Har SR+ med CATL batterier en toppeffekt på 170 kW den också? I vilket fall är just toppeffekten ointressant. Det var väl någon på forumet med en ny SR+ som nu i dagarna visade data från en laddsession mellan 10-70% under bra förhållanden? Snitteffekten blev ca 70 kW i det intervallet, vilket är ungefär som min e-Niro. En ID4 håller runt 100 kW i snitt i det intervallet. Dessutom blir det konstigt att framföra både 170 kW laddeffekt och SuC som fördelar för SR+. Det är ju antingen eller eftersom nästan inga SuC i Sverige kan leverera 170 kW. Vill man ha det är man hänvisad till Ionity även med SR+.taliz skrev:Det är mer problem med VW, särskilt med elektronik och mjukvara.iAkita skrev:Det går att få en del rabatt på ID4 1st Max även som privatperson, så för mig blev det 15 000 kr billigare jämfört med en SR+ med dragkrok. Ännu mer om jag vill ha annan färg än vit.Skabb1 skrev:Med drag men utan vinterhjul kostar M3 SR+ ca 602 000 kr medan ID4 1st MAX ligger på ca 615 000 kr senast jag kollade.martinot skrev:Vad blir skillnaden i pris mellan Max och SR+ (med pålagd Tesla leveransavgift som tillkommer)?Skabb1 skrev:MAX kostar en del och då blir steget till en Tesla ganska litet i det långa loppet (jag tänkte ha bilen ganska länge).
För mig är det obegripligt varför någon skulle välja SR+ med de förutsättningarna. Mindre bil med mycket mindre batteri och kortare räckvidd, inte i närheten av så mycket utrustning, långsammare laddning, och om man har otur sämre lack och byggkvalitet. Men alla är vi olika, och det finns säkert en del som tycker det är lika obegripligt varför man ska välja bort en snabb bil framför en långsammare.
SR laddar betydligt snabbare än ID4. Toppeffekt i SR är ju 170kw vs 125kw för ID4. Dessutom så verkar ID4 ha betydligt högre förbrukning än SR, dvs den skulle behöva ladda uppåt dubbla hastigheten för att ha en chans.
De stora fördelarna med Tesla är just lägre förbrukning, snabbare laddning, superchargernätet, mer prestanda, autopilot, sentry mode och övrig mjukvara. Bättre garantier också, 4 år vs 2 år.
Fördelarna för ID4 är främst mer utrymme och att den finns i en billigare mer basic-version.
Att förbrukningen är högre i en ID4 är ju självklart, men att den skulle vara dubbelt så hög tror jag inte en sekund på. I en test i dagarna i 130 km/h på Autobahn drog ID4 ungefär 240 Wh/km. Det finns inte en chans att du kommer ner till hälften av det med en SR+ under samma förhållanden.
Två års garanti är däremot snålt av VW, men garantin på drivlina och batteri är ju betydligt längre.