mot mig så sker ingen avbländning. När jag kör ikapp lastbilar med väldigt många röda ljus så sker ingen avbländning. När jag kör på mörk väg utan annan bil i närheten så sker istället ingen aktivering. Ibland bländar den av för mötande för att sen slå på helljuset igen - rätt i ansiktet på mötande bil. Har sällan fått så många irriterade mötande bilister...
Min tidigare X5 skötte detta galant. Bländande av i rätt tid utan att irritera andra, oavsett mötande eller framförvarande. Slog på helljuset igen direkt när det var möjligt, fungerade helt enkelt som man kan förvänta sig.
Körde de sista 20 milen med automatiken avstängd. Är nu förvånad över hur Teslan kan vara så suverän på t ex autopiloten och så fullständigt kass på enkla saker som ljusautomatik? Hoppas någon på Tesla skärper till sin programmering ett par snäpp inom kort.
/Sven
Min tidigare X5 skötte detta galant. Bländande av i rätt tid utan att irritera andra, oavsett mötande eller framförvarande. Slog på helljuset igen direkt när det var möjligt, fungerade helt enkelt som man kan förvänta sig.
Körde de sista 20 milen med automatiken avstängd. Är nu förvånad över hur Teslan kan vara så suverän på t ex autopiloten och så fullständigt kass på enkla saker som ljusautomatik? Hoppas någon på Tesla skärper till sin programmering ett par snäpp inom kort.
/Sven
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Helljusautomatik
Hel ljus automatiken funkar bra någorlunda på landsväg. I tät bebyggt område och på motorväg funkar det mindre bra där slår jag av det.svehat skrev:Har precis fått min MS Performance, härlig bil. Hade BMW X5 (2020) hybrid förut. Hellljusautomatiken i min Tesla är ett skämt tyvärr. Vilken modern skräpbil som helst har troligen en bättre lösning. Har nu kört 130 mil motorväg och märker att avbländning sker sporadiskt och slumpmässigt. Även när mötande slänger upp helljuset mot mig så sker ingen avbländning. När jag kör ikapp lastbilar med väldigt många röda ljus så sker ingen avbländning. När jag kör på mörk väg utan annan bil i närheten så sker istället ingen aktivering. Ibland bländar den av för mötande för att sen slå på helljuset igen - rätt i ansiktet på mötande bil. Har sällan fått så många irriterade mötande bilister...
Min tidigare X5 skötte detta galant. Bländande av i rätt tid utan att irritera andra, oavsett mötande eller framförvarande. Slog på helljuset igen direkt när det var möjligt, fungerade helt enkelt som man kan förvänta sig.
Körde de sista 20 milen med automatiken avstängd. Är nu förvånad över hur Teslan kan vara så suverän på t ex autopiloten och så fullständigt kass på enkla saker som ljusautomatik? Hoppas någon på Tesla skärper till sin programmering ett par snäpp inom kort.
/Sven
Det är nog inte någon direkt programmering utan snarare att bilarna skall lära sig från den enorma information som samlas in och göra rätt beslut utifrån det. Det är AI som gäller idag och då är inget hårdkodat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Helljusautomatik
Hur ska bilen kunna lära sig om ingen berättar för den om den gör rätt eller fel?ChristerSjo skrev:Hel ljus automatiken funkar bra någorlunda på landsväg. I tät bebyggt område och på motorväg funkar det mindre bra där slår jag av det.svehat skrev:Har precis fått min MS Performance, härlig bil. Hade BMW X5 (2020) hybrid förut. Hellljusautomatiken i min Tesla är ett skämt tyvärr. Vilken modern skräpbil som helst har troligen en bättre lösning. Har nu kört 130 mil motorväg och märker att avbländning sker sporadiskt och slumpmässigt. Även när mötande slänger upp helljuset mot mig så sker ingen avbländning. När jag kör ikapp lastbilar med väldigt många röda ljus så sker ingen avbländning. När jag kör på mörk väg utan annan bil i närheten så sker istället ingen aktivering. Ibland bländar den av för mötande för att sen slå på helljuset igen - rätt i ansiktet på mötande bil. Har sällan fått så många irriterade mötande bilister...
Min tidigare X5 skötte detta galant. Bländande av i rätt tid utan att irritera andra, oavsett mötande eller framförvarande. Slog på helljuset igen direkt när det var möjligt, fungerade helt enkelt som man kan förvänta sig.
Körde de sista 20 milen med automatiken avstängd. Är nu förvånad över hur Teslan kan vara så suverän på t ex autopiloten och så fullständigt kass på enkla saker som ljusautomatik? Hoppas någon på Tesla skärper till sin programmering ett par snäpp inom kort.
/Sven
Det är nog inte någon direkt programmering utan snarare att bilarna skall lära sig från den enorma information som samlas in och göra rätt beslut utifrån det. Det är AI som gäller idag och då är inget hårdkodat.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Helljusautomatik
Det här är ju ett uppenbart användgningsfall där tilltron till AI är helt missriktad.ChristerSjo skrev:Det är nog inte någon direkt programmering utan snarare att bilarna skall lära sig från den enorma information som samlas in och göra rätt beslut utifrån det. Det är AI som gäller idag och då är inget hårdkodat.
Min AP1-bil har ju en "föråldrad" teknik för detta med dedikerade sensorer och traditionell programmering, både helljus och vindrutetorkare funkar alldeles utmärkt.
Det är lite av "när allt man har är en hammare så blir hela världen en spik" över valen man gjorde här.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Helljusautomatik
Grejen är ju att om de satte dit vanliga sensorer och inte löser detta med sin AI så är det ju en extrem fail. Helljusautomatik ska ju vara busenkelt för en dator som ska klara att framföra ett fordon helt på egen hand. Klarar den inte av att fatta när vindrutan ska vispas av kommer den aldrig klara allt det andra. Förmodar att det är så Elon, Tesla och de flesta resonerar.fth skrev:Det här är ju ett uppenbart användgningsfall där tilltron till AI är helt missriktad.ChristerSjo skrev:Det är nog inte någon direkt programmering utan snarare att bilarna skall lära sig från den enorma information som samlas in och göra rätt beslut utifrån det. Det är AI som gäller idag och då är inget hårdkodat.
Min AP1-bil har ju en "föråldrad" teknik för detta med dedikerade sensorer och traditionell programmering, både helljus och vindrutetorkare funkar alldeles utmärkt.
Det är lite av "när allt man har är en hammare så blir hela världen en spik" över valen man gjorde här.
/fth
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Helljusautomatik
För att svara kort så är det skillnaden mellan hård programmering och neutrala nätverk. Googla på neutrala nätverk.Fredrik j skrev:Hur ska bilen kunna lära sig om ingen berättar för den om den gör rätt eller fel?ChristerSjo skrev:Hel ljus automatiken funkar bra någorlunda på landsväg. I tät bebyggt område och på motorväg funkar det mindre bra där slår jag av det.svehat skrev:Har precis fått min MS Performance, härlig bil. Hade BMW X5 (2020) hybrid förut. Hellljusautomatiken i min Tesla är ett skämt tyvärr. Vilken modern skräpbil som helst har troligen en bättre lösning. Har nu kört 130 mil motorväg och märker att avbländning sker sporadiskt och slumpmässigt. Även när mötande slänger upp helljuset mot mig så sker ingen avbländning. När jag kör ikapp lastbilar med väldigt många röda ljus så sker ingen avbländning. När jag kör på mörk väg utan annan bil i närheten så sker istället ingen aktivering. Ibland bländar den av för mötande för att sen slå på helljuset igen - rätt i ansiktet på mötande bil. Har sällan fått så många irriterade mötande bilister...
Min tidigare X5 skötte detta galant. Bländande av i rätt tid utan att irritera andra, oavsett mötande eller framförvarande. Slog på helljuset igen direkt när det var möjligt, fungerade helt enkelt som man kan förvänta sig.
Körde de sista 20 milen med automatiken avstängd. Är nu förvånad över hur Teslan kan vara så suverän på t ex autopiloten och så fullständigt kass på enkla saker som ljusautomatik? Hoppas någon på Tesla skärper till sin programmering ett par snäpp inom kort.
/Sven
Det är nog inte någon direkt programmering utan snarare att bilarna skall lära sig från den enorma information som samlas in och göra rätt beslut utifrån det. Det är AI som gäller idag och då är inget hårdkodat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Helljusautomatik
Du får gärna länka. Det slängs runt mycket ord här. Självklart är det inte så att inget är hårdkodat, det är helt enkelt inte sant. AI betyder dessutom en rad olika saker beroende på vem frågar.ChristerSjo skrev:För att svara kort så är det skillnaden mellan hård programmering och neutrala nätverk. Googla på neutrala nätverk.Fredrik j skrev:Hur ska bilen kunna lära sig om ingen berättar för den om den gör rätt eller fel?ChristerSjo skrev:Hel ljus automatiken funkar bra någorlunda på landsväg. I tät bebyggt område och på motorväg funkar det mindre bra där slår jag av det.svehat skrev:Har precis fått min MS Performance, härlig bil. Hade BMW X5 (2020) hybrid förut. Hellljusautomatiken i min Tesla är ett skämt tyvärr. Vilken modern skräpbil som helst har troligen en bättre lösning. Har nu kört 130 mil motorväg och märker att avbländning sker sporadiskt och slumpmässigt. Även när mötande slänger upp helljuset mot mig så sker ingen avbländning. När jag kör ikapp lastbilar med väldigt många röda ljus så sker ingen avbländning. När jag kör på mörk väg utan annan bil i närheten så sker istället ingen aktivering. Ibland bländar den av för mötande för att sen slå på helljuset igen - rätt i ansiktet på mötande bil. Har sällan fått så många irriterade mötande bilister...
Min tidigare X5 skötte detta galant. Bländande av i rätt tid utan att irritera andra, oavsett mötande eller framförvarande. Slog på helljuset igen direkt när det var möjligt, fungerade helt enkelt som man kan förvänta sig.
Körde de sista 20 milen med automatiken avstängd. Är nu förvånad över hur Teslan kan vara så suverän på t ex autopiloten och så fullständigt kass på enkla saker som ljusautomatik? Hoppas någon på Tesla skärper till sin programmering ett par snäpp inom kort.
/Sven
Det är nog inte någon direkt programmering utan snarare att bilarna skall lära sig från den enorma information som samlas in och göra rätt beslut utifrån det. Det är AI som gäller idag och då är inget hårdkodat.
Jag har därtill aldrig hört talas om "hård programmering" och hittar inget när jag söker på det heller.
Men med neutrala nätverk antar jag att du menar neurala nätverk?
Du kan inte träna ett neuralt nätverk utan att definiera vad du vill ha ut. Det är ju det som är att du berättar vad som är "rätt" och "fel" i det här fallet. Hård, mjuk, lös programmering.. det spelar ingen roll.
Re: Helljusautomatik
Precis vad jag menar. Du måste ju berätta för bilen när den lyckades blända av rätt för att den ska kunna dra lärdomar. Utan feedback går det ju inte.Curik skrev:Du får gärna länka. Det slängs runt mycket ord här. Självklart är det inte så att inget är hårdkodat, det är helt enkelt inte sant. AI betyder dessutom en rad olika saker beroende på vem frågar.ChristerSjo skrev:För att svara kort så är det skillnaden mellan hård programmering och neutrala nätverk. Googla på neutrala nätverk.Fredrik j skrev:Hur ska bilen kunna lära sig om ingen berättar för den om den gör rätt eller fel?ChristerSjo skrev:Hel ljus automatiken funkar bra någorlunda på landsväg. I tät bebyggt område och på motorväg funkar det mindre bra där slår jag av det.svehat skrev:Har precis fått min MS Performance, härlig bil. Hade BMW X5 (2020) hybrid förut. Hellljusautomatiken i min Tesla är ett skämt tyvärr. Vilken modern skräpbil som helst har troligen en bättre lösning. Har nu kört 130 mil motorväg och märker att avbländning sker sporadiskt och slumpmässigt. Även när mötande slänger upp helljuset mot mig så sker ingen avbländning. När jag kör ikapp lastbilar med väldigt många röda ljus så sker ingen avbländning. När jag kör på mörk väg utan annan bil i närheten så sker istället ingen aktivering. Ibland bländar den av för mötande för att sen slå på helljuset igen - rätt i ansiktet på mötande bil. Har sällan fått så många irriterade mötande bilister...
Min tidigare X5 skötte detta galant. Bländande av i rätt tid utan att irritera andra, oavsett mötande eller framförvarande. Slog på helljuset igen direkt när det var möjligt, fungerade helt enkelt som man kan förvänta sig.
Körde de sista 20 milen med automatiken avstängd. Är nu förvånad över hur Teslan kan vara så suverän på t ex autopiloten och så fullständigt kass på enkla saker som ljusautomatik? Hoppas någon på Tesla skärper till sin programmering ett par snäpp inom kort.
/Sven
Det är nog inte någon direkt programmering utan snarare att bilarna skall lära sig från den enorma information som samlas in och göra rätt beslut utifrån det. Det är AI som gäller idag och då är inget hårdkodat.
Jag har därtill aldrig hört talas om "hård programmering" och hittar inget när jag söker på det heller.
Men med neutrala nätverk antar jag att du menar neurala nätverk?
Du kan inte träna ett neuralt nätverk utan att definiera vad du vill ha ut. Det är ju det som är att du berättar vad som är "rätt" och "fel" i det här fallet. Hård, mjuk, lös programmering.. det spelar ingen roll.
Re: Helljusautomatik
Helt riktigt.Fredrik j skrev:Precis vad jag menar. Du måste ju berätta för bilen när den lyckades blända av rätt för att den ska kunna dra lärdomar. Utan feedback går det ju inte.Curik skrev:Du får gärna länka. Det slängs runt mycket ord här. Självklart är det inte så att inget är hårdkodat, det är helt enkelt inte sant. AI betyder dessutom en rad olika saker beroende på vem frågar.ChristerSjo skrev:För att svara kort så är det skillnaden mellan hård programmering och neutrala nätverk. Googla på neutrala nätverk.Fredrik j skrev:Hur ska bilen kunna lära sig om ingen berättar för den om den gör rätt eller fel?ChristerSjo skrev:Har precis fått min MS Performance, härlig bil. Hade BMW X5 (2020) hybrid förut. Hellljusautomatiken i min Tesla är ett skämt tyvärr. Vilken modern skräpbil som helst har troligen en bättre lösning. Har nu kört 130 mil motorväg och märker att avbländning sker sporadiskt och slumpmässigt. Även när mötande slänger upp helljuset mot mig så sker ingen avbländning. När jag kör ikapp lastbilar med väldigt många röda ljus så sker ingen avbländning. När jag kör på mörk väg utan annan bil i närheten så sker istället ingen aktivering. Ibland bländar den av för mötande för att sen slå på helljuset igen - rätt i ansiktet på mötande bil. Har sällan fått så många irriterade mötande bilister...
Min tidigare X5 skötte detta galant. Bländande av i rätt tid utan att irritera andra, oavsett mötande eller framförvarande. Slog på helljuset igen direkt när det var möjligt, fungerade helt enkelt som man kan förvänta sig.
Körde de sista 20 milen med automatiken avstängd. Är nu förvånad över hur Teslan kan vara så suverän på t ex autopiloten och så fullständigt kass på enkla saker som ljusautomatik? Hoppas någon på Tesla skärper till sin programmering ett par snäpp inom kort.
/Sven
Hel ljus automatiken funkar bra någorlunda på landsväg. I tät bebyggt område och på motorväg funkar det mindre bra där slår jag av det.
Det är nog inte någon direkt programmering utan snarare att bilarna skall lära sig från den enorma information som samlas in och göra rätt beslut utifrån det. Det är AI som gäller idag och då är inget hårdkodat.
Jag har därtill aldrig hört talas om "hård programmering" och hittar inget när jag söker på det heller.
Men med neutrala nätverk antar jag att du menar neurala nätverk?
Du kan inte träna ett neuralt nätverk utan att definiera vad du vill ha ut. Det är ju det som är att du berättar vad som är "rätt" och "fel" i det här fallet. Hård, mjuk, lös programmering.. det spelar ingen roll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Helljusautomatik
Jag förmodar att det funkar så att AI ligger och lär sig i bakgrunden av alla de som INTE kör med automatiskt helljus på. Precis som AI lär sig allt annat genom att läsa av allt som händer runt bilen du kör, hela tiden, oavsett om du använder AP eller inte.Fredrik j skrev:Hur ska bilen kunna lära sig om ingen berättar för den om den gör rätt eller fel?ChristerSjo skrev:Hel ljus automatiken funkar bra någorlunda på landsväg. I tät bebyggt område och på motorväg funkar det mindre bra där slår jag av det.svehat skrev:Har precis fått min MS Performance, härlig bil. Hade BMW X5 (2020) hybrid förut. Hellljusautomatiken i min Tesla är ett skämt tyvärr. Vilken modern skräpbil som helst har troligen en bättre lösning. Har nu kört 130 mil motorväg och märker att avbländning sker sporadiskt och slumpmässigt. Även när mötande slänger upp helljuset mot mig så sker ingen avbländning. När jag kör ikapp lastbilar med väldigt många röda ljus så sker ingen avbländning. När jag kör på mörk väg utan annan bil i närheten så sker istället ingen aktivering. Ibland bländar den av för mötande för att sen slå på helljuset igen - rätt i ansiktet på mötande bil. Har sällan fått så många irriterade mötande bilister...
Min tidigare X5 skötte detta galant. Bländande av i rätt tid utan att irritera andra, oavsett mötande eller framförvarande. Slog på helljuset igen direkt när det var möjligt, fungerade helt enkelt som man kan förvänta sig.
Körde de sista 20 milen med automatiken avstängd. Är nu förvånad över hur Teslan kan vara så suverän på t ex autopiloten och så fullständigt kass på enkla saker som ljusautomatik? Hoppas någon på Tesla skärper till sin programmering ett par snäpp inom kort.
/Sven
Det är nog inte någon direkt programmering utan snarare att bilarna skall lära sig från den enorma information som samlas in och göra rätt beslut utifrån det. Det är AI som gäller idag och då är inget hårdkodat.
Det som gör just helljusautomatik till en ganska svår grej för Tesla är ju att vi människor avgör om vi ska slå på torkarna eller ej genom att läsa av HELA rutan eftersom vi ser hela rutan när vi kör. Tesla har ingen kamera som sitter i förarens panna. Den kameran sitter ju PÅ själva rutan. Det gör att den måste avgöra om den ska torka eller ej i princip baserat på 0 input från hur själva rutan ser ut, utan istället på hur omgivningen utanför bilen ser ut. Och det hade knappt ens en människa klarat av.
Det dumma är ju att det exempelvis skulle kunna hända att det låt säga inte regnar, men man får stänk från en annan bil som kör genom en vattenpöl, vattnet skvätter upp på rutan i ditt synfält men just där kameran sitter är rutan torr och fin som snus. Helt enkelt så fattas det input till AI som troligen är direkt nödvändig för att få helljusautomatik att funka felfritt. Tesla måste isf introducera en till kamera med förarperspektiv.
MEN, detta hindrar såklart inte AI från att kunna framföra fordonet felfritt, viktigt att komma ihåg. För bilen behöver inte bry sig om ifall föraren inte ser. Den behöver bara bry sig om ifall den själv inte ser.
Re: Helljusautomatik
Den som ansvarar för körningen behöver ju kunna se ut.markuswesterberg skrev:
MEN, detta hindrar såklart inte AI från att kunna framföra fordonet felfritt, viktigt att komma ihåg. För bilen behöver inte bry sig om ifall föraren inte ser. Den behöver bara bry sig om ifall den själv inte ser.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Helljusautomatik
Absolut. Håller helt med om att Tesla måste lösa detta. Hade önskat att de gjorde det med konventionell teknik. Då hade dessutom AI lärt sig det extremt mycket fortare och så hade man kunnat plocka bort den konventionella tekniken så småningom.Fredrik j skrev:Den som ansvarar för körningen behöver ju kunna se ut.markuswesterberg skrev:
MEN, detta hindrar såklart inte AI från att kunna framföra fordonet felfritt, viktigt att komma ihåg. För bilen behöver inte bry sig om ifall föraren inte ser. Den behöver bara bry sig om ifall den själv inte ser.