Alfred skrev:Jag investerar i bolag som jag tror på, tycker gör bra saker för världen och som jag tror kommer ha en positiv lönsamhetsutveckling.
Håller helt med om att Tesla skulle vara ointressant om det inte i grunden var en bra affär med enorm lönsamhetspotential.
Men nu är de ju ett tillväxtbolag i pole position i flera tidigare nämnda enorma marknader under framväxt och har väsentligt mycket bättre användning av sina medel än att dela ut dem. Att behålla pengarna nu, investera dem i verksamheten och dela ut sen ger helt enkelt högre total utdelning (även om man räknar med skyhög ränta) än att slarva bort potentialen genom att dela ut nu.
Lyckas Tesla vinna alla marknader de gett sig på kommer de bli större än både Apple och Amazon. Även om de bara uppnår hälften är det i mina ögon troligt att de så småningom förtjänar en $1T-värdering även med mer konventionella värderingsmetoder.
Kursen idag avspeglar väl närmast hur många investerare som gör samma spaning: ”Jag tror att bolaget om X år har Y% chans att förtjäna en högre värdering, därför köper jag aktien nu.”
Någon kallar det spekulera med ett tonfall om att det skulle vara ett sämre sätt att få avkastning på aktier än klassisk utdelning i redan mogna bolag. Det är okej att tycka så, men då får man väl undvika att investera i tillväxtaktier eftersom man uppenbarligen inte förstått vad som driver värde i tillväxtbolag.
Att man själv brände sig på it-bubblan för 20 år sedan innebär inte att alla investeringar i tillväxtbolag är dumdristiga. Och som tur är finns det gott om investerare som förstår det och därför finansierar uppbyggnaden av nästa generations storbolag.
När de redan är stora och trygga är värdeinvesterarna välkomna att optimera 5% tillväxt och utdelningsnivåer.
Uppenbarligen riktar du ditt inlägg mot mig, det blir enklare om du skriver det än går omvägar.
Du drar dock mängder av märkliga egna slutsatser om vad du tror jag anser men som jag aldrig har skrivit:
1.) Det är ingen skillnad på tillväxtbolag och andra bolag ur detta perspektiv. De diskonterade framtida kassaflödena är fortfarande det som räknas. I tillväxtbolag ligger dessa längre fram i tiden och är generellt svårare att uppskatta, men principen är densamma.
2.) Jag äger många tillväxtbolag. Tillväxt är generellt en grundförutsättning för att de framtida kassaflödena ska bli bra (men givetvis finns det undantag i form av väldigt lågt värderade bolag/aktier).
3.) Spekulerar gör man om man handlar en aktie man anser vara för dyr fundamentalt sett i förhoppning om att den ska bli ännu mer övervärderad. Har absolut inte påstått att detta gäller alla ägare av Teslaaktien. De allra flesta tror jag tyvärr inte överhuvudtaget har någon aning om vad som kan vara ett korrekt värde... Men bland de som faktiskt räknar så finns det givetvis båda delar. Dels de som tycker den är fundamentalt övervärderad och som ändå spekulerar. Dels de som anser att den fundamentalt sett har ett högre värde än dagens.
4.) Jag spekulerar ibland jag också. Ser inget fel i att göra det, men jag tycker det är bra att iaf vara medveten när man gör det. Exempelvis så tecknar jag mig ibland vid IPOs när det är mycket som talar för en initial uppgång trots att jag tycker aktien fundamentalt är för dyr. Ett sådant exempel från bara några dagar sedan var Nordnets notering.