Tror elon nämnt innan 4g läste nånstans så det är i allafall ett tag sedan lte hårdvara började levereras
Jag återkommer med källa när jag hittar vart jag läst detta
Ingen retrofit då det skulle innebära att byta hela centralenheten
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
det var nån som fick erbjudande att uppgradera för ca 5000kr om jag inte minns helt fel eller om det var 500USD. Men jag undrar om det inte bara var för den amerikanska marknaden. Tror kanske Europa ligger lite efter. LTE i USA är väl inte samma som 4G i Europa? det är väl nåt slags mellanting eftersom en av de stora operatörerna i USA ville promota LTE, men egentligen inte har nät för det?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Och det pratas om att det ska gå att byta ut själva 3g modulen mot 4g, innebär dock en arbetskostnad för att montera ned centralenheten byta ut kortet montera allt tillbaka + självfallen kostnad för den nya hårdvaran
Vad jag har förstått så har de bytt hårdvara för telecom i maj 2015 om det gäller enbart USA är dock lite oklart.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Även om 4G/LTE är en självklar standard för oss i Sverige så tänk på att 4G och LTE kan betyda väldigt olika saker beroende på vem du pratar med i utlandet, framförallt är det stora skillnader mellan Europa och USA.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
LTE är en av många möjliga implementationer av 4G-standarden, precis som HSDPA är en vanlig implementation av 3G-standarden här i Europa. Problemet ligger i att LTE kan köras på flera olika frekvensband, vilket varierar beroende på land. I Sverige använder vi främst frekvenserna 800 MHz och 2600 MHz, men I USA använder man i regel frekvenserna 700 och 1700 MHz (eftersom 800 och 2600 var från början reserverade för militären, om jag minns rätt). Även 3G skiljer sig mellan USA och Europa eftersom våra nät är byggda för att vara bakåtkompatibla med GSM medan i USA används framförallt CDMA. Har man inte 4G-mottagning så måste det vara möjligt att koppla upp till landets 3G-nät.
Det finns visserligen chipsets som har antenner för flera frekvenser, men oftast väljer man helt enkelt olika chipsets i Europa och USA för att få det att fungera.
Varför skulle man vilja uppgradera? Jag har tex aldrig använt stora skärmen att surfa på, på grund av kass ergonomi. Hade varit en annan sak om det gick att streama film.
Telenor har meddelat att man stänger ner 3G 2020 i Norge åtminstone.
Det handlar inte bara om hastigheter när det gäller 4G vs 3G utan också täckningen. Åtminstone är min uppfattning att det går att få 4G på många ställen där det tidigare var väldigt dåligt med 3G-täckning.
Varför skulle man vilja uppgradera? Jag har tex aldrig använt stora skärmen att surfa på, på grund av kass ergonomi. Hade varit en annan sak om det gick att streama film.
Snabbare laddning av kartinformationen (primärt) samt snabbare laddning/byte av musik på internetradion (sekundärt).
Surfen är ju oanvändbar annat än som absolut nödlösning.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Snabbare laddning av kartinformationen (primärt) samt snabbare laddning/byte av musik på internetradion (sekundärt).
Surfen är ju oanvändbar annat än som absolut nödlösning.
Ett alternativ är att använda en mobil 4-G router och koppla upp bilen via den. Har kört med det från första dag eftersom jag inte har någon 3G täckning hemma. Funkar klockrent och dessutom slipper jag strula med att parkoppla mobilen bara för att det är dålig 3G täckning när jag är ute och kör.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Frågade i augusti inför service om det gick att uppgradera. Nej, var svaret då iallafall.
Min bil är byggd långt efter att de började leverera med LTE i USA. Antingen har de valt hårdvara som inte är kompatibel med vårt nät eller så (kanske mer troligt) så har de inte handlat upp LTE med sina europeiska leverantörer av uppkoppling.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Frågade i augusti inför service om det gick att uppgradera. Nej, var svaret då iallafall.
Min bil är byggd långt efter att de började leverera med LTE i USA. Antingen har de valt hårdvara som inte är kompatibel med vårt nät eller så (kanske mer troligt) så har de inte handlat upp LTE med sina europeiska leverantörer av uppkoppling.
Skulle gissa på att det är det senare av dom 2 alternativen.