Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Banane »

Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att mindre än 5% av Teslas vinst kommer från traditionell bilförsäljning om 10 år.

Och det är det stora problemet för fossilbilstillverkare att de inte förstår Teslas affärsmodell.

Hörde senast igår om en som köpt ett 10 kWh batteri som han lät ett energibolag styra.
Han sålde frekvensreglering för 28.000kr per år.

Såg en film från Detroit där en fordonsexpert sa att fordonsdata var värt upp till 50.000 kr.

Tesla säljer FSD mjukvara för 77.000kr.

Vilken annan än Tesla pratar om sånt?
Med all respekt Zalman så lever du i en bubbla. Vi får se. Oavsett vad ni säger så är det som att vara tillbaka i 1999. "De gamla förstår inte" osv. Men till sist tar verkligheten ut sin rätt oavsett hur många fina ord och visioner man har.

Det är i vilket fall spännande att följa.
En annan sak som gör att det är tufft att konkurrera med Tesla är att väldigt många som jobbar åt Tesla har fått Tesla aktier.

Överraskade många har blivit miljonärer på sina Tesla aktier.

Den infon sprids ju snabbt.
Därför vill de bästa i branschen jobba åt Tesla.

Känner folk som tjänat så bra på sina Tesla aktier att de kunnat köpa en Tesla bil för vinsten.
Jag vet inte om du är ironisk eller inte men den effekten är nog väldigt liten i det stora hela.

I vilket fall är det ännu ett tecken på bubbla.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11191
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Det jag funderar på är om insteget på S&P:s 500-lista kommer att innebära en stabiliserande faktor på lång sikt? När alla fonder köpt in sig så bör väl de fria aktierna bli ännu mindre. Fast då kanske det å andra sidan driver kursen ännu snabbare när fler vill åt de få aktier som finns att köpa...
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2505
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Banane skrev:
NiklasTesla skrev:

Amazon ligger på ca 3200USD/aktie. Lär nog vara i dessa territorier som Tesla-aktien lär säljas för innan år 2030.
Lär? Hoppas verkligen du har en djupare analys också.

Här nedan följer lite tankar för att sätta saker och ting i perspektiv. Jag är på intet sätt någon börshaj utan det är bara ett sätt att visa på hur hög värderingen ändå är.

TESLA
Värde: 544 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 367 500
Vinst 2019: 0.0358 miljarder USD
Vinst/bil: $97

Exempel på konkurrenter.

BMW
Värde: 48 miljarder
Antal sålda bilar 2019: 2,5 miljoner
Vinst 2019: 5.6 miljarder USD
Vinst/bil: $2,240

VAG
Värde: 78 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 10,9 miljoner
Vinst 2019: 15.88 miljarder USD
Vinst/bil: $1,457


Hade Tesla varit värt en tiondel av dagens värde så hade det ändå varit ett förhoppningsbolag.

Om vi använder BMW som exempel så gör de en vinst som motsvarar en dryg tiondel av marknadsvärdet. Motsvarande vinst för Tesla är alltså 63 miljarder USD. Även om vi är snälla mot Tesla och låtsas att de kan göra mer än dubbla vinsten mot BMW per såld bil ($5k) så skulle det alltså krävas 12,6 miljoner sålda bilar. Med samma vinstmarginal per bil som BMW skulle det bli 28,1 miljoner bilar. Med samma vinstmarginal per bil som VW är det 43,2 miljoner bilar per år.

Skulle Tesla värderas till $3200 USD per aktie så krävs det alltså ca 6 ggr så många sålda bilar som jag räknade fram ovan. På ett ungefär. 70-250 miljoner bilar per år alltså.


Nu kommer många av er svara "jo, men finansiella regler gäller inte Tesla. Det här är nåt nytt". Vilket då igen återanknyter till stämningarna före millennieskiftet där ingen kunde räkna hem värderingen av t ex Framfab med traditionella beräkningar.
Förutom allt som redan skrivits till dig så läs igenom denna tråd igen:

viewtopic.php?f=46&t=19982&hilit=Battery+Day

Älskar det faktum att inte alla förstår hur stort detta är med 4680-cellerna är.

Tesla kommer vara världens största bolag omsättningsmässigt (vilket leder till högre aktiepris) till 2050 är min prognos.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Det jag funderar på är om insteget på S&P:s 500-lista kommer att innebära en stabiliserande faktor på lång sikt? När alla fonder köpt in sig så bör väl de fria aktierna bli ännu mindre. Fast då kanske det å andra sidan driver kursen ännu snabbare när fler vill åt de få aktier som finns att köpa...
Tesla lär nog nyemittera ett antal ggr även framöver..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Inte sååå långt till ARKs 4000 pre split nu. 8-)
Tja... i efterhandeln ligger den på 2800, så det är ju en bit kvar ändå. ;)
https://www.teslarati.com/tesla-tsla-ar ... -scenario/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Banane skrev:
I slutänden måste det väl vara vinsten som räknas? Det är det jag menar. När elbilsmarknaden mognat och är vad fossilbilsmarknaden är idag. Hur stor andel kommer Tesla ha? Kollar man på Norge som har världens mest mogna elbilsmarknad så går det inte så himla bra för Tesla längre. När kommer folk köpa elbilar utan subventioner?
Tesla utan subventioner? Som det är i USA nu där Tesla har typ 80% av elbilsmarknaden trots att de flesta konkurrenter har subventioner kvar.

Norge är ett speciellt fall som jag skrev i en annan träd här idag. Man måste se till helheten. Det kommer vara mängder av lokala variationer framöver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla ökar dramatiskt både försäljning och vinst.
På en bilmarknad som allmänt krymper.
Screenshot_20201126-214255_Samsung Internet.jpg
Många fossilbilsföretag har gigantiska skulder.
Dessa blir allt svårare att betala av när fossilbilsmarknaden krymper allt snabbare.
VW has about $211B in long term debt.
Toyota has about $185B in long term debt.
Ford has about $154B in long term debt.
GM has about $100B + unpaid bailout loan of $14B.
Daimler $106B in debt.
BMW $127B in debt.
Tsla only has $13B in long term debt.
Dessutom höjs låneräntan när bankerna ser att det går dåligt.
Ford credit downgraded to junk by S&P.

Ford Motor Co. was cut to junk by S&P Global Ratings as the coronavirus pandemic delivers a shock to the global auto industry, rendering the No. 2 U.S. automaker the largest fallen angel to date.
S&P downgraded Ford’s credit rating one notch to BB+ and may cut it further, according to a statement Wednesday.


Inte nog med att exempelvis Ford betalar många miljarder i låneräntor.
Ford har utgifter som Tesla inte har:
30-40 miljarder i aktieutdelning.
20-30 miljarder i reklam.

Ca 90% av Fords vinst kommer från sin pickup försäljning.
Kan tänka mig att den vinsten sjunker då de får stor konkurrens av nya aktörer som säljer elpickuper.

Och på elbilssidan kan jag tänka mig att Tesla kanske har 80-90% av vinsten.
Tesla har stora fördelar av att vara störst.
Och för varje gång Tesla fördubblar sin försäljning kan pris per styck minskas med ca 25%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
VW has about $211B in long term debt.
Toyota has about $185B in long term debt.
Ford has about $154B in long term debt.
GM has about $100B + unpaid bailout loan of $14B.
Daimler $106B in debt.
BMW $127B in debt.
Tsla only has $13B in long term debt.
Slå ut det på antal sålde bilar (eller på vinsten) då kanske inte det ser lika bra ut för Tesla. VW sålde 10,8 miljoner bilar i 2019 (man räknar med 20% nergång i 2020), Tesla säljer kanske 500.000 i år. Slår man ut lång term debt på antal sålda bilar har Tesla högre skuld per bil än VW. Detta är såklart bilden i nuläget, kan Tesla dubblera antalet sålda bilar och hålla long term debt på samma nivå är det självklart mycket bra.

En del siffror kan användas i det syfte som man vill få fram sina argument (bara se inom politiken 8-) ).
Zalman3 skrev:
Tesla har stora fördelar av att vara störst.
Och för varje gång Tesla fördubblar sin försäljning kan pris per styck minskas med ca 25%.
Har du en officiell källa på det eller är det någon youtuber som har sagt det nångång?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:
VW has about $211B in long term debt.
Toyota has about $185B in long term debt.
Ford has about $154B in long term debt.
GM has about $100B + unpaid bailout loan of $14B.
Daimler $106B in debt.
BMW $127B in debt.
Tsla only has $13B in long term debt.
Slå ut det på antal sålde bilar (eller på vinsten) då kanske inte det ser lika bra ut för Tesla. VW sålde 10,8 miljoner bilar i 2019 (man räknar med 20% nergång i 2020), Tesla säljer kanske 500.000 i år. Slår man ut lång term debt på antal sålda bilar har Tesla högre skuld per bil än VW. Detta är såklart bilden i nuläget, kan Tesla dubblera antalet sålda bilar och hålla long term debt på samma nivå är det självklart mycket bra.

En del siffror kan användas i det syfte som man vill få fram sina argument (bara se inom politiken 8-) ).
Zalman3 skrev:
Tesla har stora fördelar av att vara störst.
Och för varje gång Tesla fördubblar sin försäljning kan pris per styck minskas med ca 25%.
Har du en officiell källa på det eller är det någon youtuber som har sagt det nångång?
Jämföra med omsättning är bättre. Tesla kommer in i marknaden ovanifrån och har mycket högre ASP än VW.

Zalman referar till Wright's law. Den brukar stämma rätt bra.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Jordad skrev:

Zalman referar till Wright's law. Den brukar stämma rätt bra.
Jag är medveten om Wright’s law, men det är 25% siffran jag frågade på en officiell källa.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Jämföra med omsättning är bättre. Tesla kommer in i marknaden ovanifrån och har mycket högre ASP än VW.
Tesla förväntas omsätta 11-12 miljarder dollar Q4 2020.
Ford kanske 34-36 miljarder dollar.

Kan mycket väl tänka mig att Tesla passerar Ford vad gäller omsättning redan inom 2 år.

EDIT:
Mig veterligen finns det ingen namngiven motsats till Wrights law.
Och styckpriset vid en minskning av produktionen följer mest troligt inte samma kurva som vid en uppgång.
En viss hysteres inträder.

För när en fabrik minskar sin produktion ner till ca 70% nyttjandegrad, då går man med förlust och måste kanske stänga ner helt.

EDIT2:
Det är inte så lätt för de tyska biltillverkarna.
Nyss kunde man läsa att Mercedes facken insinuerar att en hög chef först la ner en Mercedesfabrik, sen hoppar av och börjar hos Tesla istället.

Nu har man interna stridigheter även hos VW.
Omställningsarbetet går inte helt smärtfritt.
November 25, 2020 02:45 AM

VW labor leaders oppose CEO's picks for top finance, purchasing job

Diess is running into fresh internal resistance after making slow progress untangling VW's unwieldy conglomerate structure.

Volkswagen Group CEO Herbert Diess is struggling to win support for his picks to fill top executive posts and is pushing the automaker's board to back more significant reforms, according to people familiar with the matter.

The automaker’s works council is opposing Diess's candidates to succeed CFO Frank Witter and fill the vacant purchasing chief position, said the people, who asked not to be identified because the discussions are confidential.

The two roles are key to Diess's efforts to cut costs and boost efficiency at VW, which just approved a 150-billion euro ($178 billion) investment plan.
https://www.autonews.com/automakers-sup ... asing-jobs
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

När Euro 7 införs 2025 kommer bara obetydliga mängder fossila bilar säljas på den Europeiska marknaden.

Alltså blir fabriker som tillverkar fossila bilar värdelösa.
Så omställningsarbetet till att tillverka elbilar måste gå fort.

Vad gäller BMW så har många av deras duktiga BEV ingenjörer lämnat BMW i frustration över deras låga ambitioner vad gäller elbilar. Ett tecken i tiden är att BMWs nya elbil iX3 tillverkas i Kina.

Mercedes ger upp utvecklingen av självkörning och säger att de kommer vara ett klart mindre företag om 5 år. Geely tar snabbt ett allt större grepp om Mercedes.

Volkswagen har hitintills mest sålt e-Golf och e-Up, inga spännande eller nydanande elbilar. Intressant är att Volkswagen Group CEO, Herbert Diess tycker att Teslas börsvärde kan rättfärdigas och att antal sålda bilar inte avgör ett börsvärde. VAG har mycket stora skulder. Störst i bilbranschen. Och har dessutom stora pensionsåtaganden.
Men Volkswagen satsar på elbilar och kan bli nummer två i världen efter Tesla.

Tesla
A new era will start in 2021 with the launch of the largest automotive factory in Germany, with a 2 million vehicle output, and the largest battery factory worldwide, with up to 250 GWh production capacity. 40,000 employees will work in Berlin in 3 shifts, and with the help of new, innovative, and groundbreaking technology, they will produce and deliver 100% battery electric vehicles (BEVs) that will soon drive 700 or 800 km on a single charge, and later 1,000 km.
That new shiny factory does not belong to one of the 5 famous German automakers, but to the US technology company Tesla. BMW, Daimler, Porsche, Audi, and VW will soon not be the largest automakers in Germany. Let that sink in.

BMW
The i3 needed to improve, and follow-up models have been stalled. The expensive carbon chassis was never intended for truly large volume. As a side effect, frustrated innovative, creative, and smart engineers left BMW, partly founding their own BEV startups in China or the USA.

Mercedes
Out of the 170,000 employees, 30,000 are announced to be cut in the coming years, and the high debt rate that Daimler shares with BMW and VW forced the organization to close plants in its trucking unit and cut cost in administration too.
Investments in autonomous vehicles are stopping despite a huge previous announcement with Bosch.
The EQC, the only pure BEV today, is a clear miss and has disappointed on all levels. Delivery numbers are the lowest of all German BEVs, and although customers may enjoy the design and interior of a true Mercedes-Benz, the model is not making a difference, a clear fail from an engineering and commercial perspective.
Mercedes-Benz CEO Ola Källenius a few weeks ago announced that Daimler will be a much smaller company in 5 years, which is in line with my previous prediction that all major German automakers will shrink and focus on a profitable niche unless they can design and produce enough competitive BEVs to grow again.
Mercedes might be silently controlled by shareholders and partners like Geely in the future. Geely owns about 10% today and might increase that share soon.

Volkswagen
While the marketing and PR organization did a good job creating the impression VW is a major BEV player, the truth is that VW has equipped former ICE vehicles (eGolf, eUP!) with batteries and sold them. Their specifications have been far below standards, but still good enough for many customers to buy them.
The Volkswagen Group CEO, Herbert Diess, rightfully admires what his peer Elon Musk has achieved at Tesla in just a decade, and uses him as an example to motivate a highly hierarchical, massive, and slow organization. In an interview in early November, he confirmed that Tesla’s market capitalization is deserved, which gives us deep insights into where he sees future value creation in the automotive industry. Volume in units is, in his opinion, not any longer a measure for size or worth.
Financially, VW has the highest debt of all automakers globally, and adding unfunded pension obligations and other liabilities makes Volkswagen Group vulnerable and weak against external influences, challenges, and investors.
Although Volkswagen is in a weak position right now, its strategy to go fully into the BEV business is the right approach to overcome the bottleneck, and it may emerge with luck as a valid #2 BEV company globally. That is what I believe CEO Herbert Diess is aiming for, because it’s simply not realistic to become #1. 

https://cleantechnica.com/2020/11/26/th ... o-survive/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Credde skrev:
Jordad skrev:

Zalman referar till Wright's law. Den brukar stämma rätt bra.
Jag är medveten om Wright’s law, men det är 25% siffran jag frågade på en officiell källa.
Vad jag minns så är det ARK som har nämnt 25% i samband med Wright's law.

Jag tror inte man kan säga så exakt egentligen eftersom storskalig batteri och elbilsproduktion är nya företelser vilket gör det svårt att jämföra med tex traditionell bilproduktion som ARK antagligen gör. Hur som helst har Teslas marginaler ökat med högre produktion vilket leder till högre vinst desto fler bilar de säljer.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Är det någon short squeeze på gång eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11191
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Är det någon short squeeze på gång eller?
Ja, jag noterade också det. Det började innan öppning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8143
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

$600 idag kanske?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11191
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Men seriöst, vad är det som händer?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8143
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

$595 nu :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8143
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Vi får se om den "studsar" mot $600 några ggr innan den passerar, som den gjorde vid $500, eller om det vänder nedåt här :?
kapow.png
/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2219
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Ärligt - vad skall man göra med alla pengarna. Detta slår ju mitt appleinnehav med hästlängder. En ny Y, yes, men sen då.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8143
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

pejvic skrev:
Ärligt - vad skall man göra med alla pengarna. Detta slår ju mitt appleinnehav med hästlängder. En ny Y, yes, men sen då.
Detta måste väl falla under kategorin "i-landsproblem"? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
Ärligt - vad skall man göra med alla pengarna. Detta slår ju mitt appleinnehav med hästlängder. En ny Y, yes, men sen då.
Sluta jobba och dra till ett varmt land?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
pejvic skrev:
Ärligt - vad skall man göra med alla pengarna. Detta slår ju mitt appleinnehav med hästlängder. En ny Y, yes, men sen då.
Sluta jobba och dra till ett varmt land?
Det kanske redan är fixat? Vilket land har lägst skatt på aktieförsäljning? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2219
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Svenssons skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:
Ärligt - vad skall man göra med alla pengarna. Detta slår ju mitt appleinnehav med hästlängder. En ny Y, yes, men sen då.
Sluta jobba och dra till ett varmt land?
Det kanske redan är fixat? Vilket land har lägst skatt på aktieförsäljning? ;)
ja alltså, jag skulle inte behöva jobba faktiskt. men det är rätt trist att inte göra nåt alls.
Jag har det mesta i ISK, så jag behåller gärna aktierna i Sverige.
Dock lönsammare att bo i USA, vi har ju förlorat ca 16% i Valutaförluster på tesla. Dvs amerikanerna har tjänat mkt mer än oss på dem.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare
Inlägg: 571
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Aktien TSLA

Inlägg av termosen »

pejvic skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:
Ärligt - vad skall man göra med alla pengarna. Detta slår ju mitt appleinnehav med hästlängder. En ny Y, yes, men sen då.
Sluta jobba och dra till ett varmt land?
Det kanske redan är fixat? Vilket land har lägst skatt på aktieförsäljning? ;)
ja alltså, jag skulle inte behöva jobba faktiskt. men det är rätt trist att inte göra nåt alls.
Jag har det mesta i ISK, så jag behåller gärna aktierna i Sverige.
Dock lönsammare att bo i USA, vi har ju förlorat ca 16% i Valutaförluster på tesla. Dvs amerikanerna har tjänat mkt mer än oss på dem.
De förlorar dock köpkraft mot import, det mesta är import för USA. Så det brukar jämna ut sig.
Model Y LR
Model S 100D -18
Skriv svar