Wifi / 4g-router vid parkering

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Wifi / 4g-router vid parkering

Inlägg av erikande02 »

Hej!
Jag har en fundering. Hur gör ni som kör Tesla och inte har möjlighet till Wifi vid hemmaparkering?
Varför jag frågar är för att jag nu ska skaffa en Tesla igen och parkeringen där jag bor nu är ett gemensamt parkeringsgarage och där finns inte möjlighet att koppla upp bilen mot Wifi. Jag funderar på att göra någon lösning med 4g-router men den behöver ju ström och då minns jag inte om det finns utgång i bilen med ström ut även när bilen "sover". Kanske går att lösa med en extern powerbank? Vill gärna ha bilen uppkopplad när den är parkerad för att få uppdateringarna på smidigaste vis.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Wifi / 4g-router vid parkering

Inlägg av loftux »

Jag har flyttat från hus med parkering där jag hade bra Wifi, till lägenhet utan möjlighet att ansluta till Wifi.

Två skillnader:

* Jag kan inte bidra på samma sätt genom att ladda upp data till Tesla. Om de nu inte väljer att skicka det via mobilnätet ändå. Det kan jag leva med.

* Uppdateringar är inte nedladdade till bilen när jag vaknar (de kommer oftast under natten för mig). Så istället för jag ett meddelande om att det finns att ladda ner, då delar jag Wifi via telefon och laddar ner medan jag är ute och åker. Går hyfsat fort ladda nere via mobilen, men beror förstås på uppdatering. Tar ca 10-15 minuter. Sen uppdaterar jag när jag kommit hem.

Till exempel i morse fick jag 2020.44.25, skjutsade frugan till bussen, stod sedan och väntade 5 minuter på att nedladdning skulle bli klar innan jag körde in i garaget (där det är för dålig täckning med mobilen). Så uppdaterad och klar bara 1h senare än om jag haft Wifi.
Det har fungerat bra för mig, och ser ingen anledning att skaffa en 4g router som alternativ.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Tack för svar!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

S X eller 3?

S och X kan du ta från OBD2

3an har 12V igång typ ett dygn efter du lämnar bilen
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Jag har en gammal 4G-router Huawei Car-Fi. Funkar fint, men man måste starta den manuellt ibland. När jag ser att det finns en uppdatering brukar jag låta Wi-Fi vara på medan jag kör.

Har funderat på att skaffa en ny från Netgear. De har flera med inbyggt batteri, men jag vet inte hur bra de tål kyla.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Har du 4G täckning i garaget?
Jag köpte en sån här till husbilen, som jag har kopplat i USB-porten (USB A-Microsoft USB)
Modemet kan ligga i bilen, Ladder medan du kör, och eftersom den ligger mest idle när jag står parkerat så går den mycket sällan tom för ström.
https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... ket-p62100
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Körde med 4g router förut men nu för tiden när man kan kolla efter uppdatering så kör jag internetdelning från mobilen medan jag kör och laddar ner.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

erikande02 skrev:
Hej!
Jag har en fundering. Hur gör ni som kör Tesla och inte har möjlighet till Wifi vid hemmaparkering?
Varför jag frågar är för att jag nu ska skaffa en Tesla igen och parkeringen där jag bor nu är ett gemensamt parkeringsgarage och där finns inte möjlighet att koppla upp bilen mot Wifi. Jag funderar på att göra någon lösning med 4g-router men den behöver ju ström och då minns jag inte om det finns utgång i bilen med ström ut även när bilen "sover". Kanske går att lösa med en extern powerbank? Vill gärna ha bilen uppkopplad när den är parkerad för att få uppdateringarna på smidigaste vis.
Delar ut internet från mobilen när jag skall ladda ner en uppdatering, och inte når WiFi. Fungerar snabbt, enkelt och billigt (förbrukar inte så många GB från månadspotten att det någonsin blivit något problem).

Sedan kan jag personligen tycka att det är snålt av Tesla att inte bjuda på det över LTE. Speciellt när man betalar 99kr/månanden för den internetkopplingen. Man tycker dessutom att enklare programuppdateringar borde dra färre GB för Tesla än vad att se filmer över Netflix eller YouTube drar.

Så lite fånigt och snålt av Tesla. De borde löst det snyggare.

Men mitt tips är att använda mobilen (tills den dagen Tesla löser det bättre).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
fraggan
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Inlägg av fraggan »

Jag gör exakt som loftux. Dock har jag Ok wifi på jobbet. Men annars när det finns en uppdatering tillgänglig så brukar jag dela internet med mobilen och ladda ner den när jag kör till punkt B. Sen när jag är hemma igen så startar jag uppdateringen. Orkar inte sitta i bilen och vänta på att den ska ladda ner så att den gör det medans man kör sparar lite tid.
Det är ju i regel inte mer än 3-400 MB som laddas ner. Så det tar ju inget på internet i mobilen direkt. Jag är dock en av dem som inte använder internet så mycket på mobilen och med pott så byggs den upp en del.
Skriv svar