OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Moderator: Redaktion
- Lindstromer
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
- Ort: Norrköping
OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Fick precis del av ett pressmeddelande från OKQ8 om att de tillsammans med Skellefteå Kraft etablerar laddare i landet. 800 laddare i Sverige och 400 i Danmark.
Laddarna ska ha eeffekt på 150 kW och uppåt, citat: Effekterna kommer att ligga från 150 kW.
Sen har vi ju ett par lögner/vita lögner(?) i pressmeddelandet också:
– Vi satsar stort och med full kraft. Dagens laddbara bilar behöver egentligen inte så höga kW-tal som 150 kW, men vi vill leda utvecklingen att göra det enkelt att välja elektrifierat både nu och i framtiden – det här är ett viktigt steg i omställningen till fossilfrihet, säger Karin Hellgren.
Har de missat att flertal tillverkare, med Tesla sedan många år, kört 150kW och nu 250kW?
Sen har vi ju "OKQ8 blir ledande inom supersnabbladdning", lite konstigt att man blir det av att säga att man ska göra något. Walk the walk borde väl gälla.
Bifogade pressmeddelandet i sin helhet också.
Laddarna ska ha eeffekt på 150 kW och uppåt, citat: Effekterna kommer att ligga från 150 kW.
Sen har vi ju ett par lögner/vita lögner(?) i pressmeddelandet också:
– Vi satsar stort och med full kraft. Dagens laddbara bilar behöver egentligen inte så höga kW-tal som 150 kW, men vi vill leda utvecklingen att göra det enkelt att välja elektrifierat både nu och i framtiden – det här är ett viktigt steg i omställningen till fossilfrihet, säger Karin Hellgren.
Har de missat att flertal tillverkare, med Tesla sedan många år, kört 150kW och nu 250kW?
Sen har vi ju "OKQ8 blir ledande inom supersnabbladdning", lite konstigt att man blir det av att säga att man ska göra något. Walk the walk borde väl gälla.
Bifogade pressmeddelandet i sin helhet också.
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7698
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Då har de tänkt om, tidigare hade de bestämt sig för att köra 50 kW. I dessa kostar det 5 kr/kWh att ladda, undrar om det blir dyrare i de nya laddarna?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
De har ju nyss öppnat en 150 kW (2 lastbalanserade uttag) i Arvidsjaur tillsammans med Skelleftekraft och där tar dom också 5kr/kWh.mikebike skrev:Då har de tänkt om, tidigare hade de bestämt sig för att köra 50 kW. I dessa kostar det 5 kr/kWh att ladda, undrar om det blir dyrare i de nya laddarna?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
De glömde berätta när all kan vara igång.
Kanske år 2030 är rimligt?
Kanske år 2030 är rimligt?
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Allt som är lägre än 150kW borde inte få kallas snabbladdning. Positivt för både oss elbilsanvändare, och bra för OKQ8:as egna framtid att de tänkt om.
Nu sätter jag CK och OKQ8 i frontledet som mackar som kan rycka ifrån övriga på marknaden (även om det hela inte är så precist utan tidsplaner/roadmapp från bägge, och som sedan följs).
Mycket positivt!
Nu sätter jag CK och OKQ8 i frontledet som mackar som kan rycka ifrån övriga på marknaden (även om det hela inte är så precist utan tidsplaner/roadmapp från bägge, och som sedan följs).
Mycket positivt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
https://news.cision.com/se/skelleftea-k ... 05l8cofrSc
Tidsplanen säger 800 snabbladdare i Sverige på 6 år. OBS 800 laddare, inte 800 olika platser.
Men 400 platser i Sverige och Danmark. Borde ju betyda i alla fall 250 platser i Sverige kan jag tycka.
Får hoppas det stämmer och samt att de kommer igång med byggandet redan under 2021.
Tidsplanen säger 800 snabbladdare i Sverige på 6 år. OBS 800 laddare, inte 800 olika platser.
Men 400 platser i Sverige och Danmark. Borde ju betyda i alla fall 250 platser i Sverige kan jag tycka.
Får hoppas det stämmer och samt att de kommer igång med byggandet redan under 2021.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
"OKQ8 blir ledande inom supersnabbladdning"
Dom får säga vad dom vill, men dom som är ledande på supersnabbladdning har 42 stationer över hela Sverige med över 300 laddare.
Dom får säga vad dom vill, men dom som är ledande på supersnabbladdning har 42 stationer över hela Sverige med över 300 laddare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7698
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Låter bra.B99 skrev:De har ju nyss öppnat en 150 kW (2 lastbalanserade uttag) i Arvidsjaur tillsammans med Skelleftekraft och där tar dom också 5kr/kWh.mikebike skrev:Då har de tänkt om, tidigare hade de bestämt sig för att köra 50 kW. I dessa kostar det 5 kr/kWh att ladda, undrar om det blir dyrare i de nya laddarna?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7698
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jaguar kallar 11 kW snabbladdning.martinot skrev:Allt som är lägre än 150kW borde inte få kallas snabbladdning. Positivt för både oss elbilsanvändare, och bra för OKQ8:as egna framtid att de tänkt om.
Nu sätter jag CK och OKQ8 i frontledet som mackar som kan rycka ifrån övriga på marknaden (även om det hela inte är så precist utan tidsplaner/roadmapp från bägge, och som sedan följs).
Mycket positivt!
Traditionellt (innan elbilar var vanliga) ansågs mer än 1C vara snabbladdning, d.v.s. 0-100% på en timme.
Översatt till laddning av bilar motsvarar det ungefär 80 kW.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Min lokala OKQ8 har nyligen satt upp fyra 11kw stolpar och markerat dem med skyltar om att det är laddplats. Jättebra!
Sen parkerar personalen hyrbilarna framför stolparna så de är aldrig använda. Gissar att HK snart kommer kolla statistik och säga att det inte finns något behov så utbyggnaden kan sakta ned...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Sen parkerar personalen hyrbilarna framför stolparna så de är aldrig använda. Gissar att HK snart kommer kolla statistik och säga att det inte finns något behov så utbyggnaden kan sakta ned...
Skickat från min iPad med Tapatalk
MX LR (Raven) 2019
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja, OKQ8 verkar satsa på dels egna AC-laddare och dels upplåter mark åt Skellefteå Kraft för att bygga snabbladdare. Riktigt bra! Låter dock inte bra om det står hyrbilar på platserna, men antar att personalen snällt flyttar på dem om alla platserna är upptagna och någon behöver ladda.Hertsh skrev:Min lokala OKQ8 har nyligen satt upp fyra 11kw stolpar och markerat dem med skyltar om att det är laddplats. Jättebra!
Sen parkerar personalen hyrbilarna framför stolparna så de är aldrig använda. Gissar att HK snart kommer kolla statistik och säga att det inte finns något behov så utbyggnaden kan sakta ned...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kollade precis i vår databas och just nu har OKQ8 öppnat 36 stationer med laddare i Sverige och alla har öppnat senaste 1-2 månaderna. Det är antingen 2 eller 4st 22kW-laddare per station.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Man får ju dock säga att 22 kW laddare är lite bortkastat på en bensinmack. Vem stannar där i timmar? Skulle väl vara för deras egna hyrbilar om de tänker att de ska ha hyrbilar som är rena elbilar.helix skrev:Ja, OKQ8 verkar satsa på dels egna AC-laddare och dels upplåter mark åt Skellefteå Kraft för att bygga snabbladdare. Riktigt bra! Låter dock inte bra om det står hyrbilar på platserna, men antar att personalen snällt flyttar på dem om alla platserna är upptagna och någon behöver ladda.Hertsh skrev:Min lokala OKQ8 har nyligen satt upp fyra 11kw stolpar och markerat dem med skyltar om att det är laddplats. Jättebra!
Sen parkerar personalen hyrbilarna framför stolparna så de är aldrig använda. Gissar att HK snart kommer kolla statistik och säga att det inte finns något behov så utbyggnaden kan sakta ned...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kollade precis i vår databas och just nu har OKQ8 öppnat 36 stationer med laddare i Sverige och alla har öppnat senaste 1-2 månaderna. Det är antingen 2 eller 4st 22kW-laddare per station.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Håller helt med att det är ganska meningslöst med 22 kW på bensinmackar och det är nog precis som du påpekar främst för deras egna hyrbilar eller om någon råkar bo i närheten av en okq8 och kan nattladda. Satsning på 150 kW+ är däremot kanon och det är bara att hoppas på att det går fort med utbyggnaden.FredrikR skrev:Man får ju dock säga att 22 kW laddare är lite bortkastat på en bensinmack. Vem stannar där i timmar? Skulle väl vara för deras egna hyrbilar om de tänker att de ska ha hyrbilar som är rena elbilar.helix skrev:Ja, OKQ8 verkar satsa på dels egna AC-laddare och dels upplåter mark åt Skellefteå Kraft för att bygga snabbladdare. Riktigt bra! Låter dock inte bra om det står hyrbilar på platserna, men antar att personalen snällt flyttar på dem om alla platserna är upptagna och någon behöver ladda.Hertsh skrev:Min lokala OKQ8 har nyligen satt upp fyra 11kw stolpar och markerat dem med skyltar om att det är laddplats. Jättebra!
Sen parkerar personalen hyrbilarna framför stolparna så de är aldrig använda. Gissar att HK snart kommer kolla statistik och säga att det inte finns något behov så utbyggnaden kan sakta ned...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kollade precis i vår databas och just nu har OKQ8 öppnat 36 stationer med laddare i Sverige och alla har öppnat senaste 1-2 månaderna. Det är antingen 2 eller 4st 22kW-laddare per station.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag är principiellt emot att ett helägt komunalt bolag (SK) börjar agera och bygga laddare över hela Sverige.
Finns inte en chans att det inte drabbar skattebetalarna där negativt, om inte annat genom utökad samordning/rapportering för de kommunala bolagen. Helt omöjligt att isolera delar av verksamheten till 100%.
Men nu bor jag inte i Skellefteå så jag tackar och tar mot (strömmen)
Finns inte en chans att det inte drabbar skattebetalarna där negativt, om inte annat genom utökad samordning/rapportering för de kommunala bolagen. Helt omöjligt att isolera delar av verksamheten till 100%.
Men nu bor jag inte i Skellefteå så jag tackar och tar mot (strömmen)
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Någon som har koll på SK; genererar de vinst som går till kommunkassan, eller tar de pengar från kommunkassan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ska vi gissa att Skellefteå kommun har blivit inspirerade av att Northvolt har flyttat in?
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
dfa skrev:Jag är principiellt emot att ett helägt komunalt bolag (SK) börjar agera och bygga laddare över hela Sverige.
Finns inte en chans att det inte drabbar skattebetalarna där negativt, om inte annat genom utökad samordning/rapportering för de kommunala bolagen. Helt omöjligt att isolera delar av verksamheten till 100%.
Men nu bor jag inte i Skellefteå så jag tackar och tar mot (strömmen)
SK har redan varit med på en liknande utrullning tillsammans med Tesla, så om det var en dålig erfarenhet så borde kommun och kommuninnevånare kunnat dra i bromsen till den här gången tycker man.
https://teslaclubsweden.se/miljoel-i-superchargrarna/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
SK är en guldgruva för Skellefteå Kommun, och har så varit under måååånga år. Kommunalägt bolag med massor av vattenkraftverk. Där finns det pengar och skattebetalarna i Skellefteå har absolut ingenting att erinra.martinot skrev:Någon som har koll på SK; genererar de vinst som går till kommunkassan, eller tar de pengar från kommunkassan?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Det fanns många mycket lönsamma kommunala elbolag som under den stora privatiseringseran på 90-talet såldes ut eftersom vissa partier ansåg att det var principiellt fel att det allmänna tjänade pengar på sånt som privata aktörer kunde få göra istället. Så man avsade sig frivilligt stora inkomster som då var tvunget att ersättas med skatteintäkter, trots att man också var emot skatter...BrooklynS skrev:SK är en guldgruva för Skellefteå Kommun, och har så varit under måååånga år. Kommunalägt bolag med massor av vattenkraftverk. Där finns det pengar och skattebetalarna i Skellefteå har absolut ingenting att erinra.martinot skrev:Någon som har koll på SK; genererar de vinst som går till kommunkassan, eller tar de pengar från kommunkassan?
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ett elbolag är nog ingen dålig affär och bra att det är kommunalt om kraften genereras i kommunen med vattenkraft och vindkraft. Jag vet att många tror att det är en förlust affär att sälja el för 5kr/kWh men det tror inte jag precis som jag inte tror att oljebolagen går med förlust när de säljer bensin och egentligen bara lever på godis och dricka. Men naturligtvis är laddare dagen investering för framtiden där det gäller att vara rätt positionerad för att bli ett alternativ för Elbilisten.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
I den här husannonsen kan man läsa att Q-star betalar 2 öre för diesel och 5 öre för bensin vilket här genererar en årsinkomst på 30.000:- Inte mycket att leva på.
https://lejonsmakleri.se/bergslagsvagen-1-2/
https://lejonsmakleri.se/bergslagsvagen-1-2/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Då kan jag (iaf. inte direkt) se att det finns relevans i att det skulle behöva vara skattebetalarna i Skellefteå som finansierar SKs laddnät över hela Sverige?BrooklynS skrev:SK är en guldgruva för Skellefteå Kommun, och har så varit under måååånga år. Kommunalägt bolag med massor av vattenkraftverk. Där finns det pengar och skattebetalarna i Skellefteå har absolut ingenting att erinra.martinot skrev:Någon som har koll på SK; genererar de vinst som går till kommunkassan, eller tar de pengar från kommunkassan?
Snarare så verkar det vara ett mycket välskött företag. Dessutom ett som sett en bra investeringsmöjlighet och affärsidé, som faktiskt kan ha potential att dra in pengar till invånarna i Skellefteå under många års tid. Känns dom det företaget kan ha bra koll på sina affärer tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja absolut. Skelleftekraft har under flera års tid nischat sig mot elbilar/grön el. Levererar tex enligt uppgift elen till Teslas Superchargers. Erbjuder också "fri el" till din Tesla.
EDIt: https://www.skekraft.se/om-oss/hallbarh ... tea-kraft/
EDIt: https://www.skekraft.se/om-oss/hallbarh ... tea-kraft/
Tesla Y LR -22 EAP
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
martinot skrev:Då kan jag (iaf. inte direkt) se att det finns relevans i att det skulle behöva vara skattebetalarna i Skellefteå som finansierar SKs laddnät över hela Sverige?BrooklynS skrev:SK är en guldgruva för Skellefteå Kommun, och har så varit under måååånga år. Kommunalägt bolag med massor av vattenkraftverk. Där finns det pengar och skattebetalarna i Skellefteå har absolut ingenting att erinra.martinot skrev:Någon som har koll på SK; genererar de vinst som går till kommunkassan, eller tar de pengar från kommunkassan?
Snarare så verkar det vara ett mycket välskött företag. Dessutom ett som sett en bra investeringsmöjlighet och affärsidé, som faktiskt kan ha potential att dra in pengar till invånarna i Skellefteå under många års tid. Känns dom det företaget kan ha bra koll på sina affärer tycker jag.
Tror inte det är nätbolag/produktion utan säljbolaget som går in i de här affärerna, dom agerar över hela Sverige och följer troligen de direktiv som ägarna ger vad gäller avkastning o.s.v.
Det är dessutom ganska hårda regler inom energibranchen sedan avregleringen där nätbolag och säljbolag inte får arbeta under samma keps, det följs nog ibland lite sämre på de små bolagen då det inte går för dom att konkurrera med de stora oavsett, men t.ex. Skellefteåkraft(som jag jobbat med som konsult hos systemleverantör för ca 12 år sedan) men även Vattenfall (som jag jobbat en hel del med under de tre senaste åren med utveckling hos systemleverantör) har extremt hårda krav på sig att inte blanda ihop affärer mellan nät och sälj eller dra synergier mellan bolagen. Vi fick gå ett antal utbildningar och skriva på avtal hos Vattenfall då vi inte fick föra information mellan de olika delarna eller blanda databaser o.s.v.
Så det jag vill ha sagt med det jag skrev här ovan är egentligen att jag tror att man antingen gör en ren plusaffär med det här samarbetet eller så gör man det i marknadsföringssyfte, och då har man troligen en plan med att räkna hem det på fler elkunder. Jag har dock ingen insyn i SK och deras affärer idag men ganska mycket insyn i branchen.