Kanske är det bättre att inte visa något än att visa fel.Fredrik j skrev:Självklart. Kan inte bilen läsa skyltar blir man ju beroende av att någon håller kartorna uppdaterade. Frågan är ju vem som gör det och hur ofta.Jerker skrev:Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.nek0 skrev:Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?Fredrik j skrev:Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Vems ansvar är det att informationen är rätt? Googles? Tomtom får väl sin information från lokala aktörer med viss eftersläpning.
Troligtvis strävar man efter så bra status att beräknade restider stämmer.
Senaste versionen av kartorna i bilen
Moderator: Redaktion
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Ja, eller att man kan lägga in den infon själv. Jag kör ju vissa sträckor ofta, men det är inte så att man lär sig exakt hur hastigheten ändras, speciellt inte nu när det finns alla 10-tal på skyltarna.nek0 skrev:Kanske är det bättre att inte visa något än att visa fel.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Håller med. Går det inte att stänga av? Jag kan ställa in så min bil automatiskt följer skyltad hastighet men det fungerar dåligt så jag har det avstängt. Framförallt missar den skyltar som står för nära korsningen vid högersväng och kan ibland susa vidare i 70 när det blivit 50...nek0 skrev:Kanske är det bättre att inte visa något än att visa fel.Fredrik j skrev:Självklart. Kan inte bilen läsa skyltar blir man ju beroende av att någon håller kartorna uppdaterade. Frågan är ju vem som gör det och hur ofta.Jerker skrev:Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.nek0 skrev:Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?Fredrik j skrev:Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Vems ansvar är det att informationen är rätt? Googles? Tomtom får väl sin information från lokala aktörer med viss eftersläpning.
Troligtvis strävar man efter så bra status att beräknade restider stämmer.
Tycker det är enklast att titta efter själv.
Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.Fredrik j skrev:Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
OK, dags att sätta sig in i detta då...Svenssons skrev:Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.Fredrik j skrev:Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Att vem som helst kan uppdatera känns ju inte helt skottsäkert. Antar att det verifieras med hjälp av antal rapporter. Kan ju ta en stund om det bara är teslaägare som rapporterar.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Verkar inte som de bara använder OpenStreetMaps eller så har de väldigt lång cache på datan. Uppdaterade en vägsträcka jag kör dagligen för över ett halvår sedan. Fortfarande står det den gamla hastighetsbegränsningen i bilen. Extra irriterande är att den aktuella vägsträckan är markerad som icke-mötesfri väg så med autosteer kan jag inte skruva upp hastigheten. Synd att patentet finns där, annars är det ju en simpel sak att läsa av och tolka hastighetsskyltar med en kamera.Svenssons skrev:Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.Fredrik j skrev:Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Att hastigheterna inte stämmer tycker jag är ett stort problem i och med att bilen använder denna data för att "köra" och alltså inte bara i informationssyfte. Det är även anledningen till att jag nästan aldrig kör på autopilot (endast adaptiv farthållare). Då det inte alltid går att ändra hastigheten själv på vissa vägar när man kör i autopilot så medför det att bilen går långsammare eller snabbare än hastighetsbegränsningen.
Tilläggas bör att jag inte hunnit sätta mig in i min bil så mycket ännu så om det finns en inställning för att autopiloten inte ska ändra sig automatiskt efter hastighetsbegränsningen så mottages detta tacksamt
Tilläggas bör att jag inte hunnit sätta mig in i min bil så mycket ännu så om det finns en inställning för att autopiloten inte ska ändra sig automatiskt efter hastighetsbegränsningen så mottages detta tacksamt
Tesla Model 3 LR AWD
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Nej, openstreetmaps verkar inte användas för hastighet iallafall.
Mer troligt att någon av de andra 2 står för den datan. Mapbox exempelvis.
En lösning för att fixa det utan att läsa skyltarna "live" skulle kunna vara att alla teslabilar läser skyltarna, men skickar bara upp datan till api:t hos Mapbox. Då uppdateras datan automatiskt, och sedan så använder bilarna sedan kartdatan som nu. Då används det ju inte "live" iallafall, men det borde gå fort att få mycket uppdaterat.
Nu går det antagligen inte att gå runt patentet på detta sätt, för annars skulle Tesla väl gjort detta för länge sedan...
Mer troligt att någon av de andra 2 står för den datan. Mapbox exempelvis.
En lösning för att fixa det utan att läsa skyltarna "live" skulle kunna vara att alla teslabilar läser skyltarna, men skickar bara upp datan till api:t hos Mapbox. Då uppdateras datan automatiskt, och sedan så använder bilarna sedan kartdatan som nu. Då används det ju inte "live" iallafall, men det borde gå fort att få mycket uppdaterat.
Nu går det antagligen inte att gå runt patentet på detta sätt, för annars skulle Tesla väl gjort detta för länge sedan...
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Senaste kartorna i bilen är från 2019.20. Dvs vecka 20 som var i maj 2019. Troligtvis kompilerades datan en tid innan så informationen med kartdata och navigeringsdata är säkert från april (ish) förra året. Alla uppdateringar som skett därefter finns inte med även om det skulle vara uppdaterat i OpenStreetMap.kikat skrev:Verkar inte som de bara använder OpenStreetMaps eller så har de väldigt lång cache på datan. Uppdaterade en vägsträcka jag kör dagligen för över ett halvår sedan. Fortfarande står det den gamla hastighetsbegränsningen i bilen. Extra irriterande är att den aktuella vägsträckan är markerad som icke-mötesfri väg så med autosteer kan jag inte skruva upp hastigheten. Synd att patentet finns där, annars är det ju en simpel sak att läsa av och tolka hastighetsskyltar med en kamera.Svenssons skrev:Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.Fredrik j skrev:Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
Man kan tycka att det borde uppdateras mycket oftare och i realtid precis som google overlay, men så är inte fallet. Förhoppningsvis kommer det en ny version av kartdata OTA snart.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Det är inte kartdata som är problemet här. Kartorna är tillräckligt nya. Problemet är felaktig hastighetsdata, vilket jag tror beror på en bugg hos Tesla, som gör att tabellerna med hastighetsdata inte förs över korrekt. Därför, även om kartorna uppdateras ofta, så ligger sjukt gammal hastighetsdata kvar i bilarna. Dessa värden uppdateras inte även om vägskyltarna ändras eller någon rapporterar in ett nyare värde.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
MapBox kartdata har sitt ursprung från bland annat OpenStreetMaps och med stor sannolikhet kan även hastighet komma från OSM. OSM är dock inte den enda källan och när data plockas från OSM kan MapBox filtrera vad för typ av data och hur den har uppdaterats. Kan tänkas att uppdateringar gjorda av enskilda med färre bidrag till OSM inte plockas med direkt. Denna data kan dock komma med senare via andra som har plockat upp datan efter någon typ av verifiering. Inga ändringar i OSM slår igenom direkt till kartdata i Teslan oavsett. Länkar till Wikipedia igen:Xeik skrev:Nej, openstreetmaps verkar inte användas för hastighet iallafall.
Mer troligt att någon av de andra 2 står för den datan. Mapbox exempelvis.
En lösning för att fixa det utan att läsa skyltarna "live" skulle kunna vara att alla teslabilar läser skyltarna, men skickar bara upp datan till api:t hos Mapbox. Då uppdateras datan automatiskt, och sedan så använder bilarna sedan kartdatan som nu. Då används det ju inte "live" iallafall, men det borde gå fort att få mycket uppdaterat.
Nu går det antagligen inte att gå runt patentet på detta sätt, för annars skulle Tesla väl gjort detta för länge sedan...
https://en.wikipedia.org/wiki/Mapbox
Data sources and technology
The data are taken from open data sources, such as OpenStreetMap and NASA, and from purchased proprietary data sources, such as DigitalGlobe.[12][13] The technology is based on Node.js,[14] Mapnik, GDAL, and Leaflet.
Mapbox uses anonymised data from telemetry pings, such as Strava and RunKeeper, to identify likely missing data in OpenStreetMap with automatic methods, then manually applies the fixes or reports the issue to OSM contributors.[15][16]
Hastighet är en del av kartdatan. Den ligger med i data som MapBox/Valhalla tillhandahåller. Hastighetsinformation finns ju i Teslan men är inte alltid uppdaterad.slugger75 skrev:Det är inte kartdata som är problemet här. Kartorna är tillräckligt nya. Problemet är felaktig hastighetsdata, vilket jag tror beror på en bugg hos Tesla, som gör att tabellerna med hastighetsdata inte förs över korrekt. Därför, även om kartorna uppdateras ofta, så ligger sjukt gammal hastighetsdata kvar i bilarna. Dessa värden uppdateras inte även om vägskyltarna ändras eller någon rapporterar in ett nyare värde.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
”Hastighet är en del av kartdatan. Den ligger med i data som MapBox/Valhalla tillhandahåller. Hastighetsinformation finns ju i Teslan men är inte alltid uppdaterad.”
Kartorna (vägnamn mm) är mycket, mycket nyare än informationen om vilken hastighetsbegränsning som gäller.
Kartorna (vägnamn mm) är mycket, mycket nyare än informationen om vilken hastighetsbegränsning som gäller.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Vad menar du med "Kartorna" här? Google Maps används som overlay på stora skärmen. Där kan finnas nyare eller annan data men dessa används inte alls till navigeringen. När det kommer till kartdata så som vägsträckning, typ av väg, namn, hastighet, mötande trafik osv så kommer denna från MapBox/Valhalla.slugger75 skrev:”Hastighet är en del av kartdatan. Den ligger med i data som MapBox/Valhalla tillhandahåller. Hastighetsinformation finns ju i Teslan men är inte alltid uppdaterad.”
Kartorna (vägnamn mm) är mycket, mycket nyare än informationen om vilken hastighetsbegränsning som gäller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Hastighetsinformationen som finns både i Tesla och TomTom är ju flera år för gamla. Det måste vara nåt annat som gör att inte just den delen av informationen uppdateras.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 863
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Bara under förra året ändrades hastigheten på 120 mil väg.
"Fram till 2025 kommer cirka 120 mil statlig väg få höjd hastighetsgräns och cirka 425 mil att skyltas om till en lägre hastighetsgräns".
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... tsgranser/
Man får ju hoppas skyltavläsningen kommer snart, annars blir det många vägar med fel hastighet i den takt det uppdateras nu.
"Fram till 2025 kommer cirka 120 mil statlig väg få höjd hastighetsgräns och cirka 425 mil att skyltas om till en lägre hastighetsgräns".
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... tsgranser/
Man får ju hoppas skyltavläsningen kommer snart, annars blir det många vägar med fel hastighet i den takt det uppdateras nu.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Word.Jerker skrev:Hastighetsinformationen som finns både i Tesla och TomTom är ju flera år för gamla. Det måste vara nåt annat som gör att inte just den delen av informationen uppdateras.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 863
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Ser man bara till antalet mil som ändras är det ju inte så mycket i förhållande till det totala vägnätet. Men det är ju många kortare sträckor, så antalet gånger man kommer åka in i en sträcka med fel hastighet kommer öka. Detta är ju också bara det statliga vägnätet, det kommunala gör ju egna ändringar.loftux skrev:Bara under förra året ändrades hastigheten på 120 mil väg.
"Fram till 2025 kommer cirka 120 mil statlig väg få höjd hastighetsgräns och cirka 425 mil att skyltas om till en lägre hastighetsgräns".
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... tsgranser/
Man får ju hoppas skyltavläsningen kommer snart, annars blir det många vägar med fel hastighet i den takt det uppdateras nu.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Kan man tänka sig att föraren själv berättar för bilen vilken hastighet som gäller? Tänkte man kunde ha 5-6 st skyltar att trycka på i skärmen. Människan är ju fenomenal på att avläsa skyltar och bil duktigare på att minnas informationen.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Ja, en sån funktion vore bra. Det räcker ju att det lagras lokalt i bilen.Fredrik j skrev:Kan man tänka sig att föraren själv berättar för bilen vilken hastighet som gäller? Tänkte man kunde ha 5-6 st skyltar att trycka på i skärmen. Människan är ju fenomenal på att avläsa skyltar och bil duktigare på att minnas informationen.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Hur ofta kommer uppdatering?
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Samma. Det kom en 2020 version men den drogs tillbaka.
Vanligtvis kommer det väl 1-2 uppdateringar per år, så dom ligger klart efter.
Vanligtvis kommer det väl 1-2 uppdateringar per år, så dom ligger klart efter.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
När det långa sträckor är 40 km/h begränsning på kartan där det är 90 i verkligheten är Autopilot en icke fungerande funktion.
Tesla Y LR -22 EAP
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 863
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Det är riktigt uselt att kartorna inte uppdaterats på så länge. Minst 2ggr per år borde det ske när kartorna är en så väsentlig del av autopilot och FSD.
Kanske får lägga serviceärende på det, verkar ju vara enda sättet kommunicera med Tesla om sådana här saker.
Eller så ordnar vi en protest, massor av Tesla bilar råkar navigera fel pga utdaterade kartor. Blir lite rubriker i pressen.
Vad ska vi råka blocka tycker ni?
Kanske får lägga serviceärende på det, verkar ju vara enda sättet kommunicera med Tesla om sådana här saker.
Eller så ordnar vi en protest, massor av Tesla bilar råkar navigera fel pga utdaterade kartor. Blir lite rubriker i pressen.
Vad ska vi råka blocka tycker ni?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
"Tesla anordnade av misstag en bilträff utanför Stockholm där 100-tals teslaförare möttes - bötfälls för att anordnat ett event under pandemin"loftux skrev:Det är riktigt uselt att kartorna inte uppdaterats på så länge. Minst 2ggr per år borde det ske när kartorna är en så väsentlig del av autopilot och FSD.
Kanske får lägga serviceärende på det, verkar ju vara enda sättet kommunicera med Tesla om sådana här saker.
Eller så ordnar vi en protest, massor av Tesla bilar råkar navigera fel pga utdaterade kartor. Blir lite rubriker i pressen.
Vad ska vi råka blocka tycker ni?
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se