Energiförbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Energiförbrukning

Inlägg av frippe »

Ibland får vi lite intressanta händelser i vår bil. Som nu i energiförbrukning när jag tittade på grafen. Vi har kört korta sträckor i stan under ett par veckor, blir inte några längre turer nu med pandemi m.m. Inte superkallt heller och oftast värmt bilen.

Ska man lägga de lite abnorma värdena i facket normalt eller i facket mjukvaruglitch och mätfel?
FFFF68FD-DB4D-4F6F-BD97-8E0C941C1170.jpeg
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Energiförbrukning

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
Ibland får vi lite intressanta händelser i vår bil. Som nu i energiförbrukning när jag tittade på grafen. Vi har kört korta sträckor i stan under ett par veckor, blir inte några längre turer nu med pandemi m.m. Inte superkallt heller och oftast värmt bilen.

Ska man lägga de lite abnorma värdena i facket normalt eller i facket mjukvaruglitch och mätfel?
FFFF68FD-DB4D-4F6F-BD97-8E0C941C1170.jpeg
Normalt. Kör du kortare sträckor men värmer upp bilen och batteriet blir det många kWh att dela på få km.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane

Inlägg av Banane »

Ja sådär blir det. Jag har kört 19 mil under första halvan av december. Under december 2019 blev det 377 mil. Så ligger på ganska precis en tiondel...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jo att det varierar en heldel på vintern är jag med på. Men en sådan förbrukning så det drar iväg upp över 600 wh/km har jag bara sett när vi haft mjukvarubuggar.

Vi förvärmer med bilen inkopplad till elnätet, vanligast, även om frun i huset ibland råkar glömma det. Men vi har knappt haft minusgrader än.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

På en Model X kan man komma upp u 600 Wh/km på sommaren utan värme och AC... Nu är det visserligen Model S men också på vintern. Kör man kort sträcka med batterivärmen på så är det nog inga problem att nå 600 Wh/km.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Suttit i någon bilkö kanske? Täljaren i ekvationen blir ju väldigt liten då
MS P85 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Bernando skrev:
Suttit i någon bilkö kanske? Täljaren i ekvationen blir ju väldigt liten då
Nja, pratar om lilla Växjö, bilkö existerar knappt. Åtminstone inte mätt med storstadsmått. :D
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Om man kör med t.ex. TeslaFi så kan man se att batterivärmningen tar väldigt mycket ström i anspråk och förbrukningen blir hög.

Om du enbart kör kortare turer och inte har hunnit förvärma bilen så kan du aktivera Range Mode som helt enkelt struntar i att värma batteriet. Det använder jag ganska mycket nu när man ska till affären eller andra korta ärenden.
82796C9F-F6AB-495B-ADF8-27DD23CB898A.jpeg
Skriv svar