Lägsta laddhastighet hemma

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ptk
Teslaägare

Lägsta laddhastighet hemma

Inlägg av ptk »

Mot bakgrund av att jag haft lite strul med Zappiladdaren undrar jag vad den lägsta laddhastigheten är för M3 LR mätt i kW? Laddaren är inkopplad som 3 fas och vi har 20A hemma. Zappisupporten säger 8kW, stämmer det? Stämmer det då att om jag använder mer än 5,8kW hemma så kan jag inte ladda bilen alls eftersom 20A trefas motsvarar ca 13,8kW?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Lägsta laddhastighet hemma

Inlägg av martinot »

Det beror på laddbox, din tillgängliga näteffekt och bil tillsammans.

För min box Easee (som är off-line pga. serverfel just nu :( så jag tar detta från minnet, och kan inte verifiera) så tror jag att lägsta möjliga effekt är 1,4 kW och max effekt 22 kW. Tesla M3, som även jag har, har dock en ombordladdare på 11 kW. Så i praktiken är för mig kombon Easee & M3 den möjliga laddeffekten mellan 1,4 kW (lägsta möjliga) och 11 kW (högsta möjliga).

För mig är 16A även begränsning gällande max strömstyrka då det är det som kablage fram till boxen, och det som säkringen avsedd för boxen är på i mitt fall. Sedan har jag normalt detta lastbalanserat mot husets huvudsäkringar som är 25A i vårt fall. Då styrs boxen normalt till att endast ställas in på den effekt som blir över när andra saker i huset drar sin effekt. Dvs; 25A - xxA (som husets andra förbrukare drar) och avrundat till lämplig nivå, men maxtak på 16A, på varje av de tre faserna. Detta blir det som bilen kan ta maximalt. Detta för att alltid skydda huvudsäkringarna in till huset från att gå. Räcker effekten inte till för något tillräckligt att bli över på någon av faserna, så laddas bilen inte alls, utan laddning pausas fram tills att ledig effekt finns igen. När ledig effekt sedan finns för att ladda min. på någon av faserna (1-3), så återupptas laddningen av bilen automatiskt.

11 kW motsvaras av 16A trefas (det som Tesla M3 klarar max med ombordladdaren).

Just din Zappi känner jag tyvärr inte till, men det borde stå att finna i manualen eller om man googlar lite tycker jag. Hoppas att detta ändå hjälpt dig något på vägen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare

Inlägg av gasgaraget »

Enligt standarden är väl min ström 6A på EVSE. Finns det mindre än 6A tillgängligt pausar min laddbox tills mer ström finns att tillgå. I bilen däremot kan du väl sätta min 5A.

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772 ... stem_(CCS)
Avsnitt Control Pilot (Current limit):
Edit länk standard
Senast redigerad av gasgaraget, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Inga problem att köra 3x5A med Zappi V2
IMG_20201216_160234.jpg
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

ptk skrev:
Mot bakgrund av att jag haft lite strul med Zappiladdaren undrar jag vad den lägsta laddhastigheten är för M3 LR mätt i kW? Laddaren är inkopplad som 3 fas och vi har 20A hemma. Zappisupporten säger 8kW, stämmer det? Stämmer det då att om jag använder mer än 5,8kW hemma så kan jag inte ladda bilen alls eftersom 20A trefas motsvarar ca 13,8kW?
Zappin bryter vid 4 Amp. En av de fina sakerna med Zappin är att om man sätter in lastavkännarna på inkommande ledningar så reglerar den effekten blixtsnabbt. Jag kör Zappi och 16 amp säkringar. För att det inte ska bryta för ofta har jag satt lastbalanseringen på 21Amp, det håller 16 amp säkringar för i flera timmar åt gången.
Skriv svar