Lystico skrev:Är det någon som har en bra guide på vad man ska titta efter på en begagnad model x?
Frugan och jag har börjat fundera om vi skulle sälja vår m3p och satsa på en X i stället.
6 eller 7 sits? 6 sist har bättre säten i andra raden, går packa mjuka väskor mellan sätena eller kylbox men inga långa saker går in bakifrån då 2:a raden inte har fällbara säten.
Stolar. 2016 och ett tag till hade även tillvalet fläktkylning. Superbra när det är varmt. Borta på nya bilar, de har bara värme men sköna framstolar.
Är stora skärmen (MCU) bytt? Kommer att gå sönder. En fördel att hela skärmen är bytt, ger bättre bild men numera byter även Tesla felande komponent i stället. Kolla vilka reparationsvillkor som finns nu från Tesla.
Värmeelementet verkar kunna gå sönder men rimligen omöjligt att bedöma på en begagnad. DVS fördel om den redan är bytt.
Jag har även bytt AC kompressor, lika värmeelement ovan.
X har aluminium kaross, du behöver inte leta rost.
Har bilen stenskottsfilm? En fördel, oskyddade ytor som min bakdörr blir blästrad.
Hur degraderat är batteriet? Svårt att kolla men det jag tror mest på är låna bilen och registrera hur många % ni laddat samt antal kWh. Tror mindre på räckvidd på mätaren i bilen. 90D modeller har eller kommer få en begränsning till max 90 kWh. Inte så dramatiskt men något längre laddtid från tomt till ca halvt. Kan inte utantill vad som gäller andra modeller vad gäller max laddeffekt när billen blir några år.
Kolla däckens mönster längst in. Kan vara 0 mm längst in men 5 mm längre ut. Inget avgörande men ett prutargument.
Knakande i framvagnen, jag har haft det i låg fart men det har gått över. Felet är hittat och inte orimligt dyrt att åtgärda.
Ljusramp, har bilen det +++. Orginal helljus är inte roligt att köra med.
Jag föredrar 20" sommar och 19" vinter. Sommarhjulen drar ca 10% mindre än de större tror jag. Här är tyckandet väldigt olika.
Knutar, du har ju vad jag vet 8 års drivlinegaranti i botten. Bör kännas vid kraftig acceleration om du provkör. Jag har inte bytt på 13.000 mil.
P eller inte P? Om du inte straffas av högre förmånsvärde för P versioner är det härligt men har kört utan P i en bil i 13.000 mil och även den är långt kvickare än de flesta andra bilar.
Autopilot eller vad du nu vill kalla det. Jag föredrar "navigate on autopilot" där bilen är duktig på filbyte och att hitta rätt avfart från en huvudväg. Min 2016 med en kamera på rutan kan hjälpligt byta fil på större flerfiliga vägar. Vet inte vilken modell fler kameror kom och viktigast har bilen "total självkörningsförmåga"? Då jag har det på alla bilar vet jag inte var gränsen går. Väljer du mellan olika bilar kan det vara värt att testa under körning om säljaren är oklar.
Drag.
Numera ingår det på nya bilar men hur är det på den begagnade du köper. Antar att fästet alltid sitter där men måste du köpa till en löstagbar dragkrok och vilken besiktning behövs om du vill ha drag och måste köpa till drag.
Ljudanläggningar. Från början fanns olika val, nya bilar har bara en variant. Vet ej när valbarheten togs bort. Bästa tillvalet Ultra Hi fi och nya bilar har toppenljud.
Fri laddning. Finns trådar om det men jag tror att med 2016 har bilen fri laddning om den inte har sålts begagnad via Tesla. De lär ta bort det. Någon gång 2017 blev det att fri laddning följer första ägare. Finns även en text i kunskapsbasen i forumet. Nya bilar betalar för laddning, även X. Inte dramatiskt men en av många faktorer.
AC laddning. Gick att uppgradera från 11 till 16 kW. Tror inte X har tidiga med 22 kW. Nu är 16kW standard. 16 kW har fördelar i glesbygd, främst förr.
Köldpaket var ett tillbehör första åren. Kolla om det ingår. Jag har rattvärme, värme i torkarnas viloläge .
Lycka till.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro