Har precis köpt min första elbil och Tesla. Det blev en MS 70D, nu behöver jag lite tips som elbilsoskuld. Vad bör jag tänka på? Tips? Rekommendationer?
Sen behöver jag nya vinterdäck, dubbfria. Några bra tips? Tips på ok vinterfälgar som inte kostar skjortan?
Första Teslan - tips/rekommendationer?
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Första Teslan - tips/rekommendationer?
Val av vinterdäck beror ju på var du bor och kör. Jag bor i Uppsala och har knappt sett snö på två år. Dessa har jag på min M3LR:
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-409190
De har ljuddämpande skum (SCT) för lägre ljudnivå. Däcken är mycket trevliga att köra på vid barmarksförhållanden, men jag har ännu inte haft tillfälle att testa dem på snö och is, förutom en kort stund i Sundsvallstrakten för någon vecka sedan. Då klarade de snömodden utmärkt i alla fall. Jag vet inte om de finns i rätt dimension för din bil, men kolla (och se i så fall till att de har SCT).
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-409190
De har ljuddämpande skum (SCT) för lägre ljudnivå. Däcken är mycket trevliga att köra på vid barmarksförhållanden, men jag har ännu inte haft tillfälle att testa dem på snö och is, förutom en kort stund i Sundsvallstrakten för någon vecka sedan. Då klarade de snömodden utmärkt i alla fall. Jag vet inte om de finns i rätt dimension för din bil, men kolla (och se i så fall till att de har SCT).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Grattis till nya bilen och välkommen!ldsthlm skrev:Har precis köpt min första elbil och Tesla. Det blev en MS 70D, nu behöver jag lite tips som elbilsoskuld. Vad bör jag tänka på? Tips? Rekommendationer?

Är inte fullt så mycket man egentligen behöver tänka på, även om man kan nörda ner sig så mycket man vill. Kräver inte lika mycket underhåll som vanliga ICE-bilar.

Annars; ha kul, kör på och plattan i mattan!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
S70d har snabbast laddhastighet på SuC vid så låg SoC som möjligt. Så gäller att planera väl så vid långresor når man nästa SuC vid så nära noll som möjligt.
Det finns gott om begagnade teslafälgar att köpa.
Model Y LR.
Model S70D
Själv åkte jag över gränsen till Norge och shoppade Tesla originalfälg på 19" med Nokian Hakka R2 med 4mm mönster kvar för 5000 NOK. En bra deal tycker jag. Kanske inte lika lätt i dag med Corona.
Hittade dom på finn.no
Hittade dom på finn.no
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Fast detta beror på om det är ”original 70” eller låst 75frippe skrev:S70d har snabbast laddhastighet på SuC vid så låg SoC som möjligt. Så gäller att planera väl så vid långresor når man nästa SuC vid så nära noll som möjligt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Låsta 75or är väl ytterst ovanliga, även om de finns.e5m1r skrev:Fast detta beror på om det är ”original 70” eller låst 75frippe skrev:S70d har snabbast laddhastighet på SuC vid så låg SoC som möjligt. Så gäller att planera väl så vid långresor når man nästa SuC vid så nära noll som möjligt.
Model Y LR.
Model S70D
Se till att du har bekväm och tillförlitlig vardagsladdning. Bor du i villa så köp laddbox eller liknande så att du alltid kan plugga in när du kommer hem. Om inte bearbeta föreningen eller hyresvärden så att de får upp stolpar, annars får du ha en bra plan för hur du håller dig laddad kolla Abetterrouteplanner eller PlugShare efter stolpar i närheten, vid jobbet eller på resan.
Jag köpte kompletta hjul från Bythjul (tror jag) det var otroligt smidigt att få hem allt färdigt för montage. Jag sparade typ 4-6000kr mot Teslas alternativ.
Jag köpte kompletta hjul från Bythjul (tror jag) det var otroligt smidigt att få hem allt färdigt för montage. Jag sparade typ 4-6000kr mot Teslas alternativ.
Några nybörjartips:
* Förkonditionera bilen när den laddar.
* Reflektera över förbrukning, körstil och yttre faktorer. Finns bra grafer i menyn under Energi.
* Använd webbtjänsten/appen ABRP för att planera långresor.
* Laddarna vi de flesta Superchargers är byggda så att de delar på effekten parvis. Så ställ dig vid ett eget par om det finns möjlighet.
* För att snabbladda på andra ställen än Superchargers behöver du göra en CCS-konvertering eller använda en Chademo-adapter.
* Mjukvaran är buggig. Starta om mittkonsolsdatorn genom att trycka på de två rullhjulsknapparna på ratten. Går att göra under körning.
* Se till att ha en lång typ 2-kabel liggandes i bilen, samt medföljande mobila AC-laddaren för nödladdning.
* Om du lämnar kidsen i bilen och går iväg med nyckeln går larmet förr eller senare. Sätt på dog mode i dessa lägen.
* Om du laddar hemma så kan du behöva lastbalansera, ladda på natten eller dra ner strömstyrkan för att undvika att säkringar går. Beror på en massa olika saker men kombon bastu, torktumling, matlagning och elbilsladdning kan vara en utmaning utifrån egen erfarenhet...
* Förkonditionera bilen när den laddar.
* Reflektera över förbrukning, körstil och yttre faktorer. Finns bra grafer i menyn under Energi.
* Använd webbtjänsten/appen ABRP för att planera långresor.
* Laddarna vi de flesta Superchargers är byggda så att de delar på effekten parvis. Så ställ dig vid ett eget par om det finns möjlighet.
* För att snabbladda på andra ställen än Superchargers behöver du göra en CCS-konvertering eller använda en Chademo-adapter.
* Mjukvaran är buggig. Starta om mittkonsolsdatorn genom att trycka på de två rullhjulsknapparna på ratten. Går att göra under körning.
* Se till att ha en lång typ 2-kabel liggandes i bilen, samt medföljande mobila AC-laddaren för nödladdning.
* Om du lämnar kidsen i bilen och går iväg med nyckeln går larmet förr eller senare. Sätt på dog mode i dessa lägen.
* Om du laddar hemma så kan du behöva lastbalansera, ladda på natten eller dra ner strömstyrkan för att undvika att säkringar går. Beror på en massa olika saker men kombon bastu, torktumling, matlagning och elbilsladdning kan vara en utmaning utifrån egen erfarenhet...