På bilen jag köpte i somras, en P100DL pre-Raven, har ett "gulligt" klonk-ljud i framvagnen, som har funnits sedan första dagen.
Det låter lite som när man slår ett rör i plast mot något hårt, svårt att beskriva men det är ett "ihåligt" ljud iaf, och det hörs
inte speciellt högt.
Första gången sa en tekniker att det var helt normalt, dom hade bytt leverantör av dämpare och styrsystem... Problemet är
bara att pre-raven inte har något styrsystem alls till dämparna (vilket alltså Raven har), så han trodde antagligen att det var en Raven
jag har (den är byggd bara dagar innan Raven infördes).
Nästa besök bad jag om en ny testrunda med en tekniker som bekräftade att det inte skulle finnas något sådant klonk-ljud (han höll
också med om att det borde vara ett känt fenomen om det vore helt normalt för då skulle ju ganska många undra över det där ljudet, och
så är inte fallet, det ska inte finnas på en Raven heller), så en tid bokades och dom gjorde något med en "strut" (engelsk benämning) men
det blev inte mycket bättre, även om det låter något mindre).
Det är inte alls lika störande eller illavarslande som glappande styrleder eller krängningshämmare men det är ändå inget som ska finnas där...
Är det någon mer som känner igen det här?
Har ni fått det åtgärdat framgångsrikt? Och vad åtgärdades isf?
Det gulliga klonket
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Det gulliga klonket
Det är väl samma som jag beskrivit på ett par ställen i forumet. Vid CCS ombyggnaden fixade SC även detta. Inte helt borta, men mycket bättre och inte störande längre. Exakt vad som gjordes vet jag inte, men det tog rätt lång tid då en massa annat smått inte hanns med.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
"Strut" är engelska för stötdämpare med integrerad fjäder.
Dvs en helt vanlig stötdämpare som 95% av alla bilar har fram. Bak kan det ju variera en del.
Dvs en helt vanlig stötdämpare som 95% av alla bilar har fram. Bak kan det ju variera en del.
Jag förstår eftersom du tar upp det att det stör. Kan själv bli galen på "knirkande" instrumentbräda och liknande. Men förutom att vara ett störande ljudligt fenomen, kanske inget att bry sig om?
(menar alltså inte att vara spydig eller så, bara lugnande - kanske det är ok att det låter så utan att vara ett alarmerande varsel om att hela bilen håller på att rasa?
)
(menar alltså inte att vara spydig eller så, bara lugnande - kanske det är ok att det låter så utan att vara ett alarmerande varsel om att hela bilen håller på att rasa?

Model S P85DL+
Har det också på min MS LR 2020, och finns också på nya MS Perf (provkörde demobil). Uppkommer när man kör på ojämn väg.
Haft bilen på Teslan-verrkstan, som bytte båda gångjärnen till frunken, gjorde ingen som helst skillnad.
Haft bilen på Teslan-verrkstan, som bytte båda gångjärnen till frunken, gjorde ingen som helst skillnad.
Tesla Model S LR 2019
Kan det inte vara lösa grejer i frunken? Jag har triangelväskan i frunken, och den sitter med kardborre i mattan. Mattan är ju dock inte fastlimmad, utan kan skapa ett lite speciellt ljud mot plastunderlaget när man kör tex grusväg.
MS P85 2014
- binsell-gerdin
- Teslaägare
Jag har samma, de bytte först nåt stag och sedan stötdämparna fram. Blev mycket bättre men hörs svagt. Enl SC var den ena nya inte heller perfekt men nu stör det ej så jag är nöjd.