Model 3 som familjebil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Model 3 som familjebil

Inlägg av Martin E-tron »

Håller på och forskar lite på vilken bil jag ska ta in när det är dax för utbyte av min E-tron vid sommaren -2022.

Har börjat kolla lite mer på Model 3, dels för att den hamnar på bra pris på beg.marknaden (cirka 55.000 kr för en LR) och dels för att den blir snyggare o snyggare i mina ögon :)

Dock lite funderingar:

1: har 3 barn, 2022 kommer en sitta i framåtvänd barnstol, de andra 2 som vanligt, inga kuddar eller dylikt, rymmer den 3 barn bra?

2: Måste ha takbox, dock är det lite fult med att ta bågarna på hela tiden, är dom lätta att ta av ? Tänker på glastaket, sprick-risk om man hela tiden tar av o på?

Märker nu att laddnätet för en Tesla e helt oslagbart.... Vi åker skidor varje år, kollade laddning för en E-tron till Björnriket kontra Tesla.. Går inte att jämföra..

Ja vet att model Y e pågång, dock är pengar-frågan rätt viktig, min tanke är att få en LR för cirka 500.000 kr vid 2022, en Y lär gå på minst 600.000 då tänker jag..

Hade ni väntat o kanske lagt 100.000 kr mer för en Y eller kommer en model 3 LR fungera bra för en 5 persons familj?
Banane

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Banane »

Är inte den här tråden åtminstone ett år för tidig?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

1. Vi är 5 i våran familj och har Model 3. 2 barn sitter utan kudde och ett med, vilket funkar bra.

Jag tycker begagnat priserna är höga på Model 3 hittills. Räknar man med 60 000kr bonusen så har jag inte tappat många kronor från inköpspriset.

Har ingen klar uppfattning om hur stor Model Y är men det ska vara bättre benutrymme i baksätet så det kanske är värt något?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag tror inte att prisskillnaden mellan Y och 3 kommer vara särskilt stor. Mellan S och X var skillnaden länge 50 000:- när X kom, 3 och Y är billigare bilar. Nu kommer Model Y produceras i Europa och slipper 10% tull och högre fraktkostnader. Dessutom verkar Giga Berlin producera bilarna mer kostnadseffektivt än Fremont pga både själva fabriken och konstruktionssättet.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Martin E-tron skrev:
Håller på och forskar lite på vilken bil jag ska ta in när det är dax för utbyte av min E-tron vid sommaren -2022.

Har börjat kolla lite mer på Model 3, dels för att den hamnar på bra pris på beg.marknaden (cirka 55.000 kr för en LR) och dels för att den blir snyggare o snyggare i mina ögon :)

Dock lite funderingar:

1: har 3 barn, 2022 kommer en sitta i framåtvänd barnstol, de andra 2 som vanligt, inga kuddar eller dylikt, rymmer den 3 barn bra?

2: Måste ha takbox, dock är det lite fult med att ta bågarna på hela tiden, är dom lätta att ta av ? Tänker på glastaket, sprick-risk om man hela tiden tar av o på?

Märker nu att laddnätet för en Tesla e helt oslagbart.... Vi åker skidor varje år, kollade laddning för en E-tron till Björnriket kontra Tesla.. Går inte att jämföra..

Ja vet att model Y e pågång, dock är pengar-frågan rätt viktig, min tanke är att få en LR för cirka 500.000 kr vid 2022, en Y lär gå på minst 600.000 då tänker jag..

Hade ni väntat o kanske lagt 100.000 kr mer för en Y eller kommer en model 3 LR fungera bra för en 5 persons familj?
1: Gissar att den blir lite trång. Vi har två barn och den känns lagom stor då.
2: Tog av takräcket precis nu. Tog uppskattningsvis 4-5 minuter. Inte svårt alls.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Banane skrev:
Snacka om att planera långsiktigt! :) imponerad :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Model Y kommer bli perfekt för er.

Mvh
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Behåll e-tron och kör begagnad bil 4 år till.

Sen finns mer att välja.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Referralkod: ts.la/filip98503

Inlägg av Skyvandrare »

Vi har en 3:a och tre barn. Två på kudde och en utan. Det funkar bra för dagsturer eller till stugan på sommaren, men inte när man ska iväg med mer packning. Du får t ex inte in två pulkor , barnens utekläder och en kylväska (jag har testat).

3:an är kanon som andrabil/pendlarbil med helt ok kabinutrymme för 5pers. Men den går inte att jämföra med en kombi/halvkombi när det gäller packning.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Skyvandrare skrev:
Vi har en 3:a och tre barn. Två på kudde och en utan. Det funkar bra för dagsturer eller till stugan på sommaren, men inte när man ska iväg med mer packning. Du får t ex inte in två pulkor , barnens utekläder och en kylväska (jag har testat).

3:an är kanon som andrabil/pendlarbil med helt ok kabinutrymme för 5pers. Men den går inte att jämföra med en kombi/halvkombi när det gäller packning.
Bakbox om man har dragkrok, annars takbox måste ju vara perfekt då.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

Jag har 3 barn och tycker 3:an är för liten. Det går inte att få in en bilbarnstol, 2 kuddar och 2 vuxna i bilen. Bilbarnstol i fram och en kudde i bak går men det är trångt.

S:en är lite bättre men tycker att det är trångt där också. Det lutar starkt åt en X till sommaren för min del, 6 eller 7 - sitsig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Behåll e-tron och kör begagnad bil 4 år till.

Sen finns mer att välja.
Det löser nog inte laddproblematiken. Tesla lär inte tappa sitt försprång de närmaste åren i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Mina barn tyckte att den Model S vi fick som lånebil var trängre i baksätet, mest runt huvudet. Model 3 är likvärdig med Mercedes E-klass som vi hade innan i kupéutrymmen och bagaget, sedan. Har man tre barn med stolar eller kuddar så blir det väldigt svårt i de här bilarna. När barnen var i den åldern hade vi en Santa Fe, också (bedrövlig bil i övrigt).

Jag har inte sett några tydliga reviewer av Model Y, konstigt nog. Det är ju annars inte jättesvårt att bara mäta bredden på baksätet kan man tycka.

Jag upplevde inte E-tron som särskilt bred i baksätet heller. Vi mätte ett antal bilar på elbilsmässan 2019 och kom fram till att de flesta bilar är rätt trånga. Våran referens var då Nissan Leaf där jag min sambo och en dotter fick plats i baksätet. Få av bilarna hade mer plats än Leafen, inte Polestar, inte Jaguar, inte Eniro och inte E-tron.

Packutrymme mäter ju Bjørn Nyland rätt bar med sina bananboxar. Här skulle jag säga att Model 3 är större än man tror men en kombi är ju lättare att lasta. I somras åkte vi på tält semester med våra 3 barn, stort tält, sovsäckar, luftmadrasser, camping bord med stolar, badkläder och packning. Allt fick plats i 3:an. Men det kräver så klart lite tänkande när man packar.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Banane skrev:
Lite framförhållning har ingen dött av ;)

Tack för alla svar! I dag har vi en bakåtvänt stol o en framåtvänd stol där back i E-tron, frugan sitter emellan som en inklämd banan.... Dvs idag är det lite trångt där med, dottern sitter fram på kudde ( O jag kör dårå)

Hade 5 min över häromdagen med en kompis som kör en M3 o har 2 barn, alla barn skrek (våra o hans då det var hela minus 1 ute :o ) så det blev en stressad koll.

Det som jag reagerade på snabbt var att skärmen var otroligt snabb o bra, hur den e att köra så får man känna av när jag lånar den för en provtur.

Laddnätet har som sagt sprängt min hjärna, så överlägset nät????

Sen kommer det snabba minuset... Bilen kändes väldigt plåtig... Han stängde bakluckan, lät KLONK som en Opel Astra...

Packningen är jag inte så rädd över, inga barnvagnar när det e dax 2022, takbox löser det mesta.

Det är just det här med storleken.. Ja måste testa att ta in alla 3 barn bak o se hur de sitter då :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Har du en bakåtvänd och en framåtvända stol så blir det trångt i de flesta bilar där ute. Jag fick in den kombon i en E-klass och det funkar i Leaf men kräver planering och flexibilitet. Ja, Hyundai Santa Fe från 2012 funkade, men den var som sagt helt kass. Om vi snackar plåtig känsla så vinner den helt klart och höger framdörr hängde lite på sniskan.

Jag skulle säga att du ska upp till Model X om nu inte Model Y blir stor nog.
Banane

Inlägg av Banane »

Martin E-tron skrev:
Banane skrev:
Lite framförhållning har ingen dött av ;)
Ja, det är alltid kul att spekulera. Dock tänkte jag mest på att mycket hinner hända tills sommaren 2022. Både vad gäller bilmodeller och vad gäller laddnätverk.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Klart intressant tråd, många bra erfarenheter som delas.
Här är vår.
Vi är 5 i familjen. Inget barn sitter på kudde.
Åkte till Skåne i höstas, 45mil i vår M3 LR.
Ungarna gnällde att det var trångt.
Kortare resor har inte varit något stort problem.
När ungarna var mindre med barnstolar hade vi en XC90, fantastiskt praktisk bil men lämnar mycket annat att önska.
Nu när vår Kia Sorento närmar sig 5 år har vi valt att ta steget till en X av just anledningen att det inte finns många bilar som har ett tillräckligt stort baksäte, framför allt inte elbilar.
Vi har dessutom krav på dragkrok.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

Martin E-tron skrev:
Banane skrev:
Är inte den här tråden åtminstone ett år för tidig?[/quote

Sen kommer det snabba minuset... Bilen kändes väldigt plåtig... Han stängde bakluckan, lät KLONK som en Opel
Är ju elektrisk baklucka numer.. glider igen så fint.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

LarsL skrev:
Har du en bakåtvänd och en framåtvända stol så blir det trångt i de flesta bilar där ute. Jag fick in den kombon i en E-klass och det funkar i Leaf men kräver planering och flexibilitet. Ja, Hyundai Santa Fe från 2012 funkade, men den var som sagt helt kass. Om vi snackar plåtig känsla så vinner den helt klart och höger framdörr hängde lite på sniskan.

Jag skulle säga att du ska upp till Model X om nu inte Model Y blir stor nog.
X kommer det inte bli, dels för pengafrågan då den e sjukt dyr enligt mig o ja gillar inte alls designen...

Det som har mitt intresse idag är :

ID4, gillar den men designen blir för varje dag lite.. tråkigare.. Ska provköra den i sommar o känna av.

Audi E-tron Q4: Fin som snus, dock e 40 mil lite för kort, sen ryktet om enbart 2 sätten bak, då e den död för mig.

Model 3: Har egentligen aldrig varit på radarn då jag inte (trodde jag ) är en Tesla-kille, gillar inte bilen. Det var bara en dag " Fan, Model 3 e jävligt snygg" kollade LR milen, 58 mil?? (ja vet , det e lägre i verkligenheten men ändå bra jävla längd om man kör lugnt).

Igår på jobbet står sedan en sprillans vit model 3 som kollegan köpt.. :D Bara växer o växer i mina ögon.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Martin E-tron skrev:
Har egentligen aldrig varit på radarn då jag inte (trodde jag ) är en Tesla-kille, gillar inte bilen.
Intressant om du nu vänder. Vad får dig att ”ogilla” Tesla? Jag hade en sådan inställning till Apple för länge sedan tills jag hoppade in i systemet. Efter det så insåg jag att man inte ska gå på ”media ner snacket” om innovativa produkter utan testa själv.

En SUV blir ju aldrig snygg så det får man ju leva med. Men jag tycker också att Model X är för dyr, även begagnad, och att den innehåller lite ”för mycket teknik” och jag blir lite rädd för en gammal sådan. Model Y verkar bättre i så fall... men hur stor är den som sagt? Förmodligen måste man känna på en själv för att få ett vettigt svar. Men hade jag haft barn som ska lyftas in i barnstolar hade jag köp Model X ändå, tänk att kunna stå upp och spänna fast ungarna... dröm.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Varför ja inte gillat dem vet ja inte, innan Audi kom med sin E-tron har det i min värld enbart funnits en en-bil, Tesla med sin Modell S som kostar massor, sen kom X, ful som stryk o skit dyr..

När Model 3 kom gilla ja den lite men ändå samma tänk "säkert skit dyr" utan att kollat priset.

Idag, 550.000 kr för en M3 LR med överlägset laddnätt = Nä men tjena !

Ska bli intressant att provköra grannens :)
Banane

Inlägg av Banane »

Martin E-tron skrev:
Varför ja inte gillat dem vet ja inte, innan Audi kom med sin E-tron har det i min värld enbart funnits en en-bil, Tesla med sin Modell S som kostar massor, sen kom X, ful som stryk o skit dyr..

När Model 3 kom gilla ja den lite men ändå samma tänk "säkert skit dyr" utan att kollat priset.

Fattar inte. E-Tron är väl lika dyr som en Model S?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Banane skrev:
Martin E-tron skrev:

Fattar inte. E-Tron är väl lika dyr som en Model S?
Inte när man får till en privatleasing på 2 år med en månadskostnad på 3900 ;)

Ville testa Elbil innan jag köpte, nu vet jag efter 6 månader, ja köper en 2022 när denne skall tillbaka
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

pubbe skrev:
Jag har 3 barn och tycker 3:an är för liten. Det går inte att få in en bilbarnstol, 2 kuddar och 2 vuxna i bilen. Bilbarnstol i fram och en kudde i bak går men det är trångt.

S:en är lite bättre men tycker att det är trångt där också. Det lutar starkt åt en X till sommaren för min del, 6 eller 7 - sitsig.
Har också tre barn men tycker det funkar jättebra, en bakåtvänd och två utan kudde dock. Funkar perfekt och bättre plats än tidigare fossilbil, mycket tack vare utebliven kardantunnel. Y och X är ju lite åt busshållet och mycket tråkigare bilar.
Senast redigerad av MarkusL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

MarkusL skrev:
pubbe skrev:

Har också tre barn men tycker det funkar jättebra, en bakåtvänd och två utan kudde dock. Funkar perfekt och bättre plats än tidigare fossilbil, mycket tack vare utebliven kardantunnel. Y och X är ju lite åt busshållry och mycket tråkigare bilar.
Låter kanon ! Fan va många med 3 barn som kör M3 :D :D :D
Skriv svar