Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?
Moderator: Redaktion
Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?
Hej.
Jag funderar på att beställa en ID4 1st. Kostar 514.000. (454.000 när man dragit av 60tkr)
Undrar hur jag ska göra - om jag ska köpa bilen rakt upp och ner, eller leasa.
Behöver inte ta lån, utan skulle kunna betala hela summan - men undrar vad som är smartast med tanke på värdeminskning osv.
Kostnaden för leasing är 6139 kr/mån för 1500 mil och vinterdäck.
Saken är dock den att jag kör drygt 2000 mil per år......upp och ner till landet nästan varje helg, lämna barn på skolan, enstaka långresa osv....
Har aldrig köpt ny bil tidigare utan kör omkring i en gammal BMW som börjar ge upp. Så därav nybörjarfågan.
Tacksam för insikter.
Jag funderar på att beställa en ID4 1st. Kostar 514.000. (454.000 när man dragit av 60tkr)
Behöver inte ta lån, utan skulle kunna betala hela summan - men undrar vad som är smartast med tanke på värdeminskning osv.
Saken är dock den att jag kör drygt 2000 mil per år......upp och ner till landet nästan varje helg, lämna barn på skolan, enstaka långresa osv....
Har aldrig köpt ny bil tidigare utan kör omkring i en gammal BMW som börjar ge upp. Så därav nybörjarfågan.
Tacksam för insikter.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?
Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).Revoltra skrev:Hej.
Tacksam för insikter.
Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.
Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.
MVH
Bättre? Model 3 SR+ billig?NiklasTesla skrev:Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).Revoltra skrev:Hej.
Tacksam för insikter.
Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.
Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.
MVH
Håller med föregående ang att tesla är bättre men som svar på finansieringsfrågan så är det bättre och betala kontant om du förväntas få 0 i ränta på dina pengar annars. (Dvs de kontanter du hade tänkt att betala bilen med)
Lite konstigt att jämföra 2 så olika biltyper, och att SR+ är bättre än Id.4 har vi ingen aning om alls än.4dy skrev:Bättre? Model 3 SR+ billig?NiklasTesla skrev:Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).Revoltra skrev:Hej.
Tacksam för insikter.
MVH
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Som svar på din fundering så kommer förmodligen andrahandsvärdet stå sig mycket bra. Har du pengar "över" så varför inte casha den? Leasingkostnaden du uppger kommer ju också öka om du ska köra mer än 2000 mil per år.Revoltra skrev:Hej.
Tacksam för insikter.
För övrigt tycker jag det är underligt att vissa, i stället för att ge dig ett svar på din fundering, ge en kommentarer att du ska välja en helt annan bil i en annan prisklass, som inte går att beställa (med det batteripacket). Det var ju inte det du undrade över.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- NiklasTesla
- Teslaägare
Skrev så för jag vet att Model Y med 4680-cellerna som kommer ut ca årsskiftet 21/22 lär bli bästa bilen på marknaden med +90% sannolikhet (långt mycket snabbare laddtider och räckvidd än ID4 om du går till tråden battery-day) samt att det är en bil som är likvärdig storleksmässigt som ID 4. Milkostnaden för Model Y lär bli lägre än ID4 pga Teslas Superchargers samt att Teslas garantier ej påverkas av service samt att bilen i stort knappt har några servicepunkter.slugger75 skrev:Som svar på din fundering så kommer förmodligen andrahandsvärdet stå sig mycket bra. Har du pengar "över" så varför inte casha den? Leasingkostnaden du uppger kommer ju också öka om du ska köra mer än 2000 mil per år.Revoltra skrev:Hej.
Tacksam för insikter.
För övrigt tycker jag det är underligt att vissa, i stället för att ge dig ett svar på din fundering, ge en kommentarer att du ska välja en helt annan bil i en annan prisklass, som inte går att beställa (med det batteripacket). Det var ju inte det du undrade över.
I övrigt tycker jag avbetalning generellt är bättre ekonomiskt än leasing då man gärna kör lite mer med elbilar pga billig driftskostnad, nöje samt att leasing ofta har mycket dolda kostnader.
Väntade själv 3år på Model 3 (så grymt nöjd idag!). Dock är det just Model Y jag kan tänka mig att byta till om något (om inte 25k usd Teslan blir bättre?).
Efter 7500mil med Model 3 har jag erfarenhet av snarliknande Model Y.
MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Kolla med VW vad dom vill ha för 500 extra mil per år, skulle gissa runt 500kr per månad. Kolla även vad övermilen ligger på, borde vara någonstans runt 7.50 till 10kr. I många fall så är kostnaden för 500 mil motsvarande 500 övermil, så det brukar löna sig att ligga lite på övermil snarare än undermil då ersättning för undermil är lägre.Revoltra skrev:Hej.
Tacksam för insikter.
Med tanke på att det händer sjukt mycket inom området så skulle jag leasa för att slippa bry mig om restvärde. Inte för att alla kommer vilja ha Model Y när den kommer, men ID4 lär prispressas i och med att fler alternativ kommer ut på marknaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Privatleasade en Leaf två år. Satt o väntade i kö flera ggr på att få ladda på 50 kW-stolpar.
Många ggr var de trasiga/startade inte, blev måååånga minuter i telefon till supporten.
Först ringa, telefonkö, de startar laddningen. Sen ringa, telefonkö, de stänger av laddningen.
Teslas SuC-nätverk är helt suveränt och blir bara bättre o bättre.
Med min Tesla SR+ bara kör jag, kollar hur många procent jag har kvar vid ankomst, nästa Suc t.ex.
Var "dödsförskräckt" när jag lämnade tillbaks Leafen, läste om folk som fått betala uppåt 40k i "slitagekostnader".
Aldrig mer leasing för min del...
Många ggr var de trasiga/startade inte, blev måååånga minuter i telefon till supporten.
Först ringa, telefonkö, de startar laddningen. Sen ringa, telefonkö, de stänger av laddningen.
Med min Tesla SR+ bara kör jag, kollar hur många procent jag har kvar vid ankomst, nästa Suc t.ex.
Var "dödsförskräckt" när jag lämnade tillbaks Leafen, läste om folk som fått betala uppåt 40k i "slitagekostnader".
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Instämmer till 100%. Hade exakt samma upplevelse med vår LEAF. Ur leasingbolagets perspektiv är det osannolikt att de avsiktligt ger sig in i en affär som de går back på. Alltså är det kunden som går back jämför med ett traditionellt köp.bonath skrev:Privatleasade en Leaf två år. Satt o väntade i kö flera ggr på att få ladda på 50 kW-stolpar.
Med TM3:an är det bara att tuta och köra.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- Gustafsson
- Teslaägare
Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ja, bra att veta om det är privatleasing eller företagsleasing? Nackdelen med privatleasing är att du inte äger bilen så när tiden går ut ska du lämna tillbaka bilen utan skador och med rättantal mil. Uppfylls inte detta får du betala extra, men är något bättre vinner du inget på det heller. Jag skulle inte välja privatleasing om jag hade pengar till kontantinsatsen som du behöver för billån.
En företagsleasing är ju ett skattetrix för att slippa halva momsen på bilen. Men här äger man (företaget) bilen helt och hållet och tar hela risken/vinsten.
En företagsleasing är ju ett skattetrix för att slippa halva momsen på bilen. Men här äger man (företaget) bilen helt och hållet och tar hela risken/vinsten.
Gustafsson skrev:Står inte om du har företag eller privatköper.
Privatköper i så fall. Har iofs enskild firma men jag har ingen aning om det skulle vara smart eller bara meckigt att företagsleasa?
Jag gillar inte lån, så om det blir köp skulle jag nog köpa bilen rakt av.Jag skulle inte välja privatleasing om jag hade pengar till kontantinsatsen som du behöver för billån.
Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?NiklasTesla skrev:
Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).
MVH
Låter du är lite som mig.
Jag köpte vår id3 privat och utan lån.
Jag har haft en Nissan leaf på privat leasing, aldrig igen säger jag. Jag har samtidigt grannar som älskar leasing.
Jag tror leasing lönar sig bäst för de som kör väldigt få mil och då menar jag 1000-1500 mil.
Nackdelen med leasing är också att man stirrar sig blind på milen, jag tycker man får en bättre frihet känsla när man inte har några tak/extar kostnader på milen alternativt att man "kör för lite" och då betalt för mycket.
Ja i slutändan är de du som väljer såklart och jag tror de bara är du som kan bestämma detta för de finns inget uppenbart rätt, de finns bara för och nackdelar.
Jag köpte vår id3 privat och utan lån.
Jag har haft en Nissan leaf på privat leasing, aldrig igen säger jag. Jag har samtidigt grannar som älskar leasing.
Jag tror leasing lönar sig bäst för de som kör väldigt få mil och då menar jag 1000-1500 mil.
Nackdelen med leasing är också att man stirrar sig blind på milen, jag tycker man får en bättre frihet känsla när man inte har några tak/extar kostnader på milen alternativt att man "kör för lite" och då betalt för mycket.
Ja i slutändan är de du som väljer såklart och jag tror de bara är du som kan bestämma detta för de finns inget uppenbart rätt, de finns bara för och nackdelar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- lator
- Teslaägare
När kommer du att kunna ta leverans av en id4? Tänker att det kanske lönar sig att vänta tills i april och få ytterligare 10000 kr...
Ett alternativ till kontantköp skulle väl vara att lägga 20% kontant och köpa TSLA för resten... Lönar sig antagligen bättre.
Ett alternativ till kontantköp skulle väl vara att lägga 20% kontant och köpa TSLA för resten... Lönar sig antagligen bättre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Om man får betala 40kkr i slitagekostnader så har man inte tagit hand om bilen, för de pengarna så är du långt ifrån normalt slitage.bonath skrev:Var "dödsförskräckt" när jag lämnade tillbaks Leafen, läste om folk som fått betala uppåt 40k i "slitagekostnader".
Finns idioter överallt, har en kollega som blev chockad när hon fick stå för omlackering av stötfångare fram och bak pga parkeringsskador. Gick väl på närmare 20kkr.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jag skulle alltid betala kontant om jag hade möjlighet att göra det. Enda fördelen med leasing är kanske om man får garanterat restvärde. Då vet man vad man får och behöver inte bekymra sig att bilens värde kanske faller som en sten.
Jag tror iD4 blir en jättebra bil som du kommer bli nöjd med. Har också funderat på en ID4, men dragvikten är lite klen och jag får ingenting för min e-tron om jag säljer den nu. Så jag avvaktar tills vidare.
Men det skulle aldrig falla mig in att köpa en Model Y, som en del här förespråkar, bara för att få tillgång till SuC och för att den är "bättre". Då tar jag hellre en laddhybrid istället.
Jag tror iD4 blir en jättebra bil som du kommer bli nöjd med. Har också funderat på en ID4, men dragvikten är lite klen och jag får ingenting för min e-tron om jag säljer den nu. Så jag avvaktar tills vidare.
Men det skulle aldrig falla mig in att köpa en Model Y, som en del här förespråkar, bara för att få tillgång till SuC och för att den är "bättre". Då tar jag hellre en laddhybrid istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dd88 skrev:Om man får betala 40kkr i slitagekostnader så har man inte tagit hand om bilen, för de pengarna så är du långt ifrån normalt slitage.bonath skrev:Var "dödsförskräckt" när jag lämnade tillbaks Leafen, läste om folk som fått betala uppåt 40k i "slitagekostnader".
Finns idioter överallt, har en kollega som blev chockad när hon fick stå för omlackering av stötfångare fram och bak pga parkeringsskador. Gick väl på närmare 20kkr.
Precis. Alla de där "skräckhistorierna" om privatleasing ska man ta med en nypa salt. Folk tar uppenbarligen inte hand om bilar på det sätt jag gör. Kollar man på KVD så är ju många bilar rejält åtgångna också. Jag trodde folk lagade sina parkeringsskador osv?
Tack!slugger75 skrev:Som svar på din fundering så kommer förmodligen andrahandsvärdet stå sig mycket bra. Har du pengar "över" så varför inte casha den? Leasingkostnaden du uppger kommer ju också öka om du ska köra mer än 2000 mil per år.Revoltra skrev:Hej.
Tacksam för insikter.
Ja, leasingen kan nog krypa uppåt i pris. Skulle inte känna mig trygg med bara 1500 mil per år....
Hörde med VW nu och dom tror runt 6500-7500 i månaden med 2000 mil, försäkring, service, vinterdäck.
Dvs säg 7000/månaden i tre år - det blir 252000 kr.
Tvivlar på att värdeminskningen blir så kraftig.
Om jag istället köper bilen cash för 514, plus 22 för vinterdäck. = 536 Kanske kan förhandla ner priset en aning, säg 520?
Minus 60tkr i bonus = 460.000 kr
Om värdet går ner lika mycket som kostnaden för leasing skulle den kosta 208.000 kr om tre år. Låter lite billigt va?
Lutar kanske åt direktköp, men jag mottar gärna fler tips!
( BTW en tesla m3 med vinterdäck och dragkrok skulle alltså kosta 635 (-60) = 575.000 )
Billigt kanske, med inte orealistiskt skulle jag tro. Det är 45 % av nypriset. Bonusen får man ju räkna bort. Om VW gör samma sak som Audi gjorde med e-tron, dvs dumpa ut bilarna "billigt" för att få upp försäljningssiffrorna så kan du nog hamna där skulle jag tro. Och det är inte helt otänkbart att VW gör precis det.Revoltra skrev:Om värdet går ner lika mycket som kostnaden för leasing skulle den kosta 208.000 kr om tre år. Låter lite billigt va?
- NiklasTesla
- Teslaägare
ID4 kostar en del varför det kan var mindre bra ekonomisk kalkyl att byta bil för fort då värdetappet är stort i början.Revoltra skrev:Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?NiklasTesla skrev:
Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).
MVH
Fundera på körmönster. Planerar du Europaresor och långresor med elbil så fundera på Tesla då laddnätverket är toppen och mycket billigare än konkurrenterna.
Titta inte bara på inköpspriset för elkostnad och servicekostnad är stora poster som bättrar på kalkylen för Teslas bilar.
NiklasTesla skrev:ID4 kostar en del varför det kan var mindre bra ekonomisk kalkyl att byta bil för fort då värdetappet är stort i början.Revoltra skrev:NiklasTesla skrev:
MVH
Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?
Fundera på körmönster. Planerar du Europaresor och långresor med elbil så fundera på Tesla då laddnätverket är toppen och mycket billigare än konkurrenterna.
Titta inte bara på inköpspriset för elkostnad och servicekostnad är stora poster som bättrar på kalkylen för Teslas bilar.
Tack för input.
Ja, mer realistiskt är nog att bilen jag köper behålls i tio år....
Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?
Är teslas elpris så mycket billigare?
Är teslas servicekostnader mindre?
Obs seriösa frågor, jag är en okunnig n00b.
Ja, i snitt runt 3 kr/kWh (-ish) om du reser i Europa. Ionity kostar för Volkswagen 3:50 kr/kWh plus 2400kr/år i fast avgift, alternativt 8,70kr/kWh utan årsabonnemang.Revoltra skrev:Är teslas elpris så mycket billigare?
Andra laddoperatörer tar allt från 5kr/kWh och uppåt. Det kan kosta upp till 12kr/kWh om du har otur.
Det är alltså i princip alltid billigare att ta en dieselbil på långresa om man inte kör Tesla. Notera dock att detta som sagt gäller långresor. För totalkostnaden spelar det oftast ingen jättestor roll förutsatt du kan ladda hemma till vardags. Men jag får erkänna att det är snopet och man känner sig lite begränsad i sin rörelsefrihet när man inser att en semesterresa blir mycket dyrare än för grannen som kör sin gamla dieselkärra
Nej, inte alls. Men servicen är inte obligatorisk, dvs du förlorar inte garantin även om du inte servar bilen.Revoltra skrev:Är teslas servicekostnader mindre?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Service på en Tesla är ju gratis på sätt och vis eftersom dom inte har några krav på service, även om det harRevoltra skrev:NiklasTesla skrev:ID4 kostar en del varför det kan var mindre bra ekonomisk kalkyl att byta bil för fort då värdetappet är stort i början.Revoltra skrev:NiklasTesla skrev:
MVH
Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?
Tack för input.
Ja, mer realistiskt är nog att bilen jag köper behålls i tio år....
Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?
Är teslas elpris så mycket billigare?
Är teslas servicekostnader mindre?
Obs seriösa frågor, jag är en okunnig n00b.
visat sig att dom kan bli kinkiga med garantin på tex bromsar om dom inte underhålls på ett bra sätt...
Visst kommer alla laddnätverk byggas ut och utvecklas, men om dom blir billigare vettitusan, snarare
tvärtom i Teslas fall, dom har med all önskvärd tydlighet visat att dom mycket väl kan fortsätta att höja
priserna och dessutom på ett oförutsägbart sätt (tex höjda priser på vissa laddare på vissa tider) men det verkar
ändå som att Tesla kommer att vara liten billigare än dom flesta, och dom andra är det lite vilda västern än så
länge men dom dyrare verkar närma sig Teslas priser generellt (men kanske inte lika billigt, vem vet...).
Krånglet med en massa abonnemang och taggar osv är lite på G att förenklas och närmar sig Teslas system, men
dom andra är verkligen inte där än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19