Svenssons skrev:renes skrev:
Förutom i kristider, som nu, då man ökar money supply snabbare än värdeökningen pga produktion i samhället. Men det är ett undantag.
Såg också att Apples stigning låg före i kurvan men först efter jag postade inlägget så jag litar på dig. Det är dock märkligt att värdet stiger vid kristid. Både AAPL och M1 fick ju en rejäl ökning i uppåtgåendetrenden vid finanskrisen 2008. Denna hastighet höll till 2020 när Corona slog till, då ökade både TSLA, AAPL, M1 och andra aktier än kraftigare uppåt.
Jo, men jag tror det är unikt för just Apple, Tesla, NVidia, TSMC och en del till. Deras egna värden är i en klass för sig. Tittar du idag på dessa så ser du att de går upp rätt häftigt, men jämför med NASDAQ index så ser du att det samtidigt sjunker kraftigt. Så dessa aktier är undantaget, de presterar nästan alltid betydligt bättre än snittet.
Ser man på kurvans form så hittar man likheter, men Apple, Tesla och de andra ligger multiplar högre.
Skälen till det är nog flera. Ett är att de har ökat sin värdeproduktion trots krisen. Att de alltmer blir de aktier man flyr till när de flesta andra viker sig för krisen. Att de verkar vara en trygg investering som inte påverkas ens av det som händer nu.
AAPL förstår jag fullständigt varför det går upp (även om det inte går upp i samma takt som TSLA). Och varför det kommer att gå upp alltmer. Tänk M1 (processorn, inte money supply) med alla dess konsekvenser för industrin, och möjligen Apple Car.