Låsa upp med mobilen
Moderator: Redaktion
Re: Låsa upp med mobilen
Jag hade provat att ta bort bluetooth parningen i mobilen och sedan parat ihop den med bilen igen för att se om den blir mer mottaglig.
Telefonen måste vara "visible" för andra enheter givetvis när den ska paras ihop.
Men det kanske du redan har provat.
Datorer och mobiler kan vara lite knepiga ibland av erfarenhet.
Telefonen måste vara "visible" för andra enheter givetvis när den ska paras ihop.
Men det kanske du redan har provat.
Datorer och mobiler kan vara lite knepiga ibland av erfarenhet.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har ju alltid klockan på mig, och den är ansluten till telefonen med Bluetooth. Kan det vara någon form av konflikt där?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Det tror inte jag. Jag har alltid både klocka och iPhone, växlar hela tiden utan problem. Jag tror det är implementationer av BT som ställer till det.
Har du möjlighet, testa med en annan telefon. Samma problem blir det att tala med SC. Inget problem, byt telefon
Har du möjlighet, testa med en annan telefon. Samma problem blir det att tala med SC. Inget problem, byt telefon

Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Kontrollera hur tesla appen är inställd som det nämndes tidigare i tråden.
Ligger under:
Inställningar/Enhetsvård/Batteri/Energihantering för app/Appar som inte försätts i vila/Lägg till appar
Välj Tesla appen.
Vet inte om du redan gjort det på detta sättet.
Värt att prova i alla fall.
Ligger under:
Inställningar/Enhetsvård/Batteri/Energihantering för app/Appar som inte försätts i vila/Lägg till appar
Välj Tesla appen.
Borde inte ha någon betydelse, men du kan ju testa att stänga av klockan.mikebike skrev:Jag har ju alltid klockan på mig, och den är ansluten till telefonen med Bluetooth. Kan det vara någon form av konflikt där?
Jag har kört med iPhone + Apple Smart Watch i 1,5 år med min Tesla, och har fungerat fantastiskt fint i mer än 99% av fallen (och de få gånger som det inte fungerat direkt, så tror jag inte det har något som helst med klockan att göra).
Strular det mycket fortsatt för dig, även med klockan avstängd, så testa med en iPhone. Fungerar det så är det din telefon det hänger på. Fungerar det inte, så kontakta Tesla och låt SC checka bilen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
Jag följde ett annat tips tidigare...Dexter skrev:Kontrollera hur tesla appen är inställd som det nämndes tidigare i tråden.
Ligger under:
Välj Tesla appen.
Om jag följer din sökväg så finns inte Tesla i listan över appar!?
Går det att välja lägg till?
Så kanske den kommer upp.
Tesla appen finns att välja i min S9 i alla fall.
Annars backa ett steg och kontrollera så den inte är invald "Som Appar i viloläge"eller "Appar i dvala"
Eventuellt välj bort den i de grupperna.
Annars backa ett steg och kontrollera så den inte är invald "Som Appar i viloläge"eller "Appar i dvala"
- mikebike
- Teslaägare
Man ska ju välja app att lägga till, men Tesla finns inte med i listan?Dexter skrev:Går det att välja lägg till?
Tesla-appen finns inte med under Appar i viloläge eller Appar i dvala heller, varken som vald eller som valbar.
Märkligt, skall man avinstallera appen och installera på nytt?
Jag hade nog provat att installera om Tesla appen eftersom den inte syns i telefonen.
- mikebike
- Teslaägare
Nu har jag ominstallerat appen och då finns den med i listan och kan väljas bland Appar som inte försätts i vila!Dexter skrev:Jag hade nog provat att installera om Tesla appen eftersom den inte syns i telefonen.

Nu håller jag tummarna att det skall fungera bättre.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- mikebike
- Teslaägare
Nej, telefonen och bilen ansluter inte automatiskt, och därför fungerar inte telefonen som nyckel heller.
När bilen är låst står det Ej ansluten i telefonen.
När jag sitter bilen är telefonen ansluten.
Tidigare plingade det i klockan när jag var 20 meter från bilen. Inte nu längre.
Det måste ju vara en inställning som skall ändras.
Tidigare plingade det i klockan när jag var 20 meter från bilen. Inte nu längre.
Tänk när min farsa ska skaffa bil med såna här fantastiska funktioner. Han kommer ju tjata hål på mig hela tiden när det inte fungerar som han tror det borde...
Det verkar inte vilja som du vill tydligen.mikebike skrev:Nej, telefonen och bilen ansluter inte automatiskt, och därför fungerar inte telefonen som nyckel heller.
Jag tror det är en inställning och/eller omparning av mobilen som krävs i bilen.
Gäller nog välja den som nyckel i bilen också.
Jag har inte fått min M3P ännu så där är jag nybörjare men det finns många erfarna på forumet om det.
Men jag hittade dessa om det hjälper.
och
Angående bluetooth räckvidden kan du ju testa t.ex med ett par bluetooth hörlurar och se hur långt ifrån du kan gå.
Då ser du telefonens räckvidd.
- kenjon
- Teslaägare
Jag har haft problem kanske en gång i kvartalet. Då har jag slagit av BT i telefonen och slagit på det igen. Funkade alltid.Fredrik j skrev:Tänk när min farsa ska skaffa bil med såna här fantastiska funktioner. Han kommer ju tjata hål på mig hela tiden när det inte fungerar som han tror det borde...
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
- mikebike
- Teslaägare
Jag har testat lite mer. Om jag bara går fram till bilen och försöker öppna så händer inget. Om jag tar upp telefonen och väcker skärmen så går det att öppna dörren. Det känns som om felet ligger i mobilen. När displayen blir svart så tappar den Bluetooth. I appen står det att man kan testa med att sätta på flygläget och stänga av igen. Jag skall testa det.
Beträffande "omparning" så var jag tvungen att ta bort alla gamla ihopparningar och börja från början för att telefonen skulle gå att lägga in som nyckel.
Beträffande "omparning" så var jag tvungen att ta bort alla gamla ihopparningar och börja från början för att telefonen skulle gå att lägga in som nyckel.
- mikebike
- Teslaägare
Köp en FOB till Pappa.Fredrik j skrev:Tänk när min farsa ska skaffa bil med såna här fantastiska funktioner. Han kommer ju tjata hål på mig hela tiden när det inte fungerar som han tror det borde...

- mikebike
- Teslaägare
Jag sitter nu i soffan i vardagsrummet och bilen står på andra sidan gatan, utanför köksfönstret. 15 meter med betongväggar och fönster mellan, och det är tydligen precis på gränsen eftersom jag får notiser på klockan lite nu och om att bilen är ansluten.Dexter skrev:Det verkar inte vilja som du vill tydligen.mikebike skrev:Nej, telefonen och bilen ansluter inte automatiskt, och därför fungerar inte telefonen som nyckel heller.
Jag tror det är en inställning och/eller omparning av mobilen som krävs i bilen.
Gäller nog välja den som nyckel i bilen också.
Jag har inte fått min M3P ännu så där är jag nybörjare men det finns många erfarna på forumet om det.
Men jag hittade dessa om det hjälper.
och
Angående bluetooth räckvidden kan du ju testa t.ex med ett par bluetooth hörlurar och se hur långt ifrån du kan gå.
Då ser du telefonens räckvidd.
Räckvidden är alltså inte problemet, utan att Bluetooth somnar in när telefonen/skärmen inte är igång.
Jag hittar ingen inställning för att hålla BT vaken i min Samsung?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Du har inte telefonen i något batterispsrläge? Den bör vara i "Optimised" för att se till att allt är tillgängligt snabbt.mikebike skrev:Jag sitter nu i soffan i vardagsrummet och bilen står på andra sidan gatan, utanför köksfönstret. 15 meter med betongväggar och fönster mellan, och det är tydligen precis på gränsen eftersom jag får notiser på klockan lite nu och om att bilen är ansluten.
Räckvidden är alltså inte problemet, utan att Bluetooth somnar in när telefonen/skärmen inte är igång.
Jag hittar ingen inställning för att hålla BT vaken i min Samsung?
Hittade lite här på andra Teslaforum.
Kan tydligen vara bilen som måste bootas om eller bluetooth resetas/laddas ny programvara av SC.
Läs dessa:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... th.213375/
och
https://forums.tesla.com/discussion/172 ... 8-1-update
Verkar vara mest Iphone som har problem annars enligt de forum jag läst
Kan tydligen vara bilen som måste bootas om eller bluetooth resetas/laddas ny programvara av SC.
Läs dessa:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... th.213375/
och
https://forums.tesla.com/discussion/172 ... 8-1-update
Verkar vara mest Iphone som har problem annars enligt de forum jag läst
- kenjon
- Teslaägare
Mitt förslag är att testa en iPhone och se om det blir bättre.
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Kör han Android eller iPhone?Fredrik j skrev:Tänk när min farsa ska skaffa bil med såna här fantastiska funktioner. Han kommer ju tjata hål på mig hela tiden när det inte fungerar som han tror det borde...
Med iPhone/iOS är det busenkelt och fungerar klockrent utan några justeringar eller pill som hos Android. Kör han iPhone så är det inget hinder om han funderat på en Tesla.
Är det främst en M3 om han är intresserad av?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Visst går det att köpa en FOB för de äldre som kanske är mer vana vid det. Ganska lite pengar i sammanhanget.mikebike skrev:Köp en FOB till Pappa.Fredrik j skrev:Tänk när min farsa ska skaffa bil med såna här fantastiska funktioner. Han kommer ju tjata hål på mig hela tiden när det inte fungerar som han tror det borde...
Eller köp en iPhone till honom.

Så inget oöverstigligt hinder för äldre att skaffa elbil, eller tom. en Tesla.

Enligt vissa forum så berodde de inte på vilken telefon de hade.
Tog de en likadan lånebil från SC så fungerade telefonen.
Verkar vara att vissa bilar hänger sig i Bluetooth funktionen vid softare update. Någon hade provat med flertal telefoner och inte fått det till att fungera. Men efter någon software update för Bluetooth så fungerade det. Det bästa är nog att prova med en annan telefon Android eller Iphone spelar ingen roll.
Bluetooth är samma kommunikation på bägge.
Fungerar inte det heller så är det bilen som är problemet.
Tog de en likadan lånebil från SC så fungerade telefonen.
Verkar vara att vissa bilar hänger sig i Bluetooth funktionen vid softare update. Någon hade provat med flertal telefoner och inte fått det till att fungera. Men efter någon software update för Bluetooth så fungerade det. Det bästa är nog att prova med en annan telefon Android eller Iphone spelar ingen roll.
Bluetooth är samma kommunikation på bägge.
Fungerar inte det heller så är det bilen som är problemet.