Jag är faktiskt lite benägen att hålla med. Jag tycker visserligen om HUD:en i min bil, men jag har ställt in den så långt ned det går så att den inte är mitt i synfältet när jag kör. Nu är den i underkanten av vindrutan och det fungerar bra. Där är den inte i vägen. Men VWs virtual reality display är ju liksom gjord för att sitta mitt i synfältet. Jag skulle gärna vilja prova detta, rent tekniskt tycker jag nämligen att det är jätteintressant. Och jag kanske har fel, det är kanske inte alls i vägen och stör inte det minsta. Men jag skulle inte beställa detta utan att ha sett det i verkligheten.taliz skrev:Fascinerande. Inte nog med att man skall ha en skärm framför ratten som lyser en i ansiktet, man ska ha samma information i vindrutan också... nääää vänta nu... det räcker inte... ännu fler, större! symboler, mitt framför ögonen! Now we're talking!iAkita skrev:En lite skakig demonstration av ID's AR-HUD, som nu verkar fungera:
När ska man titta på väg och omgivning med allt detta ivägen?
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
taliz skrev:Fascinerande. Inte nog med att man skall ha en skärm framför ratten som lyser en i ansiktet, man ska ha samma information i vindrutan också... nääää vänta nu... det räcker inte... ännu fler, större! symboler, mitt framför ögonen! Now we're talking!iAkita skrev:En lite skakig demonstration av ID's AR-HUD, som nu verkar fungera:
Det är faktiskt ganska skönt att ha informationen projicerad på vindrutan. Särskilt när man använder navi i stadstrafik.
Ja, det känns som lite kaka på kaka. Sen finns ju iq light också som signalerar ex. åt vilket håll du ska svänga...taliz skrev:Fascinerande. Inte nog med att man skall ha en skärm framför ratten som lyser en i ansiktet, man ska ha samma information i vindrutan också... nääää vänta nu... det räcker inte... ännu fler, större! symboler, mitt framför ögonen! Now we're talking!iAkita skrev:En lite skakig demonstration av ID's AR-HUD, som nu verkar fungera:
Jo, den går att stänga av. Det går även konfigurera vilken information den visar.Fredrik j skrev:Går den inte att stänga av?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Vad får ni för förbrukning nu när det börjar bli kallt för er ID3?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Man får ju faktiskt lite e-tron vibbar. Helt galet hög förbrukning i mina ögon, om nu detta är det minsta representativt.
7km körsträcka är ju inte sååå lite ändå. Det är ungefär samma sträcka som vi har in till byn, och vår e-Golf brukar på den korta sträckan hamna runt 15-17kWh/100km såhär års, med kall bil alltså, medan e-tron ligger lätt på mer än det dubbla. Det känns fullständigt orimligt att en ID3 ska förbruka lika mycket som en e-tron.
Kan någon bekräfta dessa siffror?
7km körsträcka är ju inte sååå lite ändå. Det är ungefär samma sträcka som vi har in till byn, och vår e-Golf brukar på den korta sträckan hamna runt 15-17kWh/100km såhär års, med kall bil alltså, medan e-tron ligger lätt på mer än det dubbla. Det känns fullständigt orimligt att en ID3 ska förbruka lika mycket som en e-tron.
Hoppas fler din skull att Zalman har fel här, eller att det går att stänga av...taliz skrev:Fascinerande. Inte nog med att man skall ha en skärm framför ratten som lyser en i ansiktet, man ska ha samma information i vindrutan också... nääää vänta nu... det räcker inte... ännu fler, större! symboler, mitt framför ögonen! Now we're talking!iAkita skrev:En lite skakig demonstration av ID's AR-HUD, som nu verkar fungera:
Men Mati, du har ju provkört en ID3, vad drog den de första km?mati skrev:Man får ju faktiskt lite e-tron vibbar. Helt galet hög förbrukning i mina ögon, om nu detta är det minsta representativt.
Nu har jag inte kollat videon men vad jag upptäckt är batteri värmaren går igång vid låga temperaturer och då går de såklart åt väldigt mycket el i början. Denna energi räknas in i körsträcka och du får en väldigt hög förbrukning.mati skrev:Man får ju faktiskt lite e-tron vibbar. Helt galet hög förbrukning i mina ögon, om nu detta är det minsta representativt.
Egolf har väl ingen sådan värmare på batteriet (?) så då är de ju bara kupén som ska värmas upp och därmed ökar inte förbrukningen så mycket.
En intressant fråga är hur mycket detta påverkar förbrukningen om man kör en lång sträcka, tex från 90% till 10% batteri.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Jag tittade nog aldrig på förbrukningen så noga eftersom jag helt enkelt utgick ifrån att den borde ligga ungefär på samma nivå som en e-Golf. Jag vet bara att den hade förbrukat 19kWh/100km i snitt efter att vi hade kört omkring med den en hel helg. Och då blev jag lite smått chockad. Det är grovt räknat 15-20% mer än vad en e-Golf förbrukar.Zalman3 skrev:Men Mati, du har ju provkört en ID3, vad drog den de första km?mati skrev:Man får ju faktiskt lite e-tron vibbar. Helt galet hög förbrukning i mina ögon, om nu detta är det minsta representativt.
Men det var ju ett tag sedan och det var inte särskilt kallt då. Frågan är ju vad ID3 drar när det blir kallare.
Det känns ju som att det finns förbättringspotential i den punkten.
När batteriet är kallt värmer ID3 det till 13 grader direkt vid start. Vill man undvika hög förbrukning de första kilometerna får man förvärma bilen. Nextmove har gjort en detaljerad video om det. Fördelen är att man snabbt får full prestanda och regenerering, nackdelen att förbrukningen blir hög om man bara kör korta sträckor. Men det går ju som sagt att förvärma. Jag antar att eTron fungerar på samma sätt?mati skrev:Man får ju faktiskt lite e-tron vibbar. Helt galet hög förbrukning i mina ögon, om nu detta är det minsta representativt.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Undrar en sak angående förvärmning. Väntar på en ID.4 och då jag bor i en samfällighet så har jag har ingen egen laddare i garaget utan jag får klara mig på föreningens laddstolpar. Tänkte att jag laddar där någon dag/natt per vecka. Däremot vill jag ju gärna förvärma bilen innan jag åker då jag mest åker korta sträckor. Någon som vet om jag kan använda motorvärmaruttaget i garaget för att förvärma bilen utan att ha laddning igång? Eller får jag helt enkelt leva med att förvärma med hjälp av batteriet?
Korrekt, det gör den. Och det är i mina ögon inte alls optimalt. Det är också en av orsakerna varför e-tron har så hög förbrukning till vardags. Att förvärma batteriet eller kupén löser ju egentligen inte problemet eftersom man flyttar energiförbrukningen bara från batteriet till vägguttaget. Ska man åka långt och vill maximera räckvidden är det en annan sak. Men hur ofta gör man det? Om man använder bilen enbart för kortare sträckor, och en ID3 kan väl ändå anses vara främst en pendlarbil, så är detta bara slöseri med energi. Man behöver ju inte prestandan när man bara duttar runt i stan eller åker till jobbet. Att få ett varmt batteri är ju främst av intresse när man ska snabbladda. Annars kvittar det ju.iAkita skrev:När batteriet är kallt värmer ID3 det till 13 grader direkt vid start. Vill man undvika hög förbrukning de första kilometerna får man förvärma bilen. Nextmove har gjort en detaljerad video om det. Fördelen är att man snabbt får full prestanda och regenerering, nackdelen att förbrukningen blir hög om man bara kör korta sträckor. Men det går ju som sagt att förvärma. Jag antar att eTron fungerar på samma sätt?
Jag är inte helt säker om jag förstår vad du menar. Men om du kopplar in bilen i motorvärmaruttaget så kommer den dra ström därifrån, den kommer även ladda batteriet om det behövs. Du kan inte explicit tala om för bilen att den ska använda strömmen från väggutaget bara för att värma kupén.Yeahman82 skrev:Undrar en sak angående förvärmning. Väntar på en ID.4 och då jag bor i en samfällighet så har jag har ingen egen laddare i garaget utan jag får klara mig på föreningens laddstolpar. Tänkte att jag laddar där någon dag/natt per vecka. Däremot vill jag ju gärna förvärma bilen innan jag åker då jag mest åker korta sträckor. Någon som vet om jag kan använda motorvärmaruttaget i garaget för att förvärma bilen utan att ha laddning igång? Eller får jag helt enkelt leva med att förvärma med hjälp av batteriet?
Nej jag misstänkte att det var så. Då vågar jag inte koppla in den i uttaget alls. Men visst borde man kunna förvärma kupén utan att ha bilen ikopplad?mati skrev:Jag är inte helt säker om jag förstår vad du menar. Men om du kopplar in bilen i motorvärmaruttaget så kommer den dra ström därifrån, den kommer även ladda batteriet om det behövs. Du kan inte explicit tala om för bilen att den ska använda strömmen från väggutaget bara för att värma kupén.Yeahman82 skrev:Undrar en sak angående förvärmning. Väntar på en ID.4 och då jag bor i en samfällighet så har jag har ingen egen laddare i garaget utan jag får klara mig på föreningens laddstolpar. Tänkte att jag laddar där någon dag/natt per vecka. Däremot vill jag ju gärna förvärma bilen innan jag åker då jag mest åker korta sträckor. Någon som vet om jag kan använda motorvärmaruttaget i garaget för att förvärma bilen utan att ha laddning igång? Eller får jag helt enkelt leva med att förvärma med hjälp av batteriet?
Värmer inte de flesta bilar batteriet när de är kopplade till en laddbox? Jag vet iallafall att koreanerna gör det (till 10 grader). Skillnaden blir som du säger att man inte ser förbrukningen i bilen, men precis lika mycket ström förbrukas.mati skrev:Korrekt, det gör den. Och det är i mina ögon inte alls optimalt. Det är också en av orsakerna varför e-tron har så hög förbrukning till vardags. Att förvärma batteriet eller kupén löser ju egentligen inte problemet eftersom man flyttar energiförbrukningen bara från batteriet till vägguttaget. Ska man åka långt och vill maximera räckvidden är det en annan sak. Men hur ofta gör man det? Om man använder bilen enbart för kortare sträckor, och en ID3 kan väl ändå anses vara främst en pendlarbil, så är detta bara slöseri med energi. Man behöver ju inte prestandan när man bara duttar runt i stan eller åker till jobbet. Att få ett varmt batteri är ju främst av intresse när man ska snabbladda. Annars kvittar det ju.iAkita skrev:När batteriet är kallt värmer ID3 det till 13 grader direkt vid start. Vill man undvika hög förbrukning de första kilometerna får man förvärma bilen. Nextmove har gjort en detaljerad video om det. Fördelen är att man snabbt får full prestanda och regenerering, nackdelen att förbrukningen blir hög om man bara kör korta sträckor. Men det går ju som sagt att förvärma. Jag antar att eTron fungerar på samma sätt?
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Säger man att det är dåligt att värma batteriet?
Bra att det redovisas även om det ger intryck av en hög förbrukning.
Bra att det redovisas även om det ger intryck av en hög förbrukning.
Känns inte bra (om det stämmer). En bil som ID, som konstruerats från start att vara en renodlad elbil borde vara mer opitmerad och ha en lägre energiförbrukning än en konverterad ICE-bil (som e-golf, Polestar, Hyundai, etc.).mati skrev:Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Jag tittade nog aldrig på förbrukningen så noga eftersom jag helt enkelt utgick ifrån att den borde ligga ungefär på samma nivå som en e-Golf. Jag vet bara att den hade förbrukat 19kWh/100km i snitt efter att vi hade kört omkring med den en hel helg. Och då blev jag lite smått chockad. Det är grovt räknat 15-20% mer än vad en e-Golf förbrukar.
Har VW gått bakåt i utvecklingen?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Kan det inte vara så enkelt att Tesla, Kia, Hyundai m fl inte redovisar energiåtgången för uppvärmning av batteriet i färddatorn och det därmed ser ut som att Tesla m fl har lägre förbrukning än vad de har?martinot skrev:Känns inte bra (om det stämmer). En bil som ID, som konstruerats från start att vara en renodlad elbil borde vara mer opitmerad och ha en lägre energiförbrukning än en konverterad ICE-bil (som e-golf, Polestar, Hyundai, etc.).mati skrev:Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Jag tittade nog aldrig på förbrukningen så noga eftersom jag helt enkelt utgick ifrån att den borde ligga ungefär på samma nivå som en e-Golf. Jag vet bara att den hade förbrukat 19kWh/100km i snitt efter att vi hade kört omkring med den en hel helg. Och då blev jag lite smått chockad. Det är grovt räknat 15-20% mer än vad en e-Golf förbrukar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tänkte på skillnaden inom VW och mellan deras egna bilmodeller; dvs. den som mati jämförde mellan hans äldre e-Golf och den nyare ID3.Maw skrev:Kan det inte vara så enkelt att Tesla, Kia, Hyundai m fl inte redovisar energiåtgången för uppvärmning av batteriet i färddatorn och det därmed ser ut som att Tesla m fl har lägre förbrukning än vad de har?martinot skrev:Känns inte bra (om det stämmer). En bil som ID, som konstruerats från start att vara en renodlad elbil borde vara mer opitmerad och ha en lägre energiförbrukning än en konverterad ICE-bil (som e-golf, Polestar, Hyundai, etc.).mati skrev:Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Jag tittade nog aldrig på förbrukningen så noga eftersom jag helt enkelt utgick ifrån att den borde ligga ungefär på samma nivå som en e-Golf. Jag vet bara att den hade förbrukat 19kWh/100km i snitt efter att vi hade kört omkring med den en hel helg. Och då blev jag lite smått chockad. Det är grovt räknat 15-20% mer än vad en e-Golf förbrukar.
Pappa (som jag hjälper söka rätt bil) provkörde en e-Golf som han gillade mycket bra, men då jag visste att det var en gammal utgående modell så sa jag att det nog vara klokt att kanske vänta på de nya ID3 och ID4. Jag var övertygad om att ID3 (och ID4), som är bilar gjorda att från början endast vara elbilar, skulle bli mycket bättre än de äldre e-Golf (som är konverterade ICE-bilar). Speciellt när det gäller saker som eldrivlinan och range/räckvidd, etc.
Känns lite märkligt att VW skulle gått bakåt i utvecklingen. Hade jag aldrig kunnat gissa, och hade jag vetat, så hade jag nog sagt till pappa att slå till på e-Golfen direkt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Är det att de redovisar hur mycket energi totalt som gått åt eller batteriets energi? viss skillnad.
I min Tesla kan jag inte via appen välja att bara värma batteriet. Borde vara enkelt att få till den funktionen.mati skrev:Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Jag tittade nog aldrig på förbrukningen så noga eftersom jag helt enkelt utgick ifrån att den borde ligga ungefär på samma nivå som en e-Golf. Jag vet bara att den hade förbrukat 19kWh/100km i snitt efter att vi hade kört omkring med den en hel helg. Och då blev jag lite smått chockad. Det är grovt räknat 15-20% mer än vad en e-Golf förbrukar.Zalman3 skrev:Men Mati, du har ju provkört en ID3, vad drog den de första km?mati skrev:Man får ju faktiskt lite e-tron vibbar. Helt galet hög förbrukning i mina ögon, om nu detta är det minsta representativt.
Men det var ju ett tag sedan och det var inte särskilt kallt då. Frågan är ju vad ID3 drar när det blir kallare.
Det känns ju som att det finns förbättringspotential i den punkten.
Ska det vara så svårt att få välja om man vill värma kupen OCH/ELLER batteriet?
Håller med. Denna funktion hade jag också gärna sett att Tesla hade implementerat. Även när man kör så skulle jag vilja ha möjligheten att manuellt slå på uppvärmingen av batterierna, tex. inför att man skall snabbladda på en station som inte ingår i Teslas egna SuC, eller som kartan i bilen inte känner till.Zalman3 skrev:I min Tesla kan jag inte via appen välja att bara värma batteriet. Borde vara enkelt att få till den funktionen.
Ska det vara så svårt att få välja om man vill värma kupen OCH/ELLER batteriet?
Automatisering och enkelhet är generellt bra, och något Tesla är duktiga på, men ibland vill man kunna ställa sådana här saker manuellt (kanske gömma i en skärmmeny som inte förvillar eller skrämmer nybörjare).

Jag tycker inte att det är uppenbart att en elbil som är konstruerad som elbil från grunden ska ha lägre förbrukning. Förbrukningen beror ju på förluster i batteri och drivlina, luftmotstånd, vikt, däck och temperatur. Inget av det här blir automatiskt bättre för att bilen designas som elbil från grunden. En stor del i Koreanernas låga förbrukning verkat till exempel bero på effetivt batteri och drivlina. Det förändras inte för att bilen designas som elbil från grunden upp.martinot skrev:Känns inte bra (om det stämmer). En bil som ID, som konstruerats från start att vara en renodlad elbil borde vara mer opitmerad och ha en lägre energiförbrukning än en konverterad ICE-bil (som e-golf, Polestar, Hyundai, etc.).mati skrev:Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Jag tittade nog aldrig på förbrukningen så noga eftersom jag helt enkelt utgick ifrån att den borde ligga ungefär på samma nivå som en e-Golf. Jag vet bara att den hade förbrukat 19kWh/100km i snitt efter att vi hade kört omkring med den en hel helg. Och då blev jag lite smått chockad. Det är grovt räknat 15-20% mer än vad en e-Golf förbrukar.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)