WLTP vs. US EPA range
Moderator: Redaktion
WLTP vs. US EPA range
Jag satt precis och funderade över varför ID4 har 1,5 mil längre WLTP räckvidd (520 km) än Model Y (505 km), samtidigt som Model Y har mer än 12 mil längre räckvidd än ID4 enligt US EPA (525 vs 402 km). Även om jag kan tänka mig att Model Y är effektivare vid högre hastigheter än ID4 och snitthastigheten i EPA cykeln är högre, så känns skillnaden mellan testerna för stor för att vara rimlig. Så foliehatten åkte på och jag bestämde mig för att kolla upp hur kvoten mellan WLTP och EPA skiljer sig mellan elbilar som säljs på båda sidor om Atlanten. Det visar sig att kvoten i snitt är 1,02 för elbilar från USA (dvs Teslor), medan samma kvot i snitt är 1,18 för asiatiska bilar (Nissan, Hyundai, Kia) och 1,31 för Europeiska bilar (Audi, Jaguar, Porsche, Volkswagen).
Vad tror ni, missgynnar US EPA europeiska bilar, eller är det tvärt om så att EU missgynnar amerikanska bilar? Själv lutar jag åt det första, i och med att Tesla ofta ligger i nedre halvan i de oberoende tester som gjorts mellan verklig räckvidd och WLTP räckvidd, vilket gör att skillnaden mellan EPA räckvidd och verklig räckvidd borde vara än större.
Samtidigt känner jag mig väldigt obekväm iklädd den foliehatten. Är det någon som har en rimlig och mer faktabaserad förklaring till värför europeiska bilar missgynnas så i EPA testet, eller tvärt om amerikanska bilar missgynnas i WLTP testet?
Här är siffrorna jag baserat mitt resonemang på:
Brand Model WLTP range (km) US EPA Range (miles) US EPA Range (km) Ratio WLTP:EPA
Audi eTron 55 436 222 357 1.22
Hyundai Kona 484 258 415 1.17
Jaguar iPace 470 234 377 1.25
Kia e-Niro 455 239 385 1.18
Nissan Leaf 270 150 241 1.12
Porsche 4S P. Bat. 464 203 327 1.42
Porsche Turbo 447 201 323 1.38
Porsche Turbo S 412 198 319 1.29
Tesla Model 3 LR 580 353 568 1.02
Tesla Model 3 SR+ 430 250 402 1.07
Tesla Model Y LR 505 326 525 0.96
Tesla Model S LR 652 387 623 1.05
VW ID4 520 250 402 1.29
Vad tror ni, missgynnar US EPA europeiska bilar, eller är det tvärt om så att EU missgynnar amerikanska bilar? Själv lutar jag åt det första, i och med att Tesla ofta ligger i nedre halvan i de oberoende tester som gjorts mellan verklig räckvidd och WLTP räckvidd, vilket gör att skillnaden mellan EPA räckvidd och verklig räckvidd borde vara än större.
Samtidigt känner jag mig väldigt obekväm iklädd den foliehatten. Är det någon som har en rimlig och mer faktabaserad förklaring till värför europeiska bilar missgynnas så i EPA testet, eller tvärt om amerikanska bilar missgynnas i WLTP testet?
Här är siffrorna jag baserat mitt resonemang på:
Brand Model WLTP range (km) US EPA Range (miles) US EPA Range (km) Ratio WLTP:EPA
Audi eTron 55 436 222 357 1.22
Hyundai Kona 484 258 415 1.17
Jaguar iPace 470 234 377 1.25
Kia e-Niro 455 239 385 1.18
Nissan Leaf 270 150 241 1.12
Porsche 4S P. Bat. 464 203 327 1.42
Porsche Turbo 447 201 323 1.38
Porsche Turbo S 412 198 319 1.29
Tesla Model 3 LR 580 353 568 1.02
Tesla Model 3 SR+ 430 250 402 1.07
Tesla Model Y LR 505 326 525 0.96
Tesla Model S LR 652 387 623 1.05
VW ID4 520 250 402 1.29
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: WLTP vs. US EPA range
EPA:s tester består av antingen göra tre eller fem tester. Om du endast gör två tester så ska du multiplicera resultatet med 0,7. Om du däremot gör ytterligare tre tester som är hur bilen presterar i hög temperatur med AC, i kallt väder med värme och test med acceleration så kan du få fram en egen konstant. I denna videon så tar har upp till viss del varför det skiljer så mycket i räckvidd mellan Porsche Taycan och Tesla Model S trots liknande storlek i batteriet.
Inte säker på det men gissar att amerikanska tillverkare är mer villiga att göra extra arbete i amerikanska tester.
Inte säker på det men gissar att amerikanska tillverkare är mer villiga att göra extra arbete i amerikanska tester.
Re: WLTP vs. US EPA range
Tillverkare får fritt sätta lägre räckvidd för EPA om dom så önskar. Det gjorde Porsche med Taycan tex.
Även VW satte ID4 till prick 250 miles, trots att den troligen klarar mer.
Varför gör dom det? Kanske för att dom inte vill sälja för många bilar helt enkelt. De vill fortsätta sälja avgasbilar i så stora volymer som möjligt.
Även VW satte ID4 till prick 250 miles, trots att den troligen klarar mer.
Varför gör dom det? Kanske för att dom inte vill sälja för många bilar helt enkelt. De vill fortsätta sälja avgasbilar i så stora volymer som möjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1371
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: WLTP vs. US EPA range
Eller också gör dom det för det kanske är vad man faktisk kan förvänta sig till vardags och inte äventyr siffror ? (Väl medveten om att längre räckvidd såklart säljer).taliz skrev:Tillverkare får fritt sätta lägre räckvidd för EPA om dom så önskar. Det gjorde Porsche med Taycan tex.
Även VW satte ID4 till prick 250 miles, trots att den troligen klarar mer.
Varför gör dom det? Kanske för att dom inte vill sälja för många bilar helt enkelt. De vill fortsätta sälja avgasbilar i så stora volymer som möjligt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: WLTP vs. US EPA range
Haha, standard Taliztaliz skrev:Tillverkare får fritt sätta lägre räckvidd för EPA om dom så önskar. Det gjorde Porsche med Taycan tex.
Även VW satte ID4 till prick 250 miles, trots att den troligen klarar mer.
Varför gör dom det? Kanske för att dom inte vill sälja för många bilar helt enkelt. De vill fortsätta sälja avgasbilar i så stora volymer som möjligt.
Brukar titta på skidtävlingar nu under vintern, vet att åtminstone förra vintern så gick det inte att missa Audi och Etron, stod stort över målgången i de flesta slalomtävlingarna. Varför skulle Audi sätta fram eTron så tydligt om de inte ville sälja?
Hittade även detta
https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... -are-11281Audi is the main sponsor of the 45th Alpine Ski World Cup in the Swedish resort of Åre. At the championships taking place from 4 to 17 February 2019, a 20-vehicle Audi e-tron will be available. As the main sponsor of the Audi FIS Alpine Ski World Cup for many years now, Audi is consolidating its brand presence in the category of top-class winter sports. Beyond mere brand visibility, with a test drive or a visit to the Audi Lounge, skiers and spectators can engage with the Audi brand on a personal level.
Visst, 2020 behövde Audi sälja elbilar för att klara utsläppen men varför annonsera så mycket om eTron redan i februari 2019 om de inte ville sälja den?
Re: WLTP vs. US EPA range
Eller för att de vill kunna överraska positivt, de har väl ett visst behov av att bygga upp goodwill..taliz skrev:Tillverkare får fritt sätta lägre räckvidd för EPA om dom så önskar. Det gjorde Porsche med Taycan tex.
Även VW satte ID4 till prick 250 miles, trots att den troligen klarar mer.
Varför gör dom det? Kanske för att dom inte vill sälja för många bilar helt enkelt. De vill fortsätta sälja avgasbilar i så stora volymer som möjligt.
De får ju även möjlighet att öka räckvidden mer genom optimeringar senare om de ha angett en låg siffra feån början. Om ett år så kanske siffran är 275 miles även för tidigare sålda bilar.
Det verkar för övrigt som att Ford gjort likadant med sin Mach E, jag tror det var på Inside EVs pod som jag hörde om det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: WLTP vs. US EPA range
Aha, det hade jag missat! Det förklarar ju till stor del skillnaden, så tack för den informationen!vigge50 skrev:EPA:s tester består av antingen göra tre eller fem tester. Om du endast gör två tester så ska du multiplicera resultatet med 0,7. Om du däremot gör ytterligare tre tester som är hur bilen presterar i hög temperatur med AC, i kallt väder med värme och test med acceleration så kan du få fram en egen konstant. I denna videon så tar har upp till viss del varför det skiljer så mycket i räckvidd mellan Porsche Taycan och Tesla Model S trots liknande storlek i batteriet.
Inte säker på det men gissar att amerikanska tillverkare är mer villiga att göra extra arbete i amerikanska tester.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: WLTP vs. US EPA range
Varför tror du alla gör reklam för elbilar nu(även sådana som bara är koncept)? För att det är hippt och inne, man vill inte verka efter.vigge50 skrev:Haha, standard Taliztaliz skrev:Tillverkare får fritt sätta lägre räckvidd för EPA om dom så önskar. Det gjorde Porsche med Taycan tex.
Även VW satte ID4 till prick 250 miles, trots att den troligen klarar mer.
Varför gör dom det? Kanske för att dom inte vill sälja för många bilar helt enkelt. De vill fortsätta sälja avgasbilar i så stora volymer som möjligt.
Brukar titta på skidtävlingar nu under vintern, vet att åtminstone förra vintern så gick det inte att missa Audi och Etron, stod stort över målgången i de flesta slalomtävlingarna. Varför skulle Audi sätta fram eTron så tydligt om de inte ville sälja?
Hittade även detta
https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... -are-11281Audi is the main sponsor of the 45th Alpine Ski World Cup in the Swedish resort of Åre. At the championships taking place from 4 to 17 February 2019, a 20-vehicle Audi e-tron will be available. As the main sponsor of the Audi FIS Alpine Ski World Cup for many years now, Audi is consolidating its brand presence in the category of top-class winter sports. Beyond mere brand visibility, with a test drive or a visit to the Audi Lounge, skiers and spectators can engage with the Audi brand on a personal level.
Visst, 2020 behövde Audi sälja elbilar för att klara utsläppen men varför annonsera så mycket om eTron redan i februari 2019 om de inte ville sälja den?
Samtidigt gäller det att de säljer i rätt mängd på rätt plats. Det är här i EU de har tillverkningen, och det är här de drabbas av böter om de inte säljer tillräckligt många.
I USA får de inga böter, dvs de behöver inte nå några högre volymer.
Istället spelar de på andra kort där. VW ger ju tex 3 års gratis laddning om man köper ID4 där, det gör dom inte i EU.
De vill få amerikanarna att gilla VW igen efter dieselgate. Det påverkade dom betydligt mer där än här. Det gör man genom att överleverera. Du får mer räckvidd än siffrorna, du får gratis laddning i 3 år och du får ett betydligt lägre pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: WLTP vs. US EPA range
Man gör reklam för nåt man inte vill sälja eftersom det är hippt och inne?
Man sätter ned EPA för att man inte vill sälja men samtidigt är det för att kunderna ska bli glatt överraskade?
När man inte trodde din pro-Tesla logik kunde bli mer skruvad.
Vad är det då Tesla gör i så fall? Uppger glädjesiffror för EPA för att sälja mer och sen strunta i folks besvikelse?
Man sätter ned EPA för att man inte vill sälja men samtidigt är det för att kunderna ska bli glatt överraskade?
När man inte trodde din pro-Tesla logik kunde bli mer skruvad.
Vad är det då Tesla gör i så fall? Uppger glädjesiffror för EPA för att sälja mer och sen strunta i folks besvikelse?
Re: WLTP vs. US EPA range
Vill minnas att Tesla också redovisade lägre siffror än vad EPA fick fram, måste ju i så fall betyda att Tesla inte heller ville sälja bilar.
Re: WLTP vs. US EPA range
Men om en maxad S100 går 35-36 mil i 120, hur långt går då en M3lr i 120? Eller stämmer det inte. Kanske är så att trots att man tror att man ligger i 120 hela tiden så med lite ofrivillig drafting och kö i omkörningsfilen etc etc så blir snittet betydligt lägre. Har en Kona men tycker jag kommer längre än så. Altså längre än 30 mil.