Kanske lite OT eftersom TS egentligen frågar efter tillförlitlighet, men skulle vilja kommentera sätena och AP eftersom några har nämnt det.
Jag var nämligen själv i ungefär samma sits i våras när jag letade modell S för under halvmiljonen. Mina prioriteringar var dock lågt miltal (pga allmänt slitage, men främst pga momenten i halvförsäkringen som ofta är begränsade till 10k mil), samt lastutrymme, lastutrymme och åter lastutrymme. Letade därför specifikt efter pre-facelift med RWD eftersom de har stora frunken.
På slutet valde jag mellan en P85 utan AP men med de bättre högtalarna och en S85, alltså inte P85, med AP och standardhögtalare.
Landade till slut på P85:an, och den har first gen stolar (om nu inte P-modellarna har annorlunda stolar?).
Saknar jag AP?
I början ja, eftersom jag tycker att det är kul med ny teknik. Men med tiden, nej. Dels blir jag nervös bara jag har vanlig farthållare, känns liksom obehagligt att inte ha full kontroll på gasen genom att släppa upp pedalen. Dels hade jag en lånebil från Tesla som hade AP, och då var det ännu mer nervöst när jag hann upp en stillastående kö; skulle den hinna bromsa i tid? Tog aldrig reda på det, utan bromsade själv, vilket ju tog bort halva grejen med AP. Efter att ha sett en video på en spökbromsning med AP där han är på vippen att bli påkörd bakifrån av en buss i full kareta hade jag varit ännu mer nervös. Det är säkerligen högst personligt, och en vanesak, men så känner iaf jag. Och då ska vi inte tala om hur frugan, som dssutom är teknikfientlig, skulle ha reagerat på en spökbromsning
Saknar jag next gen stolar?
Nej. Nu har jag inte jämfört med de nya, men jag tycker på intet sätt att first gen är obekväma. Känns som att det kan hänga på vilken vinkel man ställer in sittdyna och ryggstöd på. Jag sitter aldrig i baksätet, men frugan har avverkat många mil på mittsätet bak, och har aldrig sagt ett ljud om att det skulle vara obekvämt. Och då har vi kört resor som Sthlm-Skåne. Återigen säkerligen individuellt, min poäng är väl mest att det inte finns någon "sanning" utan man får prova själv om man tycker att det är viktigt.
Lägger också till att lånebilen från Tesla hade standardhögtalare. Jisses vad de slaktade vissa låtar nu när man är van med de bättre, och då är jag sannerligen ingen audiofil.