https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... d-husvagn/Efter en snabb mellanladdning upprepade vi samma sträcka utan lä i 100 km/h.
Enligt våra beräkningar kommer Audi e-tron endast 189 km och Mercedes EQC bara 170 km på vår snabba runda utan lä.
Lägger man sig istället i högerfilen bakom en lastbil kommer man cirka 70 kilometer längre.
Två elsuvar ställer sig på startlinjen. De har samma effekt, 408 hk, och hyfsat liknande tjänstevikt: Mercedes EQC väger 2 584 kg, Audi e-tron 2 673 kg.
Plus husvagnar på krokarna. När startskottet går pulveriseras trögheten i fyratonsekipagen av elmotorernas maximala (och omedelbara) vridmoment.
Håll hårt på gasen och EQC tar dig och din husvagn från 0 till 100 km/h på löjligt låga 9,1 sekunder tack vare bilens mastiga vridmoment på 760 Nm.
Audi e-tron är med sina 664 Nm och 11,3 sekunder avsevärt mycket långsammare än sin rival, men fortfarande riktigt snabb. Och framför allt tyst. I alla fall nästan.
Resans ljudmiljö präglas av däck- och vindbrus och ett lätt surrande från drivlinan. Grepp och vinterduglighet är förresten inga problem.
Tack vare placeringen av elmotorerna på fram- och bakaxeln är båda bilarna såklart fyrhjulsdrivna.
Elbil och husvagn, vad blir räckvidden?
Moderator: Redaktion
Elbil och husvagn, vad blir räckvidden?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbil och husvagn, vad blir räckvidden?
Är det ens tillåtet att köra 100km/h med husvagn i Sverige? Jag vet att man kan få dispens i Tyskland i vissa fall, och då gäller 100. Men mig veterligen gäller i Sverige max 80km/h vid all körning med släp. Ett räckviddstest i 80km/h hade således varit mer intressant. Och ett accelerationstest 0-100 med husvagn skulle jag nog också betrakta som ganska onödigt. Jag kan säga såhär, man kan av ren oaktsamhet få saker att flyga omkring (eller snarare bakåt) i en husvagn när man inte är försiktig med högerfoten. Att trycka plattan i mattan när man drar husvagn med elbil är helt enkelt ingenting man gör om man är rädd om sina saker.
Själv har jag en relativt liten husvagn, som inte har fullbredd, på max 1300kg. Med den ligger förbrukningen mellan 35 och 45kWh/100km. Jag räknar med att det går att köra 20 mil i teorin. Men jag har aldrig testat. 16 mil är det längsta jag har vågat köra med husvagn.
Själv har jag en relativt liten husvagn, som inte har fullbredd, på max 1300kg. Med den ligger förbrukningen mellan 35 och 45kWh/100km. Jag räknar med att det går att köra 20 mil i teorin. Men jag har aldrig testat. 16 mil är det längsta jag har vågat köra med husvagn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
All text på skärmarna i bilarna är ju på tyska. Så det är väl ganska troligt att det är ett tyskt test översatt till svenskamati skrev:Är det ens tillåtet att köra 100km/h med husvagn i Sverige? Jag vet att man kan få dispens i Tyskland i vissa fall, och då gäller 100. Men mig veterligen gäller i Sverige max 80km/h vid all körning med släp. Ett räckviddstest i 80km/h hade således varit mer intressant. Och ett accelerationstest 0-100 med husvagn skulle jag nog också betrakta som ganska onödigt. Jag kan säga såhär, man kan av ren oaktsamhet få saker att flyga omkring (eller snarare bakåt) i en husvagn när man inte är försiktig med högerfoten. Att trycka plattan i mattan när man drar husvagn med elbil är helt enkelt ingenting man gör om man är rädd om sina saker.
Typ denna:wheels skrev:All text på skärmarna i bilarna är ju på tyska. Så det är väl ganska troligt att det är ett tyskt test översatt till svenskamati skrev:Är det ens tillåtet att köra 100km/h med husvagn i Sverige? Jag vet att man kan få dispens i Tyskland i vissa fall, och då gäller 100. Men mig veterligen gäller i Sverige max 80km/h vid all körning med släp. Ett räckviddstest i 80km/h hade således varit mer intressant. Och ett accelerationstest 0-100 med husvagn skulle jag nog också betrakta som ganska onödigt. Jag kan säga såhär, man kan av ren oaktsamhet få saker att flyga omkring (eller snarare bakåt) i en husvagn när man inte är försiktig med högerfoten. Att trycka plattan i mattan när man drar husvagn med elbil är helt enkelt ingenting man gör om man är rädd om sina saker.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tes ... avan-test/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, sant, men det gör det hela inte mindre irrelevant för svenska husvagnsförare. Mig veterligen får ingen svensk husvagn gå fortare än 80. Inte ens om den körs genom Tyskland.Svenssons skrev:All text på skärmarna i bilarna är ju på tyska. Så det är väl ganska troligt att det är ett tyskt test översatt till svenska
Typ denna:
Man kan ha tempo-100 på svenska husvagnar. Det gäller ju naturligtvis bara i Tyskland.mati skrev:Ja, sant, men det gör det hela inte mindre irrelevant för svenska husvagnsförare. Mig veterligen får ingen svensk husvagn gå fortare än 80. Inte ens om den körs genom Tyskland.Svenssons skrev:All text på skärmarna i bilarna är ju på tyska. Så det är väl ganska troligt att det är ett tyskt test översatt till svenska
Typ denna:
https://dekra-bilbesiktning.se/wp-conte ... -04-27.pdf
Det går faktiskt utmärkt att få en svensk vagn godkänd för 100km/h i Tyskland. Ett snabbt stopp på, ja vad motsvarande bilbesiktning är i Tyskland, och vips så får man en 100-klisterlapp som sättes bakpå vagnen. Jag pysslar inte själv med sånt, men brorsan typade sin på första resan söderut.mati skrev:Ja, sant, men det gör det hela inte mindre irrelevant för svenska husvagnsförare. Mig veterligen får ingen svensk husvagn gå fortare än 80. Inte ens om den körs genom Tyskland.Svenssons skrev:All text på skärmarna i bilarna är ju på tyska. Så det är väl ganska troligt att det är ett tyskt test översatt till svenska
Typ denna:
Som jag precis länkade till kan du göra det hos dekra i Sverige också.evilirish skrev:Det går faktiskt utmärkt att få en svensk vagn godkänd för 100km/h i Tyskland. Ett snabbt stopp på, ja vad motsvarande bilbesiktning är i Tyskland, och vips så får man en 100-klisterlapp som sättes bakpå vagnen. Jag pysslar inte själv med sånt, men brorsan typade sin på första resan söderut.mati skrev:Ja, sant, men det gör det hela inte mindre irrelevant för svenska husvagnsförare. Mig veterligen får ingen svensk husvagn gå fortare än 80. Inte ens om den körs genom Tyskland.Svenssons skrev:All text på skärmarna i bilarna är ju på tyska. Så det är väl ganska troligt att det är ett tyskt test översatt till svenska
Typ denna:
Okej, det var nytt för mig. Men jag utgår ifrån att det inte räcker med en 100-klisterlapp på vagnen. Det måste ju till någon form av tillägg i husvagnens registreringsbevis, annars skulle ju vem som helst bara kunna klistra en 100-skylt på sin vagn. Och det tror jag inte är så populärt när man hamnar i en poliskontroll. Tyska TÜV kan ju knappast göra några tillägg i ett svenskt registreringsbevis. Utfärdas då istället ett snyggt papper med en massa viktiga stämplar som bevis?evilirish skrev:Det går faktiskt utmärkt att få en svensk vagn godkänd för 100km/h i Tyskland. Ett snabbt stopp på, ja vad motsvarande bilbesiktning är i Tyskland, och vips så får man en 100-klisterlapp som sättes bakpå vagnen. Jag pysslar inte själv med sånt, men brorsan typade sin på första resan söderut.mati skrev:Ja, sant, men det gör det hela inte mindre irrelevant för svenska husvagnsförare. Mig veterligen får ingen svensk husvagn gå fortare än 80. Inte ens om den körs genom Tyskland.Svenssons skrev:All text på skärmarna i bilarna är ju på tyska. Så det är väl ganska troligt att det är ett tyskt test översatt till svenska
Typ denna:
Det var faktiskt mer än jag visste, tackar för info!Fredrik j skrev:Som jag precis länkade till kan du göra det hos dekra i Sverige också.
Troligen får man något snyggt officiellt papper, har faktiskt inte koll på formalia. Bara att det gårmati skrev:Okej, det var nytt för mig. Men jag utgår ifrån att det inte räcker med en 100-klisterlapp på vagnen. Det måste ju till någon form av tillägg i husvagnens registreringsbevis, annars skulle ju vem som helst bara kunna klistra en 100-skylt på sin vagn. Och det tror jag inte är så populärt när man hamnar i en poliskontroll. Tyska TÜV kan ju knappast göra några tillägg i ett svenskt registreringsbevis. Utfärdas då istället ett snyggt papper med en massa viktiga stämplar som bevis?

Vår husvagn har tempo-100 sedan i somras. Det var farsan som fixade. Har bara sett klistermärket. Antar att han även fick något dokument. Praktiskt med dekra i Sverige numera. Dom fixar även miljödekaler över disk på 5min.evilirish skrev:Troligen får man något snyggt officiellt papper, har faktiskt inte koll på formalia. Bara att det gårmati skrev:Okej, det var nytt för mig. Men jag utgår ifrån att det inte räcker med en 100-klisterlapp på vagnen. Det måste ju till någon form av tillägg i husvagnens registreringsbevis, annars skulle ju vem som helst bara kunna klistra en 100-skylt på sin vagn. Och det tror jag inte är så populärt när man hamnar i en poliskontroll. Tyska TÜV kan ju knappast göra några tillägg i ett svenskt registreringsbevis. Utfärdas då istället ett snyggt papper med en massa viktiga stämplar som bevis?
Nu måste det bara bli möjligt att åka till Tyskland också. Och det lär dröja.
https://dekra-bilbesiktning.se/utbud/ov ... tempo-100/Intyget och certifikatet ska medföras i original och på begäran visas upp för myndighetsper-soner i Tyskland för kontroll.
https://dekra-bilbesiktning.se/wp-conte ... 190107.pdf
Till sommaren hoppas vi väl?mati skrev:Nu måste det bara bli möjligt att åka till Tyskland också. Och det lär dröja.
När man fått sprutan...