Bättre räckvidd efter uppdatering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Bättre räckvidd efter uppdatering

Inlägg av Skogslasse »

I samband med besök på SC Norrköping idag fick jag en uppdatering till 2020.44.25
I appen längst ner står det nu 731 km, har för mig att det tidigare stod 650km. Betyder denna uppdatering att jag fått 8 mil till?
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Re: Bättre räckvidd efter uppdatering

Inlägg av termosen »

Det är inte så att den hoppat mellan, rated och typical?
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

termosen skrev:
Det är inte så att den hoppat mellan, rated och typical?
Du har nog rätt för nu är jag uppe i 785km så det är väl bara att erkänna att jag kör som det gråskägg jag är, blir ju några mil på små slingriga vägar innan jag kommer ut till de stora asfalts vägarna.
TMS 2020 nov
topgun12

Inlägg av topgun12 »

Skogslasse skrev:
I samband med besök på SC Norrköping idag fick jag en uppdatering till 2020.44.25
I appen längst ner står det nu 731 km, har för mig att det tidigare stod 650km. Betyder denna uppdatering att jag fått 8 mil till?
? En app eller uppdate kan inte påverka ditt batteri, Batteriet är fysiskt låst , men kan tänja lite på hur mycket av batteriet man får utnyttja. Men här rör det sig nog om teoretiska uträkningar om hur långt du kan köra med en viss körstill. En så kallad guess- o- meter. Men jag vet ju inte då jag inte sett din app. Men om din körfart ändrar räckvidden så är det en bedömning av distans, inte en förändring i batteriet. Tesla kan ju naturligtvis plötsligt påstå bilen blivit snålare och du därför kommer längre, men utan att batteriet förändrats, men det vore mer tomma löften. Man trollar inte fram distanser, men löften går trolla fram.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

Är mycket väl medveten om att batteriet är en fysik del av bilen som inte förändrats. Mjukvaran är dess motsats och jag har för mig att Tesla med uppdateringar har fipplat till alla möjliga delar av produkten så även hur batteriets kapacitet kan utnyttjas.
Uppgifter som finns på skärmen i bilen är väl alltid de samma som finns i appen, hoppas jag.
I våra fossilbilar har vi väl alltid, nåja, haft uppgift om förväntad körlängd i förhållande till tankens innehållsmängd och det är väl inte tomt löfte snarare en " kör du som tidigare så kommer du x mil" kalkyl, ren basic matematik.
Då den nya räckvidden dök upp samtidigt som jag fick en uppdatering av mjukvaran blev det en fråga till de alltid lika välinformerade forumfolket
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare

Inlägg av Linkz »

Om du menar siffran som står längst ner på förstasidan i appen (vid Model S) så är det hur många km bilen rullat totalt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

topgun12 skrev:
Skogslasse skrev:
? En app eller uppdate kan inte påverka ditt batteri, Batteriet är fysiskt låst , men kan tänja lite på hur mycket av batteriet man får utnyttja. Men här rör det sig nog om teoretiska uträkningar om hur långt du kan köra med en viss körstill. En så kallad guess- o- meter. Men jag vet ju inte då jag inte sett din app. Men om din körfart ändrar räckvidden så är det en bedömning av distans, inte en förändring i batteriet. Tesla kan ju naturligtvis plötsligt påstå bilen blivit snålare och du därför kommer längre, men utan att batteriet förändrats, men det vore mer tomma löften. Man trollar inte fram distanser, men löften går trolla fram.
Den siffra som visas i appen har aldrig haft någon koppling till körstil. Det är rakt av en siffra från körcykel-rating. Dvs helt teoretisk och påverkas inte heller av vilka fälgar man väljer till bilen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Skogslasse skrev:
Är mycket väl medveten om att batteriet är en fysik del av bilen som inte förändrats. Mjukvaran är dess motsats och jag har för mig att Tesla med uppdateringar har fipplat till alla möjliga delar av produkten så även hur batteriets kapacitet kan utnyttjas.
Uppgifter som finns på skärmen i bilen är väl alltid de samma som finns i appen, hoppas jag.
I våra fossilbilar har vi väl alltid, nåja, haft uppgift om förväntad körlängd i förhållande till tankens innehållsmängd och det är väl inte tomt löfte snarare en " kör du som tidigare så kommer du x mil" kalkyl, ren basic matematik.
Då den nya räckvidden dök upp samtidigt som jag fick en uppdatering av mjukvaran blev det en fråga till de alltid lika välinformerade forumfolket
Fullt rimligt att med uppdaterad mjukvara förbättra verkningsgraden i drivsystem, putsa på förbrukning av övriga system. Även begränsningar i användbar batterikapacitet mm. går ju justera. Slutar i något längre möjlig räckvidd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar