Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.
Ingen aning vad man egentligen får. För vår e-Golf utgår abonnemanget om två månader. Vi får se om nånting livsviktigt slutar fungera. Skulle inte tro det. Men i en iD3 är det nog mer som är kopplat till online-tjänsten än i en Golf.
I min e-tron har jag ett separat Sim-kort som jag hade kvar liggandes. Annars funkar nästan ingenting utan abonnemang. Ingen internetradio eller andra tjänster. Så det vill man ju ha och det ingick inte när jag köpte bilen.
Har ID3 möjlighet att stoppa in ett eget Sim-kort?
Nej id3 har e-sim så går inte att sätta någon simkort i den men om vw tillåter de så borde man ju kunna skaffa abonnemang som man kopplar mot detta e-sim.
Däremot är de ofta så att biltillverkaren ser de som en tjänst, tex som tesla där man får både abonnemang och tjänsterna i ett. Jag gissar på att vw gör likadant med id3.
Men är de möjligt att skaffa eget abb. Till e-tron och fortsätter då allt funka på samma sätt, dvs appar och annat?
Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.
Ingen aning vad man egentligen får. För vår e-Golf utgår abonnemanget om två månader. Vi får se om nånting livsviktigt slutar fungera. Skulle inte tro det. Men i en iD3 är det nog mer som är kopplat till online-tjänsten än i en Golf.
I min e-tron har jag ett separat Sim-kort som jag hade kvar liggandes. Annars funkar nästan ingenting utan abonnemang. Ingen internetradio eller andra tjänster. Så det vill man ju ha och det ingick inte när jag köpte bilen.
Har ID3 möjlighet att stoppa in ett eget Sim-kort?
Nej id3 har e-sim så går inte att sätta någon simkort i den men om vw tillåter de så borde man ju kunna skaffa abonnemang som man kopplar mot detta e-sim.
Däremot är de ofta så att biltillverkaren ser de som en tjänst, tex som tesla där man får både abonnemang och tjänsterna i ett. Jag gissar på att vw gör likadant med id3.
Men är de möjligt att skaffa eget abb. Till e-tron och fortsätter då allt funka på samma sätt, dvs appar och annat?
Men är det inte enklast och billigast att använda mobilen som hotspot?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.
Ingen aning vad man egentligen får. För vår e-Golf utgår abonnemanget om två månader. Vi får se om nånting livsviktigt slutar fungera. Skulle inte tro det. Men i en iD3 är det nog mer som är kopplat till online-tjänsten än i en Golf.
I min e-tron har jag ett separat Sim-kort som jag hade kvar liggandes. Annars funkar nästan ingenting utan abonnemang. Ingen internetradio eller andra tjänster. Så det vill man ju ha och det ingick inte när jag köpte bilen.
Har ID3 möjlighet att stoppa in ett eget Sim-kort?
Nej id3 har e-sim så går inte att sätta någon simkort i den men om vw tillåter de så borde man ju kunna skaffa abonnemang som man kopplar mot detta e-sim.
Däremot är de ofta så att biltillverkaren ser de som en tjänst, tex som tesla där man får både abonnemang och tjänsterna i ett. Jag gissar på att vw gör likadant med id3.
Men är de möjligt att skaffa eget abb. Till e-tron och fortsätter då allt funka på samma sätt, dvs appar och annat?
Men är det inte enklast och billigast att använda mobilen som hotspot?
De lät ju inte fungerar så bra om man vill kolla ladd status eller förvärma bilen via sin app. Dessutom är de lite o ständigt tycker jag. Volvo tex har ju snålat in så ska man tex köra Spotify i bilen så måste man antingen ha ett eget sim eller dela internet via hotspot eller bt, de är tyvärr irriterande omständligt kan jag tycka.. Och lite snålt också, Spotify tar ju inte mycket data precis.
Däremot att köra Youtube tar ju en del data, får säga att tesla är generösa där samtidigt som de kanske inte är så många som streamar så mycket..
Hur de blir i id3 är svårt att säga, ge de ett år när mjukvaran är lite mer klar så får vi se vilka riktningar vw går i men här får vi Android auto så frågan är vilka behov man ser.
Var som snabbast ute och testade en ID3 idag. Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad! Första gången på länge jag fick lite ha-begär från någon annan bil än min egen
Kändes väldigt tajt, rejäl, tyst och smidig (jämfört med vår Model S).
Helt klart ingick det ingen berg-och-dalbana, men det kanske man kan leva utan.
Kioskvältaren för mig är nog dock hur väl lane-assist funkar. Lyckades inte mecka igång den så jag kunde inte testa. Någon som vet om den kommer upp i samma nivå som AP1?
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Var som snabbast ute och testade en ID3 idag. Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad! Första gången på länge jag fick lite ha-begär från någon annan bil än min egen
Kändes väldigt tajt, rejäl, tyst och smidig (jämfört med vår Model S).
Helt klart ingick det ingen berg-och-dalbana, men det kanske man kan leva utan.
Kioskvältaren för mig är nog dock hur väl lane-assist funkar. Lyckades inte mecka igång den så jag kunde inte testa. Någon som vet om den kommer upp i samma nivå som AP1?
Du måste ha "travel assist" för att den skall hålla sig i mitten av filen, annars är det pingpong.
Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.
Ingen aning vad man egentligen får. För vår e-Golf utgår abonnemanget om två månader. Vi får se om nånting livsviktigt slutar fungera. Skulle inte tro det. Men i en iD3 är det nog mer som är kopplat till online-tjänsten än i en Golf.
I min e-tron har jag ett separat Sim-kort som jag hade kvar liggandes. Annars funkar nästan ingenting utan abonnemang. Ingen internetradio eller andra tjänster. Så det vill man ju ha och det ingick inte när jag köpte bilen.
Har ID3 möjlighet att stoppa in ett eget Sim-kort?
Nej id3 har e-sim så går inte att sätta någon simkort i den men om vw tillåter de så borde man ju kunna skaffa abonnemang som man kopplar mot detta e-sim.
Däremot är de ofta så att biltillverkaren ser de som en tjänst, tex som tesla där man får både abonnemang och tjänsterna i ett. Jag gissar på att vw gör likadant med id3.
Men är de möjligt att skaffa eget abb. Till e-tron och fortsätter då allt funka på samma sätt, dvs appar och annat?
Men är det inte enklast och billigast att använda mobilen som hotspot?
De lät ju inte fungerar så bra om man vill kolla ladd status eller förvärma bilen via sin app. Dessutom är de lite o ständigt tycker jag. Volvo tex har ju snålat in så ska man tex köra Spotify i bilen så måste man antingen ha ett eget sim eller dela internet via hotspot eller bt, de är tyvärr irriterande omständligt kan jag tycka.. Och lite snålt också, Spotify tar ju inte mycket data precis.
Däremot att köra Youtube tar ju en del data, får säga att tesla är generösa där samtidigt som de kanske inte är så många som streamar så mycket..
Hur de blir i id3 är svårt att säga, ge de ett år när mjukvaran är lite mer klar så får vi se vilka riktningar vw går i men här får vi Android auto så frågan är vilka behov man ser.
Överlägset skönt om bilen har sin egen uppkoppling. Har externt sim i vår Etron och laddar det för ett par hundra per år med datatrafik. Smidigt med internet radio (Radio Net) samt att då bilen kan bli Wi-Fi hotspot till barnens telefoner och ipads när man är ute och reser.
Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.
Ingen aning vad man egentligen får. För vår e-Golf utgår abonnemanget om två månader. Vi får se om nånting livsviktigt slutar fungera. Skulle inte tro det. Men i en iD3 är det nog mer som är kopplat till online-tjänsten än i en Golf.
I min e-tron har jag ett separat Sim-kort som jag hade kvar liggandes. Annars funkar nästan ingenting utan abonnemang. Ingen internetradio eller andra tjänster. Så det vill man ju ha och det ingick inte när jag köpte bilen.
Har ID3 möjlighet att stoppa in ett eget Sim-kort?
Nej id3 har e-sim så går inte att sätta någon simkort i den men om vw tillåter de så borde man ju kunna skaffa abonnemang som man kopplar mot detta e-sim.
Däremot är de ofta så att biltillverkaren ser de som en tjänst, tex som tesla där man får både abonnemang och tjänsterna i ett. Jag gissar på att vw gör likadant med id3.
Men är de möjligt att skaffa eget abb. Till e-tron och fortsätter då allt funka på samma sätt, dvs appar och annat?
Men är det inte enklast och billigast att använda mobilen som hotspot?
Det funkar inte i e-tron. Den kan inte koppla upp sig via wifi (nej, det är inget skämt), men en Golf kan ju det. Går det i iD3?
När man stoppar in ett eget sim-kort i e-tron så kopplas det interna e-Sim kortet bort och all trafik går då via det egna sim kortet. Skillnaden är att man får alla funktioner som man annars måste betala för, dvs internetradio, Wifi i bilen, onlinetjänster osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur menar du Mati? I min MyAudi app finns det iaf en funktion att koppla ihop min mobiltelefon med bilen via wifi för att bilens mmi och Connect funktioner ska använda telefonen.
Har dock bara provat väldigt kort för länge sen då jag tycker det är knöligt. Mycket smidigare att använda externt sim i bilen tycker jag.
Hur menar du Mati? I min MyAudi app finns det iaf en funktion att koppla ihop min mobiltelefon med bilen via wifi för att bilens mmi och Connect funktioner ska använda telefonen.
Okej? Vad för nåt? Nej, såna finesser har jag inte. Nånting som kom till senare, eller glömde jag bocka i nån ruta när jag beställde bilen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dom har höjt priserna på ID4 i Tyskland med 1000 euro nu.
Fick dom för många beställningar tro?
Men dom har inte höjt på ID3 samtidigt? Knepigt...
Är det inte ett lite konstigt drag att höja priset på en bilmodell redan innan ens leveranserna till de första kunderna har börjat? Kan de inte lugna sig lite med detta? Vill de inte sälja den?
Eller är det helt enkelt så att det beror på att momsen har höjts från 1/1?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dom har höjt priserna på ID4 i Tyskland med 1000 euro nu.
Fick dom för många beställningar tro?
Men dom har inte höjt på ID3 samtidigt? Knepigt...
Jag måste säga att jag tycker det var ganska väntat faktiskt. Prisskillnaden i Sverige mellan ID3 Max i metallic och ID4 1st Max är bara 65 000 kr. För de 65 000 får man en mycket större bil med mer påkostad interiör, dragkrok, möjlighet till taklast, snabbare laddning, och inte minst ett 77 kWh batteri istället för 58 kWh. Så jag hade nog väntat mig antingen att priset på ID3 skulle sänkas eller priset på ID4 höjas. Mest sannolikt det senare eftersom den är så pass billig jämfört med konkurrenterna på elbilssidan. Så jag bestämde mig för att beställa en redan nu, trots att jag inte ens sett bilen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dom har höjt priserna på ID4 i Tyskland med 1000 euro nu.
Fick dom för många beställningar tro?
Men dom har inte höjt på ID3 samtidigt? Knepigt...
Jag måste säga att jag tycker det var ganska väntat faktiskt. Prisskillnaden i Sverige mellan ID3 Max i metallic och ID4 1st Max är bara 65 000 kr. För de 65 000 får man en mycket större bil med mer påkostad interiör, dragkrok, möjlighet till taklast, snabbare laddning, och inte minst ett 77 kWh batteri istället för 58 kWh. Så jag hade nog väntat mig antingen att priset på ID3 skulle sänkas eller priset på ID4 höjas. Mest sannolikt det senare eftersom den är så pass billig jämfört med konkurrenterna på elbilssidan. Så jag bestämde mig för att beställa en redan nu, trots att jag inte ens sett bilen.
Ok ja det låter ju logiskt faktiskt men ändå lite skumt för allt det här visste dom ju själva för länge sedan, alltså
prisskillnaden mellan deras egna bilmodeller liksom... dom borde ha kunnat sätta priset ”rätt” redan från början.
Dom har höjt priserna på ID4 i Tyskland med 1000 euro nu.
Fick dom för många beställningar tro?
Men dom har inte höjt på ID3 samtidigt? Knepigt...
Är det inte ett lite konstigt drag att höja priset på en bilmodell redan innan ens leveranserna till de första kunderna har börjat? Kan de inte lugna sig lite med detta? Vill de inte sälja den?
Eller är det helt enkelt så att det beror på att momsen har höjts från 1/1?
Det beror på att momsen har ökat från 16% till 19%. Inga konstigheter alls alltså och det kommer ju påverka även ID.3. Står i fotnötterna (nummer 24 om nån vill kolla).
Hur menar du Mati? I min MyAudi app finns det iaf en funktion att koppla ihop min mobiltelefon med bilen via wifi för att bilens mmi och Connect funktioner ska använda telefonen.
Okej? Vad för nåt? Nej, såna finesser har jag inte. Nånting som kom till senare, eller glömde jag bocka i nån ruta när jag beställde bilen?
Samma här, har inte den funktionen och den omnämns heller inte över huvud taget i instruktionsboken.
Kopplingen till appen i mobiltelefonen är för att enklare synka navigationsdestinationer mm (har jag för mig), inte för Hotspot via mobilen.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
VW Passat GTE Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Kopplingen till appen i mobiltelefonen är för att enklare synka navigationsdestinationer mm (har jag för mig), inte för Hotspot via mobilen.
Ja, men det är väl en bluetooth-koppling och inte Wifi? I så fall har jag den också. Men det är nog inte det som Nilp menar?
Kanske kan man ansluta bilen via bluetooth från telefonen? Jag har den möjligheten i min Volvo.
Jag kan även dela till bilen via hotspot och Wi-fi.
Bilen kan också agera hotspot. Smidigt när alla passagerarna sitter och kollar youtube.
Den har också möjlighet att ta ett eget sim-kort för data. Jag har en familjelösning där alla abonnemang delar på datapotten. Inklusive bilen.
Dom har höjt priserna på ID4 i Tyskland med 1000 euro nu.
Fick dom för många beställningar tro?
Men dom har inte höjt på ID3 samtidigt? Knepigt...
Är det inte ett lite konstigt drag att höja priset på en bilmodell redan innan ens leveranserna till de första kunderna har börjat? Kan de inte lugna sig lite med detta? Vill de inte sälja den?
Eller är det helt enkelt så att det beror på att momsen har höjts från 1/1?
Det beror på att momsen har ökat från 16% till 19%. Inga konstigheter alls alltså och det kommer ju påverka även ID.3. Står i fotnötterna (nummer 24 om nån vill kolla).
Dom hann väl leverera några bilar i Tyskland innan årskiftet, så grattis till dom I guess.
Övriga tyskar som får sina bilar senare får då betala lite mer.
Jag kan tycka dom borde tagit höjd för det och helt enkelt haft 1k mer i marginal innan årskiftet, så de sluppit höja priset.
Blir intressant att se hur dom gör här om bonusen höjs 1e april. Blir bilarna då plötsligt 10k dyrare också tro?
Blir intressant att se hur dom gör här om bonusen höjs 1e april. Blir bilarna då plötsligt 10k dyrare också tro?
Det är klart de blir 10k dyrare. Varför skulle de gå ifrån gamla vanor? Jag kommer ihåg att e-Golfens pris höjdes med exakt 20k när bonusen höjdes från 40 till 60k. Samma sak kommer naturligtvis hända igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror vw kommer låta de som beställt men inte fått kommer slippa höjningen. (finns säkert regler som tillåter sånt). Har svårt att se någon konsument som skulle acceptera att en vara blev 10 000 kr dyrare för att de inte hämtat ut den. (är säkert en övergångsperiod). id4 har inte kommit ut till kunder tror jag och därför kunde de höja direkt.
Att de höjer priset i takt med bonusen är inte förvånade, klandervärt visst. men det är samma som rotavdraget, plötsligt blev hantverkarna dyrare men iom att man drog av 50% så kunde de påstå att kunden tjänade på det. Skulle de ta bort momsen blev säkert grundpriset högre. (de tar helt det kunden kan släppa pengarna för (så högt som möjligt).
Vet inte hur man skulle göra för att komma runt det.
Jag tror vw kommer låta de som beställt men inte fått kommer slippa höjningen. (finns säkert regler som tillåter sånt). Har svårt att se någon konsument som skulle acceptera att en vara blev 10 000 kr dyrare för att de inte hämtat ut den. (är säkert en övergångsperiod). id4 har inte kommit ut till kunder tror jag och därför kunde de höja direkt.
Att de höjer priset i takt med bonusen är inte förvånade, klandervärt visst. men det är samma som rotavdraget, plötsligt blev hantverkarna dyrare men iom att man drog av 50% så kunde de påstå att kunden tjänade på det. Skulle de ta bort momsen blev säkert grundpriset högre. (de tar helt det kunden kan släppa pengarna för (så högt som möjligt).
Vet inte hur man skulle göra för att komma runt det.
Du har gjort en helt korrekt reflektion tycker jag. Lösning = ta bort Rot och även bonusen för elbilar. Finns andra saker att lägga pengarna på i stället. Typ sjukvård, äldrevård osv osv osv.
Biltillverkarna kommer inte att anpassa ner priserna på elbilar så länge det finns olika typer av bonusar som gör att deras vinstmarginaler höjs. Redan nu så är det ju så att om de inte säljer tillräckligt med elbilar så får de en ”Malus” som heter duga. Det vill de inte ha Så de bör ha motivation nog att sälja elbilar och se till att sänka priserna så att bilarna blir sålda ändå.
Jag tror vw kommer låta de som beställt men inte fått kommer slippa höjningen. (finns säkert regler som tillåter sånt). Har svårt att se någon konsument som skulle acceptera att en vara blev 10 000 kr dyrare för att de inte hämtat ut den. (är säkert en övergångsperiod). id4 har inte kommit ut till kunder tror jag och därför kunde de höja direkt.
Att de höjer priset i takt med bonusen är inte förvånade, klandervärt visst. men det är samma som rotavdraget, plötsligt blev hantverkarna dyrare men iom att man drog av 50% så kunde de påstå att kunden tjänade på det. Skulle de ta bort momsen blev säkert grundpriset högre. (de tar helt det kunden kan släppa pengarna för (så högt som möjligt).
Vet inte hur man skulle göra för att komma runt det.
Du har gjort en helt korrekt reflektion tycker jag. Lösning = ta bort Rot och även bonusen för elbilar. Finns andra saker att lägga pengarna på i stället. Typ sjukvård, äldrevård osv osv osv.
Biltillverkarna kommer inte att anpassa ner priserna på elbilar så länge det finns olika typer av bonusar som gör att deras vinstmarginaler höjs. Säljer de inte tillräckligt med elbilar så får de en ”Malus” som heter duga. Det vill de inte ha Så de bör ha motivation nog att sälja elbilar och se till att sänka priserna så att bilarna blir sålda ändå.
+1
Ta bort alla bonusar höj "malus" och sänk CO2 gränsen 10g/år är den rätta vägen tycker jag.
Jag tror vw kommer låta de som beställt men inte fått kommer slippa höjningen. (finns säkert regler som tillåter sånt). Har svårt att se någon konsument som skulle acceptera att en vara blev 10 000 kr dyrare för att de inte hämtat ut den. (är säkert en övergångsperiod). id4 har inte kommit ut till kunder tror jag och därför kunde de höja direkt.
Att de höjer priset i takt med bonusen är inte förvånade, klandervärt visst. men det är samma som rotavdraget, plötsligt blev hantverkarna dyrare men iom att man drog av 50% så kunde de påstå att kunden tjänade på det. Skulle de ta bort momsen blev säkert grundpriset högre. (de tar helt det kunden kan släppa pengarna för (så högt som möjligt).
Vet inte hur man skulle göra för att komma runt det.
Du har gjort en helt korrekt reflektion tycker jag. Lösning = ta bort Rot och även bonusen för elbilar. Finns andra saker att lägga pengarna på i stället. Typ sjukvård, äldrevård osv osv osv.
Biltillverkarna kommer inte att anpassa ner priserna på elbilar så länge det finns olika typer av bonusar som gör att deras vinstmarginaler höjs. Redan nu så är det ju så att om de inte säljer tillräckligt med elbilar så får de en ”Malus” som heter duga. Det vill de inte ha Så de bör ha motivation nog att sälja elbilar och se till att sänka priserna så att bilarna blir sålda ändå.
Exakt. Bidrag är skit. Sätt straffskatt på NYA fossilbilar till samma löjliga nivåer som i Norge. Då drabbas åtminstone inte låginkomsttagare i äldre bilar.
Det spelar inte så stor roll vem som ”får” eller ”blir av med” pengar i kedjan det ”drabbar” ju alltid kunden i slutändan ändå. Om bil tillverkaren får 100kkr för varje elbil de säljer så kommer de så klart att föredra att sälja elbilar framför fossiler och priset mot kund anpassas därefter. Samma med straffen som tillverkarna får om de säljer för många fossilbilar, det påverkar ju priset på deras elbilar.
Ett problem med stora straffskatter direkt mot konsumenten som i Norge är att politikerna gärna har kvar det sedan när fossiler inte längre säljs. I Danmark hade de ju ett sådant system som de lagt över helt och hållet på elbilar också.