VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Revoltra skrev:
I 100kmh snittar den alltså ungefär vad min M3P gjorde i 140kmh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Davidswe

Inlägg av Davidswe »

HelectriC skrev:
det verkar definitivt som VW har hård press på sig att bli av med ID.3. Fick erbjudande om att leasa en ID.3 plus över 3 år utan förhöjd första hyra och utan bindningstid. Dvs. efter nyår kan jag lämna tillbaks den med 1mån varsel. Verkar som det viktiga är att bilarna krängs til kund före nyår (det står också tydligt i erbjudandet), men sen spelar det ingen roll vad som händer efter det. Lite över 4490kr/mån skulle en "plus" kosta.
Talade med en bilsäljare och han kunde ordna privatleasing id.3 first plus för ca 4500,3år 1500 mil. Life modellen kunde jag få lite lägre månadskostnad på.

Är Plus modellen värt att välja för en högre kostnad?
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

Davidswe skrev:
HelectriC skrev:
det verkar definitivt som VW har hård press på sig att bli av med ID.3. Fick erbjudande om att leasa en ID.3 plus över 3 år utan förhöjd första hyra och utan bindningstid. Dvs. efter nyår kan jag lämna tillbaks den med 1mån varsel. Verkar som det viktiga är att bilarna krängs til kund före nyår (det står också tydligt i erbjudandet), men sen spelar det ingen roll vad som händer efter det. Lite över 4490kr/mån skulle en "plus" kosta.
Talade med en bilsäljare och han kunde ordna privatleasing id.3 first plus för ca 4500,3år 1500 mil. Life modellen kunde jag få lite lägre månadskostnad på.

Det enda jag personligen skulle sakna på Life modellen är backkameran.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Revoltra
elbilist

Inlägg av Revoltra »

Davidswe skrev:
HelectriC skrev:

Man kan ju få id3 nu för 2995/månaden, leasing 2 år, 1000 mil. ( Om man hämtar ut bilen innan årsskiftet)
Vet inte hur mycket det blir med 500 mil till, men inte borde det väl bli 4500?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

#VW #ID3

Is the VW ID.3 good enough to outsell the Tesla Model 3?

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

"Is the VW Golf good enough to outsell the BMW 3-Series?"

Jag tror inte direkt BMW bryr sig så mkt om Golfens försäljningssiffror. Lika lite kommer Tesla bry sig om ID3.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tycker detta parti var rätt intressant om instrumentering och reglage:

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

taliz skrev:

Jag tror inte direkt BMW bryr sig så mkt om Golfens försäljningssiffror. Lika lite kommer Tesla bry sig om ID3.
Surt sa räven :lol:

BMW önskar nog att de kunde sälja lika många bilar som VW och Tesla önskar nog att de kunde sälja lika många M3 som det kommer att säljas ID3 :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Davidswe skrev:
HelectriC skrev:

Men får du full flexibilitet och utan första förhöjd hyra? Just de två punkterna tycker jag är sjukt attraktivt. Lämna tillbaks när du vill utan finansiellt straff är ju guld!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Davidswe skrev:
HelectriC skrev:

De ger leasing på grundmodellen för 2995 I 2 år, den hade jag lätt valt, oerhört prisvärd. Oerhört mycket extra för lite extra utrustning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
taliz skrev:

BMW önskar nog att de kunde sälja lika många bilar som VW och Tesla önskar nog att de kunde sälja lika många M3 som det kommer att säljas ID3 :D
Allt handlar inte om volym. Tror du LMVH suktar efter ZARA?

macky

Inlägg av macky »

taliz skrev:
Maw skrev:
taliz skrev:

Ehh, och du menar att Tesla eller BMW är LMVH i den analogin? Tre varumärken där ett är premium en bit över de andra två men knappast ZARA LMVH :D. Så självklart bryr sig alla tre om volymen av en förvisso starkt växande kaka elbilar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Vad är LMVH?
Eller menar ni LVMH? Louis Vuitton Moet Hennessy?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky

Inlägg av macky »

HelectriC skrev:
Vad är LMVH?
Eller menar ni LVMH? Louis Vuitton Moet Hennessy?
Så tolkade jag det eftersom det var kläder (och dricka). :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

macky skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
taliz skrev:

Ehh, och du menar att Tesla eller BMW är LMVH i den analogin? Tre varumärken där ett är premium en bit över de andra två men knappast ZARA LMVH :D. Så självklart bryr sig alla tre om volymen av en förvisso starkt växande kaka elbilar.
Vill man inte förstå så vill man inte, I guess.
Tesla konkurrerar med BMW, Mercedes, Audi och andra premiumtillverkare.
Man siktar helt enkelt inte på kunder i budgetsegmentet.
Det är också det som varit nyckeln till all framgång. Man började ”uppifrån” med roadster och sedan Model S och X.
Man byggde helt enkelt ett premium varumärke med särskild fokus på high tech och prestanda.
Det hade aldrig funkat om man gjort tvärtom, då hade man konkat snabbt likt många andra tidigare elbilstillverkare.
Det är först på senare år andra har lärt av Tesla. Titta på Rivian, Lucid och diverse andra. Man måste starta med top of the line, annars är man rökt.

Det är också lite komiskt med inlägg som ovan där man fortfarande försöker göra sig lustig över Tesla och dess förespråkare. Har ni missat att många på forumet numera är mångmiljonärer pga Tesla? Vem tror ni skrattar åt vem egentligen?

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Nu handlar tråden om VW ID.

Jag tror att rabatterna kommer att fortsätta 2021, eftersom "EU-böterna för fossilbilar" (kvoten) är ännu högre 2021. Det gör att det i min värld kommer att finnas förmånliga erbjudanden även 2021 eftersom varje bil kan "boostas" ekonomiskt från tillverkaren upp till vad böter annars skulle ha kostat.
Tesla Y LR -22 EAP
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

taliz skrev:
macky skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
taliz skrev:

Det är också det som varit nyckeln till all framgång. Man började ”uppifrån” med roadster och sedan Model S och X.
Man byggde helt enkelt ett premium varumärke med särskild fokus på high tech och prestanda.
Det hade aldrig funkat om man gjort tvärtom, då hade man konkat snabbt likt många andra tidigare elbilstillverkare.
Det är först på senare år andra har lärt av Tesla. Titta på Rivian, Lucid och diverse andra. Man måste starta med top of the line, annars är man rökt.

Det är också lite komiskt med inlägg som ovan där man fortfarande försöker göra sig lustig över Tesla och dess förespråkare. Har ni missat att många på forumet numera är mångmiljonärer pga Tesla? Vem tror ni skrattar åt vem egentligen?
Fast det där håller på att förändras genom att X och S inte säljer så bra längre. Volymen finns ju i 3 och Y och har talats länge om en bil billigare och mindre än 3.

Sen om aktiekursen som du tar upp ska spegla ett Tesla större än företag som Toyota VW tillsammans så blir det nog svårt att samtidigt vara i nischen premium och tillika mycket större än någon annan biltillverkare i hela världen.
macky

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
taliz skrev:

Vet inte vem du anser försöker göra sig lustig. Det jag skrev var med lite glimt i ögat. Min poäng är att om man tror att skillnaden mellan VW och Tesla är som Zara och LVHM då är man kanske inte nyansernas mästare. Kanske så att du själv försökte göra dig lite lustig på bekostnad av VW förespråkare, eller? Varför man nu ska ”förespråka” ett bilmärke.

I vissa segment konkurrerar Tesla med premiummärken och i andra inte och de gör det på en fin drivlina och bra infotainment. Övriga områden not so much. För mig är premiumbil mer än så och tror att de flesta delar den uppfattningen. En touareg tex har ju betydligt mer lyxkänsla och bättre materialval interiört än vad en tesla kan uppbringa. ID3 är rätt spartansk men det gäller ju även en M3. Prisbilden är inte väsensskild heller.

Kul för alla som tjänat bra med pengar på aktien vad det nu har med saken att göra. Tråkigt dock om de skulle se det som ett skäl att skratta åt ngn annan. Förstår inte varför de skulle göra det?
Anonymous FTW

BrooklynS skrev:
Nu handlar tråden om VW ID.

Jag tror att rabatterna kommer att fortsätta 2021, eftersom "EU-böterna för fossilbilar" (kvoten) är ännu högre 2021. Det gör att det i min värld kommer att finnas förmånliga erbjudanden även 2021 eftersom varje bil kan "boostas" ekonomiskt från tillverkaren upp till vad böter annars skulle ha kostat.
Förutsättningarna för 2021 är ändå lite annorlunda, ID3 kom i september, tre månaders försäljning. 2021 har du 12 månader ID3 samt...ID4 som med största sannolikhet kommer sälja mycket bättre, dock kommer ju den inte vara med i 12 månader. Sen Skoda och Audi med sina MEB plattformar på det.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Ja absolut. Det är nog ingen vågad gissning att VAG kommer att sälja ganska många elbilar 2021 - av alla sina märken.

ID3 kommer att bli allt bättre mjukvarumässigt, liksom övriga bilar på plattformen. Jag tvivlar inte på att VW kommer att lyckas med sin elbilssatsning och som sagt tror jag att det fortsätter att komma bra erbjudanden eftersom de MÅSTE få ut sina bilar till kund.
Tesla Y LR -22 EAP
Anonymous FTW

BrooklynS skrev:
Ja absolut. Det är nog ingen vågad gissning att VAG kommer att sälja ganska många elbilar 2021 - av alla sina märken.

ID3 kommer att bli allt bättre mjukvarumässigt, liksom övriga bilar på plattformen. Jag tvivlar inte på att VW kommer att lyckas med sin elbilssatsning och som sagt tror jag att det fortsätter att komma bra erbjudanden eftersom de MÅSTE få ut sina bilar till kund.
Nu har jag aldrig själv köpt någon ny VAG bil men får uppfattningen av dem här som köpt nya att VAG generellt kör med rabatter när de säljer sina bilar åtminstone här i Sverige. Det tror jag inte heller kommer förändras eller minska för 2021 jämfört med tidigare år, men det finns stor chans att de inte kommer behöva känna samma tryck 2021 från EU sanktioner som de troligtvis gör just nu i slutet av 2020 eftersom förutsättningarna ur VAG:s synvinkel blir bättre 2021.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Vet inte vem du anser försöker göra sig lustig. Det jag skrev var med lite glimt i ögat. Min poäng är att om man tror att skillnaden mellan VW och Tesla är som Zara och LVHM då är man kanske inte nyansernas mästare. Kanske så att du själv försökte göra dig lite lustig på bekostnad av VW förespråkare, eller? Varför man nu ska ”förespråka” ett bilmärke.

I vissa segment konkurrerar Tesla med premiummärken och i andra inte och de gör det på en fin drivlina och bra infotainment. Övriga områden not so much. För mig är premiumbil mer än så och tror att de flesta delar den uppfattningen. En touareg tex har ju betydligt mer lyxkänsla och bättre materialval interiört än vad en tesla kan uppbringa. ID3 är rätt spartansk men det gäller ju även en M3. Prisbilden är inte väsensskild heller.

Kul för alla som tjänat bra med pengar på aktien vad det nu har med saken att göra. Tråkigt dock om de skulle se det som ett skäl att skratta åt ngn annan. Förstår inte varför de skulle göra det?
Vem tror att skillnaden mellan VW och Tesla är som ZARA och LVMH säger du?
Man är nog inte "nyansernas mästare" om man inte förstår att när skillnader skall poängteras så kan man behöva göra det extra tydligt, så att fler förstår. Men som jag skrev innan, vill man inte förstå så vill man inte.
Ja, varför skulle man förespråka Tesla på ett Tesla-forum? :roll:

Vad du definierar som premium är irrelevant. Det som är relevant är vad märket signalerar och det är idag rankat långt över tyskarna. Bland yngre, kändisar och förmögna är det numera mer status och "lyx" än traditionella lyxbilstillverkare som Bentley och Rolls Royce. Vad för kvalitet det är på lädret är inte särskilt relevant längre. Faktum är att även det är snabbt utdöende, folk vill inte ha läder längre. Vem har drivit även den trenden? Just det...

Med det sagt så tycker jag också vi återgår till att diskutera VW.

Banane

Inlägg av Banane »

Spännande att du är en sån uttolkare vad Tesla vill och inte vill, Taliz. Tror dock att Tesla betackar sig för din "hjälp".

Vad gäller premium och inte premium så vet jag inte om jag håller med. Jag kör Tesla för att jag gillar att köra på el och för att det inte finns några bra alternativ. Jag är faktiskt lite oroad för Teslas skull på lite längre sikt. Jag tror liksom inte vi slutat bry oss om detaljkvalitet och upplevd flärd helt plötsligt. Den tendensen finns inte alls i resten av samhället vad jag kan se. Ingen köper slarvigt ihopsatta mobiler eller liknande utan vill ha kvalitet parat med höga tekniska specifikationer.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ska tesla växa i sin värdering kan man ju inte nöja sig med att vara en ”premiumtillverkare” med förhållandevis blygsam volym. Man behöver ju snabbt utmana VW och Toyota och minst bygga lika många bilar. Man behöver fordon i alla segment och av alla typer.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Vad du definierar som premium är irrelevant. Det som är relevant är vad märket signalerar och det är idag rankat långt över tyskarna. Bland yngre, kändisar och förmögna är det numera mer status och "lyx" än traditionella lyxbilstillverkare som Bentley och Rolls Royce.
Det var inte länge sen Toyota Prius var det hetaste man kunde köra i de grupperna. Det har ingenting med premium att göra.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar