Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Hade min bil inne för 3000mil service och nu märker jag att farthållaren kan köra av sig själv hur länge som helst med rätt förhållanden! Så vad jag har märkt av måste där vara en bil att följa, några gånger varnar den 3-5 gånger att hålla i ratten och visa gånger funkar det direkt efter aktivering. Är detta en ny feature eller typ av bugg? Har inte varit så innan och det funkar väldigt bra, har några filmer jag ska försöka ladda upp vid tillfälle.
Whaaat? Coolt som fan, men det måste ju vara en bugg. Min bil visar en gul ratt efter ungefär en halv mikrosekund utan händerna på ratten, och efter ytterligare någon sekund börjar den varna. Visserligen är min mjukvara från 2019 men jag har svårt att tro att detta är avsiktligt.
Berätta bara inte det för någon. Annars plockar de bort det igen.
Berätta bara inte det för någon. Annars plockar de bort det igen.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så var min bil innan också, men efter jag fick tillbaka den så gjorde den så här
Den är som vanligt när man inte har någon framför.
Nä kommer aldrig säga något
men hade varit kul och höra om någon annan här har samma

Nä kommer aldrig säga något

Jag tror inte det är en bugg läste om det här men trodde det bara vara nytillverkade bilar. De hade förlängt tiden innan den varnar men de var noga med att påpeka att det är samma självstyrning som tidigare.Macki skrev:Så var min bil innan också, men efter jag fick tillbaka den så gjorde den så här![]()
Nä kommer aldrig säga någotmen hade varit kul och höra om någon annan här har samma
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... wheel/amp/
Måste vara detta du läst
“The updated steering wheels make driving even more convenient. The driver only has to lightly touch the touch-sensitive rim once per minute with his or her hand to ensure that the lateral guidance of the adaptive cruise assist remains active. The driver remains fully responsible for steering the vehicle, however. The high-end system, which uses data from the central driver assistance controller (zFAS), can keep the Audi e-tron centered in the lane. It also manages longitudinal guidance across the entire speed range. It supports the driver with accelerating, braking, maintaining speed, keeping distance and in traffic jam situations.”
Jag har en video som är 5,30 på en landsväg där den kör helt själv med ganska snäva svängar, och då hade den redan kört själv i minst 5minuter.
Ska se om jag kan ladda upp den
Måste vara detta du läst
“The updated steering wheels make driving even more convenient. The driver only has to lightly touch the touch-sensitive rim once per minute with his or her hand to ensure that the lateral guidance of the adaptive cruise assist remains active. The driver remains fully responsible for steering the vehicle, however. The high-end system, which uses data from the central driver assistance controller (zFAS), can keep the Audi e-tron centered in the lane. It also manages longitudinal guidance across the entire speed range. It supports the driver with accelerating, braking, maintaining speed, keeping distance and in traffic jam situations.”
Jag har en video som är 5,30 på en landsväg där den kör helt själv med ganska snäva svängar, och då hade den redan kört själv i minst 5minuter.
Ska se om jag kan ladda upp den
Riktigt bra privatleasing erbjudande nu på E-tron 55. 5995:-/ månaden.
24 mån och 1000 mil per år
https://www.blocket.se/vi/94547370.htm
24 mån och 1000 mil per år
https://www.blocket.se/vi/94547370.htm
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Jag kanske kan få en såndär update också. Då får vi se om den beter sig likadant. Jag får kanske ta tillfället i akt och låta verkstan sätta på vinterhjulen. Det sitter fortfarande sommarhjul på min e-tron. 

Om du lämnar in bilen så fråga verkstaden om du kan få den uppdateringen, om de ens känner till den? Om det ens är en uppdatering?
Sen är det ju absolut läge med vinterdäck
La upp en film igår på när den kör själv i 5 minuter, lite långtråkig att kolla på men bilen gör ett bra jobb iallafall.
Som sagt hade varit intressant och höra andra med etron som nyligen varit inne på service om deras bilar fungerar på samma sätt

Sen är det ju absolut läge med vinterdäck

La upp en film igår på när den kör själv i 5 minuter, lite långtråkig att kolla på men bilen gör ett bra jobb iallafall.
Som sagt hade varit intressant och höra andra med etron som nyligen varit inne på service om deras bilar fungerar på samma sätt
Har det inte varit hittills. Dagarna med temperaturer nära noll (eller till och med under) har man hittills kunnat räkna på en hand. Och med tanke på att jag använder bilen bara ytterst sporadiskt har jag helt enkelt inte haft behov för vinterdäck. Om det fortsätter som det är nu, dvs temperaturer en bra bit över noll och inget större behov av bilen, kan jag faktiskt klara mig genom den här så kallade vintern utan att byta. Men man vet ju aldrig. Det kan ju smälla till, samtidigt som jag mot förmodan behöver använda bilen just då när det är kallt.Macki skrev:Sen är det ju absolut läge med vinterdäck![]()
I våras satt vinterdäcken kvar fram till slutet av maj. Då var det samma sak. Jag använde bilen så sällan att jag helt enkelt hade glömt att byta till sommardäck. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det nånsin skulle bli såhär. Tidigare körde jag lätt 3000+ mil om året. Nu kör jag nästan mindre bil än min granne som är 90-år.
Fortfarande midsommarväder här i Kalmar-trakten... 10 plusgrader och regn alltså...mati skrev:Har det inte varit hittills. Dagarna med temperaturer nära noll (eller till och med under) har man hittills kunnat räkna på en hand.Macki skrev:Sen är det ju absolut läge med vinterdäck![]()
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Midsommarväder brukar jag också sägaSvenssons skrev:Fortfarande midsommarväder här i Kalmar-trakten... 10 plusgrader och regn alltså...mati skrev:Har det inte varit hittills. Dagarna med temperaturer nära noll (eller till och med under) har man hittills kunnat räkna på en hand.Macki skrev:Sen är det ju absolut läge med vinterdäck![]()

Sen behöver det ju inte vara minusgrader utan vinterdäck har positiv effekt redan från +7 - +5 grader.
Värt att tänka på, inte bara för din skull utan alla andras också!
Ja, det vet jag. Men som sagt, jag kör så sällan att jag faktiskt kan hoppa över de dagarna/veckorna när det är lite kallare. Jag använder e-tron i princip bara för att dra släpkärran till tippen nån gång ibland. De få gångerna jag använder bilen kör jag alltså på ensamma skogsvägar i hastigheter runt 50, max 70. "Alla andra" är i så fall alla djur som hoppar ut. Senast jag körde var det ett gäng rådjur. Och eftersom det var mörkt såg jag inte dem i tid. Men bilen gjorde det och tvärnitade nåt så in i h*e. Då vet man i alla fall att pre-sense fungerar eller vad det heter.Macki skrev:Sen behöver det ju inte vara minusgrader utan vinterdäck har positiv effekt redan från +7 - +5 grader.
-
- elbilist
Idag fjällresa med lilla släpet.
-4 grader snöfall hela vägen med snö på vägen. Sidvind, 270 höjdmeter upp. 3 bar i alla däcken. Låg i 90 på landsväg. Snitt 3,33 kWh/mil. 19tum.
21 grader i bilen.
Vågade hoppas på 3,5 så jag blev väldigt glatt överraskad.
Vad är det där konstiga vita din bil står på? Sockervadd?
- Off Grid Byggaren
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
En påminnelse att det fina ”erbjudandet” från audi om kostnadsfritt abonnemang i ett år för deras charging service löper ut idag. Så glöm inte att aktivera det innan tolvslaget. Kanske blir möjlighet till lite långresor 2021 som kräver DC får man hoppas.
Gott nytt år!
Gott nytt år!
Tack för påminnelsen. Jag gjorde det nu. Inte för att jag kommer använda det, men jag tänker samtidigt inte avstå från nånting som man har fått gratis med bilen. Man får se det som en backup ifall allting skiter sig.macky skrev:En påminnelse att det fina ”erbjudandet” från audi om kostnadsfritt abonnemang i ett år för deras charging service löper ut idag. Så glöm inte att aktivera det innan tolvslaget. Kanske blir möjlighet till lite långresor 2021 som kräver DC får man hoppas.
Gott nytt år!
Glöm inte att lägga in en påminnelse i kalendern så att man inte missar att säga upp det i tid. För då blir det dyrt.
Gott nytt år
-
- elbilist
Ja audi e-tron charging services är inget annat än ett stort hån mot både audi-kunder och elbilismen i storr. Gör om och gör rätt.mati skrev:Tack för påminnelsen. Jag gjorde det nu. Inte för att jag kommer använda det, men jag tänker samtidigt inte avstå från nånting som man har fått gratis med bilen. Man får se det som en backup ifall allting skiter sig.macky skrev:En påminnelse att det fina ”erbjudandet” från audi om kostnadsfritt abonnemang i ett år för deras charging service löper ut idag. Så glöm inte att aktivera det innan tolvslaget. Kanske blir möjlighet till lite långresor 2021 som kräver DC får man hoppas.
Gott nytt år!
Glöm inte att lägga in en påminnelse i kalendern så att man inte missar att säga upp det i tid. För då blir det dyrt.
Gott nytt år
Gott nytt år.
Vad är det ni tycker fungerar dåligt med Audi charging services och vilka förväntningar har ni på den?
Jag använder endast Audikortet på Ionity och har aldrig haft problem. Tycker mig ofta se andra som ska ladda på Ionity som använder telefonen för att gå igång laddningen och de verkar ofta ha problem. För andra laddare använder jag det företagets eget RFID(Incharge, Bee, Charge&Drive).
Så länge Audikortet fungerar smärtfritt på Ionity är jag beredd att betala en fast kostnad.
Jag använder endast Audikortet på Ionity och har aldrig haft problem. Tycker mig ofta se andra som ska ladda på Ionity som använder telefonen för att gå igång laddningen och de verkar ofta ha problem. För andra laddare använder jag det företagets eget RFID(Incharge, Bee, Charge&Drive).
Så länge Audikortet fungerar smärtfritt på Ionity är jag beredd att betala en fast kostnad.
Audi e-tron
Jag tror många har erfarenhet av Tesla och tycker att det är oskäligt med en fast avgift på något som inte behövs.NiclasS skrev:Vad är det ni tycker fungerar dåligt med Audi charging services och vilka förväntningar har ni på den?
Fast avgift finns inte på Tesla, ej heller på andra bränslen. Ingen har någonsin tyckt det varit ok med en avgift från Circle K, OKQ8, etc för att få lov att tanka bensin på deras pumpar. Speciellt inte en fast avgift som skulle ge "rabatt" ner till ett pris som jämförbart med konkurrenten (läs: pris per Kw i jmf med Tesla SuC) som inte har fast pris.
Den fasta avgiften är kopplad till ett kort som i sig är onödigt. Om du haft en Tesla vet du hur skönt det är att bara stoppa in sladden i bilen och ladda. Inga kort, inga taggar, ingenting. Som e-tron ägare har du en hel samling med kort/rfid-brickor och appar för att kunna köra. Åtminstone på den "egna" lösningen borde de kunna komma längre och ta bort kortet.
Glad för att jag sålt min Tesla
Det jag tycker är dåligt med charging service är själva servicen. De skryter med att det går att använda kortet precis överallt, med det är ju bara skitsnack. Det funkar till exempel inte hos Fortums laddare, och det är där jag brukar ladda de gångerna jag måste snabbladda. Sen är priset helt löjligt högt när man laddar hos andra operatörer än Ionity. De få som fungerar vill säga.
-
- elbilist
Prissättningen är sjukt dålig. Ytterst få snabbladdar tillräckligt mycket för att det över huvud taget finns någon ekonomisk vinning att köpa abonnemanget. (Över ca 2000kWh om året, om man jämför med Enel-x i kombination med ChargePoint)
Endera ska du vara resande i jobbet eller bo i lägenhet och inte ha tillgång till annan laddning.
Och har jag förstått det rätt så är det inte hälsosamt för batteriet att ens snabbladda så pass mycket.(enligt Porsche själva tror jag någon skrev här på forumet)
Sen kanske det är smidigt med själva kortet men det är ju ganska sekundärt i sammanhanget. Jag menar vem tar fram sitt Audi-kort för att ladda för 8kr/kWh på en 50kW-laddare från Bee. Inte direkt svårt att använda Bee's egna app.
Och rätta mig om jag har fel, kostar inte Mercedes abonnemang på ionity hälften av Audis.
Endera ska du vara resande i jobbet eller bo i lägenhet och inte ha tillgång till annan laddning.
Och har jag förstått det rätt så är det inte hälsosamt för batteriet att ens snabbladda så pass mycket.(enligt Porsche själva tror jag någon skrev här på forumet)
Sen kanske det är smidigt med själva kortet men det är ju ganska sekundärt i sammanhanget. Jag menar vem tar fram sitt Audi-kort för att ladda för 8kr/kWh på en 50kW-laddare från Bee. Inte direkt svårt att använda Bee's egna app.

Och rätta mig om jag har fel, kostar inte Mercedes abonnemang på ionity hälften av Audis.
Och i båda fallen är en elbil, och i synnerhet en e-tron ett ganska dåligt val. Bortsett från att det är opraktiskt så finns ju inget som helst ekonomiskt incitament att välja en e-tron före en fossilbil om man är tvungen att ladda via e-tron charging service.Robertrimmevik skrev:Endera ska du vara resande i jobbet eller bo i lägenhet och inte ha tillgång till annan laddning.
Jag ser också främst dessa två fall: Antingen så laddar man mest hemma och då lönar sig inte laddabonnemanget, eller så reser man väldigt mycket, alternativt saknar hemmaladdning, och då blir en fossilbil billigare.
E-tron charging service är helt klart framtagen för den tyska marknaden och deras elpriser. Jag menar, de betalar faktiskt runt 3,50 kr/kWh (!) för hemmaladdning, det får man alltid komma ihåg. Då låter det plötsligt väldigt billigt när man för ytterligare 18€/månad kan ladda hos Ionity för samma kWh-pris.