Sedan några veckor har jag haft problem med farthållaren och autopiloten.
På skärmen larmas det bl.a. för "Främre kameran bländas..." utan att det finns skäl för detta.
Samtidigt så försvinner vägmarkeringen, vilket man kan förstå eftersom kameran tycks vara ur funktion.
Är det någon som har/haft motsvarande problem? Är det dags att ta kontakt med service?
Främre kamera bländas....
Moderator: Redaktion
Re: Främre kamera bländas....
Jag hade samma bekymmer. Det försvann när det ljusnade. Innan var det grymt irriterande (köra med farthållare fem minuter, vara bländad i 15 min, köra 5 min etc). Aldrig hänt tidigare så kanske är något fel eller någon uppdatering?
Hänt mig också. Vid fuktigt väder kan det bli kondens i kamerahuset i framrutan. Då fungerar inte framkameran bra, särskilt inte i mörker. Då får man problem med autopiloten
För mig löste det sig att värma bilen genomvarm så att kondensen försvinner. Det räckte tyvärr inte under körning eftersom vindrutan då kyls hela tiden.
Kika på kamerahuset i framrutan från utsidan. Är det kondens/fukt framför kameran?
För mig löste det sig att värma bilen genomvarm så att kondensen försvinner. Det räckte tyvärr inte under körning eftersom vindrutan då kyls hela tiden.
Kika på kamerahuset i framrutan från utsidan. Är det kondens/fukt framför kameran?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Sentrymode på borde lösa även detta problem samt rengöring av kameror.Elix747 skrev:Hänt mig också. Vid fuktigt väder kan det bli kondens i kamerahuset i framrutan. Då fungerar inte framkameran bra, särskilt inte i mörker. Då får man problem med autopiloten
Mvh
Sentry mode kanske, men risk att det inte blir varmt nog. Det löste sig med att värma bilen, men Har inte testat Sentry.NiklasTesla skrev:Sentrymode på borde lösa även detta problem samt rengöring av kameror.Elix747 skrev:Hänt mig också. Vid fuktigt väder kan det bli kondens i kamerahuset i framrutan. Då fungerar inte framkameran bra, särskilt inte i mörker. Då får man problem med autopiloten
Mvh
Hur rengör man vindrutekameran?
- NiklasTesla
- Teslaägare
Tvättar vindrutanElix747 skrev:Sentry mode kanske, men risk att det inte blir varmt nog. Det löste sig med att värma bilen, men Har inte testat Sentry.NiklasTesla skrev:Sentrymode på borde lösa även detta problem samt rengöring av kameror.Elix747 skrev:Hänt mig också. Vid fuktigt väder kan det bli kondens i kamerahuset i framrutan. Då fungerar inte framkameran bra, särskilt inte i mörker. Då får man problem med autopiloten
Mvh
Hur rengör man vindrutekameran?

Mvh
Jo, men jag kommer inte åt insidan på vindrutan inne i kamerahuset. Det sitter ett lock i vägen. Har inte vågat ta bort det. Har för mig att Volvo hade/har kamera-rengöring på servicen.NiklasTesla skrev:Tvättar vindrutanElix747 skrev:Sentry mode kanske, men risk att det inte blir varmt nog. Det löste sig med att värma bilen, men Har inte testat Sentry.NiklasTesla skrev:Sentrymode på borde lösa även detta problem samt rengöring av kameror.Elix747 skrev:Hänt mig också. Vid fuktigt väder kan det bli kondens i kamerahuset i framrutan. Då fungerar inte framkameran bra, särskilt inte i mörker. Då får man problem med autopiloten
Mvh
Hur rengör man vindrutekameran?![]()
Mvh
- NiklasTesla
- Teslaägare
Du skall inte plocka ner något utan värme och AC bör göra att det försvinner. Om inte efter längre tur så anmäl fel via appen till Servicecenter.Elix747 skrev:Jo, men jag kommer inte åt insidan på vindrutan inne i kamerahuset. Det sitter ett lock i vägen. Har inte vågat ta bort det. Har för mig att Volvo hade/har kamera-rengöring på servicen.NiklasTesla skrev:Tvättar vindrutanElix747 skrev:Sentry mode kanske, men risk att det inte blir varmt nog. Det löste sig med att värma bilen, men Har inte testat Sentry.NiklasTesla skrev:Sentrymode på borde lösa även detta problem samt rengöring av kameror.Elix747 skrev:Hänt mig också. Vid fuktigt väder kan det bli kondens i kamerahuset i framrutan. Då fungerar inte framkameran bra, särskilt inte i mörker. Då får man problem med autopiloten
Mvh
Hur rengör man vindrutekameran?![]()
Mvh