Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av vigge50 »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Det finns redan självgående elbussar i Stockholm.
Men viker de av från rutten för att hämta upp eller lämna dig vid dörren?
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren? Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss? Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken. Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle man kunna tänka sig att betala för nått sånt? Hur skulle debiteringen gå till? Betala per kilometer eller skulle det bli billigare när näste passagerare kliver in?
En sån här lösning är ju tekniskt möjlig även utan självkörning men jag antar att det är priset som är problemet.
Jag skulle inte använda skiten ens om jag fick betalt.
Vill åka vart och när jag vill och inte vänta på några taxi.
Har aldrig åkt taxi.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

vigge50 skrev:
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren?
För att det blir betydligt billigare så.
vigge50 skrev:
Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss?
Nånstans mellan taxi och buss. Det här är inte ett hypotetiskt koncept, det har funkat i praktiken alldeles utmärkt i Israel sen mer än ett halvt sekel.
vigge50 skrev:
Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken.
Ja, men det är inte så det funkar. I Israel tar folk bussen om den går ungefär dit man vill. Om inte, tar man ofta sherut. Så det är inte ett alternativ till buss, men ett effektivt alternativ till taxi och egen bil.
vigge50 skrev:
Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Nja, det är inte så svårt. Du beställer en taxi/sherut som kommer och hämtar dig. Om någon på vägen vill åka med så föreslår "föraren" (AI alltså) att plocka upp den personen och dela kostnaden. Det är upp till dig om du vill det eller inte.

Eftersom AI i det här fallet kommer att kunna göra extremt komplexa optimeringar av resvägar utan större problem så kommer den här metoden att lämpa sig synnerligen väl till en autonom flotta av transporter. Det är inte heller svårt att se hur det kan tillämpas för frakter, i synnerhet "last mile".

Vi har alltså ett beprövat system, sheruts, som lämpar sig synnerligen väl för automatisering. Det löser dörr-till-dörr problemet samtidigt som det reducerar både kostnad och antal fordon jämfört med taxi. Så mängden fordon i stadstrafik behöver inte bli så stort.

Där vanlig buss på fast linje fungerar, så är det ännu billigare för den som vill nyttja det. Finns inget skäl att eliminera det alternativet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
vigge50 skrev:
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren?
För att det blir betydligt billigare så.
vigge50 skrev:
Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss?
Nånstans mellan taxi och buss. Det här är inte ett hypotetiskt koncept, det har funkat i praktiken alldeles utmärkt i Israel sen mer än ett halvt sekel.
vigge50 skrev:
Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken.
Ja, men det är inte så det funkar. I Israel tar folk bussen om den går ungefär dit man vill. Om inte, tar man ofta sherut. Så det är inte ett alternativ till buss, men ett effektivt alternativ till taxi och egen bil.
vigge50 skrev:
Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Nja, det är inte så svårt. Du beställer en taxi/sherut som kommer och hämtar dig. Om någon på vägen vill åka med så föreslår "föraren" (AI alltså) att plocka upp den personen och dela kostnaden. Det är upp till dig om du vill det eller inte.

Eftersom AI i det här fallet kommer att kunna göra extremt komplexa optimeringar av resvägar utan större problem så kommer den här metoden att lämpa sig synnerligen väl till en autonom flotta av transporter. Det är inte heller svårt att se hur det kan tillämpas för frakter, i synnerhet "last mile".

Vi har alltså ett beprövat system, sheruts, som lämpar sig synnerligen väl för automatisering. Det löser dörr-till-dörr problemet samtidigt som det reducerar både kostnad och antal fordon jämfört med taxi. Så mängden fordon i stadstrafik behöver inte bli så stort.

Där vanlig buss på fast linje fungerar, så är det ännu billigare för den som vill nyttja det. Finns inget skäl att eliminera det alternativet.
Sökte på sherut och turistsidan som kom upp hävdar att det kostar ungefär som en bussbiljett att åka med i minibussen när det än så länge finns en fysisk chafför.

https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare

Inlägg av jbark »

Känns som tråden är lite off topic :roll:

Känns som att 40000 dolar kommer dröja lite men borde inte de svenska priserna justeras 2021 med tanke på dollaren även om de valutasäkrar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle man kunna tänka sig att betala för nått sånt? Hur skulle debiteringen gå till? Betala per kilometer eller skulle det bli billigare när näste passagerare kliver in?
En sån här lösning är ju tekniskt möjlig även utan självkörning men jag antar att det är priset som är problemet.
Har aldrig åkt taxi.
Jag tänkte lägga mitt bud på gratis, alltså de som vill att jag ska åka till dem får betala annars stannar jag hemma och shoppar över nätet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Har aldrig åkt taxi.
Jag tänkte lägga mitt bud på gratis, alltså de som vill att jag ska åka till dem får betala annars stannar jag hemma och shoppar över nätet.
Så är det redan på vissa ställen, särskilt där transport är väldigt billigt.
Minns jag var på Iconsiam i Bangkok för några år sedan, då stod dom för transporten dit.
Ikea kör(de?) väl en gratisbuss i Sthlm till deras varuhus också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:

Så är det redan på vissa ställen, särskilt där transport är väldigt billigt.
Minns jag var på Iconsiam i Bangkok för några år sedan, då stod dom för transporten dit.
Ikea kör(de?) väl en gratisbuss i Sthlm till deras varuhus också.[/quote]
Gekås har det också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

jbark skrev:

Känns som att 40000 dolar kommer dröja lite men borde inte de svenska priserna justeras 2021 med tanke på dollaren även om de valutasäkrar?
Varför det?
De svenska priserna på Tesla sätts efter tillgång och efterfrågan, möjligen sneglar man på hur mycket konkurrenterna tar för sina bilar.
Polestar 2 kostar 700.000 och XC40 P8 kostar 750.000 med lite utrustning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

mikebike skrev:
jbark skrev:

Varför det?
De svenska priserna på Tesla sätts efter tillgång och efterfrågan, möjligen sneglar man på hur mycket konkurrenterna tar för sina bilar.
Fast jag tror att Polestar vad gäller Polestar 2 tittat en del på Tesla (framförallt Model 3) och priset är nog en av sakerna där.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare

Inlägg av jbark »

mikebike skrev:
jbark skrev:

Varför det?
Beror ju på hur id4 lyckas men om den kommer utan barnsjukdommar som id3 har så är ju maxutrustade varianten 130 000 billigare. För egen del är jag ju beredd att betala mer för tesla men troligtvis inte så mycket mer.

Sen kan det ju vara så att de säljer allt ändå men jag tror att id4 kan minska efterfrågan på model y och det i kombination med en billigare dollar borde leda till lägre priser.
Användarvisningsbild
BAG
Teslaägare

Inlägg av BAG »

Nuvarande MY pris baseras på $ men eftersom MY för Europa kommer att tillverkas i Berlin kommer priset att baseras på €
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare

Inlägg av jbark »

BAG skrev:
Nuvarande MY pris baseras på $ men eftersom MY för Europa kommer att tillverkas i Berlin kommer priset att baseras på €
Ja det är sant men då slipper de tullavgiften på bilen samt att kronan gått starkt mot euron med. Men sen är det ju så att tesla sätter sina egna priser. Men om jag får gissa så tror jag att både model 3 och model y kommer prissänkas 2021.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

jbark skrev:
BAG skrev:
Ja det är sant men då slipper de tullavgiften på bilen samt att kronan gått starkt mot euron med. Men sen är det ju så att tesla sätter sina egna priser. Men om jag får gissa så tror jag att både model 3 och model y kommer prissänkas 2021.
Det tror jag också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare

Inlägg av hakon18 »

jbark skrev:
mikebike skrev:
jbark skrev:

Varför det?
Beror ju på hur id4 lyckas men om den kommer utan barnsjukdommar som id3 har så är ju maxutrustade varianten 130 000 billigare. För egen del är jag ju beredd att betala mer för tesla men troligtvis inte så mycket mer.

Sen kan det ju vara så att de säljer allt ändå men jag tror att id4 kan minska efterfrågan på model y och det i kombination med en billigare dollar borde leda till lägre priser.
Instämmer helt. Beroende på kalkylerad produktionstakt i Berlin-fabriken skulle de, om de vill, kunna öka efterfrågan genom att sänka priset. Marginalen på Model Y ska vara ganska god så det bör finnas utrymme.

ID.4 är en vass konkurrent till Model Y och frågan är hur stor marknadsandel Tesla är beredda att släppa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hur är specifikationen för ID4 när det gäller självkörande funktioner? Jag vill ju inte få det sämre än vad det är på Model 3 nu utan FSD paketet. Om det är så att ID4 har bättre specifikation så måste man ju lägga till de där 77000kr på Model Y priset också. Är det samma som ID3.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

hakon18 skrev:
Instämmer helt. Beroende på kalkylerad produktionstakt i Berlin-fabriken skulle de, om de vill, kunna öka efterfrågan genom att sänka priset. Marginalen på Model Y ska vara ganska god så det bör finnas utrymme.

ID.4 är en vass konkurrent till Model Y och frågan är hur stor marknadsandel Tesla är beredda att släppa.
Jag tror inte att priset kommer påverkas av konkurrenterna direkt. Tesla kommer nog vilja öka produktionshastigheten så snabbt som möjligt i Giga Berlin oavsett vad konkurrenter gör eller säljer. De kommer också vilja sälja allt de tillverkar samt till så högt pris som möjligt. Ju fler bilar konkurrenterna säljer, desto fler kunder kommer det dock finnas så indirekt kommer priset påverkas eftersom det är styrmedlet Tesla har att snabbt ändra försäljningssiffror. Nya funktioner, FSD, bättre kvalite eller liknande som kan motivera högre pris kommer ta längre tid att ändra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare

Inlägg av jbark »

LarsL skrev:
Hur är specifikationen för ID4 när det gäller självkörande funktioner? Jag vill ju inte få det sämre än vad det är på Model 3 nu utan FSD paketet. Om det är så att ID4 har bättre specifikation så måste man ju lägga till de där 77000kr på Model Y priset också. Är det samma som ID3.
Tycker inte man ska räkna med fsd eller travel assist, är väll ganska få som betalar extra för det i sverige. Visst man får med travel assist i id4 men inte fsd i model y, dock är de nog inte jämförbara än. Oavsett känns det ju lite som att total självkörning ligger långt bort i eu.

Det som skulle kunna motivera prisskillnaden mellan id4 och model Y är ju om tesla sätter i nya batterier och får längre range, men känns som de har tillräklligt bra för de flesta idag så då borde det finnas mid/standard range som har 300 miles range som konkurrerar med id4.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

jbark skrev:
LarsL skrev:
Tycker inte man ska räkna med fsd eller travel assist, är väll ganska få som betalar extra för det i sverige. Visst man får med travel assist i id4 men inte fsd i model y, dock är de nog inte jämförbara än. Oavsett känns det ju lite som att total självkörning ligger långt bort i eu.

Det som skulle kunna motivera prisskillnaden mellan id4 och model Y är ju om tesla sätter i nya batterier och får längre range, men känns som de har tillräklligt bra för de flesta idag så då borde det finnas mid/standard range som har 300 miles range som konkurrerar med id4.
Det går inte jämföra travel assist och FSD.
Travel assist = AP Bättre eller sämre vet inte :) .
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla MY är väldigt billig att tillverka, vilket gör den till rena sedelpressen för Tesla.

På sikt ska priset för en MY pressas ner ännu mera.
"Over time, there is room for price to drop down to 260k=327.000SEK while maintaining 25% gross margin."

Tesla’s China Model Y has 29.4% gross margin: report.

Tesla’s gross margins for the Model Y are around three-times the industry average, which hover between 8-10% for luxury cars. This means Tesla is making around three times the amount of money per unit compared to any other carmaker. While demand continues to remain healthy for Tesla’s cars based on 2020 sales figures, the company is churning plenty of profitability from its Giga Shanghai-produced cars.

According to Guosen Securities, the cost of MIC Model Y is ¥237,930 while it currently sells for ¥339,900. That’s 30% gross margin. Over time, there is room for price to drop down to 260k while maintaining 25% gross margin. Elsewhere a report says LFP MY may debut in late 2021.
https://www.teslarati.com/tesla-china-m ... eport/amp/
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Var får de sina siffror ifrån, kristallkulan som Tesla tillverkar? 2019 hade några premiumtillverkare dessa marginaler

BMW: 6,5%
Audi: 8,4%
Mercedes: 5,6%

Detta är på företaget, självklart är då lönsamheten på bilarna högre. Kollar vi dessutom på deras dyrare modeller så blir marginalen ännu högre. Att då påstå att premiumtillverkare ha en vinstmarginal på 8-10% mot Teslas uppskattade på 29,4% för Model Y blir helt galen.

Ska vi jämföra med premiumstillverkarnas marginaler på 8-9% så ska det jämföras med Teslas förlust förra året, ej marginalen för tillverkningen av en enskild modell.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Current Tesla GF3 production at 8K/week.
Model 3: 5K Model Y: 3K
By 2021 end estimated to be at 15K/week.
2021 MIC sales estimate at 425K.
Model 3: 180K Model Y: 245K
Exports: 100K (INDUSTRIAL SECURITIES)
https://insideevs.com/news/464346/china ... -per-week/

Intressant är att i slutet av detta år så är man uppe i en produktions kapacitet på ca 15.000 bilar i veckan.
Motsvarar ca 780.000 bilar per år.
Ca 100.000 av dessa exporteras.
Hur många av dessa hamnar i Europa?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Current Tesla GF3 production at 8K/week.
Model 3: 5K Model Y: 3K
By 2021 end estimated to be at 15K/week.
2021 MIC sales estimate at 425K.
Model 3: 180K Model Y: 245K
Exports: 100K (INDUSTRIAL SECURITIES)
https://insideevs.com/news/464346/china ... -per-week/

Intressant är att i slutet av detta år så är man uppe i en produktions kapacitet på ca 15.000 bilar i veckan.
Motsvarar ca 780.000 bilar per år.
Ca 100.000 av dessa exporteras.
Hur många av dessa hamnar i Europa?
Inga om det är Model Y vi pratar om eftersom Giga Berlin kommer vara uppe och snurra innan det är dags för export från Kina. Australien, Nya Zeeland, Japan och övriga Asien lär nog dock kunna få Model Y från Kina.

Det är ju inga 100k av 780k i år och 15k per vecka i slutet av 2021 är inklusive Model 3...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

vigge50 skrev:
Var får de sina siffror ifrån, kristallkulan som Tesla tillverkar? 2019 hade några premiumtillverkare dessa marginaler

BMW: 6,5%
Audi: 8,4%
Mercedes: 5,6%

Detta är på företaget, självklart är då lönsamheten på bilarna högre. Kollar vi dessutom på deras dyrare modeller så blir marginalen ännu högre. Att då påstå att premiumtillverkare ha en vinstmarginal på 8-10% mot Teslas uppskattade på 29,4% för Model Y blir helt galen.

Ska vi jämföra med premiumstillverkarnas marginaler på 8-9% så ska det jämföras med Teslas förlust förra året, ej marginalen för tillverkningen av en enskild modell.
Ja de där 29,4% är väl bruttomarginal och den ska inte jämföras med vinstmarginal.

Men det går samtidigt inte att komma ifrån att Tesla har bra marginaler för att vara ett tungt industriföretag som växer med 50% per år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nu säljs Tesla MY
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$

Bara ca 5 % kvar till 40.000 dollar.
Skriv svar