Att 12-voltarn behövs beror ju givetvis på att nästan allt i en bil går på just 12-volt. Elbilar är inte annorlunda. Man kan iofs ta ut 12-volt från driftsbatteriet men det är inte optimalt då balansen mellan cellerna störs (Tesla prövade i tidiga Roadster).
En mera intressant fråga är hur laddningen av detta batteri sköts. Det är helt klart att inte alla bilar har ett optimalt system för detta då de inte alltför sällan får problem med urladdade batterier. Tesla har mig veterligen en ganska bra övervakning av detta men enligt uppgifter så slutar denna övervakning vid 20% nivå i driftsbatteriet. Detta förefaller ganska dumt enligt mig då en Tesla då fortfarande har 12 - 20 kWh kvar i batteriet och det finns andra bilar som har en total energilagring i dessa nivåer... Om Tesla är rädda för att tömma driftsbatteriet så borde det räcka att stänga av laddningen av 12-voltarn vid ca 5% (3 - 5 kWh) och fortfarande ha en god säkerhet.
Jag har ju ett förflutet i gamla Renault Clio Electrique sen 1997 och dessa bilar hade en konstant övervakning av 12-volten (gäller UCL 8 och framåt) så man riskerade aldrig att vara utan "startström" om inte huvudbatteriet var helt tomt. På senare Renautbilar så fungerar det inte likadant. Dessa laddar vad jag förstår inte 12-volt om inte laddsladden sitter i eller bilen är igång (osäker på alla villkor) och kan alltså tömma 12-volt om de står parkerade utan laddning. Nissan Leaf har en lite annorlunda lösning med en solcell som sitter längst upp på bakluckan och förser 12-volten med energi. Detta gäller ju då såklart om det finns en sol att tillgå, står bilen i ett mörkt garage så hjälper det ju föga. Andra fabrikat har sina egna lösningar men jag har inte koll på alla så jag skulle uppskatta om ni kunde fylla på med info om de bilar som ni känner till.
VW iD3 har ju blivit "känd" då de har en förmåga att ladda ur 12-volts batteriet om man inte lyckas behålla bilen helt avstängd då man lämnar den. Jag vet inte varför den i det läget undviker att hålla laddningen och vet heller inte om det påverkas av om man har laddsladden i eller ej...
Polestar 2 har också varit utsatt för problem som kan hänföras till 12-voltssystemet. BMW, Audi och Mercedes har jag inte hört om några problem med men de kan ju finnas där ändå. Kia/Hyundai har också fått byta många batterier på garanti men jag vet inte orsaken...
De flesta upplever inga problem med detta men detsamma gäller för förbränningsmotordrivna bilar, oftast fungerar det men fungerar det inte så står man där.
