Procent eller km
Moderator: Redaktion
Re: Procent eller km
Kör alltid procent.
Blir räckvidden intressant av någon anledning (tex 30 mil till nästa SuC, vinter etc) drar jag upp energigrafen och får en betydligt exaktare koll.
Blir räckvidden intressant av någon anledning (tex 30 mil till nästa SuC, vinter etc) drar jag upp energigrafen och får en betydligt exaktare koll.
Tesla Y LR -22 EAP
Men... är inte där lite konstigt egentligen? Hur "vet" bilen att den nått tex 90%? Det måste väl bygga på dess uppskattning om nuvarande kWh? Dvs, om vi för enkelhetens skull antar att batteriet egentligen rymmer 100 kWh maxladdat och att rated är 200W/km, så kommer den avbryta laddningen när den tror att den har 90kWh i batteriet, och då kommer den alltid visa 450 km alternativt 90%.Bjelke skrev:Att km påverkas av kalibrering/degradering är ju själva poängen med att visa km, för är kalibreringen dålig så stårBernando skrev:Legato skrev:Naaah...Bernando skrev:Det beror på vad du vill att mätaren ska svara på för fråga.
Jag vill veta hur stor del av batteriet är laddat, precis som med mobiltelefonen. Kommer jag hem och har 75% struntar jag i att stoppa i kabeln. Är den istället närmre 60% är det istället dags att ladda (enligt min personliga smak).
Är jag ute på långresa blir det såklart istället mer intressant att veta hur lång räckvidd jag har kvar. Men dels ser jag mål% i navigeringen, dels räckvidd enligt senaste körmönster i energy-delen. Att gå på typical som km-siffran i klustret bygger på ger sämre info i det fallet.
1.) Procenten visar ju tyvärr inte om batteriet är fullt när det står 100%. Det kan lika gärna vara dåligt kalibrerat men det får du bara veta om du har km-visning.
2.) Även med km ser du ju indirekt %. "Slidern" baseras fortfarande på % så du ser ju hur många km en viss % motsvarar vid varje laddningstillfälle.
3.) km-siffran ger aldrig sämre info. Du vet ju vad typical är, så med km på mätaren vet du alltid BMSens uppskattning om antal kvarvarande kWh. Med % däremot saknar du den infon. Km innehåller således alltid mer information än %.
Personligen hade jag tyckt kWh var den bästa visningen men km är helt klart bäst bäst.
Procent är som att ha en termometer som slumpmässigt adderar 0-5 grader varje gång. Det ser trevligare ut (ingen degradering), men det är inte sant och informationen är ofullständig.
Fast... Även km kommer väl att vara påverkat av dålig kalibrering? Både % och km bygger väl på bilens uppskattning av hur många kWh som finns i batteriet? Vilket ju också är vad du säger i 2)?
I 3) missade du att jag bytte frågeställning, till att istället vara "hur lång räckvidd har jag kvar?". Och svaret på den frågan hittar man i energigrafen snarare än km-slidern.
det ju helt enkelt mindre antal km i räckvidd vis samma laddnivå och då kan man ana att man har dåligt
kalibrerat batteri... kör man med % så märker man ju inget för det står ju då samma % varje gång man laddat liksom...
Säg att du laddar till 90% varje dag, då står det ju precis 90% varje dag, du märker ingenting om kalibreringen är kass,
men om du har km-visning och laddar på samma sätt så kommer du märka att antalet km i räckvidd när du laddat klart
har minskat och kan alltså se om du har kass kalibrering eller degradering.
Men om km istället kan vara olika vid 90% givet nivå av kalibrering, så måste % bygga på något annat, och isåfall vad?
MS P85 2014
Så funkar det inte. 90% kan innebära 442 km en dag och 435 km nästa och 441 km den tredje. Allt beroende på vad bilen tror att den har för batterikapacitet. Batteriet kapacitet är nämligen inte statisk. Den sjunker sakta och 100% är 100% av kvarvarande uppskattad kapacitet. Inte 100% av verklig kvarvarande kapacitet eller 100% av ursprunglig verklig kapacitet. Därför säger in procent hela sanningen. När bilen var ny betydde 100% kanske 453 km typical. Efter 3-4 år och 10 tusen mil betyder det kanske 410 km.Bernando skrev:Men... är inte där lite konstigt egentligen? Hur "vet" bilen att den nått tex 90%? Det måste väl bygga på dess uppskattning om nuvarande kWh? Dvs, om vi för enkelhetens skull antar att batteriet egentligen rymmer 100 kWh maxladdat och att rated är 200W/km, så kommer den avbryta laddningen när den tror att den har 90kWh i batteriet, och då kommer den alltid visa 450 km alternativt 90%.
Men om km istället kan vara olika vid 90% givet nivå av kalibrering, så måste % bygga på något annat, och isåfall vad?
Hade också gärna sett ett alternativ med kvarvarande kWh rakt igenom istället för procent/km (batteriprocent varierar över tiden hur batteriet utvecklas och kalibreras, och sträckan beror det, och så mycket mer annat som temperatur, etc.).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det som är riktigt grymt med km är att den visar hur långt man kan köra. Det är trots allt inga problem att köra så långt som det står på mätaren. Har haft användning av detta jätteofta då jag inte har laddning hemma.
Ingen normal bil kan annars säga hur långt man kan köra. Har ändå haft ett hundratal
Ingen normal bil kan annars säga hur långt man kan köra. Har ändå haft ett hundratal
Dvs bilen håller också koll på maxkapaciteten löpande? Och tror sig veta att "nu är jag så gammal och stel så jag orkar inte med mer än 98 kWh som mest"? Men hur kan den göra det om man aldrig försöker ladda till 100?Banane skrev:Så funkar det inte. 90% kan innebära 442 km en dag och 435 km nästa och 441 km den tredje. Allt beroende på vad bilen tror att den har för batterikapacitet. Batteriet kapacitet är nämligen inte statisk. Den sjunker sakta och 100% är 100% av kvarvarande uppskattad kapacitet. Inte 100% av verklig kvarvarande kapacitet eller 100% av ursprunglig verklig kapacitet. Därför säger in procent hela sanningen. När bilen var ny betydde 100% kanske 453 km typical. Efter 3-4 år och 10 tusen mil betyder det kanske 410 km.Bernando skrev:Men... är inte där lite konstigt egentligen? Hur "vet" bilen att den nått tex 90%? Det måste väl bygga på dess uppskattning om nuvarande kWh? Dvs, om vi för enkelhetens skull antar att batteriet egentligen rymmer 100 kWh maxladdat och att rated är 200W/km, så kommer den avbryta laddningen när den tror att den har 90kWh i batteriet, och då kommer den alltid visa 450 km alternativt 90%.
MS P85 2014
Km kvar till tom tank är väl ändå en rätt vanlig funktion?pejvic skrev:Det som är riktigt grymt med km är att den visar hur långt man kan köra. Det är trots allt inga problem att köra så långt som det står på mätaren. Har haft användning av detta jätteofta då jag inte har laddning hemma.
MS P85 2014
Det har precis alla våra bilar sedan 20 år tillbaka kunnat göra (Volvo, Mercedes). Har faktiskt inte sett någon som inte kan göra det. Det inkluderar nog även samtliga hyrbilar jag använt på resa, eller vid verkstadsarbeten.pejvic skrev:Ingen normal bil kan annars säga hur långt man kan köra. Har ändå haft ett hundratal
Tom. pappas SAAB 9000 från 1984 kunde visa det.
Min allra första bil, som jag fick när jag var 18 år av farfar, Opel Ascona från 1972 kunde dock inte visa det.

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
På bilen ser man bensinmätaren. den är en stapel (dvs %) km kan vara väldigt vanskligt då det är beroende hur snabbt man kör.men samtidigt en (falsk?) trygghet med km, fast bara om den överenstämmer med verkligheten.
på vanliga bilar får man räckviddsängslighet vid 20% (då skall man tanka)
Alla bilar med färddator (dvs nästan alla efter 1990 typ) har nog haft återstående räckvidd som valbar visning... Till och med min gamla motorcykel från 2005 hade den funktionen.Mickep skrev:På bilen ser man bensinmätaren. den är en stapel (dvs %) km kan vara väldigt vanskligt då det är beroende hur snabbt man kör.men samtidigt en (falsk?) trygghet med km, fast bara om den överenstämmer med verkligheten.
Tesla Y LR -22 EAP
Lyx! Min motorcykel från 2003 visar öht inte hur mycket som finns kvar i tankenBrooklynS skrev:Alla bilar med färddator (dvs nästan alla efter 1990 typ) har nog haft återstående räckvidd som valbar visning... Till och med min gamla motorcykel från 2005 hade den funktionen.Mickep skrev:På bilen ser man bensinmätaren. den är en stapel (dvs %) km kan vara väldigt vanskligt då det är beroende hur snabbt man kör.men samtidigt en (falsk?) trygghet med km, fast bara om den överenstämmer med verkligheten.

MS P85 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Bernando skrev:Lyx! Min motorcykel från 2003 visar öht inte hur mycket som finns kvar i tankenBrooklynS skrev:Alla bilar med färddator (dvs nästan alla efter 1990 typ) har nog haft återstående räckvidd som valbar visning... Till och med min gamla motorcykel från 2005 hade den funktionen.Mickep skrev:På bilen ser man bensinmätaren. den är en stapel (dvs %) km kan vara väldigt vanskligt då det är beroende hur snabbt man kör.men samtidigt en (falsk?) trygghet med km, fast bara om den överenstämmer med verkligheten.

(Vad var det för hoj förresten?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja den gör alltid uppskattningar baserat på cellspänningen. Uppskattningen varierar bokstavligt talat från dag till dag. Det är just därför man behöver låta bilen kalibrera sin BMS regelbundet så att uppskattningen blir så bra som möjligt.Bernando skrev:Dvs bilen håller också koll på maxkapaciteten löpande? Och tror sig veta att "nu är jag så gammal och stel så jag orkar inte med mer än 98 kWh som mest"? Men hur kan den göra det om man aldrig försöker ladda till 100?Banane skrev:Så funkar det inte. 90% kan innebära 442 km en dag och 435 km nästa och 441 km den tredje. Allt beroende på vad bilen tror att den har för batterikapacitet. Batteriet kapacitet är nämligen inte statisk. Den sjunker sakta och 100% är 100% av kvarvarande uppskattad kapacitet. Inte 100% av verklig kvarvarande kapacitet eller 100% av ursprunglig verklig kapacitet. Därför säger in procent hela sanningen. När bilen var ny betydde 100% kanske 453 km typical. Efter 3-4 år och 10 tusen mil betyder det kanske 410 km.Bernando skrev:Men... är inte där lite konstigt egentligen? Hur "vet" bilen att den nått tex 90%? Det måste väl bygga på dess uppskattning om nuvarande kWh? Dvs, om vi för enkelhetens skull antar att batteriet egentligen rymmer 100 kWh maxladdat och att rated är 200W/km, så kommer den avbryta laddningen när den tror att den har 90kWh i batteriet, och då kommer den alltid visa 450 km alternativt 90%.
Använder man procent så "blundar" man för vad BMSen faktiskt uppskattar. Då riskerar man även att missa när kalibreringen är riktigt dålig och plötsligt står man där med en död bil trots tex 10% på "mätaren" (vilket givetvis även kan hända med km, men då har man förhoppningsvis kunnat åtgärda problemet innan eventuella konsekvenser).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skulle du vilja ha en telefon som visar timmar kvar också baserat på en typisk användning? Man kan ju byta till km någon gång per halvår om man laddar fullt för att ha koll men dagligen är ju % helt klart bäst. Hur många % som går åt per km lär du dig sedan pch precis som med telefonen beror allt på hur du använder den. Kör du i storm, motvind med en stor båt på släp eller ligger du och finkör på landsväg i vackert väder ger stor variation. Vid långresor använder du energigrafen för att se vad du har för % när du kommer fram och anpassar hastigheten/laddtiden efter det.Legato skrev:Kilometer helt klart!Dannte0 skrev:Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?
Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst
Anledningen är att det förmedlar mer information. Procenten visar alltid 100% när du laddat fullt, oavsett hur ditt batteri mår. Dvs du får ingen information angående hur BMS och/eller batteri mår.
Använder du km kommer du tidigare upptäcka om BMSen behöver kalibreras och/eller om det finns anledning att misstänka problem med batteriet.
Senast redigerad av MarkusL, redigerad totalt 1 gånger.
Ja för nybörjare så kan nog % vara smidigt. Skulle gissa att det är därför det överhuvudtaget inkluderats som ett alternativ. Folk är vana vid att telefonen visar %.Svenssons skrev:Problemet med km är att man kan tro att det är synonymt med km kvar i räckvidd vilket inte stämmer. Detta gäller särskilt när man är ny elbilist. Har man kört några tusen mil så har man oftast bra koll på vad bilen klarar av.
En annan aspekt som jag inte sett lyftas i tråden är för de som har två eller fler Teslor. Då är det väldigt mycket smidigare att ha "km" än att behöva fundera varje gång vilken bil man sitter i och vilken räckvidd %-siffran motsvarar i just den bilen.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja. Helst skulle jag precis som för bilen se antalet kWh respektive mAh som återstår. Men får man inte det så är km/timmar givetvis bättre.MarkusL skrev:Skulle du vilja ha en telefon som visar timmar kvar också baserat på en typisk användning? Man kan ju byta till km någon gång per halvår om man laddar fullt för att ha koll men dagligen är ju % helt klart bäst. Hur många % som går åt per km lär du dig sedan pch precis som med telefonen beror allt på hur du använder den. Kör du i storm, motvind med en stor båt på släp eller ligger du och finkör på landsväg i vackert väder ger stor variation.Legato skrev:Kilometer helt klart!Dannte0 skrev:Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?
Har inte hunnit köra så mycket med bilen men ville kolla med er som kan detta bäst
Anledningen är att det förmedlar mer information. Procenten visar alltid 100% när du laddat fullt, oavsett hur ditt batteri mår. Dvs du får ingen information angående hur BMS och/eller batteri mår.
Använder du km kommer du tidigare upptäcka om BMSen behöver kalibreras och/eller om det finns anledning att misstänka problem med batteriet.
Procenten tillför som sagt ingenting. Man lär sig givetvis hur många "typical km" som går åt per km vid olika omständigheter också, det är ju ingen skillnad alls.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Förstår din poäng att det inte är någon skillnad för dig men jag tror att nya elbilister blir mer chockade om 5km försvinner på deras 2km resa till mataffären i 5 minusgrader än om de tappar någon %.Legato skrev:Ja. Helst skulle jag precis som för bilen se antalet kWh respektive mAh som återstår. Men får man inte det så är km/timmar givetvis bättre.MarkusL skrev:Skulle du vilja ha en telefon som visar timmar kvar också baserat på en typisk användning? Man kan ju byta till km någon gång per halvår om man laddar fullt för att ha koll men dagligen är ju % helt klart bäst. Hur många % som går åt per km lär du dig sedan pch precis som med telefonen beror allt på hur du använder den. Kör du i storm, motvind med en stor båt på släp eller ligger du och finkör på landsväg i vackert väder ger stor variation.Legato skrev:Kilometer helt klart!Dannte0 skrev:Vad är mest relevant att ha procent på batteriet eller km?
Procenten tillför som sagt ingenting. Man lär sig givetvis hur många "typical km" som går åt per km vid olika omständigheter också, det är ju ingen skillnad alls.
Har gjort tvärt om.Legato skrev:Ja för nybörjare så kan nog % vara smidigt. Skulle gissa att det är därför det överhuvudtaget inkluderats som ett alternativ. Folk är vana vid att telefonen visar %.Svenssons skrev:Problemet med km är att man kan tro att det är synonymt med km kvar i räckvidd vilket inte stämmer. Detta gäller särskilt när man är ny elbilist. Har man kört några tusen mil så har man oftast bra koll på vad bilen klarar av.
Första året med M3 (vår första elbil) så körde vi på enbart på km (man har ju ingen koll annars, ens vad det ungefär skulle innebära). Nu kör vi på % då vi känner bilens förbrukning ganska väl och intuitivt (olika årstider, nederbörd, temperaturer, vind, etc.).
Helst skulle jag nog dock vilja ha alternativet se äkta kWh i batteriet istället.
Samt möjlighet att visa flera värden (något av, eller både, % och km) samtidigt med kWh. Borde få plats.

Brukar försvinna vid 20km är min erfarenhet.Bernando skrev:Km kvar till tom tank är väl ändå en rätt vanlig funktion?pejvic skrev:Det som är riktigt grymt med km är att den visar hur långt man kan köra. Det är trots allt inga problem att köra så långt som det står på mätaren. Har haft användning av detta jätteofta då jag inte har laddning hemma.
Men visst det kanske finns så exakta. Jag vet ej:)
En Yamaha R6. Tack och lov tänder den iaf varningslampa när man börjar få soppatorskBjelke skrev:Bernando skrev:Lyx! Min motorcykel från 2003 visar öht inte hur mycket som finns kvar i tankenBrooklynS skrev:Alla bilar med färddator (dvs nästan alla efter 1990 typ) har nog haft återstående räckvidd som valbar visning... Till och med min gamla motorcykel från 2005 hade den funktionen.Mickep skrev:På bilen ser man bensinmätaren. den är en stapel (dvs %) km kan vara väldigt vanskligt då det är beroende hur snabbt man kör.men samtidigt en (falsk?) trygghet med km, fast bara om den överenstämmer med verkligheten.
på vanliga bilar får man räckviddsängslighet vid 20% (då skall man tanka)Du vann!
(Vad var det för hoj förresten?)

MS P85 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Bernando skrev:En Yamaha R6. Tack och lov tänder den iaf varningslampa när man börjar få soppatorskBjelke skrev:Bernando skrev:Lyx! Min motorcykel från 2003 visar öht inte hur mycket som finns kvar i tankenBrooklynS skrev:Alla bilar med färddator (dvs nästan alla efter 1990 typ) har nog haft återstående räckvidd som valbar visning... Till och med min gamla motorcykel från 2005 hade den funktionen.Mickep skrev:På bilen ser man bensinmätaren. den är en stapel (dvs %) km kan vara väldigt vanskligt då det är beroende hur snabbt man kör.men samtidigt en (falsk?) trygghet med km, fast bara om den överenstämmer med verkligheten.
på vanliga bilar får man räckviddsängslighet vid 20% (då skall man tanka)Du vann!
(Vad var det för hoj förresten?)Tänk om Teslan hade varit samma. Ingen indikation alls på hur mycket som är kvar i batteriet, förutom en varning om att "om 10 kilometer är batteriet tomt"

Jag hade en Fireblade senast och den hade mätare för soppa, eller minns jag helt fel?

äldre liksom... nåja kul som f...n var den iaf (900-kubikare), vägde typ nada

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
Mitt största problem med km är att det ger ingen direkt överblick över hur fullt batteriet är och dessutom ser man inte laddning i effekt längre. Sedan har det ju visst dig att Tesla ändrat typical för vissa bilar med uppdateringar så då är km inte robust nog. Helst skulle jag ju vilja se kWh men när det inte finns är procent en enkel omväg.
- Generalbogge
- Teslaägare
Jag kör också med km. Procent ger mig ingenting i mitt dagliga användande. Jag tycker det blir mycket lättare om man t.ex. snabbt vill se om man förväntas komma fram, om du ändrar destination. Och det är mycket lättare att räkna ut om man köra någon extra tur fram och tillbaka utan att behöva slå in det i navigatorn (det förutsätter då att man vet avstånd till destinationen i km). Jag tycker det blir lättare med matematiken helt enkelt.
Problemet är att du inte har en aning om kilometrarna stämmer eller inte. Antal kilometer är bara en teoretisk omräkning från procent och har ingenting med faktisk räckvidd under aktuella omständigheter att göra. Då bör man ändå använda energigrafen. Det är själva poängen!
Tesla Y LR -22 EAP
- Generalbogge
- Teslaägare
Fast problemet med procent ger mig då ännu mindre aning. Har jag 300km kvar, enligt bilen, så kommer jag högst troligen klara de där 222km som det är till min destination. Det kan jag se ögonblicklingen. Men om det istället står t.ex 70% och jag vet att jag ska köra 222km, då behöver jag göra en uträkning. Det kan ju såklart navigatorn räkna ut. Men då vet jag först efter att det är gjort.