Är 1128 km i räckvidd för en Tesla rekord?
Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Moderator: Redaktion
Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Ganska meningslös övning, dom kunde lika gärna pallat upp bilenÄr 1128 km i räckvidd för en Tesla rekord?
och låtit hjulen snurra...
Detta gjordes på en höghastighetsbana med långa rakor och väldigt snälla kurvor.
så inga bromsningar eller accelerationer.
Från YT beskrivningen daterad 29 Dec:
The Tesla Model S 100D managed a distance of 1,128 kilometers on one charge.
The previously known record was 1,078 kilometers.
The drive, with alternating drivers, lasted more than 30 hours - at a constant speed of 38 km/h.
Gott nytt år.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.
Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Mickep skrev:Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.
Det behövs inga töntiga rekord alls. Fokuset på räckvidd måste upphöra.
Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Tycker inte alls att det är töntigt.Banane skrev:Mickep skrev:Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.
Det behövs inga töntiga rekord alls. Fokuset på räckvidd måste upphöra.
Folk måste få veta hur mycket längre man kommer om man bara sänker hastigheten lite.
Räckviddsångesten minskar om man vet att bilen går 112 mil på en laddning, i allra värsta fall.
Och att man fördubblar räckvidden om man sänker hastigheten från 130 till 80 km/h.
Intressant är också att stora Tesla MS drar mindre el än lilla ID3 i 40km/h.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Bra att veta om någon får för sig att bygga A-traktor av en Model S.
Elbilist sedan 2014
Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Tycker inte heller det är töntigt. Lika lite som det är töntigt med rekord i låg bränsleförbrukning för fossiler. Båda delar pushar utvecklingen åt rätt håll.
Sen är det givetvis ännu mer intressant att se körsträcka i verkliga omständigheter, men de kommer aldrig bli lika rättvisa jämförelser som detta, där man får köra precis som man vill för att maximera räckvidden.
Sen är det givetvis ännu mer intressant att se körsträcka i verkliga omständigheter, men de kommer aldrig bli lika rättvisa jämförelser som detta, där man får köra precis som man vill för att maximera räckvidden.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Ursäkta det är väl inte ett dugg intressant i denna sammanhang att ID.3 drar mindre än en Model S vid 40 km/t. Tråden handlar om att en Model S kunna köra 1128 på en laddning vilket är imponerande.Zalman3 skrev:Tycker inte alls att det är töntigt.Banane skrev:Mickep skrev:Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.
Det behövs inga töntiga rekord alls. Fokuset på räckvidd måste upphöra.
Folk måste få veta hur mycket längre man kommer om man bara sänker hastigheten lite.
Räckviddsångesten minskar om man vet att bilen går 112 mil på en laddning, i allra värsta fall.
Och att man fördubblar räckvidden om man sänker hastigheten från 130 till 80 km/h.
Intressant är också att stora Tesla MS drar mindre el än lilla ID3 i 40km/h.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning
Jag tycker visst att det är intressant.Credde skrev:Ursäkta det är väl inte ett dugg intressant i denna sammanhang att ID.3 drar mindre än en Model S vid 40 km/t. Tråden handlar om att en Model S kunna köra 1128 på en laddning vilket är imponerande.Zalman3 skrev:Tycker inte alls att det är töntigt.Banane skrev:Mickep skrev:Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.
Det behövs inga töntiga rekord alls. Fokuset på räckvidd måste upphöra.
Folk måste få veta hur mycket längre man kommer om man bara sänker hastigheten lite.
Räckviddsångesten minskar om man vet att bilen går 112 mil på en laddning, i allra värsta fall.
Och att man fördubblar räckvidden om man sänker hastigheten från 130 till 80 km/h.
Intressant är också att stora Tesla MS drar mindre el än lilla ID3 i 40km/h.
För vad beror det på?
I låga hastigheter då luftmotstånd inte är så stort.
Är det elmotorn eller invertern som är bättre hos Teslan?
Björn Nyland säger att det är stor skillnad mellan bilar när man har ett högt effektuttag eller lågt vad gäller batteriets interna resistans.
Vissa bilar får helt enkelt bättre verkningsgrad i låga farter/hastigheter än andra bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension