Först är den lite knepig att ställa in, det går att skapa upp till sju olika timer inställningar i MMI.
Jag har skapat en enda, alla dagar i veckan kl 07.00
(Det är tiden för avfärd som ställs in, då ska e-tron själv räkna fram lämplig tidpunkt att starta laddningen)
Därefter ska denna timer vara påslagen med ett skjutreglage i MMI. Då finns den i bakgrunden, men är inte aktiverad.
e-tron laddar fortfarande som vanligt direkt när du sticker in laddkontakten. För att aktivera laddningstimern kommer en extra meny upp på MMI-displayen när bilen stängs av. Då ska timersymbolen med klockan tryckas på en gång, ett rött streck visar att den är aktiverad.
Då aktiveras timern en gång, nästa gång du kört bilen är den avaktiverad igen.
Skulle tro att Audi tänkt sig att det alltid ska göras ett aktivt val varje gång timern ska användas, så att laddningen verkligen kommer igång direkt om du inte tänkt dig timern.
När jag vant mig är det inget större problem, är allt inställt är det bara ett knapptryck när jag vill ha timern. Oftast vill jag ha den aktiverad hemma, då vi har en hög effektavgift dagtid. Jag vill ladda mellan 19.00-07.00
Problemet är att den inte går att lita på.
Är det för kort tid inställd till avresetiden så e-tron inte skulle hinna ladda fullt kommer en liten kortvarig push-notis i mobilen att e-tron inte hinner ladda klart. Svårt att lyckas se den notisen, var av en slump att jag hade mobilen framme just när den dök upp.
Därefter startar inte laddningen alls.
Nu efter jag fått lite ny mjukvara i bilen har det också hänt att den inte hunnit ladda klart kl 07:00, stannade vid 88% laddning.
Laddar jag manuellt funkar allt perfekt, använder nu bara timern när jag har tillräcklig laddning kvar för nästa dags körning.
Audi skriver i manualen att vid vissa laddstationer är laddning via timer ej möjlig.
Verkar som min Garo laddbox får någon timeout efter några timmars väntan.
Men även den medföljande Audi kompakt laddsystem händer samma sak har jag nu testat.
Workaround för mig har varit om jag kommer hem efter 19.00 stoppar jag bara i laddkabeln, kommer jag tidigare aktiverar jag laddningstimern men slår av den från appen senare på kvällen.
Vad har ni med e-tron för laddboxar och hur har det funkat med laddningstimern för er?
En liten varning för appen, jag skulle kolla om e-tron laddade som den skulle medan jag gick från ett p-garage, men lyckades då trycka på knappen för att aktivera laddningstimern när jag stoppade ned mobilen i fickan. Stäng av appen helt efter ni kollat något är mitt råd, lätt att komma åt den knappen av misstag. Typiskt när det var 11 kW gratis laddning i just det garaget