Vad kommer Berlinfabriken ge för effekt på priserna
Moderator: Redaktion
-
Vad kommer Berlinfabriken ge för effekt på priserna
När Tesla börjar tillverka bilarna i Europa och således slipper tullavgifter och liknande. Vad kan det tänkas göra med priserna? Är det rimligt att anta att min nästa tesla blir billigare i inköp eller kommer det inte göra någon skillnad?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vad kommer Berlinfabriken ge för effekt på priserna
Bilarna kostar det som Tesla tycker är lämpligt.
Tillverkningskostnaden är inte direkt kopplad till fösäljningspriset.
MS och MX blev ju inte dyrare att tillverka helt plötsligt till exempel.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- FinaFisken
- Teslaägare
Jag tror det är rimligt att anta att priset sjunker.
Utbudet i EU ökar grovt räknat 2x. Konkurrensen hårdnar med tanke på VW ID3 och ID4.
Kostnaderna sjunker ju avsevärt med tanke på inga tullar, ingen båtfrakt, produktionseffektiviseringar och egna batterier, så det finns utrymme.
Utbudet i EU ökar grovt räknat 2x. Konkurrensen hårdnar med tanke på VW ID3 och ID4.
Kostnaderna sjunker ju avsevärt med tanke på inga tullar, ingen båtfrakt, produktionseffektiviseringar och egna batterier, så det finns utrymme.
mikebike skrev:Bilarna kostar det som Tesla tycker är lämpligt.
Precis. Kopplingen mellan pris och tillverkningskostnad är synnerligen lös.
Kostnaderna för Tesla sjunker.vibrationsfri skrev:När Tesla börjar tillverka bilarna i Europa och således slipper tullavgifter och liknande. Vad kan det tänkas göra med priserna? Är det rimligt att anta att min nästa tesla blir billigare i inköp eller kommer det inte göra någon skillnad?
Men priset till kund beror på konkurrensen.
Spännande konfigurationen för MY, gissar på 50 till 80 mils räckvidd.
Och galet snygga färger!
Hoppas på ännu snabbare laddning än för M3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hade det varit Tesla för 3-4 år sedan hade jag sagt att Tesla hade delat lika på besparingen med sina kunder. Men som Tesla ser ut nu så tror jag de agerar som andra företag och säljer bilen så dyrt de kan så länge de enkelt kan sälja allt de tillverkar.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Tesla har aviserat en Model för 25000USD så den lär bli billigare än Model 3 SR+ (och säkert bättre).vibrationsfri skrev:När Tesla börjar tillverka bilarna i Europa och således slipper tullavgifter och liknande. Vad kan det tänkas göra med priserna? Är det rimligt att anta att min nästa tesla blir billigare i inköp eller kommer det inte göra någon skillnad?
Lär ju dock bli en mindre modell än 3an som jag ser på saken efter den info som Tesla släppt.
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
"Dela besparingen med sina kunder"?LarsL skrev:Hade det varit Tesla för 3-4 år sedan hade jag sagt att Tesla hade delat lika på besparingen med sina kunder. Men som Tesla ser ut nu så tror jag de agerar som andra företag och säljer bilen så dyrt de kan så länge de enkelt kan sälja allt de tillverkar.

Som tur är så är dom inte så korkade.
De använder alla intäkter till att växa snabbast möjligt och accelerera omställningen.
Det är inte direkt så att Tesla delar ut en massa pengar till sina ägare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det gamla Tesla gjorde så. När Elon såg att de kunde producera bilarna billigare så fick kunderna del av den vinsten. Då var målet att ställa om världen till eldrift. Numera verkar Tesla vara som vilket annat amerikanskt skitföretag som helst som bara vill maximera vinsten.taliz skrev:"Dela besparingen med sina kunder"?![]()
![]()
![]()
De använder alla intäkter till att växa snabbast möjligt och accelerera omställningen.
Uh nej. Man sänkte priserna då tillverkningskapaciteten växte och de inte sålde lika lätt.LarsL skrev:Det gamla Tesla gjorde så. När Elon såg att de kunde producera bilarna billigare så fick kunderna del av den vinsten. Då var målet att ställa om världen till eldrift. Numera verkar Tesla vara som vilket annat amerikanskt skitföretag som helst som bara vill maximera vinsten.taliz skrev:"Dela besparingen med sina kunder"?![]()
![]()
![]()
Målet är forfarande att ställa om världen fortast möjligt, och det gör man genom att investera och växa snabbast möjligt. Inte genom att skänka bort kapital och minska på tillväxttakten.
Målet för Tesla borde vara att kunna säljaren bil för ungefär halva priset mot idag. Det är ju där någonstans bilar med samma kvalité och känsla ligger från ICE tillverkare. Nu yrar de iofs om att de inte ens ska sälja bilar i framtiden så vem vet.
Målet är att sälja allt de tillverkar till högsta möjliga pris. Precis som för alla andra företag.
"Staten och kapitalet... "LarsL skrev:Det gamla Tesla gjorde så. När Elon såg att de kunde producera bilarna billigare så fick kunderna del av den vinsten. Då var målet att ställa om världen till eldrift. Numera verkar Tesla vara som vilket annat amerikanskt skitföretag som helst som bara vill maximera vinsten.taliz skrev:"Dela besparingen med sina kunder"?![]()
![]()
![]()

Det är ju syftet med alla företag att dra in så mycket kulor som möjligt, såväl svenska, tyska som kinesiska. Företag är inga ideella föreningar, och skall inte heller så vara.
Tycker Tesla, Elon, och alla delägare som investerat i bolaget är förtjänta av all framgång de nu har efter 10 brutalt hårda och högst osäkra år.

Sedan skall man komma ihåg att nästan alla kulor återinvesteras i Teslas verksamhet för att fortsätta skapa framtida ännu bättre produkter och tjänster.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- FinaFisken
- Teslaägare
Från Wikipedia och alla böcker om utbud/efterfrågan.
tror faktiskt inte att det kommer hända så mycket med priserna, däremot tror jag kvalitet får sig en skjuts att de kommer motivera priserna (som jag tycker saknats hittills).
Det som är mer intressant är att fabrike kommer ha en egen designavdelning (liksom shanghai) och de kommer ta fram modeller för de olika marknaderna. ex en kompaktare bil. (källa: elon musk intervju nyligen). det innebär en mindre och därmed övrkomligare bil prismässigt.
Det som är mer intressant är att fabrike kommer ha en egen designavdelning (liksom shanghai) och de kommer ta fram modeller för de olika marknaderna. ex en kompaktare bil. (källa: elon musk intervju nyligen). det innebär en mindre och därmed övrkomligare bil prismässigt.
Skall bli oerhört spännande att se vad tysklands-Tesla kan ta fram och producera!Mickep skrev:tror faktiskt inte att det kommer hända så mycket med priserna, däremot tror jag kvalitet får sig en skjuts att de kommer motivera priserna (som jag tycker saknats hittills).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag tror att priserna kommer sänkas rejält men att det kommer ske först om 2-3 år när Model 3 och en eventuell Model 2 är i produktion i Berlin. Tesla har dimensionerat Berlin för att kunna tillverka 2 miljoner bilar per år och med den volymen måste de sänka priserna rejält.
Skulle de ha nått full autonomi om 3 år blir situationen helt annorlunda.
Skulle de ha nått full autonomi om 3 år blir situationen helt annorlunda.