Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Det låter som vilken standard kinafabrik som helst, och egentligen inte som något dåligt ställe jämfört med många andra (inga staket för självmordshoppare, etc.).
Läste inget direkt om bristande miljöhänsyn, men ett par saker i artiklen (om det är sant) hade också upprört mig:
"Back in his last gig, Liu recalls, superiors would bring workers snacks and say nice things like "everybody did a good job today" to them, while senior engineers would even cook dumplings and share them with juniors. Tesla's Shanghai factory doesn't have dumplings."
Detta är dåligt. Jag älskar dumplings!
"The company replaced SAP's offerings with its own ERP systems a few years ago. That system has not received much positive feedback from Tesla's Shanghai-based workers"
Jag har jobbat med SAP, och håller med om att det är något som alla stora företag i världen bör ha. Mycket dåligt av Tesla att inte vilja köra SAP.
"Workers who spoke to PingWest said that in reality, Tesla's Shanghai factory was not much different from other automotive plants they've worked at."
Ok. Kan köpa det.
"Chaps, today the leaders had a meeting. One of the people at the meeting may have had too much chives."
Trist! Jag gillar gräslök. Dock kan också jag få för mycket flatulens av det ibland (är väl baksidan av lök rent generellt).
"In numerous WeChat group chats seen by PingWest, local sales personnel are promoting heavily discounted like-new Model 3s that they said are either sold but unsuccessfully delivered or company vehicles."
Illa.
"Zhu told media outlets soon after becoming the head of Tesla China that he flies to California to report to Musk almost every two weeks because he values communications greatly."
"But soon after securing the factory, a nail in the wood was removed for Zhu as Ren got promoted to global VP in charge of sales and moved back to California."
"To some extent, Ren's promotion to global VP and fading away from China can be seen as the result of Musk and HQ's compromise."
Jag tycker det är OK att Zhu och Musk får lova att prata direkt med varandra, även om det kanske var synd att Ren fick bli VP för global försäljning för Tesla, och inte bara över Asien. Tydligen ville han dock tillbaka till Kalifornien och jobba ifrån Tesla HQ. Akita; vad tycker du själv om detta?
Som jag skrev i inlägget du citerar så tycker jag att det är tråkigt om det stämmer. Elon odlar ju gärna bilden av Tesla som ett företag vars primära syfte är att skynda på utvecklingen mot ett hållbart samhälle, med fokus på transporter. Då tolkar iallafall jag det som ett misslyckande för Tesla som företag om det stämmer att produktionen i Kina varken är socialt eller miljömässigt hållbar. Att du försöker förminska det genom att fokusera på att personalen inte får dumplings längre, istället för att kommentera uppgifterna om bristande miljöhänsyn som framkommer i texten, förändrar inte det.
Som jag skrev är det svårt att bedöma hur trovärdiga uppgifterna är. Men i och med att SR+ numera exporteras från Kina känns det rimligt att frågan lyfts och att presumtiva köpare ges möjlighet att utöva kundinflytande på både information och produktionsvillkor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Verkar vara elbrist i Kina på grund av att de inte vill importera kol från Australien, för de är sura på Australien.
Detta gör att kineserna är oroliga för hur de ska ladda elbilen, och avvaktar med inköp.
Tesla får då kapacitet över, som de använder för att producera sr+ för den europeiska marknaden.
Så det är tydligen tack vare Australien som vi kan köpa kinesiska sr+ i Europa.
Sr + med lfp från catl har 468 km range enligt NEDC. Någon som kan konvertera NEDC till EPA ? Så vi får svart på vitt hur skillnaden i range ser ut mot de tidigare modellerna .
Sr + med lfp från catl har 468 km range enligt NEDC. Någon som kan konvertera NEDC till EPA ? Så vi får svart på vitt hur skillnaden i range ser ut mot de tidigare modellerna .
Tidigare modellen hade 386 240 Miles EPA
Då det är två olika typer av tester så finns det inget enkelt sätt att konvertera, förhållandena mellan NEDC och EPA var olika för olika bilar.
Hej, Vi körde nyligen vår nya mic model 3 upp från Tyskland till stockholm. Jag samlade in några av laddningsdiagrammen som visar att den laddar ok, särskilt när den värms upp. inte den största räckvidden dock - bara cirka 250 km går från 100% till 5%.
Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
Jag tror man ska vara försiktig att jämföra olika tester. Vi vet till exempel inte hur snabbt Björn kör på sina tester, vilket gör det svårt att tolka skillnaderna mellan olika bilar. Med tanke på att bara körningen tog 9 timmar och 36 minuter i det här testet, medan Teslabjörns totaltid (inklusive laddning) var 10 timmar och 30 minuter när han testade den "gamla" SR+ så måste han ha blåst på rejält mycket, iallafall i det testet. Det är lite synd att han inte redovisar körtiden separat i testerna, kör han igenomsnitt 20 km/h snabbare i ett av testerna än i ett annat gör ju det en enorm skillnad på totaltiden.
Med det sagt så verkar det som om laddeffekten inte imponerar in MiC teslan. Det var i och för sig bättre resultat än de relativt låga effekter Barbro66 fick ovan, men ändå bara 72 kW i snitt som bäst (mellan 8-79%). Förhoppningsvis uppdaterar Tesla detta så småningom. Annars är ju bilen ett riktigt nerköp jämfört med den gamla SR+, och väldigt dyr med tanke på vad man får för pengarna jämfört med konkurrenterna och andra Model 3, inklusive tidiga SR+.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Såg tidigare att dessa teslor laddar snabbare från typ 70-100% så från 0-100 var dom rätt jämna. Men många laddar väll främst bara upp till 70-80 procent på resande fot och då är den gamla snabbare i nuläget
Senast redigerad av vibrationsfri, redigerad totalt 1 gånger.
Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
Jag tror man ska vara försiktig att jämföra olika tester. Vi vet till exempel inte hur snabbt Björn kör på sina tester, vilket gör det svårt att tolka skillnaderna mellan olika bilar. Med tanke på att bara körningen tog 9 timmar och 36 minuter i det här testet, medan Teslabjörns totaltid (inklusive laddning) var 10 timmar och 30 minuter när han testade den "gamla" SR+ så måste han ha blåst på rejält mycket, iallafall i det testet. Det är lite synd att han inte redovisar körtiden separat i testerna, kör han igenomsnitt 20 km/h snabbare i ett av testerna än i ett annat gör ju det en enorm skillnad på totaltiden.
Med det sagt så verkar det som om laddeffekten inte imponerar in MiC teslan. Det var i och för sig bättre resultat än de relativt låga effekter Barbro66 fick ovan, men ändå bara 72 kW i snitt som bäst (mellan 8-79%). Förhoppningsvis uppdaterar Tesla detta så småningom. Annars är ju bilen ett riktigt nerköp jämfört med den gamla SR+, och väldigt dyr med tanke på vad man får för pengarna jämfört med konkurrenterna och andra Model 3, inklusive tidiga SR+.
Visst är de så. Björn har sina trix för att få ut precis så mycket som de går och han är duktigt på att planera körningen. Sen har Björn helt andra hastighets begränsningar att ta hänsyn till.
Precis som du skrev så är de egentligen laddningen 10-70% SoC dom är de dom intresserar mig. För nu är de ganska tydligt att oavsett hur långt man förvärmt så är de svårt att komma över 70kw.
Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
Det suger ju lite med den låga hastigheten, hoppas de speedar upp det snart annars faller ju sr+ bort för vår del.
Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.
Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.
Var har du sett att de laddar snabbare 0-100? Sen är det ju de sista procenten sega att vänta på. Det enda jag kan se som positivt är att de tål 100 % dagligen vilket gör att det mer praktiskt.
Räckvidden beror väll på ett lite större batteri? Sen skulle väll lfp vara ett billigare batteri men priset är det samma fortfarande till kund?