Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?

Inlägg av Gustafsson »

Det slog mig just att denna diskussion är en sådan som snart dör ut, då den blir ”omodern”. Ny batteriteknik och väsentligt större och strömtåligare batterier ligger inom räckhåll redan nästa år. Det kommer verkligen att bli kul att följa utvecklingen även framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Banane

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
Banane skrev:
Det passar inte alla att ta många korta pauser heller.
Om det passar bättre med en längre paus så tar man just en längre paus.
Det är det som är det fina med Teslas laddkurva, det är helt upp till dig. Den passar helt enkelt båda körsätten.
Med andra bilar, som tex etron, så kan man inte ta en kort paus om det passar bättre, man är tvungen att ta en längre varje gång.
Nej inte bara. Med E-Tron kan du få vettig laddhastighet även om du vill stanna vid hög SOC och ladda.
Banane

Inlägg av Banane »

Gustafsson skrev:
Det slog mig just att denna diskussion är en sådan som snart dör ut, då den blir ”omodern”. Ny batteriteknik och väsentligt större och strömtåligare batterier ligger inom räckhåll redan nästa år. Det kommer verkligen att bli kul att följa utvecklingen även framöver.
Det är möjligt. Men då ska det vara väldigt mycket snabbare. 20 eller 30 minuter är för mig strunt samma.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

miksch skrev:
Dette med makseffekt er bare tull og tøys. Det som gjelder er det vi kaller»area under the curv», dvs integralet. Hva nytter det med en 30 sek effekt på 250 kw, og så følger 50 min med 85 kw.
Man må rett og slett se hver enkelts bil ladekurve fra ca 20-80% og se hvor lang tid dette tar. Alt annet er bare pynt på tall og kanskje bra for selgeren, men som sluttbruker er det integralet som betyr noe for hverdagskjøring.
Har selv en model s long range som skal klare opp til 200 kw, men over hvor lang tid? Audi etron lader med 150 kw, men over hvor lang tid?

Så et tankekors:
Tidligere på langreise med bensinbil var det ofte kø foran bensinpumpa. Da satt man og ventet, gjerne i 10 min. Så tanket man og sto 3-4 min i bensindamp.
Deretter parkere bilen (2 min). Så 4 min betalkø. Så toalettkø med 5 min opphold. Hadde man barn med seg kunne gjerne toalett-tiden dobles. Så var det å få kjøpt seg litt mat. Ny kø, og 10 min til å få i seg maten. Totalt 35-40 min.
I dag kobler jeg til Teslaen (nesten aldri ladekø). Så ordner jeg alle de andre tingene i fred og ro og har faktisk mer tid til å spise og ta meg av familien enn tidligere. Jeg brukes sjelden lengre tid enn tidligere, men når jeg kommer fram er jeg mer uthvilt. Når jeg er framme kobler jeg til bilen til laderen og kommer neste morgen til fulladet bil. Hadde jeg hatt bensinbil ville jeg ha måttet tanke en siste gang før jeg satte ifra meg bilen på kvelden.

Mitt råd: ikke se deg blind på kw, men se heller på ladetid og fyll den tiden du lader med noe vettig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Håller bara delvis med. Max laddeffekt är inte i sig det viktiga (även om det kan vara kul att noter). Då är tex. 15%-80% intressantare. Förutsatt samma bil.

Jämför man helt olika bilar så är även integralen eller 15%-80% ointressant. Varför? Olika stora batteripaket, och olika effektiva bilar.

Det enda som är intressant för slutkund är hur många km man laddar per tidsenhet.

Eller om man stannar för 15-20 min. bensträckare/fika, hur många km räckvidd får man ytterligare i bilen?

En e-tron laddar effektivt, men den "vinsten" äts helt upp då du kör med bilen, eftersom den är hemskt ineffektiv att köra. Då får därför stanna oftare för att ladda, och totalt sätt ladda under fler minuter under samma långfärd jämfört med Tesla. Blir både längre stopptid, och dyrare att ladda.

När jag tankar vår diesel så är det extremt sällan kö eller väntetid. Händer max. en gång om året att man får vänta en 3 minuter. Inte alls som att ladda elbilar. Dessutom så kommer man extremt långt på en 70l tank på en modern effektiv diesel-ICE.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
Det är det som är det fina med Teslas laddkurva, det är helt upp till dig. Den passar helt enkelt båda körsätten.
Med andra bilar, som tex etron, så kan man inte ta en kort paus om det passar bättre, man är tvungen att ta en längre varje gång.
Nej inte bara. Med E-Tron kan du få vettig laddhastighet även om du vill stanna vid hög SOC och ladda.
Även om etron laddar med högre effekt längre upp så kommer du ändå inte fram snabbare,
vilket återigen poängterar att laddeffekt inte är särskilt relevant, utan räckvidd/tidsenhet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Banane skrev:
Gustafsson skrev:
Det är möjligt. Men då ska det vara väldigt mycket snabbare. 20 eller 30 minuter är för mig strunt samma.
Tror vi kommer få se 250kw uppåt 60-70% snart.
Ca 15 min för halva batteriet i Plaid(130kwh), det ger en räckvidd på åtminstone 30 mil motorväg.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
Även om etron laddar med högre effekt längre upp så kommer du ändå inte fram snabbare,
vilket återigen poängterar att laddeffekt inte är särskilt relevant, utan räckvidd/tidsenhet.
Ja det är jätteskillnad :lol:
audi.jpg
wheels

Inlägg av wheels »

https://alltomelbil.se/tekniska-detalje ... kilometer/
20-80% på 15 min, men då är det ju Ionity man får hålla sig till. Intrssantaste tycker jag dock hur en bil cold-gatar. Såg en Audi 50 på Circle K 150kW.
Han laddade fan sämre än min Kona (nästan). Har också sett en M3a ladda 175 kW på samma station.

Har ni hört om att man kan "hacka" en I-Pace så att den får en bättre laddkurva rätt upp mot 80%? Eller är det bara bull.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
Exakt! Om du inte kommer fram snabbare till destinationen med en e-tron i slutändan, så har det bara kostat mer i elladdningskostander, men ingen praktisk förbättring i verkligheten. Många som missar den aspekten (speciellt nya elbilsförare som är lite gröna på detta).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Banane skrev:
Du behöver inte ladda "fullt" varje gång. Kör 3-4 timmar, lunch en timme, kör 2 timmar, ta en bensträckare och gå på muggen (20 min) och kör sen 2-3 timmar tills en timmes middagsstopp och sen 2-3 timmar på kvällen. Då har du runt 100 mil på ett inte alltför krångligt sätt. Gör research på Google maps innan vilka SuC som är bra.
Jo men det är ju just det där 20 minuters stoppet som jag tycker blir lite för långt. Åker man Sthlm-Malmö med en 85D (vilket är min referens) så blir det ett stopp i Ödeshög efter knappt 2,5 timme. Nästa stopp i Markaryd blir på hela 25 minuter vilket egentligen är lite för långt för att det ska kännas naturligt.
Nu ska jag inte gnälla för mycket eftersom nästa bil lutar åt att bli en Polestar 2 och då kommer den sträckan ta ännu längre tid.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
Banane skrev:
Du behöver inte ladda "fullt" varje gång. Kör 3-4 timmar, lunch en timme, kör 2 timmar, ta en bensträckare och gå på muggen (20 min) och kör sen 2-3 timmar tills en timmes middagsstopp och sen 2-3 timmar på kvällen. Då har du runt 100 mil på ett inte alltför krångligt sätt. Gör research på Google maps innan vilka SuC som är bra.
Jo men det är ju just det där 20 minuters stoppet som jag tycker blir lite för långt. Åker man Sthlm-Malmö med en 85D (vilket är min referens) så blir det ett stopp i Ödeshög efter knappt 2,5 timme. Nästa stopp i Markaryd blir på hela 25 minuter vilket egentligen är lite för långt för att det ska kännas naturligt.
Nu ska jag inte gnälla för mycket eftersom nästa bil lutar åt att bli en Polestar 2 och då kommer den sträckan ta ännu längre tid.
Håller med helt. Kan man minska tiden för laddstopp från 20 min till 10 min så skulle det vara en enormt stor förbättring (man blir ju hur tjock som helst om man alltid skall äta en hel måltid så fort man stannar för att ladda).
Bild
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
Anderzzon skrev:
Banane skrev:
Håller med helt. Kan man minska tiden för laddstopp från 20 min till 10 min så skulle det vara en enormt stor förbättring (man blir ju hur tjock som helst om man alltid skall äta en hel måltid så fort man stannar för att ladda).
20 minuter slår du lätt ihjäl med din smartphone. Bara surfa in här...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
Det där är med v2. Snart finns v3 längs Teslabjörns sträcka.
Sen verkar du ha klippt ur gammal data också, han har kört snabbare med Tesla sedan dess.

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:

Det där är med v2. Snart finns v3 längs Teslabjörns sträcka.
Sen verkar du ha klippt ur gammal data också, han har kört snabbare med Tesla sedan dess.
Vi kan inte jämföra något som kommer utan det vi har idag.
Kan inte se att han kört Model x sedan dess
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Klart vi kan, vi vet att Tesla laddar snabbare på v3. Etron laddar aldrig snabbare än 150kw oavsett laddare.

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Klart vi kan, vi vet att Tesla laddar snabbare på v3. Etron laddar aldrig snabbare än 150kw oavsett laddare.
Ok du som vet,hur mycket snabbare blir det på 1000km?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vad laddtider har för betydelse beror ju mycket på vad man har för perspektiv på bilåkande. För mig, där miljöaspekten är den viktigaste, så spelar det ingen större roll om det tar 10, 20, eller 30 minuter att ladda de ggr jag inte tänker äta lunch. Det är nåt jag bara accepterar. Det har ju gått framåt något otroligt ändå sedan jag körde långkörningar med min Zoe 22 kWh med 22 kW AC-laddning, så jag är mer än nöjd med det min SR+ presterar idag.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Ja, Jerker. Også jeg tror på at det er et holdningsproblem samt den individuelle evnen til å tilpasse seg. Ny teknologi gir fordeler og ulemper. Noen vil bare ha fordelene, men ikke ulempene.

Det er som med Covid-vaksinasjonen. Noen vil være sykdomsfri og leve normalt, men vil ikke ta bivirkningene av midlertidig livsendring eller vaksinebivirkning. Og da blir gjerne verden slik den er.

Min bror f. eks bor i Sveits og reiser ofte til Västervik med bil. Det beste han vet er å kjøre lenge i høyere hastighet uten pause. Miljø og hva det koster i bensin gir han blaffen i. Han er heller ikke interessert i high-tec eller data.

Jeg har alltid interessert med for data, og jeg vurderte allerede 30 år siden å studere IT med hovedfokus på AI. Jeg har alltid vært miljøengasjert. For meg har valget å skaffe meg en elbil vært naturlig, og Tesla ble det grunnet ladeunfrastrukturen. Også jeg reiser en del i europa men orker ikke ladestrul på veien. At jeg får «tvangspauser» på mellom 10 og 30 min er helt ok. Fordelene i hverdagen samt at jeg har grønn strøm hjemme er viktigere.

Sent from my iPhone using Tapatalk
macky

Inlägg av macky »

Jag vidhåller att för min typ av långkörning med utgångsläge i Stockholm så är det egentligen tiden att fylla upp batteriet fullt igen som spelar roll. Eftersom det tillfället alltid är förknippat med matpaus för min och familjens del så är jag väldigt nöjd med den tiden e-tron gör detta på. Vi hinner knappt äta färdigt innan bilen är på 100%. Om det sedan skulle krävas ett stopp till så ger 10 min ca 10 nya mil till. Med ett långstopp (där tiden ändå behövs för mat) så har jag mellan 55-65 mils motorvägsräckvidd. Det är egentligen bara fjällen som typ åre som kräver två stopp och förmodligen malmö/köpenhamn. Så högre (kortvarig) laddeffekt hade gett mig nästintill inget mervärde. Men en räckvidd på 70-80 riktiga mil hade varit nice, matpaus där man vill istf Ionity. Att blanda in tider och jämföra bilar emellan är svårt, går att köra snabbare med en snålare bil alldeles säkert. Men den typen körning är inte relevant för mig och biltyperna inte i närheten att vara aktuella.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Jag vidhåller att för min typ av långkörning med utgångsläge i Stockholm så är det egentligen tiden att fylla upp batteriet fullt igen som spelar roll. Eftersom det tillfället alltid är förknippat med matpaus för min och familjens del så är jag väldigt nöjd med den tiden e-tron gör detta på. Vi hinner knappt äta färdigt innan bilen är på 100%. Om det sedan skulle krävas ett stopp till så ger 10 min ca 10 nya mil till. Med ett långstopp (där tiden ändå behövs för mat) så har jag mellan 55-65 mils motorvägsräckvidd. Det är egentligen bara fjällen som typ åre som kräver två stopp och förmodligen malmö/köpenhamn. Så högre (kortvarig) laddeffekt hade gett mig nästintill inget mervärde. Men en räckvidd på 70-80 riktiga mil hade varit nice, matpaus där man vill istf Ionity. Att blanda in tider och jämföra bilar emellan är svårt, går att köra snabbare med en snålare bil alldeles säkert. Men den typen körning är inte relevant för mig och biltyperna inte i närheten att vara aktuella.
Problemet är just dom längre resorna, där man redan gjort längre stopp och bara behöver stanna för bilens skull.
Då är det trevligt om det går fortast möjligt, som det gör med en Taycan eller Model 3.
Jag själv föredrar att köra långt på nätterna, när det är lite trafik och man kan "bomba på".
Även med en Model 3 så har det stört mig någon gång att jag varit tvungen att stanna en kvart när man bara vill nå målet fortast möjligt. Hade jag suttit i en etron hade jag fått stanna mer än dubbla tiden.
Ser fram emot 4680-cellerna och en framtid där man kan köra iaf 60 mil i 160kmh utan att ladda. ;)

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

200, 230 eller 250 kW kan ju kvitta om man ändå inte ens når tvåsiffrigt.
Idag kom jag in till V3 Bredden med 30% laddning och 15 minuters förvärmning vid +5 grader och jag fick 93 kW som mest:
Screenshot_20201227-133318_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
macky

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:
Problemet är just dom längre resorna, där man redan gjort längre stopp och bara behöver stanna för bilens skull.
Då är det trevligt om det går fortast möjligt, som det gör med en Taycan eller Model 3.
Jag själv föredrar att köra långt på nätterna, när det är lite trafik och man kan "bomba på".
Även med en Model 3 så har det stört mig någon gång att jag varit tvungen att stanna en kvart när man bara vill nå målet fortast möjligt. Hade jag suttit i en etron hade jag fått stanna mer än dubbla tiden.
Ser fram emot 4680-cellerna och en framtid där man kan köra iaf 60 mil i 160kmh utan att ladda. ;)
Visst finns det andra körmönster och behov. Jag har det inte även om nattkörning skulle kunna bli det till fjällen ex. Var invägt i mitt val av bil vilken typ av långkörning jag gör. Sen har det tyvärr blivit mycket mindre än tänkt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
Idag kom jag in till V3 Bredden med 30% laddning och 15 minuters förvärmning vid +5 grader och jag fick 93 kW som mest:
Dom är ju tänkta för långresor, dvs när du kört ett par timmar, inte 15 min...
Att värma ett halvt ton till 55c tar en stund..

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
mikebike skrev:
Dom är ju tänkta för långresor, dvs när du kört ett par timmar, inte 15 min...
Att värma ett halvt ton till 55c tar en stund..
Dessutom verkar ju alla laddplatser i Sollentuna vara upptagna (står 0/8 tillgängliga på bilden). Transformatorstationen, matningen eller vad det nu var, har inte kapacitet att förse alla laddare med full ström på den superchargerstationen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
Du kom in med för hög SoC och körde för kort sträcka innan. Sedan påverkar utomhustemp också då batteriet måste bli tillräckligt varmt för att komma upp i 250kw peak ("aktiv körning" innan kan också vara bra om du vill komma upp i 250kw peak).

Mvh
Skriv svar