Hjälp! (Model X 2016)

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fornstedt

Hjälp! (Model X 2016)

Inlägg av Fornstedt »

Vi har hamnat i en knepig situation. Fick vår nya Model 3 för ett par veckor sedan. Jättekul! Men tyvärr är det problem med värmen i bilen. Det kommer ingen värme alls i kupén. Idag lämnade vi in den på Tesla och fick en Model X P90D årsmodell 2016 som lånebil. Vi ska åka upp till fjällen nu och inser att Model X inte alls har samma räckvidd som vår Model 3 LR. Söker på olika körrutter och förstår inte varför t ex Super Charger i Kristinehamn inte dyker upp som laddningsställe. Kan man inte ladda Model X där? Varför i så fall? Gäller det i så fall även fler Super Chargers?

En alternativ rutt skulle vara genom Norge. Skulle det bli något problem att ladda där? I lånebilen ingår det laddning på Super Charger.

I appen ABRP testar vi att skriva in bilen och resmål. Appen frågar om bilen är en Normal eller Limited Supercharging Speed. Hur vet vi vad vi ska välja? Hittar inte den informationen i bilen.

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Hjälp! (Model X 2016)

Inlägg av Delta »

Kristinehamn är en ny 250 kW laddare. Den äldre model X har sannolikt inte CCS konverterats och kan inte laddas där.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

”Limited Supercharging Speed” betyder att bilen har super-/snabbladdats mycket och därför fått max effekt reducerad. Det påverkat inte räckvidd, bara laddtiden vid SuC.

Lägg in ”Limited” i ABRP , det finns risk att en lånebil har snabbladdats mycket, och bättre att bli glatt överraskad på SuC än tvärtom. ;)

Min erfarenhet är att man kan lita väldigt mycket på ABRP:s beräkningar, under förutsättning att man har matat in rätt parametrar. Lägg in rätt bilmodell (med ”limited”), färdväg, och ange hyfsat dåliga förhållanden (-10, blöt väg t.ex) så bör du få en rutt med bra marginaler.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

P.S. Jag har en X90D 2016 själv, med ”Limited Supercharging Speed”, och jag skulle inte vara ett dugg orolig för att köra till fjällen med den.

20 mil är c:a 60% av min räckvidd, det är den sträcka jag brukar sikta på mellan SuC, då behöver jag bara ladda 10-70% och slipper utnyttja de långsamma ”ändlägena” i batteriet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Fornstedt skrev:
Vi har hamnat i en knepig situation. Fick vår nya Model 3 för ett par veckor sedan. Jättekul! Men tyvärr är det problem med värmen i bilen. Det kommer ingen värme alls i kupén. Idag lämnade vi in den på Tesla och fick en Model X P90D årsmodell 2016 som lånebil. Vi ska åka upp till fjällen nu och inser att Model X inte alls har samma räckvidd som vår Model 3 LR. Söker på olika körrutter och förstår inte varför t ex Super Charger i Kristinehamn inte dyker upp som laddningsställe. Kan man inte ladda Model X där? Varför i så fall? Gäller det i så fall även fler Super Chargers?

En alternativ rutt skulle vara genom Norge. Skulle det bli något problem att ladda där? I lånebilen ingår det laddning på Super Charger.

I appen ABRP testar vi att skriva in bilen och resmål. Appen frågar om bilen är en Normal eller Limited Supercharging Speed. Hur vet vi vad vi ska välja? Hittar inte den informationen i bilen.

Tacksam för hjälp!
Nu skriver du ju inte från vilken plats ni åker och vilket "fjäll" som är destinationen men det ska nog inte vara några problem oavsett.
Kolla om det finns en CCS-adapter i bilen. I så fall så är den konverterad och ni kan ladda på alla SuC. Om inte så är det ju några nya som inte funkar ja...
Att åka via Norge kan säkert vara ett alternativ, om de släpper in er...
Limited eller ej spelar ju som sagts ingen större roll. Lite skillnad på laddtid bara men den är ju beroende av många andra faktorer också.

Lycka till!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Låna en chademo adapter av någon om bilen inte är konverterad för CCS. Kan var bra med åtminstone ca 40-45 kW om det kniper. Det bör iaf ge lite extra sinnesro om du passar på att ladda någon extra gång. Funkade klockrent när jag hade min 70D och antalet SuC var magert.
God jul :)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar