Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Är nog inte Ionitys fel.
Noterar att tidigare inlägg går helt obesvarade av dig.
Jag orkar inte. Tycker jag talat om hur jag resonerar. Ni tycker att elbilister ska få allt billigt och subventionerat. Jag börjar ledsna på den attityden. Får kraftiga vänstervibbar av hela tankesystemet.
Jag vill inte ha det subventionerat. Är kapitalist och stor icke-socialist.
Det jag önskar se (skillnad på att önska, och begära) är mer konkurrens till Tesla. Både till deras bilar och konkurrens till deras laddnätverk. Konkurrens på marknaden är alltid bra och hälsosamt för oss konsumenter.
Gällande subventioner så kan jag ju nämna att Tesla byggt sina laddstationer som privat kommersiellt företag utan subventioner, medans Ionity tagit emot miljontals kronor från EU i subventioner för att bygga sina laddstationer.
Skulle vara roligt att veta vad SuC-nätverket kostat Tesla och vad det kostar att hålla igång. Tror inte de går plus direkt.
Tesla har fått massor av subventioner. Bland annat i Sverige. 40 tusen per bil förr, nu 60 tusen per bil och snart 70...[/quote]
Ok så Tesla har återinvesterat sina subventioner i laddnätverket . Bra då tycke jag man ska fortsätta att subventionera Tesla. Vad har de andra elbilstillverkarna gjort med sina subventione
?
Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Eh, alltså, det är ingen som tvingar dig att ladda på Ionity eller att köra elbil överhuvudtaget, lika lite som någon tvingar dig att köpa kolsyrat vatten eller dyrt kaffe på stan. Det finns gott om andra alternativ som inte är lika dyra. Är du inte nöjd med den service eller den upplevelse de erbjuder så får du väl antingen acceptera att Ionity tar mer betalt för en bättre service, alternativt börja tanka bensin/diesel för 15 kr litern igen, eller vad det nu kostar nu för tiden.
Jag har så enormt svårt att förstå den här diskussionen. Om det dyker upp en ny aktör på marknaden som erbjuder en premiumservice med lyxiga lounger och laddare varannan mil längs med vägarna för 100 kr per kWh, så skulle det inte på något som helst vis göra mitt liv som elbilsförare sämre. Jag skulle inte utnyttja deras service, men inte heller komma på tanken att gnälla mig till leda för att de är så dyra. Är du lika upprörd för att det kostar extra med förstaklass på flygen?
Använder jag Tesla SuC så är det en verklig premium upplevelse jämfört med allt på marknaden, men till ett konkurrenskraftigt pris för mig som köpare av tjänsten.
Problemet med Ionity är att det är en på många sätt ganska så dålig kundupplevelse. Det enda som är "premium" med den tjänsten är priset.
Problemet med Ionity är att det är en på många sätt ganska så dålig kundupplevelse. Det enda som är "premium" med den tjänsten är priset.
Som icke teslaförare är man hänvisad till antingen ensamma 50 kW laddare som riskerar vara antingen trasiga eller upptagna, eller till Ionity som erbjuder flera laddare på varje ställe och alltid fungerar. De som inte anser att det är "premium" kan ju fortsätta att sikta in sig på de där 50 kW laddarna och dessutom spara en tusenlapp eller två om året. Jag är inte en av dem.
Men jag är nyfiken på vad som får dig att känna att Ionity erbjuder en dålig kundupplevelse? De max trettio sekunder det tar att aktivera laddningen med din mobiltelefon skulle du ju tjäna in många gånger om i och med att Ionity laddar din Model 3 mycket snabbare än Teslas egna SuC. Ok att laddtiden inte spelar någon roll för dig, men hur kan det vara en dålig kundupplevelse att ladda bilen snabbt? Varför har du ens haft behov att ladda hos Ionity, med tanke på att du har tillgång till teslas SuC som du tycker erbjuder en så överlägsen kundupplevelse?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Problemet med Ionity är att det är en på många sätt ganska så dålig kundupplevelse. Det enda som är "premium" med den tjänsten är priset.
Som icke teslaförare är man hänvisad till antingen ensamma 50 kW laddare som riskerar vara antingen trasiga eller upptagna, eller till Ionity som erbjuder flera laddare på varje ställe och alltid fungerar. De som inte anser att det är "premium" kan ju fortsätta att sikta in sig på de där 50 kW laddarna och dessutom spara en tusenlapp eller två om året. Jag är inte en av dem.
Men jag är nyfiken på vad som får dig att känna att Ionity erbjuder en dålig kundupplevelse? De max trettio sekunder det tar att aktivera laddningen med din mobiltelefon skulle du ju tjäna in många gånger om i och med att Ionity laddar din Model 3 mycket snabbare än Teslas egna SuC. Ok att laddtiden inte spelar någon roll för dig, men hur kan det vara en dålig kundupplevelse att ladda bilen snabbt? Varför har du ens haft behov att ladda hos Ionity, med tanke på att du har tillgång till teslas SuC som du tycker erbjuder en så överlägsen kundupplevelse?
För mig innebär detta ett klass-samhälle. Som Teslaägare så kan jag leva ett förstaklass premium elbilsliv, men som icke-Tesla-elbilsägare så blir jag en andra klassens medborgare som måste hålla tillgodo med smulorna och de både dåliga och dyrare alternativen på snabbladdningsmarknaden.
Därav hade jag gärna sett lite mer konkurrens och alternativ till både Teslas bilar och laddnätverk. Som det är nu så ligger ju resten hopplöst efter.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Ärligt talat så börjar jag bli så vansinnigt less på det här gnället. Varenda gång jag ser att det är ett nytt inlägg i Ionity tråden hoppas jag att det ska handla om att en ny station öppnat eller planeras, och så möts jag av samma gamla hackiga skiva på repris. Jag tror de flesta förstått att du tycker Ionity är dyra vid det här laget. Det är helt ok, men snälla, move along.
Okej, jag förmår tydligen inte att uttrycka min åsikt utan att uppfattas som gnällig eller att folk tror att jag vill ladda gratis med hjälp av en massa bidrag. Återigen. Det enda jag stör mig på är att Ionity lurar folk med sin idiotiska och krångliga abonnemangsmodell vilket i sin tur försvårar omställningen till eldrift.
Jag skiter i vad det kostar. Jag laddar inte hos Ionity. Och nej, jag är inte tvungen att ha elbil. Men jag vet inte vad det har med saken att göra.
Om det fortfarande är obegripligt så kan jag ju skriva mitt nästa inlägg på tyska. Jag lovar, det är jag betydligt bättre på, och då blir det kanske tydligare att jag varken vill ha bidrag eller gratis laddning utan bara pristransparens så att alla förstår vad det kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Eh, alltså, det är ingen som tvingar dig att ladda på Ionity eller att köra elbil överhuvudtaget, lika lite som någon tvingar dig att köpa kolsyrat vatten eller dyrt kaffe på stan. Det finns gott om andra alternativ som inte är lika dyra. Är du inte nöjd med den service eller den upplevelse de erbjuder så får du väl antingen acceptera att Ionity tar mer betalt för en bättre service, alternativt börja tanka bensin/diesel för 15 kr litern igen, eller vad det nu kostar nu för tiden.
Jag har så enormt svårt att förstå den här diskussionen. Om det dyker upp en ny aktör på marknaden som erbjuder en premiumservice med lyxiga lounger och laddare varannan mil längs med vägarna för 100 kr per kWh, så skulle det inte på något som helst vis göra mitt liv som elbilsförare sämre. Jag skulle inte utnyttja deras service, men inte heller komma på tanken att gnälla mig till leda för att de är så dyra. Är du lika upprörd för att det kostar extra med förstaklass på flygen?
Ingen tvingar dig att betala elnätsavgift heller, du måste ju inte ha el hemma...
IONITY är inte premium, dom är bara utsugare.
Ärligt talat så börjar jag bli så vansinnigt less på det här gnället. Varenda gång jag ser att det är ett nytt inlägg i Ionity tråden hoppas jag att det ska handla om att en ny station öppnat eller planeras, och så möts jag av samma gamla hackiga skiva på repris. Jag tror de flesta förstått att du tycker Ionity är dyra vid det här laget. Det är helt ok, men snälla, move along.
Okej, jag förmår tydligen inte att uttrycka min åsikt utan att uppfattas som gnällig eller att folk tror att jag vill ladda gratis med hjälp av en massa bidrag. Återigen. Det enda jag stör mig på är att Ionity lurar folk med sin idiotiska och krångliga abonnemangsmodell vilket i sin tur försvårar omställningen till eldrift.
Jag skiter i vad det kostar. Jag laddar inte hos Ionity. Och nej, jag är inte tvungen att ha elbil. Men jag vet inte vad det har med saken att göra.
Om det fortfarande är obegripligt så kan jag ju skriva mitt nästa inlägg på tyska. Jag lovar, det är jag betydligt bättre på, och då blir det kanske tydligare att jag varken vill ha bidrag eller gratis laddning utan bara pristransparens så att alla förstår vad det kostar.
Jag kan läsa tyska också Förutom det så har jag svårt att förstå vad som är krångligt eller svårt att förstå med abonnemangsmodellen, och jag förstår inte heller på vilket sätt Ionity lurar någon. De är ju helt transparenta med sina priser både för laddning och för abonnemang. Varför nedvärderar du folks omdöme och val på det sätt du gör? Jag vet exakt vad Ionity kostar och jag är vuxen nog att fatta egna beslut om jag vill skaffa abonnemang eller ladda hos dem överhuvudtaget. Att de skulle försvåra omställningen till eldrift är ju bara trams. Om det inte varit för Ionity hade det inte funnits någon Svensk marknad att tala om för andra elbilar än Teslor. Jag hade iallafall definitivt inte sålt min Zoe jag hade till pendling och ersatt min fossilare med e-Niron utan Ionity, och verkligen inte lagt nästan 600 000 kr på en ID4, om jag var hänvisad till ensamma 50 kW laddare. Menar du alltså på fullt allvar att du tror att det i dagsläget hade sålts fler elbilar i Sverige om inte Ionity funnits?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Problemet med Ionity är att det är en på många sätt ganska så dålig kundupplevelse. Det enda som är "premium" med den tjänsten är priset.
Men jag är nyfiken på vad som får dig att känna att Ionity erbjuder en dålig kundupplevelse?
Här är bara ett exempel av många liknande (kan posta många fler om du vill ha fler exempel):
Wow, ja. Den där farbrorn fick ju mig verkligen att inse hur fel jag har och att jag bara lurat mig själv alla gånger jag laddat friktionsfritt på Ionity-laddare.
Här är förresten ett exempel som bevisar att Teslor och/eller SuC inte fungerar överhuvudtaget vad det gäller laddning. Jag antar att det är så alltid, hur premium är det (kan posta många fler om du vill ha fler exempel)?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Eh, alltså, det är ingen som tvingar dig att ladda på Ionity eller att köra elbil överhuvudtaget, lika lite som någon tvingar dig att köpa kolsyrat vatten eller dyrt kaffe på stan. Det finns gott om andra alternativ som inte är lika dyra. Är du inte nöjd med den service eller den upplevelse de erbjuder så får du väl antingen acceptera att Ionity tar mer betalt för en bättre service, alternativt börja tanka bensin/diesel för 15 kr litern igen, eller vad det nu kostar nu för tiden.
Jag har så enormt svårt att förstå den här diskussionen. Om det dyker upp en ny aktör på marknaden som erbjuder en premiumservice med lyxiga lounger och laddare varannan mil längs med vägarna för 100 kr per kWh, så skulle det inte på något som helst vis göra mitt liv som elbilsförare sämre. Jag skulle inte utnyttja deras service, men inte heller komma på tanken att gnälla mig till leda för att de är så dyra. Är du lika upprörd för att det kostar extra med förstaklass på flygen?
Ingen tvingar dig att betala elnätsavgift heller, du måste ju inte ha el hemma...
IONITY är inte premium, dom är bara utsugare.
Det kostar mig iallfall mindre att bli utsugen av Ionity, än vad det skulle kosta mig att bli utsugen av ett företag som säljer en dåligt ihopsatt bil med 49 kWh kinabatterier för 590 000 kr. Några kronors rabatt på snabbladdningen förändrar inte den ekvationen.
Kan vi kanske höja nivån ett steg nu? Varken de som laddar på Ionity eller köper en SR+ är utsugna. Låt folk göra sina egna val och prioriteringar för tusan. Valmöjligheter är aldrig dåligt, om man inte är ett fan av kommunism eller planekonomi vill säga.
Nu har jag sagt vad jag vill ha sagt i den här diskussionen och hoppas att tråden kan återgå till att handla om Ionitys laddnätverk, inte deras prispolicy. Ett tips är att göra som på flaschback och starta en ny tråd där diverse konspirationsteorier kring Ionitys prissättning diskuteras, så vi som snarare är intresserade av den fortsatta utbyggnaden kan slippa läsa om det i denna tråd.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Eh, alltså, det är ingen som tvingar dig att ladda på Ionity eller att köra elbil överhuvudtaget, lika lite som någon tvingar dig att köpa kolsyrat vatten eller dyrt kaffe på stan. Det finns gott om andra alternativ som inte är lika dyra. Är du inte nöjd med den service eller den upplevelse de erbjuder så får du väl antingen acceptera att Ionity tar mer betalt för en bättre service, alternativt börja tanka bensin/diesel för 15 kr litern igen, eller vad det nu kostar nu för tiden.
Jag har så enormt svårt att förstå den här diskussionen. Om det dyker upp en ny aktör på marknaden som erbjuder en premiumservice med lyxiga lounger och laddare varannan mil längs med vägarna för 100 kr per kWh, så skulle det inte på något som helst vis göra mitt liv som elbilsförare sämre. Jag skulle inte utnyttja deras service, men inte heller komma på tanken att gnälla mig till leda för att de är så dyra. Är du lika upprörd för att det kostar extra med förstaklass på flygen?
Ingen tvingar dig att betala elnätsavgift heller, du måste ju inte ha el hemma...
IONITY är inte premium, dom är bara utsugare.
Det kostar mig iallfall mindre att bli utsugen av Ionity, än vad det skulle kosta mig att bli utsugen av ett företag som säljer en dåligt ihopsatt bil med 49 kWh kinabatterier för 590 000 kr. Några kronors rabatt på snabbladdningen förändrar inte den ekvationen.
Kan vi kanske höja nivån ett steg nu? Varken de som laddar på Ionity eller köper en SR+ är utsugna. Låt folk göra sina egna val och prioriteringar för tusan. Valmöjligheter är aldrig dåligt, om man inte är ett fan av kommunism eller planekonomi vill säga.
Nu har jag sagt vad jag vill ha sagt i den här diskussionen och hoppas att tråden kan återgå till att handla om Ionitys laddnätverk, inte deras prispolicy. Ett tips är att göra som på flaschback och starta en ny tråd där diverse konspirationsteorier kring Ionitys prissättning diskuteras, så vi som snarare är intresserade av den fortsatta utbyggnaden kan slippa läsa om det i denna tråd.
Kört Model 3 drygt 8000mil nu så har rätt bra koll på bilen och den är grymt driftssäker! Bara går och går (snabbt och billigt pga Teslas SuC, bra andrahandsvärde och nästan gratis service).
Kan vekligen rekommendera dig att köpa en Tesla så sliper du på köpet ett av världens sämsta laddnätverk som är Ionity.
Kört Model 3 drygt 8000mil nu så har rätt bra koll på bilen och den är grymt driftssäker! Bara går och går (snabbt och billigt pga Teslas SuC).
Kan vekligen rekommendera dig att köpa en Tesla så sliper du på köpet ett av världens sämsta laddnätverk som är Ionity.
Varför är det världens sämsta? Det är ju snabbt och relativt heltäckande. Billigt vet jag inte om det är med Teslas nätverk, skulle gissa på att om de byggde nätverket helt utan inblandning av pengar från bilförsäljning så skulle de minst kunna sänka priserna på bilarna med 10k. I så fall betalar jag mer per kWh med Teslan än jag skulle göra hos Ionity, skillnaden är att det är mindre transparent och icke valbart.
Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Eh, alltså, det är ingen som tvingar dig att ladda på Ionity eller att köra elbil överhuvudtaget, lika lite som någon tvingar dig att köpa kolsyrat vatten eller dyrt kaffe på stan. Det finns gott om andra alternativ som inte är lika dyra. Är du inte nöjd med den service eller den upplevelse de erbjuder så får du väl antingen acceptera att Ionity tar mer betalt för en bättre service, alternativt börja tanka bensin/diesel för 15 kr litern igen, eller vad det nu kostar nu för tiden.
Jag har så enormt svårt att förstå den här diskussionen. Om det dyker upp en ny aktör på marknaden som erbjuder en premiumservice med lyxiga lounger och laddare varannan mil längs med vägarna för 100 kr per kWh, så skulle det inte på något som helst vis göra mitt liv som elbilsförare sämre. Jag skulle inte utnyttja deras service, men inte heller komma på tanken att gnälla mig till leda för att de är så dyra. Är du lika upprörd för att det kostar extra med förstaklass på flygen?
Ingen tvingar dig att betala elnätsavgift heller, du måste ju inte ha el hemma...
IONITY är inte premium, dom är bara utsugare.
Det kostar mig iallfall mindre att bli utsugen av Ionity, än vad det skulle kosta mig att bli utsugen av ett företag som säljer en dåligt ihopsatt bil med 49 kWh kinabatterier för 590 000 kr. Några kronors rabatt på snabbladdningen förändrar inte den ekvationen.
Kan vi kanske höja nivån ett steg nu? Varken de som laddar på Ionity eller köper en SR+ är utsugna. Låt folk göra sina egna val och prioriteringar för tusan. Valmöjligheter är aldrig dåligt, om man inte är ett fan av kommunism eller planekonomi vill säga.
Nu har jag sagt vad jag vill ha sagt i den här diskussionen och hoppas att tråden kan återgå till att handla om Ionitys laddnätverk, inte deras prispolicy. Ett tips är att göra som på flaschback och starta en ny tråd där diverse konspirationsteorier kring Ionitys prissättning diskuteras, så vi som snarare är intresserade av den fortsatta utbyggnaden kan slippa läsa om det i denna tråd.
Tråden handlar om Ionity, deras prismodell skulle jag nog påstå kvalificerar sig att behandlas i tråden. Läs en annan tråd om det stör dig. Så kan vi andra få återgå till och diskutera att vi tycker de har höga priser?
Jag håller med om att det är mycket gnäll över Ionitys prismodell som börjar bli uttjatad. Men det jag kan störa mig på är att de inte erbjuder abonnemang till allmänheten utan det går bara via biltillverkarna.
Det finns och dessutom till bättre pris än biltillverkarnas lösningar. Dock lite beroende av ditt körmönster.
Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Eh, alltså, det är ingen som tvingar dig att ladda på Ionity eller att köra elbil överhuvudtaget, lika lite som någon tvingar dig att köpa kolsyrat vatten eller dyrt kaffe på stan. Det finns gott om andra alternativ som inte är lika dyra. Är du inte nöjd med den service eller den upplevelse de erbjuder så får du väl antingen acceptera att Ionity tar mer betalt för en bättre service, alternativt börja tanka bensin/diesel för 15 kr litern igen, eller vad det nu kostar nu för tiden.
Jag har så enormt svårt att förstå den här diskussionen. Om det dyker upp en ny aktör på marknaden som erbjuder en premiumservice med lyxiga lounger och laddare varannan mil längs med vägarna för 100 kr per kWh, så skulle det inte på något som helst vis göra mitt liv som elbilsförare sämre. Jag skulle inte utnyttja deras service, men inte heller komma på tanken att gnälla mig till leda för att de är så dyra. Är du lika upprörd för att det kostar extra med förstaklass på flygen?
Ingen tvingar dig att betala elnätsavgift heller, du måste ju inte ha el hemma...
IONITY är inte premium, dom är bara utsugare.
Det kostar mig iallfall mindre att bli utsugen av Ionity, än vad det skulle kosta mig att bli utsugen av ett företag som säljer en dåligt ihopsatt bil med 49 kWh kinabatterier för 590 000 kr. Några kronors rabatt på snabbladdningen förändrar inte den ekvationen.
Kan vi kanske höja nivån ett steg nu? Varken de som laddar på Ionity eller köper en SR+ är utsugna. Låt folk göra sina egna val och prioriteringar för tusan. Valmöjligheter är aldrig dåligt, om man inte är ett fan av kommunism eller planekonomi vill säga.
Nu har jag sagt vad jag vill ha sagt i den här diskussionen och hoppas att tråden kan återgå till att handla om Ionitys laddnätverk, inte deras prispolicy. Ett tips är att göra som på flaschback och starta en ny tråd där diverse konspirationsteorier kring Ionitys prissättning diskuteras, så vi som snarare är intresserade av den fortsatta utbyggnaden kan slippa läsa om det i denna tråd.
Jag håller som andra inte alls med dig.
Det är sällan produktivt att diskutera en vara och tjänst, utan att få diskutera priset. Det är först när en produkt eller tjänst prissätts, som man kan avgöra och se värdet av dessa.
Hade en Tesla Model S Plaid kostat 150 000 så är det ett helt annat läge än om den den hade kostat 15 miljoner.
Samma sak med Ionitys pris. Läget och värderingen av tjänsten blir totalt olika om det kostar 1 kr/kWh eller 100 kr/kWh.
Att som du komma in och diktera för oss andra vad vi skall diskutera, eller inte, speciellt som det är helt on-topic, känns... märkligt.
Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Fast behöver man verkligen det? Förutom Norrland och vissa av svenska fjällen så börjar vi ju komma till en punkt när de allra flesta mer eller mindre kan åka fritt via Ionity, och för att klara fjällen krävs ju inte direkt några månadsabbonemang.
Skillnaden med Tesla är ju att alla som köper bilen har tvingats betala för ett livstidsabonnemsng (bilens livstid) direkt vid köpet, även om de aldrig kommer snabbladdare. De använder bara två olika sätt att ta betalt på och tycker inte ett tvingande abonnemang på något sätt är bättre än ett du kan välja att betala för.
Vore enklast för Audi att lägga 20 tusen extra på varje bil och ge den 10 års abonnemang på Ionity automatiskt. Ingen skulle reagera på om bilen kostade 820 eller 840 tusen. Men nu när man måste betala 200 spänn i månaden blir det ett jävla liv. Antar att man köper bil med stora plånboken men betalar elen med lilla?
Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW. Ionity är byggt för E-Tron, EQC osv som är på långresa. Då vill du inte att det står en massa Sundsvallsbor som laddar sina i3, Zoe, Citigo och andra långsamladdande bilar och tar upp plats för såna som är på väg till typ Åre. Hur gör man då det? Jo, på det sätt som Ionity gjort. Att fler inte förstår storheten i deras strategi är mind boggling.
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Håller med till 100%. Betalar mer än gärna för tillgängligheten. Detta innebär att jag inte behöver trängs med Teslor, Polestars och Kia. Helt rätt strategi tycker jag. Bra Ionity!
Vad är det som ni inte förstår. Det måste vara ytterst få som kör nog många mil för att köra in ett abonnemang. Resterande behöver inget abonnemang oavsett bilfabrikat. Det blir 8.7kr oavsett. (Om man inte har lite koll och använder Chargepoint eller Juicepass) Således betalar man inga 200kr i månaden för att slippa köa. Man får nada tillbaka från sitt märke förutom vissa friår.
Slippa köa gör man endast om det är nog dyrt.
Tror knappast att det är en modell för att ställa om till elbilism.
Det är sällan produktivt att diskutera en vara och tjänst, utan att få diskutera priset. Det är först när en produkt eller tjänst prissätts, som man kan avgöra och se värdet av dessa.
Hade en Tesla Model S Plaid kostat 150 000 så är det ett helt annat läge än om den den hade kostat 15 miljoner.
Samma sak med Ionitys pris. Läget och värderingen av tjänsten blir totalt olika om det kostar 1 kr/kWh eller 100 kr/kWh.
Att som du komma in och diktera för oss andra vad vi skall diskutera, eller inte, speciellt som det är helt on-topic, känns... märkligt.
Visst kan man få diskutera priset, men jag ser det inte riktigt som en diskussion när samma människor gång på gång inte tillför något annat till "diskussionen" än att för femtioelfte gången klaga på Ionitys prissättning. Till stor del är det dessutom Teslaägare, som inte ens har behov av att ladda på Ionity, som klagar på pris och funktionalitet.
Om det stör dig att jag framför en avvikande åsikt och är trött på att varannat inlägg i en 363 sidor lång tråd inte tillför något annat än att klaga på att Ionity är dyrt, då finns det en ignorera funktion du kan använda dig av. Det gäller givetvis även mig, men Mati, som jag riktade mig till i mitt första inlägg ikväll, är en av de som jag tycker (och alltid tyckt) bidrar mest positivt till det här forumet. Därför valde jag att istället framföra vad jag tänkte kring hans inlägg i den här tråden, istället för att ignorera. Att så många andra skulle känna sig manade att att svara å hans vägnar var inte min tanke och ledde bara till att jag olyckligt nog bidrog till att göda den diskussion jag är så innerligt trött på. Men nu har jag som sagt fått nog. Klaga på bara, jag ska inte störa något mer. Jag får helt enkelt ställa in mig på att även fortsättningsvis läsa dussintals inlägg om hur dyrt Ionity är, för att någon gång ibland lyckas sålla fram lite mer givande information. Jag kan dock inte låta bli att undra om du hade tyckt det var lika märkligt om någon klagade på att varenda tråd om Teslas bilar spammades sönder av icke Teslaägare som inte tillförde något annat än att gång på gång förfasa sig över hur dyra och dåliga de är, och hur lurade folk som köper dem är.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Anledningen till att det kanske är många Tesla-ägare som har synpunkter på prismodellen som KIonity har kanske beror på att detta är ett Teslaforum och Ionity faktiskt funkar för Tesla. Det är till och med så att Teslas bilar är en av de få bilar som kan nyttja Ionitys effekt. Det är dock långt ifrån endast Tesla-ägare som är kritiska till prismodellen även ifall detta är ett Tesla-forum.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
De låser iallafall inte ute andra modeller. Tänk vad det skulle bli för ramaskri om ionity diskriminerade tesla.
Fast lite gör de ju det. Inoity har tagit emot miljoner i bidrag (vilket Tesla inte har gjort) men sedan erbjuds abonnemangen bara genom tredje part. Frågan är vilket kWh-pris de kan lägga sig på innan EU skulle ryta ifrån?
Uppsala är fortfarande inte heller igångsatt. Gissar att Ionity kommer göra någon koordinerad öppning av Hudik och Uppsala. Binder ju ihop en fin korridor upp mot Sundsvall
Uppsala är fortfarande inte heller igångsatt. Gissar att Ionity kommer göra någon koordinerad öppning av Hudik och Uppsala. Binder ju ihop en fin korridor upp mot Sundsvall
Bra att det äntligen kommer lite fler stationer (oavsett prisdiskussionen som det finns mycket åsikter om)!
De låser iallafall inte ute andra modeller. Tänk vad det skulle bli för ramaskri om ionity diskriminerade tesla.
Fast lite gör de ju det. Inoity har tagit emot miljoner i bidrag (vilket Tesla inte har gjort) men sedan erbjuds abonnemangen bara genom tredje part. Frågan är vilket kWh-pris de kan lägga sig på innan EU skulle ryta ifrån?
Chargepoint tar 6.95kr/kWh. Enel X Juicepass har månadslösningen flat large 45€ för 145kWh ingen uppsägningstid bara att byta till normaltaxa nästkommande månad om man inte ska ut och resa.
För en normalbilist är det mindre dyrt än bilfabrikatens abonnemang på 2400kr/året plus 3.30kr/kWh. Alltså alla laddar lika dyrt förutom ett fåtal som kör in abonnemanget. Dessa personer ler nog gott åt lite kö ända tills de laddat sönder sina batterier med för mycket snabbladdning.