Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av fth »

Revoltra skrev:
Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?
Det skulle man ju hoppas, och visst har det byggts ut en hel del, inte minst Ionity.

Tesla SuC spelar dock fortfarande i en helt annan division än alla alternativ, det kommer nog gälla under iaf något/några år till.

Frågan man får ställa sig är hur viktigt snabbladdning och långresor är, om man placerar det högt/högst på listan av kriterier så är iaf min åsikt att det bara blir Tesla kvar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Gustafsson skrev:
Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Nej. Verkligen fel. Det beror helt och hållet på leasingkostnaden samt restvärdet i respektive fall. Min erfarenhet är att det i princip alltid är billigare att casha bilar, om man har likviditeten till det.

Vet att TS köper privat men viktigt att inte få företagare att tro att leasing är billigare ”eftersom man kan dra halva momsen...”. De som påstår det har inte gjort ordentliga kalkyler. Enklaste sättet att förstå detta på är att fråga säljaren vad hen tycker man ska göra. Svart är alltid: ”Leasa, det blir billigare för dig!” Verkligheten är som sagt (självklart) oftast det motsatta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kan du förklara hur du räknar? I min förståelse är det inte så mycket halva momsen som gör att företagsleasing blir billigare utan att man betalar med oskattade pengar, medan en privatköpare betalar i regel med skattad lön.
Förmånsskatten ska kompensera staten för skattebortfallet, men hittills i fallet med elbilar har det ändå varit en klar fördel att företagsleasa bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Revoltra
elbilist

Inlägg av Revoltra »

Service på en Tesla är ju gratis på sätt och vis eftersom dom inte har några krav på service,
Ok, det visste jag inte.
Dvs jag visste inte att någon biltillverkare hade krav på service. Varför har dom det? Det är ju min bil? :)

fth skrev:
Revoltra skrev:
Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?
Det skulle man ju hoppas, och visst har det byggts ut en hel del, inte minst Ionity.

Tesla SuC spelar dock fortfarande i en helt annan division än alla alternativ, det kommer nog gälla under iaf något/några år till.

Frågan man får ställa sig är hur viktigt snabbladdning och långresor är, om man placerar det högt/högst på listan av kriterier så är iaf min åsikt att det bara blir Tesla kvar.

/fth
Snabbladdning och långresor är mindre viktigt. Visst det blir en eller två resor till norge varje år (Dock inte detta svin-år) och jag skulle gärna åka på en grand tour i europa i framtiden. Men då känns det inte superviktigt om elen kostar lite mer.

Jag kör runt i och omkrring Stockholm, och åker till landet i princip varje helg ( 14 mil fram och tillbaka ). Min plan är att sätta en laddbox på landet och ladda på helgerna. Jag kanske klarar mig på det?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

markuswesterberg skrev:
Gustafsson skrev:
Nej. Verkligen fel. Det beror helt och hållet på leasingkostnaden samt restvärdet i respektive fall. Min erfarenhet är att det i princip alltid är billigare att casha bilar, om man har likviditeten till det.

Vet att TS köper privat men viktigt att inte få företagare att tro att leasing är billigare ”eftersom man kan dra halva momsen...”. De som påstår det har inte gjort ordentliga kalkyler. Enklaste sättet att förstå detta på är att fråga säljaren vad hen tycker man ska göra. Svart är alltid: ”Leasa, det blir billigare för dig!” Verkligheten är som sagt (självklart) oftast det motsatta.
Du kanske har rätt i vissa fall vad gäller bilar med höga förmånsvärden och högt andrahandsvärde. I mina kalkyler (se Dannis sida) är skillnaden väldigt stor. Min bil har sjunkit med 630000:- på 2,5 år. Att äga sådana bilar privat blir väldigt dyrt. Alla andra kostnader blir nästan försumbara i sammanhanget.
Just elbilar med låga förmånsvärden kan vara extremt fördelaktiga att leasa. Restvärdet som man sätter när man startar en leasing har ju inget med den verkliga kostnaden att göra annat än att det kan vara förmånligt med ett lågt restvärde för att få så mycket momsrabatt som möjligt. Leasingkostnaden har av och till varit väldigt låg. I mitt fall 0,95% ränta.
Så det är bara att ta fram excel eller utnyttja Dannis sida för att räkna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

mati skrev:
Kan du förklara hur du räknar? I min förståelse är det inte så mycket halva momsen som gör att företagsleasing blir billigare utan att man betalar med oskattade pengar, medan en privatköpare betalar i regel med skattad lön.
Förmånsskatten ska kompensera staten för skattebortfallet, men hittills i fallet med elbilar har det ändå varit en klar fördel att företagsleasa bilen.
Var kanske lite otydlig men menade jämförelsen att köpa kontant eller leasa som FÖRETAG. Inte jämförelsen privat. Som dock tråden handlar om :)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Gustafsson skrev:
markuswesterberg skrev:
Gustafsson skrev:

Du kanske har rätt i vissa fall vad gäller bilar med höga förmånsvärden och högt andrahandsvärde. I mina kalkyler (se Dannis sida) är skillnaden väldigt stor. Min bil har sjunkit med 630000:- på 2,5 år. Att äga sådana bilar privat blir väldigt dyrt. Alla andra kostnader blir nästan försumbara i sammanhanget.
Just elbilar med låga förmånsvärden kan vara extremt fördelaktiga att leasa. Restvärdet som man sätter när man startar en leasing har ju inget med den verkliga kostnaden att göra annat än att det kan vara förmånligt med ett lågt restvärde för att få så mycket momsrabatt som möjligt. Leasingkostnaden har av och till varit väldigt låg. I mitt fall 0,95% ränta.
Helt klart är det ju beroende av typ av bil och framförallt påverkas det av hur dyr bilen är från början. Väldigt dyra bilar tenderar bli billigare att leasa som du säger pga att de tappar otroligt mycket i värde första åren.
Revoltra
elbilist

Inlägg av Revoltra »

Tack för alla tips.
Det blev så att jag köpte bilen idag. Kontant.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Leasing = en mellanhand som som ska tjäna pengar.
Vem är det som betalar i slutändan? Oftast du som kund.
Sen finns det säkert folk som kan lägga upp betalningen/avdragen på något listigt sätt så att leasing kan bli billigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

markuswesterberg skrev:
mati skrev:
Var kanske lite otydlig men menade jämförelsen att köpa kontant eller leasa som FÖRETAG. Inte jämförelsen privat. Som dock tråden handlar om :)
Aha, ja, då är jag med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare

Inlägg av Erik Viking »

Detta avser PRIVAT köp av min Tesla MSP.

OBS detta är mitt personliga val när jag köpte min Tesla Model S Performance i år.

Hur man väljer att förvalta sina pengar är 100% ett privat val.

Det finns hur många varianter som helst, tänk igenom din situation,
känns det bra i magen, vad händer om ...
I dessa tider måste man tex. fundera på om inkomsterna sinar etc.

OBS. Aktier är väldigt oförutsägbara, man måste vara medveten om att värdet kan sjunka!

Bakgrund
Som privatperson kan du öppna ISK på din bank,
istället för att låta pengarna stå på 0% konto med fallande värde med inflationen på drygt 2%.

Öppna ett eget ISK på din bank helt kostnadsfritt, då kan du se vad din bank har att erbjuda,
kostar absolut ingenting innan du börjar föra över pengar till det kontot, inga skatter, 0 kr!

På ditt ISK "konto" kan du köpa/sälja fonder,aktier, värdepapper etc.
Staten tar en väldigt liten skatt för detta (innehav) under 1% just nu.
Beskattning sker helt automagiskt, till skillnad från privat handel med värdepapper.

Köper du aktier eller fonder utanför ISK får du betala vinstskatt på allt, 30%,
iofs. får du dra av delar av ev. försluster mot kapitalvinster (inkl. ev. räntor)
på din deklaration.

Alternativt kan du anlita en aktiv förvaltning av ditt ISK,
dvs. en tredje part som sköter din "portfölj" med övervakning, förändringar
etc. av din portfölj, dom har ofta en egen uppsättning marknader, brancher etc.

Så köp deras tjänst och glöm bort aktiemarknaden, kräver mycket tid om man själv vill tjäna pengar,
själv anlitar jag Söderberg & Partners, kostar mig ca 1.5% (om året), finns flera att välja på.

Jag fick själv välja risknivå etc. får löpande massor med information om aktiemarknaden globalt
samt ev. förslag på förändringar av mitt innehav. Jag har inte tid så jag låter dom sköta det hela.

Hur gick det i år med tvärbromsningen i början på året pga. covid?
Alla aktier globalt störtdök nästan 20% i Mars, resten av året stadig återhämtning,
så just nu, Jan - Dec, är mina pengar +20% !!!

Min Tesla
Jag beställde min Tesla MSP PRIVAT med 40% handpeng (från förra bilen)
man måste lägga minst 20%,
samt "privatleasing" genom Tesla, man får bättre ränta genom Tesla.
Dom har olika partners över tid, när jag valde dom var det DNB,
tror dom hade Den Danske Bank tidigare.

Det är egentligen, som det står på kontraktet, ett avbetalningsavtal.

I mitt fall blev Det Den Norske Bank (DNB).

Avtalet ger mig en effektiv (låne) ränta på ca 2.4%, bilen är säkerhet,
efter 36 månader kan jag köpa loss resten för 51% av nypriset.

Så runt hälften i avbetalning i 36 månader, i mitt fall liter drygt 4000 i månaden.

Jag har 36 ggr 4000 på ett lågrisksparande, så värsta scenariot, om allt skiter sig i världen, typ WW III,
är jag skuldfri och , tyvärr, bilfri om 36 månader.

Så jag sätter 51% av pengarna på mitt förvaltade ISK som ger mig ca 10-20% ränta/år i 3 år,
betalar förvaltaren 1.5%, och banken 2.4% till banken.
Minus inflation på ca 2% per år.

Säg 10-20% om året i 3 år ger ganska mycket rabatt på bilpriset.
(ex. 15% i 3 år ger +52%)
I stället för -2% i inflation om året.

Om man vill kan man välja att förlänga privat"leasingen" efter 36 månader,
se länkar här på Tesla Club Sweden till releasing.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
westerlu77

Inlägg av westerlu77 »

Hej!
Jag försöker övertala min fru om att ta steget över till elbil. Tesla Modell Y. Vi kan få låna 570000:- som det handlar om att låna initialt. Förhoppningsvis får vi tillbaka 70000:- efter 6 månader.
Detta lån skulle bakas in i huslånet.
Amortering 418:-+ 408:- i ränta.
Alltså 826:- i månad. Finns det något sätt att komma undan billigare tror ni?
Med leasing eller annat sätt? (Jag har enskild firma)
(Det största problemet min fru har är att hon inte vill låna mer på huslånet)
Tack på förhand!
Nick
elbilist

Inlägg av Nick »

westerlu77 skrev:
Hej!
Jag försöker övertala min fru om att ta steget över till elbil. Tesla Modell Y. Vi kan få låna 570000:- som det handlar om att låna initialt. Förhoppningsvis får vi tillbaka 70000:- efter 6 månader.
Tack på förhand!
Du kommer ju aldrig få billigare månadskostnad än så. Dock så bränner du ju ditt kapital och måste vara medveten om det. Du tappar ju mer i värde på bilen än vad du amorterar så det slutar ju med att du har lån kvar men en bil som inte är värt värd lika mycket på sikt.
westerlu77

Inlägg av westerlu77 »

Har du något bättre förslag menar du än att ta det på huslånet?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Med amortering 418kr kommer det ta 99 år och 9 månader att amortera av bilen. Tror du den håller så länge?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
westerlu77

Inlägg av westerlu77 »

Såklart inte. Hur skulle du ha gjort istället?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

westerlu77 skrev:
Amortera i minst samma takt som bilen minskar i värde kanske?
Under förutsättning att ni får 70 k i bonus för att amortera en initial värdeminskning kan väl 6000 kr i månaden vara lagom om man planerar att köra ca 2000 mil om året.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 2 gång.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

westerlu77 skrev:
Tror det är svårt att få en lägre kostnad än med den räntan du har på bolånet. Men som redan nämnts är det viktigt att du tänker på att kostnaden är inte vad du betalar varje månad utan det är beroende av värdeminskningen, du bör alltså kunna täcka det med ditt sparande i övrigt.
westerlu77

Inlägg av westerlu77 »

Och vad tror man att det kan vara? 15-20% per år?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

westerlu77 skrev:
Och vad tror man att det kan vara? 15-20% per år?
Jag räknar oftast med att bilen är värd 50-55% efter 3 år, det är nog pessimistiskt men bättre det än optimistiskt när det gäller kostnader tycker jag.
expat

Inlägg av expat »

Vad jag har gjort är att ha en "bilportfölj", Jag köper alltid rakt av med mina datorpengar från portföljen, sen fyller jag på portföljen igen efterhand.
Hittils har jag alltid haft ett betydligt större överskott än det jag satt in
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

westerlu77 skrev:
Hej!
Tack på förhand!
Förmånsbil på firman?
Jag kommer välja den vägen nu.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

westerlu77 skrev:
Hej!
Tack på förhand!
Det där kallas att leva över sina tillgångar. Du använder bostadsbankomaten för att ta ut 570000 kr, men du amorterar inte tillbaka pengarna i den takt som bilen minskar i värde. När du säljer bilen (för att köpa en ny kan man anta) kommer du fortsätta betala på den bil du just sålt, samtidigt som du lånar på dig ytterligare pengar för nästa bil. Dina skulder kommer växa över tid istället för att minska över tid.
Om du däremot amorterar på huslånet i samma takt som värdefallet handlar det bara om att låna till lägsta ränta, då är det inget konstigt att ta det på huset (men räkna in kostnaden för pantbrev om ni behöver ta ut ett till för att få loss de 570 000). Faran med att låna på huset är förstås att du inte är tvungen att betala av bilen i takt med värdefallet, du kan när som helst låta bli att amortera mer än amorteringskravet tvingar dig. Och då är du i samma situation igen.

Räkna på privatavbetalning med restvärde, om den kalkylen är för tuff har du antagligen inte råd med bilen och bör avstå köpet. Spara ihop till större kontantinsats först eller välj en billigare bil.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Se även till att inte maxa lånet med en bil, dels om ni behöver pengarna till något mer vettigt (renovering, utbyggnad osv), dels kan det påverka belåningsgraden och därmed amorteringskravet.

Till viss mån även möjlighet till ränteförhandling.

Vi har som mål att hålla oss under 50% i belåningsgrad, allt under kan vi använda för att belåna efter behov. Räkna på några worst case-scenario innan lånet läggs på huset (räntehöjningar, dödsfall, arbetslöshet osv)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Gustafsson skrev:
markuswesterberg skrev:
Gustafsson skrev:

Halv moms utgör en större procentandel i lägre kostnad än några få procent ränta utgör i ökad kostnad. Leasing (finansiell sådan) är i princip det samma som et billån, och i båda fallen är det räntan som givaren tjänar på. Väljer man operationell leasing blir det lite som en försäkring, man betalar kanske lite mer än vad man hade gjort annars men å andra sidan minskar man risken för en snyting om något pajar och inte täcks av garanti.

Jag skulle hemskt gärna vilja se en uträkning som bevisar påståendet "verkligen fel" och att det är billigare för ett företag att köpa bilen kontant, för det köper jag inte (pun intended).
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Skriv svar