Tack Krille och TobbeTesla för svar.TobbeTesla skrev:Batteriet mår sämre av att laddas till 100% ofta men framför allt att stå med 100% laddat batteri längre perioder, alltså bättre att ladda till 100% om man verkligen behöver inför den resan.Davidswe skrev:Hej
Fråga om laddning av ID.3
Talade med en bilsäljare idag och om jag förstod rätt så ska man ladda batteriet till 80% och ladda när man har kommit till 20%.
Tänkte på detta efteråt nu och är det så gällande alla elbilar?
Mår batteriet dåligt att laddas till 100% ?
Vad händer om man kör ofta ner till 10% ?
Helt ny på elbilar och funderar på om man ska skaffa sig en.
Tackar för alla hjälp som finns här.
Batteriet mår generellt bäst ju närmare 50% laddning man håller sig men det är ju opraktiskt.
Att ladda ner till 10% är inte farligt för batteriet men sämre än att ladda vid 20% som följd av ovanstående resonemang.
Moderna elbilar har dessutom skydd som gör att man inte kan ladda ur batteriet helt (bl.a att den inte låter en använda de sista procenten av batteriet)
Då när det är önskvärt att normalt ligga mellan dessa 20-80 % på batteriet så kommer man ju inte kunna använda "max" körsträckas som tillverkaren säger att batteriet klara av.
Någon användare här som kör ID.3 och kan berätta om man styr detta via bilen eller laddboxen, att den ska sluta ladda vid 80% ?
När man lämnar tillbaka en privatleasad elbil, kan då säljaren slå ner på att man har laddat fel? Typ tänker som man har fått märken i lacken/stenskott. Och då får betala för det, "onormalt slitage" fast i detta fallet på batteriet ?