Nya drivaxlar och sänkt motor
Moderator: Redaktion
- niklasha01
- Teslaägare
Nya drivaxlar och sänkt motor
Hej!
Jag var in och bytte drivaxlar i juni och då hade min bil rullat 700mil. SC pratade då om att det skulle komma ett åtgärdspaket där man sänkte främre motorn för att minska vinkeln på knutarna. Nu har min bil rullat 1900 mil och vibrationerna är tillbaka.
Är det någon som bytt nyligen och fått nya åtgärdspaketet med sänkning av främre motor?
Jag var in och bytte drivaxlar i juni och då hade min bil rullat 700mil. SC pratade då om att det skulle komma ett åtgärdspaket där man sänkte främre motorn för att minska vinkeln på knutarna. Nu har min bil rullat 1900 mil och vibrationerna är tillbaka.
Är det någon som bytt nyligen och fått nya åtgärdspaketet med sänkning av främre motor?
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
- lator
- Teslaägare
Re: Nya drivaxlar och sänkt motor
Jag fattar inte detta...
De har ju kommit med "fix" flera gånger nu och också sänkt motorer... Är det olika på olika SC eller vad pågår?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- sven-labil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ola13743
Bytte i september, då sa de inget om att sänka motorn. Kollade just fakturan och där står det inget om det heller.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Samma här, men verkar logiskt att sänka motorn.sven-labil skrev:Bytte i september, då sa de inget om att sänka motorn. Kollade just fakturan och där står det inget om det heller.
Model S P85DL+
Dom bytte drivaxlar fram på min X i oktober, och nu fick dom bytas igen i torsdags. Dom sa att dom även justerade "clevis motor mount mounting location to slightly reduce the angle of the front halfshafts to further reduce their wear during certain conditions". Får hoppas dom håller lite mer än 2 månader denna gången 

SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
- niklasha01
- Teslaägare
Va bra då kan man boka tid, då har det nya åtgärdspaketet slagit igenom. Hoppas nu att detta är ordentligt fixat.MartinGBG skrev:Dom bytte drivaxlar fram på min X i oktober, och nu fick dom bytas igen i torsdags. Dom sa att dom även justerade "clevis motor mount mounting location to slightly reduce the angle of the front halfshafts to further reduce their wear during certain conditions". Får hoppas dom håller lite mer än 2 månader denna gången
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
Vilken höjd på bilen har minst belastning på drivaxlarna ?
Har nu kört ca 500mil i bland Knorrar när man gas lite mycket är det en början att axlarna tar skada ?
Förstår att drivaxlarna är en svag punkt. Frågade flera på Tesla innan jag köpte min 2020 i oktober om felen fortfarande fanns kvar. Fick svar att dom drivaxlarna är bättre nu. Kan det verkligen stämma?
Övrigt mycket nöjd Tesla x.
Har nu kört ca 500mil i bland Knorrar när man gas lite mycket är det en början att axlarna tar skada ?
Förstår att drivaxlarna är en svag punkt. Frågade flera på Tesla innan jag köpte min 2020 i oktober om felen fortfarande fanns kvar. Fick svar att dom drivaxlarna är bättre nu. Kan det verkligen stämma?

- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Att de är bättre nu betyder ju inte att de är bra, kan ju vara mindre dåliga 

Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Frågade just hur jag bör ha bilen inställd för att det inte ska hända igen (med tanke på att det hänt samma sak på 2-3 månader) - och dom sa att man bör ha den på låg när man accelererar, men samtidigt att däcken kan slitas onormalt om man har den på låg? Så väldigt oklart, dom kunde inte ge någon direkt rekommendation till hur jag borde ha den inställd.Kjell M skrev:Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
Det är främst på Very Low som däcken slits mer. Standard ska vara OK för acceleration även ifall Low är bättre. Problemet för mig är att jag har testat sätta luftfjädringen på very high på vissa platser och sedan minns bilen detta. Då har det hänt att jag har accelererat kraftigt med luftfjädringen på Very High. Tidigare fanns ingen begränsning på effekten vid Very High men det har ändrats enligt SC Mölndal.MartinGBG skrev:Frågade just hur jag bör ha bilen inställd för att det inte ska hända igen (med tanke på att det hänt samma sak på 2-3 månader) - och dom sa att man bör ha den på låg när man accelererar, men samtidigt att däcken kan slitas onormalt om man har den på låg? Så väldigt oklart, dom kunde inte ge någon direkt rekommendation till hur jag borde ha den inställd.Kjell M skrev:Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
Summa summarum: Kraftiga accelerationer sliter på bilen. Chill Mode är den säkra inställningen för att minska slitaget...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Går bytet på garantin (annars kostnad?)? 6 månader o ca 1000 mil på min.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
I det fallet solklart ja, den är ju knappt inkörd 
Det vill säga om Tesla anser att något är fel, inte alltid dom anser det om man säger så...

Det vill säga om Tesla anser att något är fel, inte alltid dom anser det om man säger så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- niklasha01
- Teslaägare
Jag fick min levererad mars 2020, fick också information om att drivaxlarna skulle vara bättre men det spelar nog ingen roll när vinkeln är fel från början. Jag har hela tiden kört på standard läge på luftfjädringen för att inte slita på däck, men då slits drivaxlarna. Däck får man betala själv och drivaxlar står Tesla för så då är valet enkelt. Jag har även kört på chill hela tiden men drivaxlarna håller inte.Kjell M skrev:Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
Nu får vi hoppas sänkningen av motorn åtgärdar detta.
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
- Monark1954
- Teslaägare
Har drivaxlarna blivit sämre på nyare bilar?
Har kört 13.000 mil med 2016 års X och har inte problemet. Standard höjd för det mesta.
Har för mig 8 års garanti på drivlinan men jag kan ha fel.
Får ha koll på senaste X då det är en P men av tråden verkar P versioner vara de enda drabbade.
Har kört 13.000 mil med 2016 års X och har inte problemet. Standard höjd för det mesta.
Får ha koll på senaste X då det är en P men av tråden verkar P versioner vara de enda drabbade.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jg har också en 2016 X (ej P) och har bytt axlar och ”clevis mount” tre gånger, utan att ha kört särskilt hårt, och aldrig ”plattan i mattan” på annat än ”low”.Monark1954 skrev:Har drivaxlarna blivit sämre på nyare bilar?
Sista bytet var dock till det Tesla kallar en ”permanent” fix (”revision D” om jag minns rätt), och jag har inte haft några problem sedan dess.
Sist jag kollade fanns det dock ingen ”permanent” fix för Raven, ytterligare en orsak att jag tvekat att byta till en ny X.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Har kört 28 000 mil med vår MX 75D uttagen 3 juli 2017 och inte haft problemet. Hela tiden Chill mode och låg höjd över 85 km per timme. Mest långkörning och inte rödljusrace vilket jag misstänker sliter både däck och knutar. Vet ej hur smörjningen fungerar om den är beroende av att bilen rullat ett tag innan knutarna är smorda för att tåla full belastning. Jag utgår från att de är bra smörjegenskaper på de axlar och bilar som kommer hit, annars borde de om möjligt förbättras.
Hur gör ni för att få igenom bytet på garanti?
Till mig säger de bara att det är inom spec efter ha provat bilen. Det ska visst vibrera otroligt mycket på very low för de ska ta bytet och där är jag inte än. Men sjukt störigt när man gasar på low.
Orkar inte försöka tjafsa, sånt klarar jag inte. 6.500 mil, 2018.
I Malmö.
Till mig säger de bara att det är inom spec efter ha provat bilen. Det ska visst vibrera otroligt mycket på very low för de ska ta bytet och där är jag inte än. Men sjukt störigt när man gasar på low.
I Malmö.
// Mikael
SC i Malmö ställde fjädringen på Standard när vi skulle provköra min 2018 MX för någon månad sedan. Jag kom bara till rampen ut på E65:an då serviceteknikern konstaterade vibrationer utanför spec.JGur skrev:Hur gör ni för att få igenom bytet på garanti?
I Malmö.
Det krävdes ingen övertalning, snarare tvärtom då jag inte hade någon tanke på att höja fjädringen från Low till Standard.
Till detta bör väl nämnas att original bussningen höll ca 1000 mil och sen kördes det ca 5000 mil med vibrationer innan SC bytte första gången. Nästa omgång bussningar höll ca 4000 mil. Så utbytesdelen har ju klart bättre kvalitet än orginaldelen

Lycka till!
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Gäller att komma med fulladdat batteri till Service Center så effekten blir större vid full acceleration.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verkar ("bara"?) vara pre-Raven som har detta problem:MartinGBG skrev:Dom bytte drivaxlar fram på min X i oktober, och nu fick dom bytas igen i torsdags. Dom sa att dom även justerade "clevis motor mount mounting location to slightly reduce the angle of the front halfshafts to further reduce their wear during certain conditions". Får hoppas dom håller lite mer än 2 månader denna gången
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 5-9999.pdf
Jag har inte haft några problem med Raven MX (ej P) hittills, efter 15 mån (bara 1600 mill dock). Kör på Low.
edit: (Raven har annan Shudder issue):
Intressant tråd: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 20.186566/
- niklasha01
- Teslaägare
Var in och bytte drivaxlar på min bil idag vid SC i Upplands Väsby och de hade aldrig hört talas om åtgärden att sänka motorn för att minska vinkeln på drivaxlarna. Andra gången jag bytt nu med 2000 mil på mätarn. Får se hur lång tid till nästa byte.niklasha01 skrev:Va bra då kan man boka tid, då har det nya åtgärdspaketet slagit igenom. Hoppas nu att detta är ordentligt fixat.MartinGBG skrev:Dom bytte drivaxlar fram på min X i oktober, och nu fick dom bytas igen i torsdags. Dom sa att dom även justerade "clevis motor mount mounting location to slightly reduce the angle of the front halfshafts to further reduce their wear during certain conditions". Får hoppas dom håller lite mer än 2 månader denna gången
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?
Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Håller inte med att kraftiga accelerationer sliter på drivaxlarna, snare är de under-dimensionerade för bilens prestanda eller av undermålig kvalitet. M a o en felaktig konstruktion. Drivaxlarna skall hålla för upprepade kraftiga accelerationer om man anser att Testa är en kvalitetsbil?Svenssons skrev:Det är främst på Very Low som däcken slits mer. Standard ska vara OK för acceleration även ifall Low är bättre. Problemet för mig är att jag har testat sätta luftfjädringen på very high på vissa platser och sedan minns bilen detta. Då har det hänt att jag har accelererat kraftigt med luftfjädringen på Very High. Tidigare fanns ingen begränsning på effekten vid Very High men det har ändrats enligt SC Mölndal.MartinGBG skrev:Frågade just hur jag bör ha bilen inställd för att det inte ska hända igen (med tanke på att det hänt samma sak på 2-3 månader) - och dom sa att man bör ha den på låg när man accelererar, men samtidigt att däcken kan slitas onormalt om man har den på låg? Så väldigt oklart, dom kunde inte ge någon direkt rekommendation till hur jag borde ha den inställd.Kjell M skrev:Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
Summa summarum: Kraftiga accelerationer sliter på bilen. Chill Mode är den säkra inställningen för att minska slitaget...
Det som är Tesla är bäst på är batterier och el-motorer, aldrig några problem där
Har också fått drivaxlarna på garantin.
Köpte bilen dec 2019 och jag har redan haft bilen inlämnad på reparation 3 ggr för diverse problem.
Nu är det dags igen efter en tur till Åre då autopiloten la av helt och förar-dörrhandtaget inte vill fällas in.
Dock börjande autopiloten fungera på vägen hem (och Ja, startade om systemet, ställde bilen i varm garage och startade om igen utan någon förbättring).
Dörrhandtaget hakar nu bara upp sig ibland i det något varmare Stockholmsklimatet.
Även med alla dessa problem så tycker jag om bilen, oslagbar acceleration vid omkörningar.
Tesla Model S LR 2019
Tidigare var det inga problem att göra en stillastående acceleration med full effekt med suspention på Very High. Detta sliter så klart mer än på Low. det blev inte bättre när Very High sparades för att man hade testat luftfjädringen på en plats. Då kunde man starta med Very High utan att veta om det.
Det är sedan självklart att det sliter mer på drivaxlarna om man gör många Ludicrous-starter än om man brukar köra i Chill Mode med mjuka starter. Det går inte att konstruera bort detta slitage även ifall det går att minska påverkan. Det Tesla har gjort senare är dock att begränsa effekten ifall man har High eller Very High satt.
Det är sedan självklart att det sliter mer på drivaxlarna om man gör många Ludicrous-starter än om man brukar köra i Chill Mode med mjuka starter. Det går inte att konstruera bort detta slitage även ifall det går att minska påverkan. Det Tesla har gjort senare är dock att begränsa effekten ifall man har High eller Very High satt.
- niklasha01
- Teslaägare
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?spacecoin skrev:Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas