Köpa Model S
Moderator: Redaktion
Köpa Model S
Går i tankarna att köpa min första Tesla, en Model S 100D från 2017. Vad bör jag tänka på innan jag slår till? Tacksam för all input.
Re: Köpa Model S
Jeg har en model S 100d og kjenner den godt.
Det er en fin bil med god rekkevidde. Det du skal se på er om den har HW2.0 eller HW2.5. HW 2.5 gir deg mulighet for Sentry- mode samt Teslas dashcam. Det får du ikke med HW2.0.
Så skal du se på om tidligere eier har oppgradert ladeporten til CSS. Det har jeg f. Eks gjort.
Det neste er om tidl eier har kjøpt FSD. Med FSD har du krav på å få oppdatert bilen til HW3.0. Det har jeg gjort og gir veldig mye bedre AP.
Alle model S fra 2017 har MCU 1.0. Tesla har utvidet garantien til 8 år, så det trenger du ikke å bekymre deg om.
De model 100d som ble levert sent på året kunne man «uncorke». Det ga litt bedre aksellerasjon 0-100 på 4.1 sek. De eldre hadde ikke den muligheten.
Uansett tror jeg den er den modellen er et trygt kjøp.
Lykke til
Mikael
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er en fin bil med god rekkevidde. Det du skal se på er om den har HW2.0 eller HW2.5. HW 2.5 gir deg mulighet for Sentry- mode samt Teslas dashcam. Det får du ikke med HW2.0.
Så skal du se på om tidligere eier har oppgradert ladeporten til CSS. Det har jeg f. Eks gjort.
Det neste er om tidl eier har kjøpt FSD. Med FSD har du krav på å få oppdatert bilen til HW3.0. Det har jeg gjort og gir veldig mye bedre AP.
Alle model S fra 2017 har MCU 1.0. Tesla har utvidet garantien til 8 år, så det trenger du ikke å bekymre deg om.
De model 100d som ble levert sent på året kunne man «uncorke». Det ga litt bedre aksellerasjon 0-100 på 4.1 sek. De eldre hadde ikke den muligheten.
Uansett tror jeg den er den modellen er et trygt kjøp.
Lykke til
Mikael
- Gustafsson
- Teslaägare
Min 100D är uttagen juni -18. Den har MCU 2, vilket gör en stor skillnad på responsen från stora skärmen. Jag skulle om jag hade möjlighet i dina kläder köpa en lite nyare med MCU2. Kanske ingen deal breaker, men jag retade mig på den oanvändbara webläsaren och sega responsen från MCU1.
Bra bil tycker jag! 100D bör vara en av de mer prisvärda just nu imo
Bra bil tycker jag! 100D bör vara en av de mer prisvärda just nu imo
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det som kan være en god løsning er å kjøpe en model s bygget tidlig 2017 til en billigere pris, så investere 50000,- og bestille FSD, få bilen oppgradert til HW3 og skifte Ut MCU.
Da kan du få veldig mye bil for pengene og heller så på hvor mange km bilen har gått, og hvordan den ellers ser ut.
Da kan du få veldig mye bil for pengene og heller så på hvor mange km bilen har gått, og hvordan den ellers ser ut.
- AndersBosson
- Teslaägare
Fri supercharging är attraktivt och kan finnas på en tidig 17. Men det är nog inte många 100D som har detta
Dessverre har de fleste model s fra 2017 gratis supercharging begrenset til første eier. Ved salg forsvinner den retten til gratis supercharging.
Det må du sjekke ved kjøp. Denne endringen kom en gan tidlig på våren 2017.
Det må du sjekke ved kjøp. Denne endringen kom en gan tidlig på våren 2017.
Tack för alla svar, uppskattas! Jag velar lite kring vilken modell som skulle passa oss bäst. Vi är en familj på 4 som gärna åker till fjällen på vintern och vill inte köpa en bil som inte fungerar under sådana förhållanden. Krävs en 100D då eller skulle det funka även med en 85D eller 90D? För och nackdelar med dessa modeller? Finns ju ganska många bilar till salu på Blocket nu noterar jag.
Jag har en 90D 2015. Den är kanon för 4 i familjen och resor till fjällen. Lastar mer än vår tidigare kombi, BMW 523. Vi har inte hunnit med riktigt kallt väder ännu. Men med takbox förra vintern till Östersund från Uppsala var inga problem. Åkte till Åre v.44 och då laddade vi fullt i Hudiksvall sen stödladda lite i Krokom. På vägen hem laddade vi fullt vid stugan sen tog vi oss till Hudiksvall. 19tum dubbade Hakkappellitta 8.
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Ingen 100d har fri SuC när den byter ägare tyvärr.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Gustafsson
- Teslaägare
Det mycket större skillnad på användbar räckvidd och laddhastighet än man kan tro mellan 85 och 100 batteriet utifrån siffrorna. Väl värt skillnaden i pris. Med det sagt går det alldeles utmärkt att åka till fjällen med alla teslor. Med min förra (70D), var full laddning före avfärd och god koll på laddnivån viktig, men med 100 stannar jag där jag själv behöver och passar på att ladda samtidigt.Lasse76 skrev:Tack för alla svar, uppskattas! Jag velar lite kring vilken modell som skulle passa oss bäst. Vi är en familj på 4 som gärna åker till fjällen på vintern och vill inte köpa en bil som inte fungerar under sådana förhållanden. Krävs en 100D då eller skulle det funka även med en 85D eller 90D? För och nackdelar med dessa modeller? Finns ju ganska många bilar till salu på Blocket nu noterar jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tjena,
Jag har en 70D, inte varit tid för längre resor än. Till veckan blir det 33 mil - första långresan, ska bli spännande!
Har märkt en stor skillnad i räckvidd om man tar bilen kall eller om man värmer upp kupén innan.
Blev nyfiken på den stora skillnaden mellan 70 och 100. Vad är det för faktisk räckvidds skillnad och hur kör du? Tänker hastighetsmässigt - snabbt och många omkörningar eller lugnt i högerfilen.
Jag har en 70D, inte varit tid för längre resor än. Till veckan blir det 33 mil - första långresan, ska bli spännande!
Har märkt en stor skillnad i räckvidd om man tar bilen kall eller om man värmer upp kupén innan.
Blev nyfiken på den stora skillnaden mellan 70 och 100. Vad är det för faktisk räckvidds skillnad och hur kör du? Tänker hastighetsmässigt - snabbt och många omkörningar eller lugnt i högerfilen.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Jag pendlar dagligen med min 100D. Har 19 mil, laddar alltid till 355 och ligger sedan i 135 km /h i vänsterfilen på E6 (HBG - Kungsbacka) och har alltid mellan 45 - 70 km kvar när jag kommer fram ( beroende på vind och regn )Flajjan skrev:Tjena,