Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Moderator: Redaktion
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Taliz:
Batterier försämras med tiden = allmän kunskap.
Många av Teslas batterier har haft förvånande liten degradering.
Laddtider har inte ändrats gradvis i takt med batteriets åldrande, utan plötsligt via av Tesla gjord mjukvaruuppdatering (borde stå neddatering).
Min S85D hann med dryga 18 000 mil med oförändrad laddhastighet. Andra hade inte hunnit köra bråkdelen så långt innan uppdateringen kom och drabbade dem.
(för ev nytillkomna läsare skall det uppmärksammas att vi har haft denna diskussion i annan tråd tidigare -Taliz - och den kan väl få stanna där och att vi här kan få diskutera och upplysa varandra om vad som vi blir informerade om specifikt och vad vi kan vänta oss vid ett eventuellt batteribyte)
Batterier försämras med tiden = allmän kunskap.
Många av Teslas batterier har haft förvånande liten degradering.
Laddtider har inte ändrats gradvis i takt med batteriets åldrande, utan plötsligt via av Tesla gjord mjukvaruuppdatering (borde stå neddatering).
Min S85D hann med dryga 18 000 mil med oförändrad laddhastighet. Andra hade inte hunnit köra bråkdelen så långt innan uppdateringen kom och drabbade dem.
(för ev nytillkomna läsare skall det uppmärksammas att vi har haft denna diskussion i annan tråd tidigare -Taliz - och den kan väl få stanna där och att vi här kan få diskutera och upplysa varandra om vad som vi blir informerade om specifikt och vad vi kan vänta oss vid ett eventuellt batteribyte)
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
De ändrades "plötsligt" eftersom man då lärt sig vad som krävdes för att de skulle hålla. Andra tillverkare hade tvingats göra en recall, Tesla löste det med en OTA update.Jwe skrev:Taliz:
Batterier försämras med tiden = allmän kunskap.
Många av Teslas batterier har haft förvånande liten degradering.
Laddtider har inte ändrats gradvis i takt med batteriets åldrande, utan plötsligt via av Tesla gjord mjukvaruuppdatering (borde stå neddatering).
Min S85D hann med dryga 18 000 mil med oförändrad laddhastighet. Andra hade inte hunnit köra bråkdelen så långt innan uppdateringen kom och drabbade dem.
(för ev nytillkomna läsare skall det uppmärksammas att vi har haft denna diskussion i annan tråd tidigare -Taliz - och den kan väl få stanna där och att vi här kan få diskutera och upplysa varandra om vad som vi blir informerade om specifikt och vad vi kan vänta oss vid ett eventuellt batteribyte)
Min tolkning är att Tesla inte såg någon mening med att ge samma information ytterligare en gång.
Tror jag tar och följer deras initiativ.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
När man byter till ett fräscht batteri så försvinner chargegaten.
Av egen erfarenhet.
Av egen erfarenhet.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Och hur fräscha är batterierna man byter till, finns det något sätt att ta fram antal kWh snabbladdning etc från batteriet?Tars skrev:När man byter till ett fräscht batteri så försvinner chargegaten.
Av egen erfarenhet.
För visst är batterierna "pre-owned", eller har jag fattat fel (inte alls omöjligt)?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Då bör det ju vara informationen från BMS (som sitter i batterilådan) som avgör laddningshastighet då...?Tars skrev:När man byter till ett fräscht batteri så försvinner chargegaten.
Av egen erfarenhet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Det verkar ju rimligt.lator skrev:Då bör det ju vara informationen från BMS (som sitter i batterilådan) som avgör laddningshastighet då...?Tars skrev:När man byter till ett fräscht batteri så försvinner chargegaten.
Av egen erfarenhet.
Men hur är det nu, även 100-packen drabbas med tiden, fast inte riktigt lika hårt, eller?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
100 är inte lika drabbade, men det finns fall som sagt var även för dessa.mans71 skrev:Det verkar ju rimligt.lator skrev:Då bör det ju vara informationen från BMS (som sitter i batterilådan) som avgör laddningshastighet då...?Tars skrev:När man byter till ett fräscht batteri så försvinner chargegaten.
Av egen erfarenhet.
Men hur är det nu, även 100-packen drabbas med tiden, fast inte riktigt lika hårt, eller?
De batteripack jag får tag i har enbart gått högst 3000 mil.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Vad kostar ett 100 kwh batteri?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Om du måste fråga har du inte rådZalman3 skrev:Vad kostar ett 100 kwh batteri?

( är också nyfiken ..)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Detta skickade vi till Hugo på SC i Väsby innan jul efter han ringt upp och berättat att ärendet är öppet och att en tekniker håller på att utreda vår bils batteristatus.
Beslutet att köpa en Tesla var för oss en stor sak.
En väldigt dyr bil för oss som är normala löntagare. Men vår dröm om att ställa om, sluta flyga, kunna göra långresor på ett miljömässigt bra sätt och ladda hemma med solceller gjorde prioriteringen och investeringen värd.
Vi köpte EAU 802 och reste i Europa tre vändor. Förde resedagbok på FB och många följde oss med intresse. Flera frågade om vi var anställda av Tesla – för vi pratade så gott om bilen, det fantastiska nätet av superchargers, ingen service på verkstad – istället uppdateringar via nätet. Gratis Spotify och roliga gadgets.
Vi köpte vår andra Tesla i juni 2020, EOW 627, med förbättringar som vi var ute efter, en modernare bil.
MEN i oktober 2020 gjordes en uppdatering som gjorde vår bil till något helt annat.
Från att kunna ladda fullt till 38 mil, stannade full laddning på 33 mil. Supercharging tar nu så lång tid att hela tanken med att resa med elbil i Europa inte är attraktivt längre. Från 30-minuters-stopp till en dryg timme för varje laddning är en stor försämring.
Genom uppdateringen i oktober (som vi inte kan påverka) har vi inte längre den prestanda på bilen som vi köpte och vi känner oss lurade och utan möjlighet att påverka.
Att äga en Tesla känns nu väldigt osäkert. Från en dag till en annan kan bilens prestanda försämras på ett sätt som gör att den inte går att använda som planerat.
Dessa två försämringar anser vi inte vara rimliga:
Att effekten över en natt försämrats med 15 %
Att snabbladdningen både gradvis och ännu mer över en natt försämrats med 50 %
Vi har anmält vårt ärende till Tesla och är inte nöjda med att få till svar att inget är fel. Vi anser att det är ett garantiärende och att batteriet ska bytas ut.
Vi önskar svar.
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Beslutet att köpa en Tesla var för oss en stor sak.
En väldigt dyr bil för oss som är normala löntagare. Men vår dröm om att ställa om, sluta flyga, kunna göra långresor på ett miljömässigt bra sätt och ladda hemma med solceller gjorde prioriteringen och investeringen värd.
Vi köpte EAU 802 och reste i Europa tre vändor. Förde resedagbok på FB och många följde oss med intresse. Flera frågade om vi var anställda av Tesla – för vi pratade så gott om bilen, det fantastiska nätet av superchargers, ingen service på verkstad – istället uppdateringar via nätet. Gratis Spotify och roliga gadgets.
Vi köpte vår andra Tesla i juni 2020, EOW 627, med förbättringar som vi var ute efter, en modernare bil.
MEN i oktober 2020 gjordes en uppdatering som gjorde vår bil till något helt annat.
Från att kunna ladda fullt till 38 mil, stannade full laddning på 33 mil. Supercharging tar nu så lång tid att hela tanken med att resa med elbil i Europa inte är attraktivt längre. Från 30-minuters-stopp till en dryg timme för varje laddning är en stor försämring.
Genom uppdateringen i oktober (som vi inte kan påverka) har vi inte längre den prestanda på bilen som vi köpte och vi känner oss lurade och utan möjlighet att påverka.
Att äga en Tesla känns nu väldigt osäkert. Från en dag till en annan kan bilens prestanda försämras på ett sätt som gör att den inte går att använda som planerat.
Dessa två försämringar anser vi inte vara rimliga:
Att effekten över en natt försämrats med 15 %
Att snabbladdningen både gradvis och ännu mer över en natt försämrats med 50 %
Vi har anmält vårt ärende till Tesla och är inte nöjda med att få till svar att inget är fel. Vi anser att det är ett garantiärende och att batteriet ska bytas ut.
Vi önskar svar.
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
De där 15 respektive 50%, är det en känsla eller fakta?
Det senare är nog att föredra när man skall ställa någon till svars.
Det senare är nog att föredra när man skall ställa någon till svars.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Vad ska degraderingen vara på en 100D? Och vad räknas som seg laddning?Kriper skrev:Detta skickade vi till Hugo på SC i Väsby innan jul efter han ringt upp och berättat att ärendet är öppet och att en tekniker håller på att utreda vår bils batteristatus.
Beslutet att köpa en Tesla var för oss en stor sak.
En väldigt dyr bil för oss som är normala löntagare. Men vår dröm om att ställa om, sluta flyga, kunna göra långresor på ett miljömässigt bra sätt och ladda hemma med solceller gjorde prioriteringen och investeringen värd.
Vi köpte EAU 802 och reste i Europa tre vändor. Förde resedagbok på FB och många följde oss med intresse. Flera frågade om vi var anställda av Tesla – för vi pratade så gott om bilen, det fantastiska nätet av superchargers, ingen service på verkstad – istället uppdateringar via nätet. Gratis Spotify och roliga gadgets.
Vi köpte vår andra Tesla i juni 2020, EOW 627, med förbättringar som vi var ute efter, en modernare bil.
MEN i oktober 2020 gjordes en uppdatering som gjorde vår bil till något helt annat.
Från att kunna ladda fullt till 38 mil, stannade full laddning på 33 mil. Supercharging tar nu så lång tid att hela tanken med att resa med elbil i Europa inte är attraktivt längre. Från 30-minuters-stopp till en dryg timme för varje laddning är en stor försämring.
Genom uppdateringen i oktober (som vi inte kan påverka) har vi inte längre den prestanda på bilen som vi köpte och vi känner oss lurade och utan möjlighet att påverka.
Att äga en Tesla känns nu väldigt osäkert. Från en dag till en annan kan bilens prestanda försämras på ett sätt som gör att den inte går att använda som planerat.
Dessa två försämringar anser vi inte vara rimliga:
Att effekten över en natt försämrats med 15 %
Att snabbladdningen både gradvis och ännu mer över en natt försämrats med 50 %
Vi har anmält vårt ärende till Tesla och är inte nöjda med att få till svar att inget är fel. Vi anser att det är ett garantiärende och att batteriet ska bytas ut.
Vi önskar svar.
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Känsla och förnuft. Omdöme och mätbara fakta. Olika sätt att se på sanningen. Juridik är tolkningsbar.taliz skrev:De där 15 respektive 50%, är det en känsla eller fakta?
Det senare är nog att föredra när man skall ställa någon till svars.
Vi har dokumenterat den försämrade batterikapaciteten och laddhastigheten på SuC vilket vi delgett Tesla vilket jag misstänker gör att de fortfarande håller ärendet öppet.
Den som lever får se hur det slutar. Just nu jobbar vi på att få ett svar från Tesla. Det avgör hur vi går vidare i denna fråga som är långt ifrån avslutad.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Vi får se efter att vi provkört och laddat.Elexotico skrev:Vad ska degraderingen vara på en 100D? Och vad räknas som seg laddning?Kriper skrev:Detta skickade vi till Hugo på SC i Väsby innan jul efter han ringt upp och berättat att ärendet är öppet och att en tekniker håller på att utreda vår bils batteristatus.
Beslutet att köpa en Tesla var för oss en stor sak.
En väldigt dyr bil för oss som är normala löntagare. Men vår dröm om att ställa om, sluta flyga, kunna göra långresor på ett miljömässigt bra sätt och ladda hemma med solceller gjorde prioriteringen och investeringen värd.
Vi köpte EAU 802 och reste i Europa tre vändor. Förde resedagbok på FB och många följde oss med intresse. Flera frågade om vi var anställda av Tesla – för vi pratade så gott om bilen, det fantastiska nätet av superchargers, ingen service på verkstad – istället uppdateringar via nätet. Gratis Spotify och roliga gadgets.
Vi köpte vår andra Tesla i juni 2020, EOW 627, med förbättringar som vi var ute efter, en modernare bil.
MEN i oktober 2020 gjordes en uppdatering som gjorde vår bil till något helt annat.
Från att kunna ladda fullt till 38 mil, stannade full laddning på 33 mil. Supercharging tar nu så lång tid att hela tanken med att resa med elbil i Europa inte är attraktivt längre. Från 30-minuters-stopp till en dryg timme för varje laddning är en stor försämring.
Genom uppdateringen i oktober (som vi inte kan påverka) har vi inte längre den prestanda på bilen som vi köpte och vi känner oss lurade och utan möjlighet att påverka.
Att äga en Tesla känns nu väldigt osäkert. Från en dag till en annan kan bilens prestanda försämras på ett sätt som gör att den inte går att använda som planerat.
Dessa två försämringar anser vi inte vara rimliga:
Att effekten över en natt försämrats med 15 %
Att snabbladdningen både gradvis och ännu mer över en natt försämrats med 50 %
Vi har anmält vårt ärende till Tesla och är inte nöjda med att få till svar att inget är fel. Vi anser att det är ett garantiärende och att batteriet ska bytas ut.
Vi önskar svar.
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Undra mest för min egna del, har en 100D -18 med 9500 mil.Kriper skrev:Vi får se efter att vi provkört och laddat.Elexotico skrev:Vad ska degraderingen vara på en 100D? Och vad räknas som seg laddning?Kriper skrev:Detta skickade vi till Hugo på SC i Väsby innan jul efter han ringt upp och berättat att ärendet är öppet och att en tekniker håller på att utreda vår bils batteristatus.
Beslutet att köpa en Tesla var för oss en stor sak.
En väldigt dyr bil för oss som är normala löntagare. Men vår dröm om att ställa om, sluta flyga, kunna göra långresor på ett miljömässigt bra sätt och ladda hemma med solceller gjorde prioriteringen och investeringen värd.
Vi köpte EAU 802 och reste i Europa tre vändor. Förde resedagbok på FB och många följde oss med intresse. Flera frågade om vi var anställda av Tesla – för vi pratade så gott om bilen, det fantastiska nätet av superchargers, ingen service på verkstad – istället uppdateringar via nätet. Gratis Spotify och roliga gadgets.
Vi köpte vår andra Tesla i juni 2020, EOW 627, med förbättringar som vi var ute efter, en modernare bil.
MEN i oktober 2020 gjordes en uppdatering som gjorde vår bil till något helt annat.
Från att kunna ladda fullt till 38 mil, stannade full laddning på 33 mil. Supercharging tar nu så lång tid att hela tanken med att resa med elbil i Europa inte är attraktivt längre. Från 30-minuters-stopp till en dryg timme för varje laddning är en stor försämring.
Genom uppdateringen i oktober (som vi inte kan påverka) har vi inte längre den prestanda på bilen som vi köpte och vi känner oss lurade och utan möjlighet att påverka.
Att äga en Tesla känns nu väldigt osäkert. Från en dag till en annan kan bilens prestanda försämras på ett sätt som gör att den inte går att använda som planerat.
Dessa två försämringar anser vi inte vara rimliga:
Att effekten över en natt försämrats med 15 %
Att snabbladdningen både gradvis och ännu mer över en natt försämrats med 50 %
Vi har anmält vårt ärende till Tesla och är inte nöjda med att få till svar att inget är fel. Vi anser att det är ett garantiärende och att batteriet ska bytas ut.
Vi önskar svar.
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.taliz skrev:Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Tack för detta! Kan jag behöva när ska kolla och jämföra på onsdag.Elexotico skrev:Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.taliz skrev:Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Är det inte läge att vänta tills i vår med att byta?Kriper skrev:Tack för detta! Kan jag behöva när ska kolla och jämföra på onsdag.Elexotico skrev:Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.taliz skrev:Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
Om det nu kommer en helt ny S så borde väl ”gamla” droppa lite mer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Vet du att det kommer en helt ny? Kommer vår P85DL vara lika mycket värd då som nu?
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
100D eller?Elexotico skrev:Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.taliz skrev:Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Korrekt. -18 9500 milCredde skrev:100D eller?Elexotico skrev:Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.taliz skrev:Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
TackarElexotico skrev:Korrekt. -18 9500 milCredde skrev:100D eller?Elexotico skrev:Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.taliz skrev:Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Nä, men med tanke på att produktionen stänger nu så kan det ju vara intressant att se om ngt nytt dyker upp när den sen startar igen.Kriper skrev:Vet du att det kommer en helt ny? Kommer vår P85DL vara lika mycket värd då som nu?
Om du "byter upp" så bör ju det du byter till tappa mer än det du byter från.
Så skulle jag tänka iaf, betyder inte att det är rätt.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Tack för omtanken, men vi har inte råd att köpa nytt och jag hoppas samtidigt på att MS med 100 batteriet står sig hyfsat i pris över tid då dessa har en modernare batteriteknologi jämfört med tidigare bilar. Jag har kollat på forum i Usa och finnar inga 100 batterier som varesig blivit nerfade eller tappat kapacitet. Elexoticos svar stärker mig i att dessa bilar verkar hyfsat stabila. Men samtidigt känns det ju att pröjsa 150 loppor i mellanskillnad till P85DL i somras för att nu, ett halvår senare, behöva lägga lika mycket eller mer för att säkra upp framtida långresor. Om vi skulle behålla P85DL där varje stopp på SuC tar minst en timma och batteriet har 330 km i max range, kan vi åka till Portugal ändå? Kan ju innebära ett par extra övernattningar innan man kommer fram.taliz skrev:Nä, men med tanke på att produktionen stänger nu så kan det ju vara intressant att se om ngt nytt dyker upp när den sen startar igen.Kriper skrev:Vet du att det kommer en helt ny? Kommer vår P85DL vara lika mycket värd då som nu?
Om du "byter upp" så bör ju det du byter till tappa mer än det du byter från.
Så skulle jag tänka iaf, betyder inte att det är rätt.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40