
Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Moderator: Redaktion
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Har ställt bilen nära huset uppkopplad på wifi för att få senaste uppdateringen. Inget händer. Jag är beredd! Men samtidigt börjar jag misströsta. Kommer våra 85 kW bilar att uppdateras? Hmm... 

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Du får nog din nyårspresent, detta år eller nästa!Kriper skrev:Har ställt bilen nära huset uppkopplad på wifi för att få senaste uppdateringen. Inget händer. Jag är beredd! Men samtidigt börjar jag misströsta. Kommer våra 85 kW bilar att uppdateras? Hmm...

Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Vilket år som helst!chry252 skrev:Du får nog din nyårspresent, detta år eller nästa!Kriper skrev:Har ställt bilen nära huset uppkopplad på wifi för att få senaste uppdateringen. Inget händer. Jag är beredd! Men samtidigt börjar jag misströsta. Kommer våra 85 kW bilar att uppdateras? Hmm...

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Mycket halmgubbespekulationer här också. Har du ägt en MS? Eller ska du fortsätta att tro? Annars tycker jag att du kan hålla dig till att kommentera M3-fora för dina erfarenheter är inte relevanta här. Puss i ljumsken, gubben.BrooklynS skrev:Ja men min poäng är ju att det mycket väl också kan vara ANNAT som kom vid samma uppdatering, exempelvis hur batterivärmen beter sig osv osv osv. För att utesluta detta måste man jämföra med faktisk temperatur osv.

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Undanbeder mig dylika fånigheter särskilt som du också skriver i model 3-forumet. 
Det är oftast ganska smart att försöka hålla sig till fakta och försöka ta reda på dessa ifall de inte är förefintliga. Halmgubbe är något helt annat.

Det är oftast ganska smart att försöka hålla sig till fakta och försöka ta reda på dessa ifall de inte är förefintliga. Halmgubbe är något helt annat.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
förefintliga? Har du tutat i laskan?
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Det är torsdag, så inget är omöjligtKriper skrev:Har ställt bilen nära huset uppkopplad på wifi för att få senaste uppdateringen. Inget händer. Jag är beredd! Men samtidigt börjar jag misströsta. Kommer våra 85 kW bilar att uppdateras? Hmm...
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Året är inte ens en timme gammalt och jag har redan fått lära mig ett nytt ordKriper skrev:förefintliga? Har du tutat i laskan?

https://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/s ... 6refintlig
MS P85 2014
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Skulle vilja se en beskrivning på vad som menas med massor laddat på SuC.BrooklynS skrev:Jag tror säkert att Tesla valt att dra ned maxhastigheten på de bilar som laddat massor på SuC- inte minst borde väl Taxi Stockholm kunna vidimera detta? Vad maxar deras bilar på nuförtiden?
Vi har haft bilen i snart tre år, den hade gått 3000mil på 2,5 år innan vi köpte den, nu gått 7700mil. Sedan dess har 34% av laddningarna, 3,69 MWh laddats på SuC vid totalt ca 150 tillfällen. Den har gått tre resor ned i Europa med mycket koncentrerad SuC just då. Inte mycket i år med tanke på restriktioner och pandemi.
Skulle det räknas som massor laddat på SuC och därför behöva minska laddeffekten får nog användande av bil definieras om.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Intressant info!
Min bil hann köras ca 19 000 mil innan Tesla upptäckte att batterierna inte tål snabbladdning.
Själv har jag dessförinnan inte upplevt att batteriet varit dåligt. Tvärtom, mindre degeneration än förväntat.
Sett till det borde din bil ha många mil o SuC kvar innan behov av nedsättning av laddhastigheten, vad nu Tesla finner sig motiverade att göra denna drastiska förändring av våra bilar (motivet avslöjar de ej då det sannolikt skulle utlösa omfattande garantiåtgärder och kanske punktera hela elbilsmarknaden) så måste de vara riktigt oroliga när de gör det med sådan marginal.
Min bil hann köras ca 19 000 mil innan Tesla upptäckte att batterierna inte tål snabbladdning.
Själv har jag dessförinnan inte upplevt att batteriet varit dåligt. Tvärtom, mindre degeneration än förväntat.
Sett till det borde din bil ha många mil o SuC kvar innan behov av nedsättning av laddhastigheten, vad nu Tesla finner sig motiverade att göra denna drastiska förändring av våra bilar (motivet avslöjar de ej då det sannolikt skulle utlösa omfattande garantiåtgärder och kanske punktera hela elbilsmarknaden) så måste de vara riktigt oroliga när de gör det med sådan marginal.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Jag missade inte det, jag tror absolut dig. Men jag är inte säker på att det är ENDA anledningen. Tesla har en lite ng historia av påståenden från verkstadspersonalen som vid närmare syning bottnar i att de inte heller har information...
Därför vore det väldigt intressant att se hur temperaturerna var innan uppdatering och efter uppdatering. Om det visar sig att de strypt laddeffekten just vid låga temperaturer (under 40-45 grader) men inte på högre, dvs där batterivärmen fått jobba i kanske 35-40 min under landsvägskörning då är det ju ett helt annat läge och kan hanteras med handhavande. Då har man kakan kvar OCH kan äta den.
Vidare verkar det ologiskt att Tesla väljer ut vissa bilar oavsett miltal och bara stryper dem utan vidare. Och lika ologiskt - släpper på vissa andra igen.
Därför vore det mycket intressant att fråga hur taxibilarna i Sthlm laddar, detta så de ofta gått mycket långt och i princip bara laddar på SuC sedan nya...
Därför vore det väldigt intressant att se hur temperaturerna var innan uppdatering och efter uppdatering. Om det visar sig att de strypt laddeffekten just vid låga temperaturer (under 40-45 grader) men inte på högre, dvs där batterivärmen fått jobba i kanske 35-40 min under landsvägskörning då är det ju ett helt annat läge och kan hanteras med handhavande. Då har man kakan kvar OCH kan äta den.
Vidare verkar det ologiskt att Tesla väljer ut vissa bilar oavsett miltal och bara stryper dem utan vidare. Och lika ologiskt - släpper på vissa andra igen.
Därför vore det mycket intressant att fråga hur taxibilarna i Sthlm laddar, detta så de ofta gått mycket långt och i princip bara laddar på SuC sedan nya...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Strypningen som gjordes 2017 gällde enbart 90-batteripacken (med typ H har jag för mig). Mitt batteripack är drabbat av detta. Förändringen av laddkurvan då innebar ca 5 minuters längre laddtid för 10-80%. Kemin som används i cellerna för 90kW var visst inte lika bra som de i tex 85-pack.frippe skrev:Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 391
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Min 2015 70D är definitivt också drabbad.. Köpte den begagnad så vet inte hur mycket första ägaren laddade på SuC men jag laddar absoluta majoriteten hemma.. Så mitt batteri är knappast strypt pga mycket SuC..Svenssons skrev:Strypningen som gjordes 2017 gällde enbart 90-batteripacken (med typ H har jag för mig). Mitt batteripack är drabbat av detta. Förändringen av laddkurvan då innebar ca 5 minuters längre laddtid för 10-80%. Kemin som används i cellerna för 90kW var visst inte lika bra som de i tex 85-pack.frippe skrev:Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Denna nedsättning kom våren 2019 med uppdatering 2019.20.4.2. Finns en annan uppdatering strax före som reducerade räckvidden något. Se:Svenssons skrev:Strypningen som gjordes 2017 gällde enbart 90-batteripacken (med typ H har jag för mig). Mitt batteripack är drabbat av detta. Förändringen av laddkurvan då innebar ca 5 minuters längre laddtid för 10-80%. Kemin som används i cellerna för 90kW var visst inte lika bra som de i tex 85-pack.frippe skrev:Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Model Y LR.
Model S70D
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Då är den stora frågan om dessa data finns lagrade någonstans, eller om de måste laddas ned samtidigt som bilen laddas?BrooklynS skrev:Jag missade inte det, jag tror absolut dig. Men jag är inte säker på att det är ENDA anledningen. Tesla har en lite ng historia av påståenden från verkstadspersonalen som vid närmare syning bottnar i att de inte heller har information...
Därför vore det väldigt intressant att se hur temperaturerna var innan uppdatering och efter uppdatering. Om det visar sig att de strypt laddeffekten just vid låga temperaturer (under 40-45 grader) men inte på högre, dvs där batterivärmen fått jobba i kanske 35-40 min under landsvägskörning då är det ju ett helt annat läge och kan hanteras med handhavande. Då har man kakan kvar OCH kan äta den.
Vidare verkar det ologiskt att Tesla väljer ut vissa bilar oavsett miltal och bara stryper dem utan vidare. Och lika ologiskt - släpper på vissa andra igen.
Därför vore det mycket intressant att fråga hur taxibilarna i Sthlm laddar, detta så de ofta gått mycket långt och i princip bara laddar på SuC sedan nya...
Model Y LR.
Model S70D
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Mycket möjligt att den är men strypningen som det pratas om i början av 2017 gällde enbart 90-batteripacken.A76 skrev:Min 2015 70D är definitivt också drabbad.. Köpte den begagnad så vet inte hur mycket första ägaren laddade på SuC men jag laddar absoluta majoriteten hemma.. Så mitt batteri är knappast strypt pga mycket SuC..Svenssons skrev:Strypningen som gjordes 2017 gällde enbart 90-batteripacken (med typ H har jag för mig). Mitt batteripack är drabbat av detta. Förändringen av laddkurvan då innebar ca 5 minuters längre laddtid för 10-80%. Kemin som används i cellerna för 90kW var visst inte lika bra som de i tex 85-pack.frippe skrev:Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Ja ni ser ju att det inte är så enkelt som många verkar tro... 
Ingen som kör Teslafi och kan jämföra före och efter?

Ingen som kör Teslafi och kan jämföra före och efter?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Särskilt när det som presenteras baseras på anektdoter och spekulationer förutom det som Tesla bekräftat, att de 2019 begränsade laddningen på SuC för äldre bilar och att många med 90 och 100-batterier runt om världen vittnar om att den har återställts i och med Holiday update.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
@BrooklynS:
Man blir ju blivit kopplad till olika handläggare hos Tesla pga deras märkliga organisation varvid man varje gång får en föreläsning om att laddhastighet beror på många faktorer.
När man förklarar att man kört över 25 000 mil i Teslor och är väl förtrogen med detta överger de sedan sommaren 2020 snabbt den inövade föreläsningen och erkänner att det beror på uppdateringen.
Till förvirringen hör att med största sannolikhet är det sant som flera representanter för Tesla angivit: de fick ingen information om nedsättningen utan fick först via kunder och egen erfarenhet kännedom om att något hänt.
Även sverigechefen för servicenheten hos Tesla påstod hösten 2020 att han inte hade kännedom om fenomenet utan bad att få återkomma efter att ha informerat sig.
Återkom med besked om att bilarna är via uppgraderingen hösten 2019 reducerade vad gäller laddhastigheten för att skydda batterierna då de ej tål snabbladdning.
Varför plötsligt?
Man avslöjar ej heller vid vilken laddmängd algoritmen slår till och begränsningen aktiveras.
(Tyvärr så minns jag inte värdet som en norsktalande handläggare angav då han febr 2020 on line mätte bilens egenskaper under tiden som jag laddade på SuC, där han kunde konstatera att batteriet hade rätt temperatur och laddade helt enligt det nya protokollet. Jag vill dock minnas att jag tänkte att det var förfärande lågt värde och att jag sannolikt redan snabbladdat minst dubbelt så mycket via SuC.)
Då detta värde är hemligt och sannolikt lågt har det inte varit intressant att få batteriet utbytt då det nya skulle vid min normala användning snabbt bli föremål för nedgradering.
Om värdet var känt, acceptabelt högt och priset för bytet ok , skulle jag starkt överväga det.
Att Tesla inte erbjuder detta öppet och rakt beror sannolikt på att man då genast har svårt att dra en linje mellan garantianspråk och byte pga normal förslitning och denna diskussion skulle behöva föras med väldigt många teslaägare nu och i framtiden.
Att nedgraderingen av laddhastigheten numera är erkänd av Tesla är du ”BrooklynS” väl medveten om efter att du varit flitig deltagare av tråden ”Konsumenträtt.......”
som under den kanske olyckliga rubriken inte avslöjar innehållet men som behandlar just detta problem med laddhastigheten.
Ljuset i tunneln är de antydningar om att senaste uppdateringen kanske återställer laddhastigheten.
Är det så? Vi har inte fått några verkligt bekräftande av detta vad jag kan se.
Om så är fallet är det medvetet ändrat eller är det en bugg i programvaran, dvs helt enkelt så att man missat att ta med algoritmen för nedsättning av laddhastigheten?
Man blir ju blivit kopplad till olika handläggare hos Tesla pga deras märkliga organisation varvid man varje gång får en föreläsning om att laddhastighet beror på många faktorer.
När man förklarar att man kört över 25 000 mil i Teslor och är väl förtrogen med detta överger de sedan sommaren 2020 snabbt den inövade föreläsningen och erkänner att det beror på uppdateringen.
Till förvirringen hör att med största sannolikhet är det sant som flera representanter för Tesla angivit: de fick ingen information om nedsättningen utan fick först via kunder och egen erfarenhet kännedom om att något hänt.
Även sverigechefen för servicenheten hos Tesla påstod hösten 2020 att han inte hade kännedom om fenomenet utan bad att få återkomma efter att ha informerat sig.
Återkom med besked om att bilarna är via uppgraderingen hösten 2019 reducerade vad gäller laddhastigheten för att skydda batterierna då de ej tål snabbladdning.
Varför plötsligt?
Man avslöjar ej heller vid vilken laddmängd algoritmen slår till och begränsningen aktiveras.
(Tyvärr så minns jag inte värdet som en norsktalande handläggare angav då han febr 2020 on line mätte bilens egenskaper under tiden som jag laddade på SuC, där han kunde konstatera att batteriet hade rätt temperatur och laddade helt enligt det nya protokollet. Jag vill dock minnas att jag tänkte att det var förfärande lågt värde och att jag sannolikt redan snabbladdat minst dubbelt så mycket via SuC.)
Då detta värde är hemligt och sannolikt lågt har det inte varit intressant att få batteriet utbytt då det nya skulle vid min normala användning snabbt bli föremål för nedgradering.
Om värdet var känt, acceptabelt högt och priset för bytet ok , skulle jag starkt överväga det.
Att Tesla inte erbjuder detta öppet och rakt beror sannolikt på att man då genast har svårt att dra en linje mellan garantianspråk och byte pga normal förslitning och denna diskussion skulle behöva föras med väldigt många teslaägare nu och i framtiden.
Att nedgraderingen av laddhastigheten numera är erkänd av Tesla är du ”BrooklynS” väl medveten om efter att du varit flitig deltagare av tråden ”Konsumenträtt.......”
som under den kanske olyckliga rubriken inte avslöjar innehållet men som behandlar just detta problem med laddhastigheten.
Ljuset i tunneln är de antydningar om att senaste uppdateringen kanske återställer laddhastigheten.
Är det så? Vi har inte fått några verkligt bekräftande av detta vad jag kan se.
Om så är fallet är det medvetet ändrat eller är det en bugg i programvaran, dvs helt enkelt så att man missat att ta med algoritmen för nedsättning av laddhastigheten?
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Tror inte det går att se temperatur på batteriet i teslafi. Jag lyckas inte men har å andra sidan ingen prenumeration längre så kanske är begränsad.BrooklynS skrev:Ja ni ser ju att det inte är så enkelt som många verkar tro...
Ingen som kör Teslafi och kan jämföra före och efter?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Nä jag dubbelkollade nu, tyvärr ser man inte temperaturen på batteriet. Man måste nog använda en såndär OBD-läsare som Teslabjørn kör med.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Detta är pudelns kärna. Att Tesla duckar och ger ut information som kan tolkas på olika sätt resulterar i att ägare känner sig tvingade att lära upp sig själva, köpa testutrustning och själva diagnostisera bilen. Ett arbete som Tesla själva borde erbjuda i syfte att räta ut frågetecken och för att minska ryktesspridningen.BrooklynS skrev:Nä jag dubbelkollade nu, tyvärr ser man inte temperaturen på batteriet. Man måste nog använda en såndär OBD-läsare som Teslabjørn kör med.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Det håller jag helt med om!
Dock fortfarande intressant att VETA eftersom förändringar inträdde ungefär samtidigt även vad gäller förvärmning osv.
Tesla borde inte ducka frågorna eftersom osäkerhet inte är bra för varumärket.
Dock fortfarande intressant att VETA eftersom förändringar inträdde ungefär samtidigt även vad gäller förvärmning osv.
Tesla borde inte ducka frågorna eftersom osäkerhet inte är bra för varumärket.
Tesla Y LR -22 EAP