Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.

Moderator: Redaktion
Ja det funkar för långpendlarna. I övrigt tänker jag att det blir ganska dyrt att tanka Ionity för 3,30kr/kWh när bilen tar över 5 kWh/mil i stadskörning på vintern. Om jag bodde i Sundsvall och inte hade egen laddning skulle jag ta Bee around för 400kr och 450kWh. Och slå ihjäl 2 timmar i veckan på Birsta eller på stan. Fast det skulle nog kännas mycket segt i längden.Off Grid Byggaren skrev:Det bör kunna funka med valfri elbil under förutsättning att det finns snabbladdare att tillgå, och att bra laddavtal kan fås.
Tänker mig om du bor i Sundsvall, kör Audi e-tron och pendlar till Åre så kan ett avtal med Ionity och 3,30:- per kWh funka bra.
Årsavgiften på 2000:- är inte så mycket, om du kör 5000 mil per år.
Bristen hos Ionyity är ju kostnaden för oss som laddar enstaka gånger per år. Och att de inte finns på så många platser.
PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Experimentera på abrp.mp!taliz skrev:På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
Ja just det, det brukar jag ju tipsa andra om.Teslaspolen skrev:Experimentera på abrp.mp!taliz skrev:På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.taliz skrev:Ja just det, det brukar jag ju tipsa andra om.Teslaspolen skrev:Experimentera på abrp.mp!taliz skrev:På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
Inte jag hellerPapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.taliz skrev:PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
Inte omöjligt att de hamnar där när jag är klar med dom.thnis skrev:Inte jag hellerPapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippen
Jag kör på bana också, men då med hoj.PapaD skrev:Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.taliz skrev:PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.thnis skrev:Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Jo förstår det. Fördelen är ju att den kommer med ny garanti.mati skrev:Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.thnis skrev:Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Det var det jag hade hoppats att ID3 skulle bli. Som en e-Golf fast bättre på allt som har med eldriften att göra. Men det blev som bekant inte riktigt så.
Min syster har precis skaffat en id3 för 3700 per månad i privatleasing. Det tycker jag är bra.Zath skrev:Någon som vet en bra deal gällande privatleasing? Ser att de kör sjukt bra kampanjpriser gällande företagsleasing på både 50 och 55 men inte hittat nåt liknande på privatleasing ännu.
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.HelectriC skrev:ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...Off Grid Byggaren skrev:Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.HelectriC skrev:ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.
Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?
https://motor.no/a/173484
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Fast behöves det egentligen läggas så mycket krut på snålare elbilar. Går batteriutvevklingen som väntat så går väll en ny e-tron 70 mil om fem år. Och just nu går hälften av min förbrukning åt till att värma bilen och till laddförluster. (Uteslutande stadskörning i vinter)Bjelke skrev:Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...Off Grid Byggaren skrev:Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.HelectriC skrev:ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.
Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?
https://motor.no/a/173484
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.Robertrimmevik skrev:Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.Off Grid Byggaren skrev:Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.Robertrimmevik skrev:Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.
Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.
Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?
Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Robertrimmevik skrev:Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.Off Grid Byggaren skrev:Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.Robertrimmevik skrev:Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.
Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.
Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?
Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)