Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

thogr skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
$593 nytt ATH
Nej men ganska nära. $607,80 är ATH.
Jo men visst är det ATH stängningskurs.

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/history/
Vilket som sagt inte är all time high.

ATH är det högsta pris en aktie någonsin handlats till. Inte begränsat till vilken kurs den handlats till vid stängning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Legato skrev:

ATH är det högsta pris en aktie någonsin handlats till. Inte begränsat till vilken kurs den handlats till vid stängning.
Både definitionerna används dock allmänt, men "ATH closing" bör alltid specifieras som just det för att inte orsaka förvirring, som t.ex. nu i den här tråden ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kan inte förstå vad det skulle vara för något magiskt med stängningskursen, speciellt som det finns en eftermarknad som gör att aktien fortsätter att röra på sig. Nej, det som är intressant, om man nu vill veta rekord, så är det ju vad nån har varit villig att betala för aktien som mest, vilken tid under den öppna handeln det än sker. (För- och efterhandelsnoteringar sparas väl knappast?)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:

Både definitionerna används dock allmänt, men "ATH closing" bör alltid specifieras som just det för att inte orsaka förvirring, som t.ex. nu i den här tråden ;)

/fth
Absolut. Liksom vissa skriver kW istället för kWh ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Jag kan inte förstå vad det skulle vara för något magiskt med stängningskursen, speciellt som det finns en eftermarknad som gör att aktien fortsätter att röra på sig. Nej, det som är intressant, om man nu vill veta rekord, så är det ju vad nån har varit villig att betala för aktien som mest, vilken tid under den öppna handeln det än sker. (För- och efterhandelsnoteringar sparas väl knappast?)
Jag håller förstås med, men det finns nog fortfarande ett visst existensberättigande för stängningskursen, den kan ju med visst fog anses utgöra marknadens konsensus för vad priset skall vara den dagen.

För- och efterhandeln tycker jag har mindre och mindre koppling till den "riktiga" handeln, stora händelser och nyheter efter stängning syns förstås där först, men korrelationen till påföljande dags kurs är ofta väldigt svag, inte minst för TSLA.

/fth
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Ja det där med för- och eftermarknad är ju lite intressant. Egentligen är det ju "handel" det också, men jag antar att man kan jämföra det med olika typer av världsrekord som bara räknas om de sätts i officiella sammanhang. Samma sak med OTC, där skulle det också kunna ske avslut som egentligen är "rekord" men som ej räknas.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Jerker skrev:
Jag håller förstås med, men det finns nog fortfarande ett visst existensberättigande för stängningskursen, den kan ju med visst fog anses utgöra marknadens konsensus för vad priset skall vara den dagen.

/fth
Man kan absolut använda stängningskursen, men då är det inte "ATH" utan "ATH at closing".

Man kan ägna sig åt "ATH at opening" eller "December ATH" osv om man tycker det är roligt också.

Håller inte alls med om att stängningskursen skulle vara "konsensus för vad priset skall vara den dagen.", det är koncensus för priset i just den stunden, inget annat. Precis som kursen 12:32 är konsensus kring priset just 12:32.

Sen blir ju stängningskursen den mest aktuella kursen en längre tid (ibland över storhelger osv tom), men det är fortfarande bara en ögonblicksbild av marknaden vid den historiska tidpunkten.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
För- och efterhandeln tycker jag har mindre och mindre koppling till den "riktiga" handeln, stora händelser och nyheter efter stängning syns förstås där först, men korrelationen till påföljande dags kurs är ofta väldigt svag, inte minst för TSLA.
Nja, där vet jag inte om jag håller med dig. Det kan hända mycket med kursen mellan Nasdaqs öppethållanden och det brukar visst påverka öppningskursen. Jag har ett tic, att kolla börskursen ofta, och har bra koll på vad som händer och min upplevelse är nog att "mellanhandeln" sätter sina spår.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Jerker skrev:
Ja det där med för- och eftermarknad är ju lite intressant. Egentligen är det ju "handel" det också, men jag antar att man kan jämföra det med olika typer av världsrekord som bara räknas om de sätts i officiella sammanhang. Samma sak med OTC, där skulle det också kunna ske avslut som egentligen är "rekord" men som ej räknas.
Volymen är ju också såpass låg att även förhållandevis små affärer kan ge stora kursrörelser, det vore orimligt att räkna dessa som officiella kurser. Det är ju väldigt tydligt när man följer efterhandeln i realtid, varje enskild affär utförs ju till viss del i ett "vakuum", vilket får till följd att kursen hoppar betydligt mer än i normal handel.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
fth skrev:
Nja, där vet jag inte om jag håller med dig. Det kan hända mycket med kursen mellan Nasdaqs öppethållanden och det brukar visst påverka öppningskursen. Jag har ett tic, att kolla börskursen ofta, och har bra koll på vad som händer och min upplevelse är nog att "mellanhandeln" sätter sina spår.
Ja, det är klart det fortfarande finns en hyfsat stark koppling, framför allt vid stora händelser och nyheter som sagt.

Det jag menar är att den direkta korrelationen har blivit svagare över tid. Det är ju snarare regel än undantag nu att den normala handeln inleder med en rätt stor avvikelse mot förhandeln, även uppenbara trender i förhandeln brukar ofta brytas när börsen öppnar.

Jag är iaf mycket mer försiktig att agera på siffrorna i "extended hours" nu än förut.

Sen går det ju förstås fortfarande att handla derivat på vår sida Atlanten baserat på detta, bara man är medveten om att siffrorna kan förändras radikalt när USA vaknar :D

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Håller inte alls med om att stängningskursen skulle vara "konsensus för vad priset skall vara den dagen.", det är koncensus för priset i just den stunden, inget annat. Precis som kursen 12:32 är konsensus kring priset just 12:32.
Jag håller inte med här, vetskapen om att "closing bell" närmar sig och att man snart inte kan handla på flera timmar påverkar självklart marknaden.

Den sista stunden innan stängning sker ju ofta (oftast?) en korrigering av kursen som jag tycker man med visst fog kan kalla för "dagskonsensus".

/fth
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är ju inte direkt ett konsensus heller, det anger ju mest att det finns minst en köpare och minst en säljare till den kursen, inte att alla håller med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Det är ju inte direkt ett konsensus heller, det anger ju mest att det finns minst en köpare och minst en säljare till den kursen, inte att alla håller med.
Ja, och dessutom verkar det finnas nåt slags utjämnande faktor i redovisningen av enstaka affärer. Jag har i grafen sett ögonblicksbilder av väldigt avvikande kurser, både uppåt och nedåt, som senare när jag har försökt att hitta dem, inte längre finns med. Så det måste nog ändå vara en viss andel av affärerna som är på en viss nivå för att det ska ge "beständiga" avtryck i kurshistoriken.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Historiskt så var väl stängningskursen den kurs som publicerades i tidningar m.m. Det är också den kurs som tex används i vissa fall av tex Skatteverket. Stängningskursen har alltså haft större betydelse än enstaka försäljning med ATH.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Historiskt så var väl stängningskursen den kurs som publicerades i tidningar m.m. Det är också den kurs som tex används i vissa fall av tex Skatteverket. Stängningskursen har alltså haft större betydelse än enstaka försäljning med ATH.
Ja, det är väl, i ett historiskt perspektiv, relativt nytt att man kan följa kursen i realtid som vi kan idag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Ja, det är väl, i ett historiskt perspektiv, relativt nytt att man kan följa kursen i realtid som vi kan idag.
Ja, det är väl ganska många av oss här som är gamla nog att minnas börssidorna i morgontidningen, daytrading var liksom inte så aktuellt för kreti och pleti då :D

/fth
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Mitt första uppdrag på mitt första jobb var att installera ett tjugotal monitorer och datorer uppkopplade mot en BBS med kurser som då uppfattades som realtid, kunden var extremt nöjd då han tidigare suttit med text-tv som jag vill minnas bara uppdaterades en gång i kvarten.

Borde ha varit runt årsskiftet 95-96.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Banane

Inlägg av Banane »

bylund skrev:

Exakt. Det finns ingen konsensus på börsen. Om tusen personer äger en aktie finns det tusen idéer om vad aktien är värd. Affärerna som görs på börsen speglar bara vad de som värderar aktien _lägst_ tycker att den är värd.

Det är därför det oftast är en budpremie inblandad vid uppköp för att få en tillräckligt stor del att acceptera (typiskt 90%). De som värderar aktien allra högst når man dock i regel inte utan att betala galna summor. Kan handla om affektionsvärde, allmän tjurighet, sjukdom osv. Så när ägarna som tillsammans äger 90 procent har accepterat budet så blir de övriga tvångsinlösta.

Detta betyder också att om man äger mer än 10% av ett bolag kan man blockera ett uppköp. Då har man en s.k. corner.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Banane skrev:
Exakt. Det finns ingen konsensus på börsen. Om tusen personer äger en aktie finns det tusen idéer om vad aktien är värd. Affärerna som görs på börsen speglar bara vad de som värderar aktien _lägst_ tycker att den är värd.
Nej, det kan man inte säga. Jag värderar NKLA till noll, men kursen är inte noll, så det är uppenbarligen inte sant.

Värdet på aktien hamnar i princip på en nivå som gör att hälften av kapitalet värderar den mindre och hälften av kapitalet värderar den högre. Dvs köp och säljtrycket är balanserat där.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Banane

Inlägg av Banane »

renes skrev:
Banane skrev:
Nej, det kan man inte säga. Jag värderar NKLA till noll, men kursen är inte noll, så det är uppenbarligen inte sant.

Värdet på aktien hamnar i princip på en nivå som gör att hälften av kapitalet värderar den mindre och hälften av kapitalet värderar den högre. Dvs köp och säljtrycket är balanserat där.

Du äger väl inte NKLA-aktier i så fall? Då hade du sålt de för länge sen. Men visst, köparna kan ju vilja betala mer än vad någon hade sålt för annars. Men jag tror inte det är hälften. Det varierar nog.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Banane skrev:
renes skrev:
Banane skrev:

Du äger väl inte NKLA-aktier i så fall? Då hade du sålt de för länge sen. Men visst, köparna kan ju vilja betala mer än vad någon hade sålt för annars. Men jag tror inte det är hälften. Det varierar nog.
Nej, men till och med om jag hade ägt NKLA så är uttalandet absurt och gripet ur luften.

Priset bestäms av det lägsta pris en säljare vill ha och det högsta pris en köpare vill ge, åtminstone om sistnämnda är högre än förstnämnda. I annat fall bestäms inget pris alls eftersom de inte kan komma överens. Kom ihåg att det uppgivna priset är det senaste priset som effektivt lett till en transaktion. Inte vad deltagare teoretiskt värderar aktien till.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Banane

Inlägg av Banane »

renes skrev:
Banane skrev:
renes skrev:
Banane skrev:

Nej, men till och med om jag hade ägt NKLA så är uttalandet absurt och gripet ur luften.

Priset bestäms av det lägsta pris en säljare vill ha och det högsta pris en köpare vill ge, åtminstone om sistnämnda är högre än förstnämnda. I annat fall bestäms inget pris alls eftersom de inte kan komma överens. Kom ihåg att det uppgivna priset är det senaste priset som effektivt lett till en transaktion. Inte vad deltagare teoretiskt värderar aktien till.
Yes, du har säkert rätt. Min ingång i diskussionen var att påvisa att priset inte representerar något konsensus.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Man skall inte lura sig själv aktier är endast spekulation. Det kan puss ihop som ett korthus om så faller sig. Ett företags riktiga värde är dess faktiska tillgångar. Inte vad den högst opålitliga marknaden säger.(den är girig och ondskefull)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Mickep skrev:
Man skall inte lura sig själv aktier är endast spekulation. Det kan puss ihop som ett korthus om så faller sig. Ett företags riktiga värde är dess faktiska tillgångar. Inte vad den högst opålitliga marknaden säger.(den är girig och ondskefull)
Marknaden sätter ju även värdet på dessa faktiska tillgångar...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Banane skrev:
renes skrev:
Banane skrev:
renes skrev:
Banane skrev:

Yes, du har säkert rätt. Min ingång i diskussionen var att påvisa att priset inte representerar något konsensus.
Klart det är ett konsensus. Skulle det inte vara det så skulle kursen omedelbart ändras till konsensusläget.

I illikvida aktier och på marknader där blankning ej är tillåtet kan situationen bli en annan, men inte i en väldigt likvid och blankningsbar aktie som Tesla.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar