Gränssnittet i eGolf är betydligt mer stabilt och rappare än i ID3 vad jag märkt.
Nu fanns inte Carplay när jag testade ID3, men det är också stabilt i eGolf.
I Zoe var såväl vanliga infotainment som Carplay väldigt buggigt och ostabilt, mycket frustrerande.
Jag trodde ju att Carplay skulle vara oberoende av infotainment, men icke.
Dvs risken är väl att Carplay också blir buggigt och ostabilt i ID3/4.
Märkligt att VW lagt så mycket utvecklingspengar och resurser på att göra något som fungerar *sämre* än tidigare.
Gränssnittet i eGolf är betydligt mer stabilt och rappare än i ID3 vad jag märkt.
Nu fanns inte Carplay när jag testade ID3, men det är också stabilt i eGolf.
Ja, det är det. Infotainmentsystemet är kanske lite omodernt, krångligt och ologiskt i e-Golf, men det är snabbt och responsivt. Och det fungerar faktiskt utan buggar som jag känner till.
I ID3 är det inte alls lika snabbt, och det krångliga har inte blivit mindre krångligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lite off topic men: Medan jag väntar på min id4 tänkte jag bygga en carport och dra el dit. Men vilken laddbox ska man köpa? Volkswagens egna eller finns det bättre alternativ?
Lite off topic men: Medan jag väntar på min id4 tänkte jag bygga en carport och dra el dit. Men vilken laddbox ska man köpa? Volkswagens egna eller finns det bättre alternativ?
Vill du ha så billig och enkel som möjligt är VW enklaste box mycket prisvärd.
Vill du ha en lite mer avancerad box (4G, möjlig koppling för lastbalansering till huset, fjärrstyrning med app, koppling till timpris hos Nordpol via Tibber), så är Easee väldigt prisvärd. Speciellt med rabatt som medlem här på TCS (1500 rabatt), och med referralkod (se min jordglob till höger för ytterligare 500 i rabatt).
Det finns många bra boxar på marknaden. Men dessa två är de som jag tycker är bland de mest prisvärda, och de som jag brukar rekommendera till bekanta.
Vill du ha så billig och enkel som möjligt är VW enklaste box mycket prisvärd.
Vill du ha en lite mer avancerad box (4G, möjlig koppling för lastbalansering till huset, fjärrstyrning med app, koppling till timpris hos Nordpol via Tibber), så är Easee väldigt prisvärd. Speciellt med rabatt som medlem här på TCS (1500 rabatt), och med referralkod (se min jordglob till höger för ytterligare 500 i rabatt).
Det finns många bra boxar på marknaden. Men dessa två är de som jag tycker är bland de mest prisvärda, och de som jag brukar rekommendera till bekanta.
Tack. Hur är vw:s mellanvariant?
ID. Charger Connect
Upp till 11 kW (trefas)
Intergrerad laddkabeln
LAN & Wi-Fi* (kontroll via app från hösten 2020)
Åtkomstskydd med RFID (via mjukvaruuppdatering från hösten 2020)
Men i dagens tillstånd med alla problem och ofärdigheter så känns den som ett allt för osäkert val. Skall dock som sagt ge de chansen att få ordningen på det (grunderna i chassi och i eldrivlinan verkar de ju designat väl).
Synd bara, som du påpekar, att den tappat i inredningskvalitet jämfört med både e-Golf och vanliga ICE-Golf (en bil som jag alltid gillat, och ofta hyrt på semester när vi bara varit två och det räckt med en småbil). Skulle vara kul om VW kunde göra en interiör-lift på ID3. Kunde nog bli en riktigt bra liten elbil då!
Det som fick mig att släppa köpetankarna kring ID3:an var en säljare som faktiskt rekommenderade mig att behålla e-Golfen, något som jag berättade tidigare här i tråden. Han var helt övertygad om att jag inte kommer bli glad med en ID3 eftersom e-Golfen redan täcker alla våra behov, samtidigt som en Golf är en mycket bättre bil, så som han uttryckte sig. Alla andra säljare var bara orimligt lyriska kring ID3 och de viftade bara bort alla farhågor jag hade angående mjukvaran och den allmänt budgetmässiga känslan med bilen.
Och detta blev också en tankeställare angående iD4. Det var visserligen tänkt att den skulle ersätta min e-tron, dvs en bil som kostade dubbelt så mycket. Och när det handlar om så stor skillnad i priset kan man kan gärna acceptera en sämre bil. Men jag avvaktar ändå med det. Det kanske kommer bättre och ännu billigare alternativ.
ID3 och ID4 tror jag kan ha potential att bli riktigt bra elbilar med tiden, men har du möjligt att avvakta och köra på din e-tron ett tag till, så tror jag att det kan vara smart att avvakta hur framtida ID4 utvecklas.
Senger admits that right now at Volkswagen, only 10% of the software puzzle is derived from internal sources.
Problemet är nog en salig blandning av ny mjukvara från olika leverantörer samt medföljande integrationsproblem. Och frågan är om grunden (hårdvaran samt OS) verkligen är något att bygga vidare på. Personligen tror jag inte det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Senger admits that right now at Volkswagen, only 10% of the software puzzle is derived from internal sources.
Problemet är nog en salig blandning av ny mjukvara från olika leverantörer samt medföljande integrationsproblem. Och frågan är om grunden (hårdvaran samt OS) verkligen är något att bygga vidare på. Personligen tror jag inte det.
Intressant. Förklarar isf. en hel del av deras problem med både kraftigt försenad mjukvara, uteblivna funktioner och mycket buggar.
Denna mjukvarustrategi kan nog vara grunden till något som kommer att kosta VAG-gruppen extremt många miljarder i utsläppsböter till EU (och ett antal sura kunder).
Det har ändå hänt en del på det halvår sedan den där artikeln skrevs.
ID3 och ID4 tror jag kan ha potential att bli riktigt bra elbilar med tiden, men har du möjligt att avvakta och köra på din e-tron ett tag till, så tror jag att det kan vara smart att avvakta hur framtida ID4 utvecklas.
Möjlighet och möjlighet. Jag har inte använt min e-tron alls sedan slutet av november. Det sitter fortfarande sommardäck på den, och jag tror inte jag kommer behöva sätta på vinterdäcken i år. Det jag menar är att jag använder bilen så pass sällan, dvs nästan aldrig, att det helt enkelt är vansinne att behålla den. Från att ha kört 3000 mil/år har jag nu gått ner till några få hundra mil. Det är kapitalförstöring och inte särskilt miljövänligt heller med ett 95kWh-batteri som står oanvänt i garaget.
Jag är lite inne på att åtminstone tillfälligt ersätta den med en gammal fossilbil. Den kommer jag rimligen inte heller använda i någon större utsträckning, ännu mindre förmodligen. Det är bara att jag inte klarar mig helt utan bil en längre tid. Men för att åka till nån kund eller ica en gång i månaden, dvs de dagar e-Golfen inte är tillgänglig, behöver jag verkligen inte en bil för över en miljon.
Men nån måste ju kunna tänka sig att köpa min e-tron också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag är lite inne på att åtminstone tillfälligt ersätta den med en gammal fossilbil. Den kommer jag rimligen inte heller använda i någon större utsträckning, ännu mindre förmodligen. Det är bara att jag inte klarar mig helt utan bil en längre tid. Men för att åka till nån kund eller ica en gång i månaden, dvs de dagar e-Golfen inte är tillgänglig, behöver jag verkligen inte en bil för över en miljon.
Vi har ersatt våran andrabil (Zoe) med en gammal Volvo. Stör mig inte det minsta eftersom vi i princip endast har den för dragkrokens skull (brädgården) och vid riktiga nödfall. Säg att vi kör 30 mil/månad med den i extremfall. Och den kan lika gärna stå still en månad. Kostade 5000 kr skattad och besiktad. Trafikförsäkring. Svårt att slå den kostnadsmässigt när man använder den så lite. Tyvärr finns inte den typen av begagnade elbilar ännu. Dragkrok, gott om utrymme för att köra skräp till återvinningen och billig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Dragkrok, gott om utrymme för att köra skräp till återvinningen och billig.
Det är precis det jag använder min e-tron till i första hand, dvs de få gångerna jag använder den. Bara att ordet "billig" inte passar särskilt bra i sammanhanget. Och sen kan man ju också ha synpunkter om en så fin bil verkligen ska användas främst som sop- och transportbil. Man får ju dåligt samvete. Det är helt galet om man tänker efter.
Jag kanske borde köpa en pickup istället? Det är ju en Dodge RAM man ska ha när man bor i Götene.
Dragkrok, gott om utrymme för att köra skräp till återvinningen och billig.
Det är precis det jag använder min e-tron till i första hand, dvs de få gångerna jag använder den. Bara att ordet "billig" inte passar särskilt bra i sammanhanget. Och sen kan man ju också ha synpunkter om en så fin bil verkligen ska användas främst som sop- och transportbil. Man får ju dåligt samvete. Det är helt galet om man tänker efter.
Jag kanske borde köpa en pickup istället? Det är ju en Dodge RAM man ska ha när man bor i Götene.
Tja om ändå bilen mest står och man vill snåla så är det snabbt gjort med av/påställning med transportstyrelsens app, försäkringen hoppar igång automatiskt vid påställning och läggs vilande vid anställning. Med typ 300-400 mil/år behöver man inte bry sig om service vart annat år utan kan iaf köra 4-5 år/ca 1500-2000 mellan oljebyten/service.
ID3 bilarna kommer med snabbare laddning och längre räckvidd.
VW ID.3 kommer att få vissa uppgraderingar det kommande året, enligt en brittisk mediarapport.
Laddningskapaciteten ska ökas till 130 kW mot mitten av 2021 och till 170 kW i slutet av 2021.
Samtidigt, tack vare förbättringar i programvaran, i termisk hantering och i battericellerna,
kommer räckvidden för den kompakta strömmen att öka i slutet av 2021. "Autocar" citerar ytterligare 24 miles,
eller cirka 38 kilometer, för ID.3 Pro S med ett 77 kWh batteri som ett exempel.
Är det med befintlig hårdvara? kommer de som köpt att kunna uppgradera? (till vilket pris).
Kanske det tom går att få en liten prestanda höjning, flera som sagt att de kappat effekten och det inte vore orimligt om de kunde göra 0-100 på runt 5 sek)
Det ser emellertid annorlunda ut efter nästa test med de två VW ID.3: erna. Två exempel på elbilen med och utan värmepump testades under stillastående och under körning. Medan värmepumpen förblev mer ekonomisk vid stillastående och förbrukade 2,24 kWh mindre jämfört med ID.3 utan extra, uppvisade värmepumpen ID.3 till och med en högre förbrukning vid körning - upp till 0,7 kWh mer.
VW reagerar undvikande på begäran
Nextmove misstänker att anledningen till detta är att VW-utvecklarna, på grund av andra svårigheter med ID.3, var tvungna att lägga mer tonvikt på fordonets grundläggande färdigheter och ännu inte hade haft möjlighet att optimera effektiviteten. Enligt uthyrningsföretaget svarade företaget undvikande på en förfrågan om testresultaten. Men om uppgifterna bekräftas kan det sägas att det för närvarande inte är värt att köpa värmepumpen för VW ID.3.
Möjlighet och möjlighet. Jag har inte använt min e-tron alls sedan slutet av november. Det sitter fortfarande sommardäck på den, och jag tror inte jag kommer behöva sätta på vinterdäcken i år. Det jag menar är att jag använder bilen så pass sällan, dvs nästan aldrig, att det helt enkelt är vansinne att behålla den. Från att ha kört 3000 mil/år har jag nu gått ner till några få hundra mil. Det är kapitalförstöring och inte särskilt miljövänligt heller med ett 95kWh-batteri som står oanvänt i garaget.
Jag tycker att du resonerar alldeles rätt i att försöka göra dig av med den om du ändå inte använder den. Snacka om att betala för ngt som inte används. Vi var i exakt samma situation som du. Vi insåg att våran Tesla bara hade rullat några hundra mil sedan förra hösten och fram till i somras. Så då sålde vi den. Aldrig ångrat oss o nu är det en ny ägare till den som använder den i stället. Plus att vi slapp undan bilförsäkringen a 2000 kr/månad, mycket pengar det..
Det ser emellertid annorlunda ut efter nästa test med de två VW ID.3: erna. Två exempel på elbilen med och utan värmepump testades under stillastående och under körning. Medan värmepumpen förblev mer ekonomisk vid stillastående och förbrukade 2,24 kWh mindre jämfört med ID.3 utan extra, uppvisade värmepumpen ID.3 till och med en högre förbrukning vid körning - upp till 0,7 kWh mer.
Nextmove misstänker att anledningen till detta är att VW-utvecklarna, på grund av andra svårigheter med ID.3, var tvungna att lägga mer tonvikt på fordonets grundläggande färdigheter och ännu inte hade haft möjlighet att optimera effektiviteten. Enligt uthyrningsföretaget svarade företaget undvikande på en förfrågan om testresultaten. Men om uppgifterna bekräftas kan det sägas att det för närvarande inte är värt att köpa värmepumpen för VW ID.3.
Zalman3, kan du tyska och har kontrollerat så att översättningen blev rätt eller tar du bara en tysk artikel och översätter den i Google translate? Jag tror vi alla minns när media översatte en tysk text fel och sen spred informationen att Gigafactory Berlin endast skulle bygga 150 000 bilar per år.
Zalman3, kan du tyska och har kontrollerat så att översättningen blev rätt eller tar du bara en tysk artikel och översätter den i Google translate? Jag tror vi alla minns när media översatte en tysk text fel och sen spred informationen att Gigafactory Berlin endast skulle bygga 150 000 bilar per år.
Ganska säker på det är Google translate direkt. Kanske kan vara en idé att nämna det i framtiden, när man använder sig av Google Translate, så man kan vara medveten om eventuella fel. Ska i alla fall själv tänka på det.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Ganska säker på det är Google translate direkt. Kanske kan vara en idé att nämna det i framtiden, när man använder sig av Google Translate, så man kan vara medveten om eventuella fel. Ska i alla fall själv tänka på det.
Kanske bäst att bara länka artikeln och inte klistra in en massa maskinöversatt text man måste skrolla förbi? Kort sammanfattning av texten är tillräckligt, och den som vill maskinöversätta kan ju lätt göra det själv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hej
Fråga om laddning av ID.3
Talade med en bilsäljare idag och om jag förstod rätt så ska man ladda batteriet till 80% och ladda när man har kommit till 20%.
Tänkte på detta efteråt nu och är det så gällande alla elbilar?
Mår batteriet dåligt att laddas till 100% ?
Vad händer om man kör ofta ner till 10% ?
Helt ny på elbilar och funderar på om man ska skaffa sig en.
Tackar för alla hjälp som finns här.
Hej
Talade med en bilsäljare idag och om jag förstod rätt så ska man ladda batteriet till 80% och ladda när man har kommit till 20%.
Om jag har förstått rätt så gäller principen för alla Li-ion batterier. Det är inte skadligt att gå under 20% eller över 80%, men du ska inte låta batteriet vara i de områdena under en längre tid (tänk "parkerad")
Senast redigerad av krille, redigerad totalt 1 gånger.
Hej
Batteriet mår sämre av att laddas till 100% ofta men framför allt att stå med 100% laddat batteri längre perioder, alltså bättre att ladda till 100% om man verkligen behöver inför den resan.
Batteriet mår generellt bäst ju närmare 50% laddning man håller sig men det är ju opraktiskt.
Att ladda ner till 10% är inte farligt för batteriet men sämre än att ladda vid 20% som följd av ovanstående resonemang.
Moderna elbilar har dessutom skydd som gör att man inte kan ladda ur batteriet helt (bl.a att den inte låter en använda de sista procenten av batteriet)