3D-printad mobilhållare bakom ratten

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

3D-printad mobilhållare bakom ratten

Inlägg av Johlei »

Jag är klart nöjd med min mobilhållare som sätts på rattstången bakom ratten. Mobilen hamnar som en dashboard och jag ser Waze perfekt, inkl hastighet etc. Aldrig problem med GPS-mottagningen heller.

Funktionellare än snyggare kanske, men det är lite sån jag är :-)

Jag skrev ut den med PETG med hopp om att den ska klara de kraftiga temperaturvariationer som kan vara i en bilkupé.
1705CD5A-C1BD-4188-9CC3-F6C0C63DB80D.jpeg
1BC0F2D9-BF5A-4820-B2DD-C5FA166CB41C.jpeg
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D-printad mobilhållare bakom ratten

Inlägg av AAKEE »

Snygg design ! :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Skitbra. Saknar att ha mobilen stående som man har i andra bilar. Har du funderat på en stående lösning?
Även om man ej skall bläddra med mobilen när man kör så finns det många tillfällen i köer och vid rödljus mm där jag ofta läser tex mailen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Allt 3D-printat är bra! :) :lol: 8-)
Snyggt var det iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Finurligt. Påminner mig om skärmplaceringen i iD3. Fast din lösning är bättre eftersom skärmen är löstagbar. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

pejvic skrev:
Skitbra. Saknar att ha mobilen stående som man har i andra bilar. Har du funderat på en stående lösning?
Även om man ej skall bläddra med mobilen när man kör så finns det många tillfällen i köer och vid rödljus mm där jag ofta läser tex mailen.

Min hållare är som en hylla med sidoläppar o en liten toppkeps. En stående mobil där går men det blir mer lodrät vinkel pga toppläppen på hållaren och det blir inte lika stadigt.

Men man kan ju rita en Tesla Semifront. Den är ju högre och då får mobilen plats stående :-D
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Jag tyckte den här var rätt enkel och snygg. Dock beror den på körställning så man får testa om telefon syns bra om man sätter den där innan man printar den kanske :) Passar för mig, men har ingen printer :D

https://www.thingiverse.com/thing:4321273
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

lukasf skrev:
Jag tyckte den här var rätt enkel och snygg. Dock beror den på körställning så man får testa om telefon syns bra om man sätter den där innan man printar den kanske :) Passar för mig, men har ingen printer :D

https://www.thingiverse.com/thing:4321273
Ja, den var lite mer ”nordiskt minimalistisk” än min... men hur stabilt blir det där egentligen? En liten väjning så flyger telefonen all världens väg eller?
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Johlei skrev:
Jag är klart nöjd med min mobilhållare som sätts på rattstången bakom ratten. Mobilen hamnar som en dashboard och jag ser Waze perfekt, inkl hastighet etc. Aldrig problem med GPS-mottagningen heller.

Funktionellare än snyggare kanske, men det är lite sån jag är :-)

Jag skrev ut den med PETG med hopp om att den ska klara de kraftiga temperaturvariationer som kan vara i en bilkupé.
Ska hållaren efterlikna en Tesla också? I charmigt babyblått dessutom.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kul idé! :D (även om inte så snyggt IMO)

Tips till andra (för de som inte har 3D-printer, eller vill ha en mer gedigen eller snyggare lösning); finns ju väldigt smidiga och billiga färdiga lösningar för Tesla från svenska Brodit.

BildBild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Är det avsaknad av instrumentskärm som på model s som får er att bygga sådana här lösningar? :lol:
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

frippe skrev:
Är det avsaknad av instrumentskärm som på model s som får er att bygga sådana här lösningar? :lol:
Nöden är uppfinningarnas moder! :D
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

frippe skrev:
Jag kan så klart inte svara för alla, men i mitt fall är svaret Nej.

Ibland vill jag ha Waze (långresor för fartkameror / jobbiga trafiksituationer med trafikomläggningar m.m. ) och då är det praktiskt att ha det framför ögonen. Utan en vanlig instrumentbräda som skyms är det ju en klockren placering :-)

Detta var detta första ”stora” 3D-printen som jag gjorde. Lärde mig en hel del om att CAD:a kurviga linjer också. Så en kombo av vagt behov (för det mesta hamnar telefonen vid Qi-laddaren under skärmen) och vilja att undersöka PETG-plastens mekaniska egenskaper.

Dessutom har jag lite problem med alla 3D-prints som går ut på att man ska trycka ner potentiellt sköra plastklackar i ventilationsutblåset, samt som skymmer luftflödet och hamnar ganska långt från ögonen.

Med denna placering är skärmen synlig oavsett hur ratten ställs in, den hindrar luftflödet mindre och blir mer lättläst för mig med progressiva glasögon.

Hållaren är resultatet av gediget ingenjörsmässigt arbete (med total frånvaro av industridesign :-D ) kan man säga om man vill vara välvillig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

frippe skrev:
Själv så saknar jag inte direkt, och gillar den "cleana" designen på M3. Skall något mer komma till, så ser jag personligen hellre en heads up-display (vore trevligt om det kom).

Men ibland så vill ju vissa kunna köra andra appar eller funktioner än de som är inbyggda. De som jag såg först använda dessa hållare från Brodit var de som tex. kör med track time runt banor (de är riktigt stabila!).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar