Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av bjornnilsson »

Lite observationer efter ett par hundra mil bakom ratten i en Model S Performance med FSD - i jämförelse med min tidigare Model S 90D med AP1.

Kanske lite som att jämföra äpplen och päron - men ändå inte. Förmodligen har båda bilarna fötts i samma pressverktyg och för någon som bara känner en Tesla vid förnamnet så syns ingen större skillnad på ytan.

Så vad skiljer då bilarna åt i körupplevelse?

Vid uthämtningsdagen den 4e december i år körde jag min MSP raka vägen från uthämtningen i Trosta till Örnsköldsvik med sommardäck. Fram till Uppsala satt jag och skrattade högt åt den galna accelerationen och svängde emellanåt av från motorvägen för att slå på funktionerna som kom med bilen.

Därefter lugnade jag ner mig och försökte bekanta mig med FSDn under resten av resan.

Åter i Stockholm bytte jag till vinterdäck och insåg att den här bilen sliter däcken på ett helt annat sätt. Ungefär som att äga en sporthoj, fast jag tagit det relativt lugnt under större delen av resan.

Att ställa in FSDn och låta bilen ta en del av kontrollen över körningen är vilsamt. Med ena handen på ratten och aningen motstyrning så kommer man långt. Vid omkörning behöver man dutta på växelspaken och ibland fegar bilen ur men oftast kör den i princip helt själv exemplariskt. Man måste absolut vara med när det kommer refuger och avfarter men i stort så går det av sig själv i långa sträckor. Gammel-bilen funkade även den bra på långresor och man kanske inte kan jämföra de två med varandra här men jag gör det ändå.

S90n hängde gärna efter bilen framför, lite som en hundvalp. Ifall bilen framför skulle svänga av så fick jag ofta vara med och styra emot. Tendenser till följa John finns även i MSPn men de är betydligt mindre.

Det krävs även mindre kraft för att ta över styrningen i den nya. Det gör att körningen blir mindre ”mutter” i svängarna som man säger på motorcykel-språk. Jämnare och vilsammare helt enkelt.

Samma sak med farthållaren. Gammelbilen accelererade hårt upp till inställd hastighet, vilket var rätt jobbigt att hålla reda på när man försökte spara varje droppe el i batteriet som gick att spara..

Den nya glider som kontrast mjukt och fint upp till inställd hastighet och bjuder på en mycket mjukare körupplevelse.

Bromsarna går såklart inte att jämföra så det låter jag bli att göra.

Båda bilarna tycker dock att jag gör fel emellanåt och straffar mig med att koppla bort FSDn (MSP) eller den adaptiva farthållaren (MS90) tills nästa laddning. Att ha en AI-morsa är förmodligen bra men aningen irriterande.

MSPn har glastak. När jag tittade ut genom takluckan på s90n så såg jag efter några månaders ägande mest framtida problem med potentiellt läckage men nu ser jag bara.. ut. Himlen blir extra vacker i den nya.

Ljudvolymen på ljudsystemet skiljer sig åt en aning. Man får scrolla ett par steg extra för att få samma effekt i den nya.

Laddluckan stänger sig själv i MSPn. Liten detalj men superskönt. Sätena kramar även om mer och man sitter skönare och det finns laddning i baksätet vilket är ett måste i vår nutid.

Det mesta känns smidigare och MSPn funkar helt mycket bättre med mitt körmönster. Det går att braka på ibland utan att suga ut för mycket el ur batteriet och snitthastigheten på långresor går att hålla i det tempo som jag själv är född med.

En ny rutin i den nya är att torka kamerorna rena från vinterslasket. Lite som att ta hand om någon på ett vårdhem och det gör man med glädje om det är någon man tycker om. Ett måste om FSDn ska fungera.

Sträckan Sthlm-Ö-vik avverkas 1,5 timmar snabbare i den nya. En stor del av detta beror på det större batteriet som även laddar på bra mycket snabbare. På SC i Huddik mäter jag upp 900 km/h när det går som snabbast med den nya i jämförelse med 500 km/h för den som är lite äldre. Något orättvist att jämföra ett gammalt batteripack med ett helt nytt men skillnaden är stor. Detta är viktigt då jag kör sträckan Sthlm-Övik ett par-tre gånger i månaden tor och tidsvinsten i den nya betyder mycket.

Men att köra sträckan HELT utan laddstopp får mig faktiskt att fundera en aning på en plaid..

Ifall nu ca 60 timmars tidsvinst per år kan motivera att lägga ytterligare ca 700k sek mellan när Plaid väl kommer.. kanske inte. Kanske att jag behåller den här bilen resten av livet. Just nu känns den svårslagen i alla fall.

Om det var värt att lägga sju hundra tusen extra mellan bilarna den här gången?

Absolut. Utan tvekan. Men den gamla var en riktigt bra bil den med.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av MartinGBG »

Kul att läsa dina reflektioner! Jag hämtade ut en MS LR+ 2021 i måndags, hade innan min nuvarande X (som ska säljas) en Model S 100D 2019.

Den största skillnaden som jag verkligen gillar är fjädringen.. den är fantastisk i nya! Sjukt bekväm över ojämnheter verkligen, även jämfört med min Model X 2016.
Antar att du känner stor skillnad på fjädringen också? Jag kör dock min i komfortläge nästan hela tiden, då jag har hund med i bilen och inte kör särskilt inspirerande, utan värdesätter maximal komfort :)
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 mar 2014 16:10

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av lejon1 »

Har gjort samma "resa" fast från en MS85 2014/15 och kan bara bara hålla med. 85:an började ha tråkiga laddtider efter 9000 mil. Läser om att Audi skall ta in en riktig värsting med 0-100 på hela 3,5 sek ! Jag säger bara "go middag"! :D
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av thebishop »

Ljudnivå?

Trist med kamerorna, man hade ju verkligen önskat att tesla löst detta med fysik rengöring av sensorer om man menar allvar med FSD... men det klart, backkameran har ju lidit av samma sedan urminnes tider, så Kalifornien-tänket där kanske inte borde överraska.

Grattis ändå till nya åket, låter som du är nöjd! :-)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av erbo73 »

Nästan samma byte jag också fast för ett drygt år sedan. Från S90D-16 till MSP ”raven” -19.
Håller med om det mesta förutom bromsarna om inte de uppgraderats nu till detta år?
Jag vill hävda att bromsarna på mina bilar är/var desamma! Ett riktigt skämt till bromsar. Med tanke på fartresurserna i MSP är de fruktansvärt underdimensionerade (kolla doningarna som sitter på AMG- och M-bilar...).
Ser fram emot Plaid som jag räknar med får riktigt stora skivor (kolfiber).
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av bjornnilsson »

MartinGBG skrev:
Kul att läsa dina reflektioner! Jag hämtade ut en MS LR+ 2021 i måndags, hade innan min nuvarande X (som ska säljas) en Model S 100D 2019.

Den största skillnaden som jag verkligen gillar är fjädringen.. den är fantastisk i nya! Sjukt bekväm över ojämnheter verkligen, även jämfört med min Model X 2016.
Antar att du känner stor skillnad på fjädringen också? Jag kör dock min i komfortläge nästan hela tiden, då jag har hund med i bilen och inte kör särskilt inspirerande, utan värdesätter maximal komfort :)
Intressant med byte från en X till en S! Hoppas du blir riktigt nöjd!

Fjädringen och feedbacken på körningen känns absolut som stor skillnad. Lite mindre "amerikanskt skepp" och mer.. något annat. Nu vet jag inte om jag är färgad av försäljarna hos Tesla som pratade sig varma om just uppdateringen av fjädringen men bilen känns på något vis mycket närmare vägen, på ett bra sätt. Ska testa köra i komfortläget när jag har sällskap med mig i bilen.

Det kommer nog inte bli så ofta som jag kör så inspirerat som jag trodde att det skulle bli, baksidan av att äga en Performance är att jag har upptäckt att jag väldigt lätt blir illamående av min egen körning, räcker med ett par accelerationer så blir jag sjösjuk resten av dagen..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av bjornnilsson »

lejon1 skrev:
Har gjort samma "resa" fast från en MS85 2014/15 och kan bara bara hålla med. 85:an började ha tråkiga laddtider efter 9000 mil. Läser om att Audi skall ta in en riktig värsting med 0-100 på hela 3,5 sek ! Jag säger bara "go middag"! :D
Just laddtiderna är en enorm mental skillnad i ägandet, även om min gamla 90:a nog gick rätt så snabbt att ladda ändå med tanke på milen, den låg närmare 18k mil när jag sålde den. Men på slutet kändes det som att det tog mer och mer tid i SC för varje gång. Om Tesla nu gjort en "iPhone" och ställt ner laddtiderna lite extra för att främja ett nybilsköp så har de lyckat med mig i alla fall..

Här kan jag tänka mig att det för personer som använder bilen som man normalt brukar göra, dvs till och från en arbetsplats eller för kortare utflykter, så spelar inte några minuters snabbare ladd i en SC någon större roll.. Men ska man åka långt och även göra det ofta så är det en enorm lättnad att det går undan med att fylla på el.

Den där Audin röker vi vid nästa ljussignal!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av bjornnilsson »

thebishop skrev:
Ljudnivå?

Trist med kamerorna, man hade ju verkligen önskat att tesla löst detta med fysik rengöring av sensorer om man menar allvar med FSD... men det klart, backkameran har ju lidit av samma sedan urminnes tider, så Kalifornien-tänket där kanske inte borde överraska.

Grattis ändå till nya åket, låter som du är nöjd! :-)
Tack!

Dörrarna stängs med en mer solid känsla så förmodligen är bilen tystare rent generellt.. Men jag kan nog inte uttala mig, är stendöv på ena örat så jag uppfattar inte ljud på samma sätt som andra.

Är förvånad över att kamerorna är en sådan "weak spot".. tänker att Tesla borde kika på hur ögon fungerar och göra dom självrengörande/lite smått fuktiga..? :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev:
Det kommer nog inte bli så ofta som jag kör så inspirerat som jag trodde att det skulle bli, baksidan av att äga en Performance är att jag har upptäckt att jag väldigt lätt blir illamående av min egen körning, räcker med ett par accelerationer så blir jag sjösjuk resten av dagen..
Och jag trodde att det är ett problem som bara drabbar mig. Med min Model S vad det inte alls ovanligt att jag råkade bli illamående av min egen körning. Det kunde sitta i hela dagen, och då kör jag ändå väldigt lugnt. Hade jag haft en Performance vet jag inte om jag hade mått så bra av det.
Konstigt nog har detta nästan aldrig hänt med någon annan bil än Tesla. Jag hade en Miata tidigare och den är sannerligen en rolig bil på små krigelikrok-vägar, men jag blev aldrig sjösjuk i den.
Den "digitala" accelerationen i en Tesla gör nånting med balanssinnet tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av bjornnilsson »

erbo73 skrev:
Nästan samma byte jag också fast för ett drygt år sedan. Från S90D-16 till MSP ”raven” -19.
Håller med om det mesta förutom bromsarna om inte de uppgraderats nu till detta år?
Jag vill hävda att bromsarna på mina bilar är/var desamma! Ett riktigt skämt till bromsar. Med tanke på fartresurserna i MSP är de fruktansvärt underdimensionerade (kolla doningarna som sitter på AMG- och M-bilar...).
Ser fram emot Plaid som jag räknar med får riktigt stora skivor (kolfiber).
Jämfört med bromsarna i gammel-teslan så upplever jag stoooor skillnad. Men då är det i jämförelse mellan en helt ny bil och med en med många mil på mätaren. Bromsarna i förra bilen verkligen inget att hurra för. Jag tänkte gå igenom dom ordentligt men det blev aldrig av.

Men visst måste det vara skillnad på bromsarna i en ny Performance i jämförelse med en Long Range? Eller är det bara rödfärg?

Har kollat runt på nätet men inte hittat någon övertygande info gällande Model S..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av Banane »

mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Det kommer nog inte bli så ofta som jag kör så inspirerat som jag trodde att det skulle bli, baksidan av att äga en Performance är att jag har upptäckt att jag väldigt lätt blir illamående av min egen körning, räcker med ett par accelerationer så blir jag sjösjuk resten av dagen..
Och jag trodde att det är ett problem som bara drabbar mig. Med min Model S vad det inte alls ovanligt att jag råkade bli illamående av min egen körning. Det kunde sitta i hela dagen, och då kör jag ändå väldigt lugnt. Hade jag haft en Performance vet jag inte om jag hade mått så bra av det.
Konstigt nog har detta nästan aldrig hänt med någon annan bil än Tesla. Jag hade en Miata tidigare och den är sannerligen en rolig bil på små krigelikrok-vägar, men jag blev aldrig sjösjuk i den.
Den "digitala" accelerationen i en Tesla gör nånting med balanssinnet tror jag.

En Miata har väl inte så kraftfull acceleration? Det är väl den som rubbar balansnerven och får en att må illa? Gör bilen 0-100 på 2,5 sekunder så motsvarar det 2,5g. En bil som Miata klarar en sidokraft i kurvor på ca 1g (0,8g för en "vanlig" bil och ca 1,2g för en sportbil). En häftig inbromsning vet jag inte men säkert åtminstone 3g.

Jag blir mer åksjuk av häftiga inbromsningar än av accelerationer tror jag. Vid acceleration kan man luta huvudet mot nackskyddet och slippa spänna sig så mycket.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av thebishop »

bjornnilsson skrev:
thebishop skrev:
Ljudnivå?

Trist med kamerorna, man hade ju verkligen önskat att tesla löst detta med fysik rengöring av sensorer om man menar allvar med FSD... men det klart, backkameran har ju lidit av samma sedan urminnes tider, så Kalifornien-tänket där kanske inte borde överraska.

Grattis ändå till nya åket, låter som du är nöjd! :-)
Tack!

Dörrarna stängs med en mer solid känsla så förmodligen är bilen tystare rent generellt.. Men jag kan nog inte uttala mig, är stendöv på ena örat så jag uppfattar inte ljud på samma sätt som andra.

Är förvånad över att kamerorna är en sådan "weak spot".. tänker att Tesla borde kika på hur ögon fungerar och göra dom självrengörande/lite smått fuktiga..? :D
Ögonlock och fukt - torkare och spolning - känns som en total no-brainer. Om de skulle lyckas med en liten förångning av vätskan skulle det inte behövas mycket heller... jag är lite fascinerad faktiskt - redan vid min första provkörning 2014 så immade backkameran ihop totalt och jag konstaterade att det var kass design - när bilen i övrigt var så bra. Sen visade sig även vindrutetorkarna fram vara kass. Och framljusen. Gemensamt för alla tre: ovana vid slaskigt/fuktigt klimat, helt garanterat ”Madde in california” problem. Hade hoppats att den hyfsat stora norska marknaden skulle ha tryckt igenom vettiga fixar från engineering, men så icke ännu...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av thebishop »

bjornnilsson skrev:
erbo73 skrev:
Nästan samma byte jag också fast för ett drygt år sedan. Från S90D-16 till MSP ”raven” -19.
Håller med om det mesta förutom bromsarna om inte de uppgraderats nu till detta år?
Jag vill hävda att bromsarna på mina bilar är/var desamma! Ett riktigt skämt till bromsar. Med tanke på fartresurserna i MSP är de fruktansvärt underdimensionerade (kolla doningarna som sitter på AMG- och M-bilar...).
Ser fram emot Plaid som jag räknar med får riktigt stora skivor (kolfiber).
Jämfört med bromsarna i gammel-teslan så upplever jag stoooor skillnad. Men då är det i jämförelse mellan en helt ny bil och med en med många mil på mätaren. Bromsarna i förra bilen verkligen inget att hurra för. Jag tänkte gå igenom dom ordentligt men det blev aldrig av.

Men visst måste det vara skillnad på bromsarna i en ny Performance i jämförelse med en Long Range? Eller är det bara rödfärg?

Har kollat runt på nätet men inte hittat någon övertygande info gällande Model S..
På 2014/2015 var det bara rödfärg. Jag valde till och med bort den på min P85d eftersom jag tycker det är fult, så jag har svarta...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av bjornnilsson »

Banane skrev:
mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Det kommer nog inte bli så ofta som jag kör så inspirerat som jag trodde att det skulle bli, baksidan av att äga en Performance är att jag har upptäckt att jag väldigt lätt blir illamående av min egen körning, räcker med ett par accelerationer så blir jag sjösjuk resten av dagen..
Och jag trodde att det är ett problem som bara drabbar mig. Med min Model S vad det inte alls ovanligt att jag råkade bli illamående av min egen körning. Det kunde sitta i hela dagen, och då kör jag ändå väldigt lugnt. Hade jag haft en Performance vet jag inte om jag hade mått så bra av det.
Konstigt nog har detta nästan aldrig hänt med någon annan bil än Tesla. Jag hade en Miata tidigare och den är sannerligen en rolig bil på små krigelikrok-vägar, men jag blev aldrig sjösjuk i den.
Den "digitala" accelerationen i en Tesla gör nånting med balanssinnet tror jag.
En Miata har väl inte så kraftfull acceleration? Det är väl den som rubbar balansnerven och får en att må illa? Gör bilen 0-100 på 2,5 sekunder så motsvarar det 2,5g. En bil som Miata klarar en sidokraft i kurvor på ca 1g (0,8g för en "vanlig" bil och ca 1,2g för en sportbil). En häftig inbromsning vet jag inte men säkert åtminstone 3g.

Jag blir mer åksjuk av häftiga inbromsningar än av accelerationer tror jag. Vid acceleration kan man luta huvudet mot nackskyddet och slippa spänna sig så mycket.

Jag har en Yamaha R1 från 2015 som har ungefärlig jämförbar prestanda i jämförelse med nya bilen. Kommer nog för övrigt göra mig av med bågen då jag får allt svårare att elda bensin bara för att underhålla mig själv. Men i jämförelse med accelerationen mellan mc och bil så blir jag av någon anledning inte lika illamående efter en vända på motorcykeln.

Tycker det borde vara tvärtom, Yamahan är en riktig misil som lever om rejält vid fullgas - man får klamra sig fast för allt man är värd, hjälmen brusar och skakar och ibland slår man visiret i kåpglaset. Lite som att gränsla en skenande stukabombare.

Upplevelsen i den tysta bilen är något helt annat.. Digital var ett bra ord.. Att frånvaron av det fysiska på något vis lurar balansen..?

Eller så kanske det faktiskt är så att det är bromsningarna..? De kommer ju ofta hand i hand med accelerationen så lite svårt att avgöra vad som är vad. Fast då borde det vara samma känsla på hojen, tycker jag.

Å andra sidan bromsar jag nog mycket hårdare i en snabb bil helt enkelt för att det är så mycket lättare än att göra samma sak på motorcykel..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av sven-labil »

Banane skrev:
Gör bilen 0-100 på 2,5 sekunder så motsvarar det 2,5g. En bil som Miata klarar en sidokraft i kurvor på ca 1g (0,8g för en "vanlig" bil och ca 1,2g för en sportbil). En häftig inbromsning vet jag inte men säkert åtminstone 3g.
0-100 på 2,5 sekunder motsvarar ungefär 1,1g. Det är svårt att bromsa mer än 1,3g :geek:
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av Banane »

sven-labil skrev:
Banane skrev:
Gör bilen 0-100 på 2,5 sekunder så motsvarar det 2,5g. En bil som Miata klarar en sidokraft i kurvor på ca 1g (0,8g för en "vanlig" bil och ca 1,2g för en sportbil). En häftig inbromsning vet jag inte men säkert åtminstone 3g.
0-100 på 2,5 sekunder motsvarar ungefär 1,1g. Det är svårt att bromsa mer än 1,3g :geek:

Jag googlade. http://www.rosenblad.com/98/fysik.htm#: ... ill%204.5g!

Var lite slarvig med källkritiken. Det verkar som om Rosenblad har fel. Hittade formeln och 0-100 på 2,5 sek är faktiskt bara 1,1338g som du skriver.
Fredrik j
Inlägg: 11066
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror det har att göra med den snabba variationen i acceleration som går att åstadkomma i en elbil. Jag har också känt samma åksjuktendenser, särskilt när jag har varit passagerare men även när jag själv kört.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av Bernando »

bjornnilsson skrev:
Banane skrev:
mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Det kommer nog inte bli så ofta som jag kör så inspirerat som jag trodde att det skulle bli, baksidan av att äga en Performance är att jag har upptäckt att jag väldigt lätt blir illamående av min egen körning, räcker med ett par accelerationer så blir jag sjösjuk resten av dagen..
Och jag trodde att det är ett problem som bara drabbar mig. Med min Model S vad det inte alls ovanligt att jag råkade bli illamående av min egen körning. Det kunde sitta i hela dagen, och då kör jag ändå väldigt lugnt. Hade jag haft en Performance vet jag inte om jag hade mått så bra av det.
Konstigt nog har detta nästan aldrig hänt med någon annan bil än Tesla. Jag hade en Miata tidigare och den är sannerligen en rolig bil på små krigelikrok-vägar, men jag blev aldrig sjösjuk i den.
Den "digitala" accelerationen i en Tesla gör nånting med balanssinnet tror jag.
En Miata har väl inte så kraftfull acceleration? Det är väl den som rubbar balansnerven och får en att må illa? Gör bilen 0-100 på 2,5 sekunder så motsvarar det 2,5g. En bil som Miata klarar en sidokraft i kurvor på ca 1g (0,8g för en "vanlig" bil och ca 1,2g för en sportbil). En häftig inbromsning vet jag inte men säkert åtminstone 3g.

Jag blir mer åksjuk av häftiga inbromsningar än av accelerationer tror jag. Vid acceleration kan man luta huvudet mot nackskyddet och slippa spänna sig så mycket.

Jag har en Yamaha R1 från 2015 som har ungefärlig jämförbar prestanda i jämförelse med nya bilen. Kommer nog för övrigt göra mig av med bågen då jag får allt svårare att elda bensin bara för att underhålla mig själv. Men i jämförelse med accelerationen mellan mc och bil så blir jag av någon anledning inte lika illamående efter en vända på motorcykeln.

Tycker det borde vara tvärtom, Yamahan är en riktig misil som lever om rejält vid fullgas - man får klamra sig fast för allt man är värd, hjälmen brusar och skakar och ibland slår man visiret i kåpglaset. Lite som att gränsla en skenande stukabombare.

Upplevelsen i den tysta bilen är något helt annat.. Digital var ett bra ord.. Att frånvaron av det fysiska på något vis lurar balansen..?

Eller så kanske det faktiskt är så att det är bromsningarna..? De kommer ju ofta hand i hand med accelerationen så lite svårt att avgöra vad som är vad. Fast då borde det vara samma känsla på hojen, tycker jag.

Å andra sidan bromsar jag nog mycket hårdare i en snabb bil helt enkelt för att det är så mycket lättare än att göra samma sak på motorcykel..
Tror att det kanske kan bero på körställningen, och vilka muskler som aktiveras? Du får väl testa att ligga på mage nästa gång du kör Teslan :lol:
MS P85 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av mati »

Banane skrev:
mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Det kommer nog inte bli så ofta som jag kör så inspirerat som jag trodde att det skulle bli, baksidan av att äga en Performance är att jag har upptäckt att jag väldigt lätt blir illamående av min egen körning, räcker med ett par accelerationer så blir jag sjösjuk resten av dagen..
Och jag trodde att det är ett problem som bara drabbar mig. Med min Model S vad det inte alls ovanligt att jag råkade bli illamående av min egen körning. Det kunde sitta i hela dagen, och då kör jag ändå väldigt lugnt. Hade jag haft en Performance vet jag inte om jag hade mått så bra av det.
Konstigt nog har detta nästan aldrig hänt med någon annan bil än Tesla. Jag hade en Miata tidigare och den är sannerligen en rolig bil på små krigelikrok-vägar, men jag blev aldrig sjösjuk i den.
Den "digitala" accelerationen i en Tesla gör nånting med balanssinnet tror jag.

En Miata har väl inte så kraftfull acceleration? Det är väl den som rubbar balansnerven och får en att må illa? Gör bilen 0-100 på 2,5 sekunder så motsvarar det 2,5g. En bil som Miata klarar en sidokraft i kurvor på ca 1g (0,8g för en "vanlig" bil och ca 1,2g för en sportbil). En häftig inbromsning vet jag inte men säkert åtminstone 3g.

Jag blir mer åksjuk av häftiga inbromsningar än av accelerationer tror jag. Vid acceleration kan man luta huvudet mot nackskyddet och slippa spänna sig så mycket.
Jag hade iofs bara en vanlig MS 90D. Den accar inte 0-100 på 2,5 sekunder, men det är klart att en Miata är slöare. Fast Miatan är en mycket lätt bil som går att krama kurvorna med, bättre än med den Model S jag hade. Jag tycker annars att det är snabba riktningsändringar som får mig att må illa i en bil. Jag blir aldrig sjösjuk till sjöss, för där gungar det ju ganska förutsägbart. Men jag skulle troligen dö en plågsam död i en berg- och dalbana eller liknande manick. Sånt klara jag inte av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2018 14:15

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av frebac »

Också bytt men från MS-17 till MS-20 och tycker det jag gillade mest är:
-fjädring
-stolar
-stereo
-ljudnivå
-räckvidd
-Netflix/dator kapacitet
-laddare bak
-trådlös laddning

Det jag saknar är att kunna ställa klimatet även för baksätet separat
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av Bjelke »

frebac skrev:
Också bytt men från MS-17 till MS-20 och tycker det jag gillade mest är:
-fjädring
-stolar
-stereo
-ljudnivå
-räckvidd
-Netflix/dator kapacitet
-laddare bak
-trådlös laddning

Det jag saknar är att kunna ställa klimatet även för baksätet separat
Laddaren har väl alltid setat baktill i bilen? :lol: (f’låt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5567
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
frebac skrev:
Också bytt men från MS-17 till MS-20 och tycker det jag gillade mest är:
-fjädring
-stolar
-stereo
-ljudnivå
-räckvidd
-Netflix/dator kapacitet
-laddare bak
-trådlös laddning

Det jag saknar är att kunna ställa klimatet även för baksätet separat
Laddaren har väl alltid setat baktill i bilen? :lol: (f’låt)
Han menar nog USB - laddare
http://www.saob.se/artikel/?unik=B_0001-0178.OzSJ
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jämförelse MSP 2021 och MS90 2016

Inlägg av Bjelke »

Självklart :) jag kunde bara inte låta bli att skämta lite :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar